Druhá generace crossoveru Kia Niro stejně jako předchůdce nabízí trojici výhradně elektrifikovaných pohonů. Nám zbývá probrat už jen ten čistě elektrický.
Rozdíly za PHM a el. jsou zanedbatelné.
Dálniční spotřeba je 24kWh/100km. To je 24*12=2,88 Kč/km. A to nenabíjím u stojanů, ale doma.
Stejné náklady dostaneme u benzínu při 8l/100km.
Navíc ten dojezd. 10% baterie slouží jako rezerva a nabíjí se na 85%.
Doma máš cenu 12 Kč/kWh ????
S Niro EV se běžně jezdí v celoročním mixu za 16 kWh/100km. Smysl dává nabíjení doma, občas na stojanech, kde je cena dosti rozdílná. Komu to neplatí firma, nabíjí nejčastěji u PRE, kde je cena rozumná ( od 6 do 9 kč/ kWh).
To je debata s Pražákem, který má cenu el. zadarmo.
Já jsem z Brna, ale vím, že v Čechách kromě Prahy bude od 1.1. u CEZu sazby D02 cena 10,90.
A jsou i dodavatelé, co si k tomu přirazí ještě 1Kč.
jo na 6,05 kc za silovou, k tomu prenosovou soustavu, poplatky a rozpocitat poplatky za jistic a bude to v lepsim pripade 8kc/kwh. Spotreba 16(neverim tomu ale uvadi to nekdo vejs tak treba to neni jenom internetovej kec) ztraty nabijeni aspon 10% (ja vim Tesla, Toyota a uzivatel Zetti je nema..) a je to 18x8 144kc/100km. Tedy 4,5l naturalu s cenou na pumpe. Pokud pujde benzin do nakladu a nabijeni doma ne je to 5,5l na 100km a za to obdobne velkej spalovak s defenzivni jizdou odpovidajici ev jezdit bude. Ted je ekonomicky cely ev nesmysl a jak pise murphy akorat pro nadsence
144Kč 4,5l naturalu..on je za průměrnou cenu 32Kč/l? Celé ty výpočty jsou postavené na vodě. Oproti stejně prostornému spalováku ušetří nyní Niro EV 1/3 nákladů, pokud má někdo levnější energie ( těch lidí je stále dost, tak výrazně více).
Je fakt že EV jsou drahá, hodně.Ale když u Nira nemají problémy s prodeji, tak je problém pouze u nás spotřebitelů, kteří nakonec EV nekupují :D .
Elektřina i s distribucí mě vyjde na 6,4Kč/kWh, spotřeba i klidně s přehnanými ztrátami na nabíjení 19kW/100km. 1,21Kč/km bude to méně, protože nabíjení by bylo při nízkém tarifu. Benzín dnes nejlevnější,ale celý rok vyšší cena 34Kč/1l.
Spotřeba takto prostorného auta, klasický benzin ( ne hybrid ta cena, už je pak také trochu jinde) 6,5l/100km . 2,21Kč/100km. To je 1kč rozdíl ve prospěch EV. Hybridní Niro má průměrnou spotřebu 5,08l/100km (opět určitě výborná hodnota). U hybridu se dostaneš na 1,72Kč a u EV o 0,5Kč levněji.
Cenu za elektřinu mám další celý rok, nejsem takto určitě sám. Kolega má od září u Čezu ještě levnější tarif na 3 roky. Další kolegové měli u firmy do konce roku tarif za 2Kč/kW bez distribuce.
Myslím, že nemám žádnou extra cenu, prostě běžný průměr.
Jde to samozřejmě snižovat i FVE.
Je to hodně různé, ale neznám nikoho kdo platí 12Kč/kWh. Palivo také nekupují všichni bez daně, tak proč s tím kalkulovat?
A pak také uživatelská přívětivost, menší servisní náročnost....
Som rád, že niekto uvedie reálne čísla.
Takže pri porovnateľnom aute výhoda 0,5 kč/km pri investícii o 434 tis kč vyššej (verzie hybrid EV vs HEV)? Návratnosť po 868 tis km? Návratnosť po 3,6 násobku priemernej životnosti auta? A to treba pripočítať cenu peňazí. Alebo je to inak?
Do FVE tiež treba investovať, takže tie km nie sú zadarmo.
EV nie je ekonomickou voľbou. Ekologická pri súčasnom stave technológií je na diskusiu… u niekoho to vyjde lepšie, niekde vôbec.
Aj napriek cenovej nevýhode by som zvažoval investíciu do EV ak by to výrazne pomohlo životnému prostrediu. Ale ekologicky napríklad podľa GreenNCAP vychádza EV horšie… žiaľ.
tank ono 33,9 samoobsluzna benzina 34,5. Takze ok, rekneme 4 a 1/4 litru. Nicmene cena 8kc je od 1.1. Aktualne je to 10-12kc/kwh takze je to jeste horsi
Promin, ale tohle je hodne manipulativni. Beres do vypoctu nejnizsi cenu benzinu u ONO a zaroven nejvyssi cenu elektriny, za kterou snad zadny majitel EV nenabiji. Vzdyt i na verejnych nabijeckach lze nabijet za 6 kc. A jeste u jednoho odectes DPH, aby to lip vyslo. To je stejna demagogie, jako kdyz tady nekdo srovnaval nabijeni "zadarmo" (at uz u obchodaku nebo ze solaru na strese) s naftou za 50 kc. Tyhle extremni srovnani jsou nesmyslny na obe strany.
