Český trh v únoru 2012: Nejprodávanější minivozy
Ve druhém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno rovných 600 nových aut. Oproti únoru 2011 je tento výsledek lepší o 322, v procentním vyjádření o 115,8 %. Loni jich tedy bylo pouhých 278.
Vláda v současnosti nejmenší škodovky mezi městskými přibližovadly zůstává neohrožená, připsala si 195 přírůstků, což jí zajistilo podíl 32,5 %. Druhý je poněkud překvapivě Citroën C1, který uplynulý měsíc zakončil na nezvyklých 92 registracích (15,3 %). Zatímco v únoru se ještě vyprodával starý model, aktuální ceník už nabízí nový.
Základní verze Attraction s jediným nabízeným motorem 1,0/50 kW ve třídveřovém provedení toho za 164.900 Kč moc nenabídne (dva airbagy, ABS a elektrický posilovač). Můžete ale zvolit akční Furio (189.900 Kč). Zde dostanete navíc otáčkoměr, manuální klimatizaci, dálkové centrální zamykání, přední elektrická okna, rádio s CD (bez MP3) a čtyřmi reproduktory, přední mlhovky a dělenou zadní lavici. Nelze si u něj ovšem připlatit za ESP, zatímco u Attraction a Tendance ano.
Ale pojďme se podívat zpět do žebříčku. Třetí příčku okupuje Kia Picanto (83, 10,7 %). Hranatý Ital s polským pasem, tedy odcházející Fiat Panda druhé generace, skončil čtvrtý (55, 7,4 %). První pětku uzavírá další minivůz z Kolína, tentokrát Toyota Aygo. K tomuto umístění jí stačilo 43 exemplářů (7,2 %). Spark se opět mezi pět nejlepších nedostal. Takový Fiat 500, který měl výborný odbyt v roce 2010, aktuálně nenajdeme ani v první patnáctce, neboť v únoru našel jen dva nové zákazníky.
V porovnání s druhým měsícem loňského roku si Citroën C1 radikálně polepšil (o 217,2 %), tehdy se prodalo jen 29 kusů. Stejně mělo loni i Picanto, aktuálně hlásí o 54 registrací, respektive 186,2 % více. Fiat Panda má bohužel méně o 23 aut (-29,5 %). V poslední době se objevila se nová ostrá konkurence, hlavně v podobě Škody Citigo a Kie Picanto. Počty japonského mikra s rodištěm ve středních Čechách naopak vzrostly o 514,3 %! V únoru 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v zemi jeho vzniku pouhých 7 vozů, po dvanácti měsících tedy Aygo získalo 36 kusů.
Pokud byste jej ale tipovali na Skokana roku, není tomu tak. Šplhounem dle maximálního navýšení je totiž Ford Ka (+950 %, z 2 na 21). Zbytek trojciferných borců jsme již zmiňovali v předchozím odstavci, protože se nám seřadili v nejvyšších patrech. Co do absolutních počtů se nejvíce zvedla celkově stříbrná C1 (+63). Mezi propadáky je jedničkou Suzuki Splash (-56 %). Japonec z Maďarska ztratil 14 registrací z 25. Šedesátiprocentní pád Fiatu 500 je tentokrát vzhledem k jeho pozici irelevantní. Na kusy si pohoršila nejvíce Panda, kterou jsme již vzpomínali.
Celý trh od začátku roku vylétl o podobná čísla jako ten měsíční. Procentní nárůst je na hodnotě 110,1 %, místo loňských 515 se prodalo 1.082 miniaut (+567 jednotek).
V celkovém pořadí od ledna vede Citigo s 356 vozy, jeho podíl v segmentu je momentálně 32,9 %. Druhé je Aygo (141, 13 %) díky silnému lednu, kdy skončilo za boleslavským, respektive vlastně bratislavským mini. Bronz náleží dalšímu kolínskému zástupci, tentokrát Citroënu C1. Ten se zatím dostal na 130 aut a 12 %. Na průběžné čtvrté příčce se nachází Kia Picanto, která zaostává o 14 registrací a jako poslední překročila stovku (116, 10,7 %). Pátá je Panda (80, 7,4 %), jejíž nástupce je již k objednání od 204.900 Kč za výbavu Pop s motorem 1,2/51 kW, ale druhá generace se bude ještě nějaký čas nabízet jako Classic.
Ve srovnání s minulým rokem počty Toyoty Aygo stouply o mohutných 642,1%, rozhodlo se pro ni o 122 domácích zákazníků či spíše zákaznic více. Citroën C1 si polepšil rovněž poměrně radikálně (+165,3 %, +81 registrací). Picanto má o něco menších +152,2 %, letos se prodalo o 70 aut více. Panda naopak ztratila 39,4 % a 52 vozů.
Nejlépe ze všech je na tom opět Ford Ka (+1.066,7 %, +32 přírůstků). Není divu, jeho ceny momentálně spadly na 179.900 Kč za základní 1,2 Duratec/51 kW s výbavou Trend. I když nemůže nabídnout prostor, neotřelé tvary ani motokárové jízdní vlastnosti první generace, klienti si k němu přece jen po slevách cestu nacházejí. Citigo se ve statistikách objevilo až v říjnu 2011, proto v porovnávacích přehledech chybí.
Únorové přírůstky mezi turbodiesely představují pouhé dva Smarty ForTwo a jediný Fiat Panda. Naftová byla také osmička Mini Cooperů. Čtveřice z nich byla otevřená, ale zbylé mohly být klidně Countrymany, které řadíme mezi malé crossovery. To ovšem ze statistik SDA vyčíst nelze. Elektrické Peugeoty Ion se prodaly tři.
Třída mini, registrace na českém trhu v únoru 2012 | ||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 2/2012 | 1-2/2012 | 2/2012 | 1-2/2012 |
Škoda CITIGO | 195 | 356 | 32,5% | 32,9% |
Citroën C1 | 92 | 130 | 15,3% | 12,0% |
Kia PICANTO | 83 | 116 | 13,8% | 10,7% |
Fiat PANDA | 55 | 80 | 9,2% | 7,4% |
Toyota AYGO | 43 | 141 | 7,2% | 13,0% |
Chevrolet SPARK | 29 | 54 | 4,8% | 5,0% |
Peugeot 107 | 22 | 38 | 3,7% | 3,5% |
Ford KA | 21 | 35 | 3,5% | 3,2% |
Renault TWINGO | 16 | 28 | 2,7% | 2,6% |
Suzuki SPLASH | 11 | 49 | 1,8% | 4,5% |
MINI | 8 | 15 | 1,3% | 1,4% |
Smart FORTWO | 8 | 13 | 1,3% | 1,2% |
Hyundai i10 | 6 | 11 | 1,0% | 1,0% |
Suzuki ALTO | 6 | 8 | 1,0% | 0,7% |
Peugeot ION | 3 | 3 | 0,5% | 0,3% |
Ostatní modely | 2 | 5 | 0,3% | 0,5% |
CELKEM | 600 | 1082 | 100,0% | 100,0% |