Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nesmrtelný Mercedes-Benz G: Většina vyrobených aut stále žije!

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Legendární německý off-road z konce sedmdesátých let patří k nejtrvanlivějším autům na trhu. Do šrotu šla od té doby totiž jen menšina z více než půl milionu vyrobených aut.

Udržitelnost je jedním z nejoblíbenějších zaklínadel dnešní doby. Sám nejsem fanouškem tzv. rychlé módy ani ničeho podobného, co chvíli po zakoupení musím vyhodit. Automobily mají trvanlivost sice mnohem delší než tričko za 90 korun se štítkem Made in Bangladesh, přesto jsou některé již po 20 letech služby zralé na odpis. A pak tu jsou stálice, které přežívají desetiletí.

Jednou z nich je i Mercedes-Benz G. Tahle terénní ikona se pro civilní účely vyrábí již od roku 1979 (první model nese označení W460, aktuální generace pak W463). Původně vznikla jako vojenský speciál pro íránskou armádu. Jenže po islámské revoluci a sesazení šáha Rézy Páhlavího ze zakázky sešlo, přesto se „géčko“ do služeb ozbrojených sil na celém světě nakonec dostalo. Poprvé v Argentině v roce 1981.

Vůz loni v dubnu oslavil 500.000 vyrobených exemplářů. V Česku třída G patří k nejoblíbenějším mercedesům. Loni zde bylo zaregistrováno 320 exemplářů, přičemž většina z nich byla v nejvýkonnější verzi G 63 od AMG s motorem 4.0 V8 se 430 kilowatty a aktuální cenou od 5.052.960 Kč.

V rámci představení premiérové elektrické varianty G 580 EQ (od 3 626 370 Kč) předminulý týden se Michael Schiebe, šéf AMG a modelových řad G a Maybach, pochlubil, že 80 % všech vyrobených Mercedesů G stále ještě jezdí. Na silnicích tak teoreticky můžete potkat přes 400 tisíc exemplářů různého věku včetně dvanáctiválců, které skončily s minulou generací. Podobným držákem je také Porsche 911 s ještě delší historií. U sportovní legendy z roku 1963 je v provozu stále ještě okolo 70 procent vyrobených aut.

V případě Mercedesu G se Schiebe rozpovídal o budoucnosti osmiválce. Ten prý v nabídce vydrží tak dlouho, jak po něm zákazníci budou toužit. Elektrický model mu navíc svými nulovými emisemi dost pomůže.

Video se připravuje ...

V rámci modernizace z letošního března je ovšem osmiválcový motor vyhrazen právě zmíněné verzi AMG G 63. Konvenční G 500 totiž dostalo řadový třílitrový šestiválec, vybavený klasickým turbodmychadlem a elektrickým kompresorem o výkonu 330 kilowattů. Za tuhle variantu na českém trhu dáte 3.531.990 Kč

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Doporučujeme

6. 5. 2024 20:39
Re: Ano, i ne
Nj, když se z toho udělá módní zboží, tak je na tom větší marže než na skutečně pracovním stroji.
Avatar - W.O. PRSCLEY
6. 5. 2024 17:53
Re: Ano, i ne
Defender bylo takové poctivé auto než z něj Indové taky udělali něco velmi podobného jako je G
Avatar - W.O. PRSCLEY
6. 5. 2024 17:40
Nesmrtelný spalovací Mercedes-Benz G
Nesmrtelný spalovací Mercedes-Benz G: Většina vyrobených aut stále žije!
6. 5. 2024 16:49
Ano, i ne
Na jednu stranu je fajn, že existují automobilové legendy a že auto stále není něco jako lednička nebo fén.
Na druhou stranu si myslím, že Porsche 911 je k přírodě šetrnější způsob vyjádření bohatství než hranatá krabice na žebřinovém rámu s třemi uzávěrkami diferenciálů, která se místo služby v armádě nebo nejtěžším terénu promenáduje po městských bulvárech.