Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější dodávky

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
VW Caddy a Ford Transit jsou nejprodávanějšími dodávkami za rok 2012. Druhý jmenovaný si udržuje stabilní formu dlouhé roky. Volkswagen kraluje menším, modrý ovál větším užitkovým vozům.

Dodávky jsou rozděleny do dvou kategorií, které vycházejí z maximální povolené hmotnosti nejtěžších verzí. V menším segmentu tedy najdeme ty, které patří do tříd 2,0 a 3,0 tuny, ve větším pak 3,5 tuny včetně malých nákladních automobilů. V těchto statistikách se objevují jak osobní, tak užitková provedení. Osobní řadí Sdružení dovozců automobilů mezi MPV, jde však o vozy, které jsou svým charakterem spíše užitkové, případně mají v LUV svůj základ.

Některé modely jsou spojeny. Slučování se týká hlavně Mercedesů Vito a Viano vzhledem k příbuznosti obou verzí. To samé platí i o Volkswagenu T5. Pokračovatel legendy je ve výsledných tabulkách pod souhrnným označením Transporter, ale do jeho počtů jsou zahrnuty úplně všechny varianty vzešlé z této řady. Tedy i Multivan, luxusnější Caravelle a obytná California.

V malých dodávkách vítězí Volkswagen Caddy

Celkový objem registrací v segmentu malých dodávek se loni snížil oproti letopočtu 2011 o 8,6 %, ze 7.037 na 6.429 vozů (meziročně -608). Rok předtím jich čeští podnikatelé koupili 7.169, kategorie tedy klesá. Poměr osobních a užitkových verzí byl 63,4 % ve prospěch prosklených kombi a minibusů. Ty volí i soukromníci, kteří potřebují univerzální vozidla.

Pořadí dominuje Volkswagen Caddy (1.601 ks, tržní podíl 24,9 %), který převzal titul bestselleru od Citroënu Berlingo. Dvojitý šíp je v celoročním žebříčku druhý, dosáhl na 1.358 aut (21,1 %). Bronzovou příčku okupuje Peugeot Partner (857, 13,3 %). Čtvrtý je Fiat Dobló (720, 11,2 %) a pátý skončil Renault Kangoo (580, 9 %). Následují Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Ford Connect a další dva modely italského Fiatu: malé Fiorino, respektive větší Scudo.

VW Caddy si oproti výsledkům roku 2011 výrazně polepšil, konkrétně o 15,7 % (+217 vozů).

Berlingo se zhoršilo o 21,5 % (-371 registrací). Kariéra první generace s názvem First již skončila. Sourozenec Partner v pádu nepokračuje, mírně se zvedl, konkrétně o osmičku aut (+0,9 %). Fiat Dobló má o 17,1 % více (+105 kusů). Kangoo si pohoršilo o 268 jednotek, tedy o docela drsných 31,6 %.

Největším procentním postupem se ze zveřejněné první patnáctky může pochlubit Nissan NV200 (+41,7 %). Na druhém místě tohoto přehledu je Dobló a třetí Caddy. Kusovým šplhounům vévodí Caddy, Dobló je opět stříbrné a NV200 na pomyslném bronzu. V jeho případě se místo 60 předloňských prodalo celkem 85 vozů (+25). Opačné statistice vládne Peugeot Bipper (-42 %, ze 185 na 68 aut). Následuje jeho sourozenec Fiat Fiorino (-33,8 %) a třetí je Kangoo. O nejvíce kusů se směrem dolů odporoučelo Berlingo, francouzský konkurent s diamantem ve znaku je druhý nejhorší a Bipper (-117) třetí.

Třída malých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Volkswagen CADDY1601138421715,7%24,9%
2.Citroën BERLINGO13581729-371-21,5%21,1%
3.Peugeot PARTNER85784980,9%13,3%
4.Fiat DOBLÓ72061510517,1%11,2%
5.Renault KANGOO580848-268-31,6%9,0%
6.Peugeot EXPERT275338-63-18,6%4,3%
7.Citroën JUMPY241226156,6%3,7%
8.Ford CONNECT233335-102-30,4%3,6%
9.Fiat FIORINO135204-69-33,8%2,1%
10.Fiat SCUDO94110-16-14,5%1,5%
11.Nissan NV20085602541,7%1,3%
12.Peugeot BIPPER68185-117-63,2%1,1%
13.Opel COMBO6758915,5%1,0%
14.Citroën NEMO6365-2-3,1%1,0%
15.-29029-0,5%
Ostatní modely-2331-8-25,8%0,4%
CELKEM-64297037-608-8,6%100,0%

Transit králem, ale jen těsně

Český trh v kategorii velkých LUV se oproti roku 2011 nachází také v záporných číslech. Ztratil 7,5 %, vykazuje 10.651 registrací místo 11.509 (-858). K číslům ze sezóny 2010 (10.220) se však naštěstí nepropadl. Ve větší třídě hrají osobní provedení lehkých užitkových vozidel druhořadou roli. Jejich podíl totiž dosáhl jen 28 %.

