Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínský trh s auty bude podle analytiků pokračovat v růstu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Čínský trh s osobními automobily bude podle analytiků v příštím roce pokračovat v dvouciferném růstu navzdory překvapivému zvýšení daně na nákup malých vozů. Tempo růstu by nicméně mělo zpomalit na zhruba 15 % z předpokládaných 50 % v letošním roce.

Čína tento týden oznámila, že v příštím roce zvýší daň na nákup malých automobilů na 7,5 procenta ze současných pěti procent. "Je to špatná zpráva, protože kupci automobilů budou muset zaplatit více," uvedl analytik Johnny Wong z firmy Yuanta Research. Daň se týká vozů s objemem motoru do 1,6 litru. Čína daň v loňském roce snížila na pět procent z původních deseti procent, aby poptávku po automobilech podpořila.

"Je to opravdu velké překvapení," řekl agentuře Reuters jeden z vedoucích pracovníků čínské automobilky Great Wall Motor, jenž si kvůli citlivosti této záležitosti nepřál být jmenován. "V poslední době jsme od vládních představitelů slyšeli tolik pozitivní rétoriky, že neexistovala naprosto žádná známka toho, že tato daň vzroste," dodal.

Čína se nicméně rovněž rozhodla zvýšit slevy poskytované na výměnu starého automobilu za nový na 5000 až 18.000 jüanů (zhruba 13.000 až 46.000 Kč) ze současných 3000 až 6000 jüanů (přibližně 8000 až 15.000 Kč). Uvedla rovněž, že bude v pěti vybraných městech dotovat soukromé nákupy vozidel šetrných k životnímu prostředí.

Prodej osobních automobilů v Číně se v listopadu meziročně zdvojnásobil na 1,04 milionu vozů. Čína počátkem tohoto roku začala překonávat klesající americký trh. Za prvních 11 měsíců se zde prodalo 9,2 milionu osobních vozů, o 50 procent více než ve stejném období loňského roku.

Celkový prodej včetně užitkových vozů a autobusů v listopadu vzrostl o 96 procent na 1,34 milionu a za prvních 11 měsíců překročil 12 milionů. V USA se naproti tomu prodalo za období od ledna do října jen 8,6 milionu osobních a užitkových vozů. Přední světové automobilky se nyní snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
13. 12. 2009 23:50
Historicke souvislosti
Obcas tu s pobavenim ctu teze o tom, ze Cina s dlouhodobe perspektivy nic nedokaze (GTI) a ze by se cinska auta nemela do Evropy vubec vozit, bla bla bla. ... Prave z dlouhodobe perspektivy je to tak, ze Cina je jednou z kolebek civilizace a patrila po staleti k technologicky nejrozvinutejsim zemim. Jak by Cina dopadla, kdyby ji od 19 stoleti soustavne nerozkladaly jine staty (vcetne Evropy) zvnejsku je dobre videt treba na Taiwanu. Nakonec se vzpamatuje i Mainland China. Nazory v ceskych hospodach na to budou mit minimalni vliv a tenhle clanek to jen potvrzuje.