Ručně řazené převodovky jsou dodnes hojně nabízeny u automobilů prodávaných v Evropě. Na jakém principu fungují a jak se k nim vlastně chovat a také proč je motor vůbec potřebuje, ukazuje přiložené video.
Za prvé si myslí že současné převodovky s jednou hnací a dvěma hnanými hřídelemi jsou tříhřídelové. Takový pohled je bohužel velmi laický. Byť jsou v takové převodovce skutečně tři fyzické hřídele, z technického pohledu se jedná stále o dvouhřídelovou převodovku ovšem s dvojitou hnanou hřídelí. Rozdíl je podstatný, u pravého tříhřídelového uspořádání jde hnací síla z hnací hřídele na předlohu a z předlohy na hnanou hřídel. U dělené dvouhřídelové převodovky jde síla pouze z hnací hřídele na jednu z hnaných hřídelí, bez jakékoliv předlohy. Přínosem jsou nižší ztráty
Za druhé se autor snaží navodit pocit, že podélné převodovky mají tříhřídelové uspořádání a u příčné zástavby se používají dvouhřídelové. Ani to není pravda, i naprostá většina současných aut s podélným motorem má také dvouhřídelovou převodovku.
A třetí omyl spočívá ve vysvětlení přímého záběru. Pan Dusil chybně tvrdí, že u něj síla jde přes ozubená kola se stejným počtem zubů. Ve skutečosti přímý záběr znamená přímé propojení hnací a hnané hřídele u tříhřídelové převodovky (obvykle na nejvyšší kvalt), takže hnací síla pak již nejde oklikou přes předlohu ale ze vstupní hřídele přímo na výstupní.
Nemohl by prosím takové články psát někdo kdo technice opravdu rozumí ?
Jako zasloužilý traktorista smekám, projev mírně arogantní, ale přesto věcný a video popisující mnohem jasněji a obrazněji než sáhodlouhý článek. Nikdy bych nevěřil že to někdy napíši, Kalousku, jsi jednička!
PS: Vážená redakce, přenechte psaní odborných článků lidem, kteří vědí o čem se mluví, ušetříte čas a ostudu, jako v tomto případě.
Máš pravdu, akorát příměj záběr bývá spíš předposlední, obzvlášť u 6q.
A to že dneska už i u podelných motorů bývá dvouhřídel je způsobený tím, že klasická koncepce pohonu (motor a převodovka vpředu pohon pouze zadních kol) je na ústupu, ale pokud je klasická koncepce použita, jsem si celkem jistý, že je použita i tříhřídel. Nebo tahle, zatím jsem neviděl opak.
Ono to vychází hlavně z účinnosti. Tříhřídelová převodovka nemá prakticky žádné ztráty na přímý záběr ale naopak poměrně vysoké ztráty má na všechny ostatní kvalty. Takže tříhřídel se používal u málostupňových převodovek (3-4 Q) s využitím přímého záběru u nejvíce používaného kvaltu (proto píšu nejvyšší)
Dvouhřídelová má díky polovičnímu počtu kol přenášejících sílu také cca poloviční ztrátu, tu ale má zhruba stejnou na všechny kvalty. Dvouhřídelové řešení se proto nejlíp uplatní u mnohastupňových převodovek, u kterých není prioritní používání jednoho určitého kvaltu tak výrazné.
Ano a spíše měl být od pana Dusila v textu dodatečný popis, jak je to s řazením lichých a sudých kvaltů vyšších než 1 a 2 (natáčení a druhé vidličky). A obrázek(y) by pak k tomu také neškodil(y).
Nesouhlasím s tvým minulým časem, tříhřídel se doteď běžně používá. Snad u všech současně vyráběných vozů s klasickou koncepcí (i když jich není mnoho).
Klidně se nechám vyvést z omylu, ale nenašel jsem žádné auto ze současné výroby s klasickou koncepcí, které by mělo dvouhřídel.
Tříhřídel má totiž podstatnou výhodu v tom, že vstupní a výstupní hřídel jsou v jedné ose.
Můžeš mít pravdu a souhlasím že to bude právě kvůli té souososti vstupu a výstupu, což samozřejmě zjednodušuje alternativní zástavbu manuálu nebo planetového automatu do stejných modelů aut. Z provozního hlediska je u 5-6 stupňových manuálů asi výhodnější dvouhřídelové provedení
Ale koukal jsem aspoň jak to dělají u podélných motorů Audi a Subaru a našel jsem jen dvouhřídelovky. Jsou to ovšem 4x4
natočil fakt parádní názorné video. Zajímavé je, že počítá s tím, že všechna (soudobá) auta mají právě tři kvalty. Skutečně to tak bylo? I na té značce je napsáno "zařaďte dvojku" (pravda, u nás je to někde doteď, s platností pro náklaďáky).
Krásný film o špičkové strojařině (tedy alespoň v 30. letech). Klasické manuální řazení s precizním ovládáním řadicí páky a třemi pedály, s různou mírouí vytáčení motoru jen dle vlastního uvážení dle vyhodnocení vnějších okolností, to je pro mě při jízdě autem nenahraditelným zdrojem potěšení a uspokojení! :-):yes::yes::yes: (Nepopírám ovšem, že při popojíždění v městských zácpách by se automat hodil, já toho ale naštěstí za těchto podmínek moc nenajezdím).
Ně děkuji, demagogicky to ženeš do extrému, já měl na mylsi normální 5-ti či 6-ti stupňový plně synchronizovaný manuál a slušnou ovládací sílu spojkového pedálu. :-)
tak jak amér dnes nemusim, tak bych se do nej v tech krasnych 40 letech podival, to bylo uplne neco jinyho... dneska ti na letisti prohmataj otvory, prohazi trenky a tricka v kufru a prejeme hezky pobyt.
Snad se neptám s křížkem po funuse ale dřív jsem neměl čas si video pustit. Nikdy jsem převodovku otevřenou neviděl a nesedí mi tu jedna věc. V čase 5:17 se má přenášet síla podle šipek přes velký kolo uprostřed. Jenže já vidim připojený a točící se i to kolo vpravo. Jako kdyby byly zároveň připojené obě rychlosti. Co je špatně ? Nebo to ozubené kolo nějak prokluzuje na hřídeli ? Díky fundovanějším za vysvětlení.
Dobrý den,
kde se prosím dá sehnat to video? Je již smazaný a na Google jsem našel jen ukázky, nikde jsem ho nenalezl celé.
Děkuji Všem co mi pomohou.
Honza