Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: SOVA varuje před uvolněním podmínek pro dovoz ojetin. Co vy na to?

Ladislav Čermák
Diskuze (67)
Zatímco jedni uvolnění limitů pro dovoz ojetin vítají, druzí je považují za velkou chybu

Méně majetní motoristé, lačnící po cenově dostupné zachovalé ojetině ze západu mohou oslavovat - od července se v souladu s pokyny EK ruší limit osmi let stáří a plnění nejméně Euro II pro přihlášení dovezené ojetiny v ČR. K tomu, aby mohl přivezený použitý vůz legálně pokračovat v provozu u nás, nyní stačí shoda s typem schváleným k provozu na území Evropské unie.

Jedni říkají - zpravidla dobře udržované, cenově dostupné dovezené starší ojetiny pomohou i sociálně slabším občanům a rodinám nahradit svoje dvaceti- a víceleté pojízdné vraky, bezprostředně ohrožující svým technickým stavem životní prostředí i životy posádky i okolí. Dovoz velkého množství levných ojetin také trochu narovná pokřivený trh a z trhu zmizí část životu nebezpečných vraků, podomácku slepovaných z dvou a více automobilů.

Druzí jim oponují známým zaklínadlem o vrakovišti Evropy a také obavami z omezení prodeje nových vozů, který v ČR beztak stagnuje. Vozy, neplnící nové emisní limity ohrozí životní prostředí a povolení limitů ohrozí prestiž v očích vyspělejších evropských států, pro které je tento způsob likvidace autovraků výhodný a ekologický. Maďarsko a Slovensko na nátlak neustoupilo a limity nezrušilo.

Pro vaši informaci přetiskujeme tiskovou zprávu Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), která hezky shrnuje argumenty odpůrců:

Novela zákona a návazná vyhláška způsobí záplavu Česka vraky a vysloužilými ojetinami

Přijetí nového silničního zákona č. 226/2006 Sb. o silniční dopravě, jehož součástí byla i „nenápadná“ úprava zákona č. 56/2001 Sb., povede podle názoru sdružení SOVA k zaplavení Česka vysloužilými a nekvalitními ojetými automobily z vyspělejších zemí Evropské unie.

Zákon, který nabude účinnosti 1. července, totiž odstraní stávající věkové (nyní v průměru 8 let) a kvalitativní (EURO 2 norma) omezení pro registraci ojetého auta dovezeného ze zahraničí. Dovézt a registrovat pak bude možné všechny vozy bez omezení věku, emisními normami, bezpečnostními požadavky a technickými nároky. Z Česka se tak stane vrakoviště Evropské unie.

„Zjednodušeně řečeno bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoliv vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoliv jiné členské zemi EU, a to bez toho, aby musel projít STK. Zřejmé je, že k nám se budou dostávat především staré a vysloužilé vozy, kterých se na západě rádi zbaví. Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale podle nás bohužel velmi reálná,“ upozornil předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA Petr Mikšovský.

Za změnou legislativní úpravy, po které už dlouho volá Evropské komise, totiž podle sdružení není snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit tak západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin a vyhnout se tak vysokým poplatkům za jejich likvidaci. Evropská komise v tomto duchu tlačí na všechny okolní státy, ale pouze Česko přistoupilo na jednostranně nevýhodné podmínky.

Sdružení Sova proto pošle otevřený dopis všem novým členům Poslanecké sněmovny a senátorům a zástupcům Ministerstva dopravy, které právě připravuje ke zmiňovanému zákonu prováděcí předpis. „Dopisem budeme apelovat na to, aby se do prováděcí vyhlášky v připomínkovém řízení dostaly úpravy, které zabrání skokovému zhoršení technického stavu vozového parku a jeho stáří, ale především ničení životního prostředí (například zavedením vyšších registračních poplatků v závislosti na stáří vozu - podle maďarského vzoru),“ dodal Mikšovský.

Inspiraci pro řešení této situace vidí Sdružení SOVA v některých sousedních zemích (Maďarsko, Slovensko), které na podmínky Evropské komise nepřistoupily a vyhnuly se tak tomu, co se stalo před lety v Polsku, kdy vláda podobným způsobem zrušila kriteria pro dovoz ojetin. Do země se za dva roky přivezlo přes 2 miliony vraků a restrikce formou registračních poplatků musely být opět zavedeny. Stane se nyní evropským vrakovištěm Česko?

Kdo ze zúčastněných je blíže pravdě? Které z argumentů jsou upřímně myšlené a které účelové? Diskutujte pod článkem.

Ladislav Čermák
Diskuze (67)
10. 6. 2006 13:48
Re: Levota
:yes:
10. 6. 2006 13:46
Re: Bouře ve sklenici vody
:yes: