Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2008: kamiony na Dakaru – dosavadní vrchol nabídky

Jiří Vintr
Diskuze (21)
Letošní Dakar bude opravdu vrcholným menu pro fajnšmekry sledující kategorii kamionů. Počet skutečně elitních posádek je sice zhruba stejný jako vloni, ale zavedení nové kategorie Superproduction vnáší do zápolení těch nejlepších zcela novou dimenzi.

Kategorie se početně rozrostla až na rovnou stovku přihlášených strojů, ale nejužší špička s opravdovými ambicemi je početně stejná. Ovšem pozor, nasazení a jízdní výkony budou nepochybně výše než posledně!

Tradiční ruská sborná z Kamazu doveze na Dakar svou nejsilnější sestavu. Tou nebudou jen nové speciály kategorie Superproduction, ale hlavně trojice pilotů. Po havárii se vrací Vladimír Čagin (pozor, už ne s ředitelem Jakubovem, ale zato s věrným mechanikem Sergejem Savostinem). Vrací se i Firdaus Kabirov, a to ve vítězné sestavě posádky z před tří let. Trojkou bude Mardějev, jenž má dva nové spolujezdce a sám o sobě by byl schopen atakovat medailová umístění.

Hans Stacey se nechal po loňském vítězství slyšet, že končí a na Dakaru už ho nikdo neuvidí. Vymlouval se na pracovní zaneprázdněnost. Ta naštěstí nebyla tak vysoká, vrací se tedy i on, a to v ještě silnějším týmu, se dvěma speciály MAN TG-S kategorie Superproduction a dvěma kamiony MAN kategorie Production. K tomu hned trojice doprovodných trucků a záštita polotovárního týmu. Dvojkou bude Staceymu opět rychlý Francouz Jacquot, jenž tuto roli do puntíku splnil už posledně. Záda jim budou krýt Franz Echter (kamarád Lopraisovců) a Holanďan Geert Verhoeven.

Rodinný klan de Rooyů vyráží do boje s trojicí speciálů Ginaf X2222, vybavených motory Iveco Cursor. Složení posádek je skoro stejné jako loni, jen Jan de Rooy má nového mechanika a celý velký tým čítá jen dva nové členy.

Tovární tým Ginaf opustil Arjan Brouwer, jenž bude zkoušet štěstí s účastí v roce 2009. Zato přišel Marcel Van Vliet, a to od Hanse Bekne, jenž své vozy prodal a tým rozpustil. Trojkou u Ginafu bude zkušený dakarský veterán Anne Kies. I Ginaf se může pochlubit bohatou zásobou asistenčních kamionů, ty se ostatně budou starat i o soukromý speciál Roba Vinka. Bekxe a jeho krásně dílensky zpracovaný DAF samozřejmě na trase uvidíme, bude ho však řídit už jen jako součást velkého týmu Dakarsport.com v jehož barvách pojede i Pierre Blom, Bekxův někdejší spolujezdec, s vozem Ginaf klasické koncepce. Zbylé dva Bekxovy Dafy budou soutěžit také, a to jako součást týmu Van Deijne.

Jistě nelze uvádět naše posádky až na tomto místě, ale článků o nich bude jistě ještě dost. Zopakujme si proto, že v našem případě půjde o účast trojice tater (Aleš Loprais, Tomáš Tomeček, André Azevedo), liazky Martina Macíka(KM RAcing team má nový stroj s motorem Deutz), Ladislava Fajtla (Macíkova ostrá asistence) Marka Spáčila, a také vozu MAN Dušana Randýska. Mimochodem, KM Racing budou doprovázet upravené Toyoty Hilux, které si tak odbudou ostrý křest ještě před oficiálním uvedením na trh v ČR.

Kohopak tu máme dál? O titul nejlepší šestikolky bude soupeřit velezkušený Francouz Juvantenyna MANu s Mercedesem vedeným trojicí ultrazkušených rutinérů Bossonnetem,

Lacourtem a Bonnairem. Pochopitelně nechybí rodinný tým Sugavarů, tátovi Jošimasovi bude už 67 let.