V celkovém pořadí zvítězil Ford Transit s 1.884 vozy a 17,7 % trhu. Druhý VW Transporter má 1.831 přírůstků (17,2 %), na lídra mu jich scházelo jen 53. Za nimi následuje Fiat Ducato (1.045, 9,8 %). Čtvrté místo náleží Renaultu Master (869, 8,2 %). První pětku uzavírá Peugeot Boxer (813, 7,6 %). Top 10 doplňují Mercedes Sprinter, Renault Trafic, příbuzní Vito a Viano s trojcípou hvězdou, Citroën Jumper a VW Crafter.

Počty Transitu oproti roku 2011 radikálně klesly, o více než čtvrtinu (-26,4 %, z 2.559 o 675 kusů). Transporter si pohoršil jen mírně, konkrétně o 29 aut (z 1.860, tedy -1,6 %). Registrace Fiatu Ducato se vyšplhaly o 14,7 %, z 911 o 134 vozů. Renault Master má naprosto stejný kusový nárůst, ale ještě vyšších +18,2 %. Boxerů se prodalo oproti lednu až prosinci 2011 naopak o 105 méně (-11,4 %).

Největším procentním šplhounem první patnáctky velkých dodávek je Volkswagen Crafter. Zvedl se o 37,6 %, ze 407 na 560 jednotek. Je to celkem ojedinělý výkon, protože druhé místo patří zmíněnému Masteru a třetí taktéž výše vzpomenutému Ducatu. Řady Crafterů se rozrostly o 153 nových přírůstků. Propadákům vévodí Hyundai H-1 (-28,8 %, -70 z 243) před Transitem a Masterem, ovšem tentokrát s logem Renault Trucks (-22,6 %). Nejvíce kusů ztratil celkový vítěz s modrým oválem, následují Trafic (-195, jinak -21,8 %) a Peugeot Boxer.

V závěru vzpomeňme ta vozidla, která SDA v modelech neuvádí, ale do užitkových určitě patří. Ve statistikách za rok 2012 tak můžeme najít 31 nových východoněmeckých Multicarů. Italské Piaggio vykazuje 16 kusů modelů Quargo, Porter a tříkolek Ape. Ruských GAZů se prodalo pro změnu třináct. Jedenáct bylo přímých konkurentů Multicaru, komunálních strojů Magma, které momentálně vyrábí brněnský Jila Wagen. A konečně čínský Dongfeng si připsal dva přírůstky.

Třída velkých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Ford TRANSIT18842559-675-26,4%17,7%
2.Volkswagen TRANSPORTER18311860-29-1,6%17,2%
3.Fiat DUCATO104591113414,7%9,8%
4.Renault MASTER86973513418,2%8,2%
5.Peugeot BOXER813918-105-11,4%7,6%
6.Mercedes-Benz SPRINTER710749-39-5,2%6,7%
7.Renault TRAFIC698893-195-21,8%6,6%
8.Mercedes-Benz VITO/VIANO601697-96-13,8%5,6%
9.Citroën JUMPER567614-47-7,7%5,3%
10.Volkswagen CRAFTER56040715337,6%5,3%
11.Iveco DAILY51050191,8%4,8%
12.Hyundai H-1173243-70-28,8%1,6%
13.Opel VIVARO162163-1-0,6%1,5%
14.Opel MOVANO7779-2-2,5%0,7%
15.Renault Truck MASTER7293-21-22,6%0,7%
Ostatní modely-7987-8-9,2%0,7%
CELKEM-1065111509-858-7,5%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - moreczech
1. 2. 2013 10:35
ČR ostrůvek deviace, für immer....
A kterápak značka je v Evropě nejprodávanější mezi užitkovými auty již 15 let ? No přeci RENAULT !!! RENAULT toujours ;-)
Avatar - Choochoo
31. 1. 2013 20:10
Re: Uvodni foto
Drzaky? Myslis asi ty v aute na lahve, ne? >:D
Avatar - Choochoo
31. 1. 2013 15:48
Uvodni foto
Co tam nekdy strcit Transita nebo Mercedes-Benz ML, kteri maji v clanku nejvetsi prodeje ;-)
[odkaz]
Avatar - 1975ak
31. 1. 2013 15:41
kategorie a značky
Podle mě by se měly sčítat i značky Bipper, Neno a Fiorino, jsou tytéž vozy, stejně jako Partner a Berlingo. Je to jen jiné logo, většinou i motory jsou stejné. Pak by tabulka vypadala trošku jinak.