Dakar 2008: kamiony na Dakaru – dosavadní vrchol nabídky
Kategorie se početně rozrostla až na rovnou stovku přihlášených strojů, ale nejužší špička s opravdovými ambicemi je početně stejná. Ovšem pozor, nasazení a jízdní výkony budou nepochybně výše než posledně!
Tradiční ruská sborná z Kamazu doveze na Dakar svou nejsilnější sestavu. Tou nebudou jen nové speciály kategorie Superproduction, ale hlavně trojice pilotů. Po havárii se vrací Vladimír Čagin (pozor, už ne s ředitelem Jakubovem, ale zato s věrným mechanikem Sergejem Savostinem). Vrací se i Firdaus Kabirov, a to ve vítězné sestavě posádky z před tří let. Trojkou bude Mardějev, jenž má dva nové spolujezdce a sám o sobě by byl schopen atakovat medailová umístění.
Hans Stacey se nechal po loňském vítězství slyšet, že končí a na Dakaru už ho nikdo neuvidí. Vymlouval se na pracovní zaneprázdněnost. Ta naštěstí nebyla tak vysoká, vrací se tedy i on, a to v ještě silnějším týmu, se dvěma speciály MAN TG-S kategorie Superproduction a dvěma kamiony MAN kategorie Production. K tomu hned trojice doprovodných trucků a záštita polotovárního týmu. Dvojkou bude Staceymu opět rychlý Francouz Jacquot, jenž tuto roli do puntíku splnil už posledně. Záda jim budou krýt Franz Echter (kamarád Lopraisovců) a Holanďan Geert Verhoeven.
Rodinný klan de Rooyů vyráží do boje s trojicí speciálů Ginaf X2222, vybavených motory Iveco Cursor. Složení posádek je skoro stejné jako loni, jen Jan de Rooy má nového mechanika a celý velký tým čítá jen dva nové členy.
Tovární tým Ginaf opustil Arjan Brouwer, jenž bude zkoušet štěstí s účastí v roce 2009. Zato přišel Marcel Van Vliet, a to od Hanse Bekne, jenž své vozy prodal a tým rozpustil. Trojkou u Ginafu bude zkušený dakarský veterán Anne Kies. I Ginaf se může pochlubit bohatou zásobou asistenčních kamionů, ty se ostatně budou starat i o soukromý speciál Roba Vinka. Bekxe a jeho krásně dílensky zpracovaný DAF samozřejmě na trase uvidíme, bude ho však řídit už jen jako součást velkého týmu Dakarsport.com v jehož barvách pojede i Pierre Blom, Bekxův někdejší spolujezdec, s vozem Ginaf klasické koncepce. Zbylé dva Bekxovy Dafy budou soutěžit také, a to jako součást týmu Van Deijne.
Jistě nelze uvádět naše posádky až na tomto místě, ale článků o nich bude jistě ještě dost. Zopakujme si proto, že v našem případě půjde o účast trojice tater (Aleš Loprais, Tomáš Tomeček, André Azevedo), liazky Martina Macíka(KM RAcing team má nový stroj s motorem Deutz), Ladislava Fajtla (Macíkova ostrá asistence) Marka Spáčila, a také vozu MAN Dušana Randýska. Mimochodem, KM Racing budou doprovázet upravené Toyoty Hilux, které si tak odbudou ostrý křest ještě před oficiálním uvedením na trh v ČR.
Kohopak tu máme dál? O titul nejlepší šestikolky bude soupeřit velezkušený Francouz Juvantenyna MANu s Mercedesem vedeným trojicí ultrazkušených rutinérů Bossonnetem,
Lacourtem a Bonnairem. Pochopitelně nechybí rodinný tým Sugavarů, tátovi Jošimasovi bude už 67 let.
Z rychlých soukromníků může pořádně „kousat“ Holanďan Rob Vink s Ginafem, Španěl Vila Rocca s výkonným Mercedesem, skvělý Ital Vismara s Ivecem, nebo Johann Reif s MANem. Nechybí ani dakarská amazonka Elisabete Jacinto s vozem stejné značky. Jejím cílem je ale prosadit se v produkční kategorii.
Úvodní dvacítka dle startovních čísel je tedy velmi reprezentativní:
600 Stacey, 601 Čagin, 602 Loprais, 603 Van Ginkel, 604 Azevedo, 605 Kabirov, 606 G. De Rooy, 607 Jacquot, 608 mardějev, 609 Van Vliet, 610 J. de Rooy, 611 Bekx, 612 J. Sugavara, 613 Tomeček, 614 Vismara, 615 T. Sugavara, 616 Macík, 617 Vila Rocca, 618 Echter, 619 Juvanteny, 620 Duisters, 621 Kies…. 624 Jacinto…625 Adua…672 Spáčil, 683 Randýsek.
Rodina značek se na Dakaru rozrostla o značku Scania. I to je pozitivní. Počet značek v soutěži je nyní tedy jedenáct.