Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy
Trh největších SUV a offroadů meziročně spadl o 8,2 %, z 293 na 269 kusů (-24). Pohybuje se tak na úrovni let 2011 (265), respektive 2010 (271). Číslům z ledna 2009, kdy se prodalo 349 aut, se ovšem zatím nepřiblížil.
V Top 5 aktuálně najdeme velmi nestandardní pořadí. Pomyslné zlato patří poněkud překvapivě BMW X6 díky třicítce registrací a podílu v segmentu 11,2 %. Druhý je úřadující obhájce celoročního titulu Mercedes-Benz ML (27 vozů, rovných 10 %). Předloňského lídra, jmenovitě Volkswagen Touareg najdeme až na bronzu (26, 9,7 %). Celkem 23 zákazníků se rozhodlo pro druhou trojcípou hvězdu, třídu GL (8,6 %), tu v první pětce běžně nevídáme. Na jejím konci je Audi Q7 (21, 7,8 %). Volvo XC90 skončilo šesté, BMW X5 je dokonce až sedmé, ale rozdíly jsou velmi malé.
V meziročním srovnání si X6 polepšila o velmi slušných 57,9 %, respektive jedenáct aut. „Emkový Mercedes zaznamenal naopak pád o 4 vozy (-12,9 %). Touareg také ztratil, konkrétně 10,3 % (loni 29 jednotek, letos -3). Registrace třídy GL vylétly dokonce o 91,7 % (z 12 o 11). Na titul procentního šplhouna to ale nestačí, jen na kusového. Audi Q7 získalo pěknou polovinu, u něj tato hodnota představuje sedmičku přírůstků ze 14.
Titul Skokan roku přiřkněme britskému Range Roveru, který se zvedl ze čtyř na desítku registrací (+150 %). Počty velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Trojciferné nárůsty však už nikde jinde nehledejme. Na druhém místě této statistiky je zmíněný Mercedes-Benz GL a třetí menší Range Rover Sport (+75 %). Kusové nárůsty ovládla X6 spolu s „géélkem“ před Audi Q7 a Toyotou Land Cruiser (oba mají +7, Toyota se zlepšila o 70 %).
Opačného borce hledejme v Koreji. Stal se jím Hyundai ix55, který se odporoučel o 81,3 % (z 16 na 3 registrace). Mercedes-Benz G spadl o 80 % (z 15 také na pouhou trojici). Mitsubishi Pajero vykazuje úbytek -61,5 %, respektive 8 aut. Modely mimo první dvacítku nejsou zahrnuty. Kusovým pádům dominuje Volvo XC90 (-15) před Hyundaiem ix55 (-13), X5 a Geländewagen hlásí o dvanáct exemplářů méně.
Jak to vypadalo v lednu v žebříčku nejprodávanějších turbodieselů? I zde vyhrálo BMW X6 s 28 vozy a podílem 93,3 %. U ML jeden poháněl zážehový motor, vznětových tedy bylo 26 (vyšších 96,3 %). Volkswagen Touareg má na kontě rovněž 26 kusů, písmena TDI měly však na zádi úplně všechny. Audi Q7 vykazuje také „plný počet“, konkrétně 21 aut s totožnou zkratkou. Platí to i v případě Volva XC90, všech devatenáct spalovalo nových aut naftu. Hybridních Lexusů RX se prodalo pět.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | BMW X6 | 30 | 30 | 11,2% | 11,2% |
2. | Mercedes-Benz ML | 27 | 27 | 10,0% | 10,0% |
3. | Volkswagen TOUAREG | 26 | 26 | 9,7% | 9,7% |
4. | Mercedes-Benz GL | 23 | 23 | 8,6% | 8,6% |
5. | Audi Q7 | 21 | 21 | 7,8% | 7,8% |
6. | Volvo XC90 | 19 | 19 | 7,1% | 7,1% |
7. | BMW X5 | 18 | 18 | 6,7% | 6,7% |
7. | Jeep GRAND CHEROKEE | 18 | 18 | 6,7% | 6,7% |
9. | Toyota LAND CRUISER | 17 | 17 | 6,3% | 6,3% |
10. | Land Rover DISCOVERY | 12 | 12 | 4,5% | 4,5% |
11. | RANGE ROVER | 10 | 10 | 3,7% | 3,7% |
12. | RANGE ROVER SPORT | 7 | 7 | 2,6% | 2,6% |
13. | Infiniti FX | 6 | 6 | 2,2% | 2,2% |
13. | Lexus RX | 6 | 6 | 2,2% | 2,2% |
15. | Mitsubishi PAJERO | 5 | 5 | 1,9% | 1,9% |
15. | Nissan PATHFINDER | 5 | 5 | 1,9% | 1,9% |
15. | Porsche CAYENNE | 5 | 5 | 1,9% | 1,9% |
18. | Jeep WRANGLER | 4 | 4 | 1,5% | 1,5% |
19. | Hyundai ix55 | 3 | 3 | 1,1% | 1,1% |
19. | Mercedes-Benz G | 3 | 3 | 1,1% | 1,1% |
Ostatní modely | - | 4 | 4 | 1,5% | 1,5% |
CELKEM | - | 269 | 269 | 100,0% | 100,0% |
Terénní pickupy
Malý segment terénních pracantů si oproti loňskému lednu pohoršil o jednu jedinou registraci, ze 42 na 41 (-2,4 %). V lednu mu nevládl Volkswagen Amarok, ale japonská Toyota Hilux s 19 auty. Amarok si jich připsal jen osm. Ford Ranger a Mitsubishi L200 pak získaly pětici přírůstků a Nissan Navara dva. Bodovali ještě zástupci čínského Gonow a Isuzu. Toyotě patří po prvním měsíci takřka polovina segmentu, Volkswagen okupuje necelých 20 %, Ranger a L200 urvaly přes 12 %, zbytek nestojí ani za řeč.
Hilux se zlepšil o šest aut (46,2 %), zástupce tří diamantů sice jen tři, ale zase vyšších 150 %. V lednu se prodalo o jeden Ranger méně než loni (-16,7 %), propadák Volkswagen Amarok ztratil mnohem více, konkrétně 12 jednotek, tedy 60 %. To je vše, nikdo další není porovnatelný. Podíly turbodieselů nemá smysl řešit až na Gonow GA200, který je poháněn pro změnu atypickým zážehovým motorem.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | Toyota HILUX | 19 | 19 | 46,3% | 46,3% |
2. | Volkswagen AMAROK | 8 | 8 | 19,5% | 19,5% |
3. | Ford RANGER | 5 | 5 | 12,2% | 12,2% |
3. | Mitsubishi L200 | 5 | 5 | 12,2% | 12,2% |
5. | Nissan NAVARA | 2 | 2 | 4,9% | 4,9% |
6. | GONOW GA200 | 1 | 1 | 2,4% | 2,4% |
6. | Isuzu D-MAX | 1 | 1 | 2,4% | 2,4% |
CELKEM | - | 41 | 41 | 100,0% | 100,0% |