Z rychlých soukromníků může pořádně „kousat“ Holanďan Rob Vink s Ginafem, Španěl Vila Rocca s výkonným Mercedesem, skvělý Ital Vismara s Ivecem, nebo Johann Reif s MANem. Nechybí ani dakarská amazonka Elisabete Jacinto s vozem stejné značky. Jejím cílem je ale prosadit se v produkční kategorii.

Úvodní dvacítka dle startovních čísel je tedy velmi reprezentativní:

600 Stacey, 601 Čagin, 602 Loprais, 603 Van Ginkel, 604 Azevedo, 605 Kabirov, 606 G. De Rooy, 607 Jacquot, 608 mardějev, 609 Van Vliet, 610 J. de Rooy, 611 Bekx, 612 J. Sugavara, 613 Tomeček, 614 Vismara, 615 T. Sugavara, 616 Macík, 617 Vila Rocca, 618 Echter, 619 Juvanteny, 620 Duisters, 621 Kies…. 624 Jacinto…625 Adua…672 Spáčil, 683 Randýsek.

Rodina značek se na Dakaru rozrostla o značku Scania. I to je pozitivní. Počet značek v soutěži je nyní tedy jedenáct.

Jiří Vintr
Diskuze (21)
Avatar - T613
4. 1. 2008 14:26
Re: bez peněz na Dakar nelez
ale no tak. Nejsem nesoudný člověk. Konkurence je ostrá, ale pokud se Tatra pohybuje vždy v první desítce tak neočekávám žádnou změnu (v budoucnu, když se letos nepojede).Pochybuju, že by si Loprais kreslil doma v Cadu, tohle mu myslím dělá Kopřivnice. A Dakar je sakra dobrá reklama pro tyhle specializované firmy. A i podvozek Tater se vyvíjí kupředu.
Avatar - T613
3. 1. 2008 22:11
Re: mrkejte na Ginaf
ale no tak bavme se vážně. Jasně, že Tatra odstoupila. Nemá takové zázemí jako Kamaz, že se po příjezdu do depa na ně vrhne desítka mechaniků! Prostě Loprais a spol. nemají takové zázemí. Ale přesto dokáží Tatry řádně šlapat na paty. Dlouho to bylo, o tom že se Tatry naháněly s Kamazy. Ano Kamazy jsou lepší, ale především díky "šíleným" jezdcům a výbornému zázemí. To že se mezi ně dostal GINAF ještě nic neznamená. A na to, že Aleš jel poprvé dosáhl obrovského úspěchu! Takže bych Tatru nezatracoval. I s málem dokáže hodně.
Avatar - T613
3. 1. 2008 20:36
Re: mrkejte na Ginaf
ono je to jedno.. jen nemám rád, když se někdo naváží do konstrukce, která je roky a tvrdou praxí (sibiř, afrika, indie atd.) ověřená denním provozem v těch nejhorších podmínkách jak v civilních, tak i vojenských. Izraelci na Tatry (byť je koupili pod značkou ATC) nedají dopustit. Rusové rovněž. Jen u nás kydají "experti" urážky stylu až jim praskne roura, prehistorická konstrukce apod. :no:
3. 1. 2008 20:22
Re: mrkejte na Ginaf
Neprijde mi, ze ty zluty Ginafy tymu Vink maji tuhy napravy. Spise to vypada na nezavisle zaveseni vsech kol na trojuhlenikovych ramenech. Taky me to dost na fotkach zaujalo, jako experta...
Avatar - T613
3. 1. 2008 20:02
Re: mrkejte na Ginaf
vysvětlím ti jeho myšlení: "Ty br´do ten Ginaf je ale vysokej, a takovej mohutnej. A ta Tatra taková vobyč. Navíc roura je stará. Za to rám a tuhé nápravy to se dělá teprve od počátku věků! Tak to musí být přeci lepší!" U něj bych to čekal. Co na tom že Tatra má největší výkyv náprav a pokud si nesedne na rouru vyjede vše.