Lexus obrací svou pozornost na turbomotory. Dvoulitrový čtyřválec bude mít premiéru v chystaném kompaktním SUV a časem nejspíše zcela nahradí nejmenší šestiválec.
Z ostatních diskuzí přece všichni dávno víme, že:
turbomotory se kazí
turbomotory nikdy nemohou mít ten správný charakter atmosfér
berličku turba používají jen neschopné automobilky
Japonci vždy pojedou na atmosféře a k turbům se nikdy nesníží
je jasne ze coskoro pride kazdy s turbom aj japonci aj korejci aj cinania .... samozrejme dokial je v ponuke klasicka atmosfera tak ta bude mat stale svojich vernych zakaznikov...
vykon??
tak pak ma turbo vyhodu, ze maximalni vykon dosahuje v docela sirokem spektru otáček, kdezto atmosféra tesne az před omezovacem, a vse co je niz ma mensi vykon
tocivej moment?
tak to do nejakejch 3.5-5tis ot je vetsinou ve vyhode turbo, pak ziskava navrch atmosféra. jenze to pak srovnavas napr 1.4tsi s 2.5 litrem atmo, coz normalni clovek asi neudela ..
Pro mne tedy spíš podle točivého momentu. Točivý moment ti spíš dá ten pocit pohodové jízdy, výkon je pak zodpovědný za rychlost předjíždění (teď mě nikdo netahejte za definice, prosím, vemte to obrazně). Atmosféry na tom dole nejsou zase tak špatně. Ano, nenabídnou tam 100% maxima točivého momentu, ale ve dvou tisících to bývá už slušná porce, třeba 80%. S manuálem pod dva tisíce moc nechodím. Třeba 220 kW 3,6 VR6 má 350 Nm @ 2.400 - 5.300. A 155 kW 2,0 TSI 350 Nm @ 1.500 - 4.200. U přeplňovaných motorů nejde o absolutní číslo, jde o to, že jsou v tom pásmu silné. Pak právě srovnáváš 1,4 s 2,5. Jak jsem napsal myslím včera, pokud tyhle větší motory kupuješ, tak ti přeplňování skutečně nic nedává (kromě možnosti nižších ztrát, když výkonu nevyužíváš). Ale kdo si je kupuje, to je právě ono.
Proto jsem napsal, netahat za definice. Pohodová jízda znamená nižší až střední otáčky. Tam někde se typicky dosahuje maxima točivého momentu. Velký moment => velký výkon. A ten se na převodovce nemění. I tak, počítám samozřejmě s rozumnou převodovkou/ stálým převodem. Ale to zbytečně odbíhám od tématu, to bych také mohl zmínit, že neuškodí mít pohodlná sedadla. ;-)
Abych se vrátil k převodovce. Když porovnáváš dvě auta, jedete zhruba stejnou rychlostí, máte velmi podobné otáčky (bavíme se o pohodové jízdě), tak máte podobný převod. V jednom autě můžeš mít klidně dvojku a v druhém šestku, to je jedno, ale převod máte podobný. Snad je zřejmé proč. Samozřejmě, můžeš tam mít šílenou převodovku, která tě bude nutit využívat rozsahu pěti tisíc otáček. Ale jak jsem napsal, to podle mne odbíhám až moc od tématu.
Jde spíš o to, že na klice může mít jeden motor v 2000 otáčkách při plném kotlu 150 Nm a jiný 350, ale zrychlovat můžou úplně stejně, nebo ten se 150 i líp (a taky hůř). Není prostě všechno jenom o krouťáku na klice.
Foukali, ale u nepřímého vstřiku a to je technologie známá skoro stejně dlouho jako pístový motor. Problémem vždy bylo, že přeplňování zvyšovalo výkon, ale ještě daleko více spotřebu. Až skloubení přímého vstřiku s přeplňováním je cesta jak spotřebu nezvyšovat ba dokonce trochu snižovat, jasně sice ne podle nesplnitelných přání euroúředníků, ale přece. Takže pokrok a nová éra přeplňování je až od doby, kdy tyto dvě technologie spolu začaly mluvit. Jo, ještě to trochu cuká za řetězy a občas vykvrdlá napínák, ale cesta je asi definitivně jasná.
A přímý vstřik a turbo jako první opět skloubily dohromady Japonci ;-) ,konkrétně Mitsubishi.A proč toto není u japonců tak oblíbené?Protože vše má své klady a zápory.Japonci asi nechtějí produkovat žádné šroty.
Nicméně,technologie v mnoha případech jsou sice známé,ale k výslednému dobrému efektu bez negativních vlastností se dopracováváme až mnohem později.Až pokročí materiály a další navazující technologie.Příklad jsou elektromobily,známe je už hodně dlouho,ale doba pro ně ještě nenazrála,to samé palivové články,atd...
Turba také třeba nebudou věčně,spíše elektrická dmychadla,využívající odpadní teplo z výfuků...kdo ví?
No první, první byl třeba Mercedes SL v roce 1954 a první motor jako takový asi byly Messerschmitty Bf-109 HTP s motory DB 601, 603 a 605, to vlastně byly první motory v efesíčku a fturbu :-) Mitsubishi se první pokusilo o masové nasazení, výsledek až tak moc masový v jejich podání nebyl. To spíš vypadá, že jejich technologii nyní protlačí do skutečně masové produkce Hyundai/Kia která jí kdysi koupila a dál vylepšila.
budeme cim dalej obdivovat stare auta.zachvilu koli normam a pravidlam uz anijazdit nebudeme.
lexus bol pre mna vzdy symbol snom ze raz ked budem mat peniaze kupim si ls /is ale s nejakym prditkom 2T aj keby to malo 999kw nie dakujem.
rozmyslam radcej nad nejakym poctivim veteranom zo 70 tych. bud ford granada consul 2dv nie coupe alebo MB 123 v6 alebo v8 a cele normy mozem mat v pecku...
Nad časopisom o veteránoch či videami z youtube sa pekne teoretizuje. Ja poznám jedného človeka, ktorý si takto nostalgicky ("dobré autá sa už nevyrábajú, objem ničím nenahradíš, V8 je kráľ") kúpil starý Cadillac tuším s big blokom (7,3l?). Pred 300 km výletom natankuje plnú a v cieli tankuje znovu, tak sa auto vyťahuje tak dvakrát za leto.
Som zvedavý, koľkí z tunajších fanatických odporcov downsizovaných turbomotorov by reálne kúpili tie ospevované staré spoľahlivé veľkoobjemové atmosféry.
Pojede to stejně, zvuk to bude mít horší a požere to míň, jen když pojedeš ecorun. Spíše vidím usporu ve výrobě, protože naladěním nahradíš několik motorů najednou