No to není pravda, nejlevnější síť stojanů je aktuálně PRE za 9kč/kWh. Jinak ionity umí i přes 20 a ČEZ taky není nejlevnější. To, že má někdo zasmluvněnou kWh z loňska za 4kč je věc druhá. A paušály za měsíční poplatky byhc taky netahal, většina nabíjení je doma.
Pravda je, že ONO je nejlevnější a 12 Kč/kWh je nesmyslně vysoko. Můžeš brát do výpočtu klidně cenu benzínu na ONO. Pak ale vezmi cenu 6 Kč/kWh, která je u PRE za AC nabíjení, nebo cenu kolem 6 Kč, kterou má stále ještě většina uživatelů doma. DPH si také odečteš. Doma sice ne, ale u veřejných stanic ano, ve firmě také zcela jistě.
Tenhle výpočet není tak jednoduchý, protože nabíjení se nedá tak snadno paušalizovat. U spalováku natankuješ a jezdíš za víceméně standardní spotřebu. U EV je to složitější. Záleží kde máš možnost nabíjet, kde jezdíš, zda se ti vyplatí platit paušál u některého poskytovatele atd. Proto není a zatím ani nebude EV pro každého.
Jinak u PRE je momentálně cena 6,-/AC, 8,-/DC a 10,-/UFC. To je ale jen detail :-)
Ako píšu dole, je jedno či nejaké % hore, alebo dole. Jednoznačná výhoda EV v podobe min nákladov na dobíjanie sa proste z veľkej časti vytratila, a po zarátaní investície je to dokonca naopak. Niekomu EV dáva zmysel, niekomu nie, však je to jedno.
Napr:
- Bežná domácnosť platí po vypršaní fixácie vďaka vládnemu stropu / dotácii 6,05 kč + x Kč distribučné poplatky.
- PRE AC 7 kč /kWh vrátane DPH plus poplatok 1 kč/minútu. Zákazníci PRE majú zľavu 6+ 0,5kč/minúta.
Povedzme že ten výpočet vyššie nie je úplne "čistý" ale nie je ani veľmi ďaleko od reality. Cena phm bez DPH sa týka väčšiny firemných automobilov a cenu nabíjania doma (domácnosť, fyzická osoba) si do nákladov nedáš. Zároveň aj cena el pre firmy sa v súčasnosti pohybuje v mnohých prípadoch v takej výške, že náklad na 100km s elektromobilom je podobný , alebo blízky spalováku...Každá situácia sa namodelovať nedá, vstupujú do toho individuálne faktory, teda hlavne cena elektrickej energie...
urcite, dokonce nejak do nakladu prepocitat nabijeni doma i jde. To co jsem ale chtel rict je, ze z neoddiskutovatelny vyhody ev v podobne minimalnich nakladu na elektrinu aktualne neni nic. A kdyz se k tomu pripocte cena EV a jasny nevyhody tak to TED uz neni tak zajimava volba.
Promin, ale tohle je demagogie. Porovnavas nejlevnejsi benzin u ONO s nejdrazsi elektrinou, za kterou zadny majitel elektromobilu nenabiji. A jeste u jednoho odectes DPH, aby to vyslo lip. Vzdyt i na verejnych nabijeckach lze nabijet za 6 kc. To je stejny, jako kdyz tady nekdo srovnaval naklady na km a do vypoctu vzal benzin za 50 a elektrinu pocital za "nula", protoze ma fotovoltaiku nebo nabiji zadarmo u obchodaku a v praci. Proste neobjektivni srovnani. Nesmysl na obe strany.
Já si EV koupím leda v případě, že povolí větší FVE. Stávajících 10 kWp je málo, takových 15 kWp už je dostatečný výkon, abych tím pokryl denní cestování během léta a částečně jaro/podzim a ještě zbylo pro domácnost.
Korejci si s tou cenou teda hodně věří. Pomalá rychlost rychlého nabíjení - problém pro ty, který mají problém s nabíjením doma. A ani doma to není žádná hitparáda, průměrných 11 kW - vzhledem k faktu, že je to novinka a baterku má 65 kWh, tak to mohlo být těch 22 kW. Například u nás zaměstnavatel wallbox má a umí právě 22 kW.
150 kW frčí na přední kola - opět levné řešení, ale cenovka tomu neodpovídá.
Výbava vyšší, kde jsou serepetičky, které u drahých aut očekávám, stojí 1 369 980 a to je hodně.
A pritom prve niro je tak krasne.... navyse v cene nira je uz nejaka naslapana kona .... ale ok... ako volba z rozumu pre nejakeho svojskeho itckara preco nie... emocionalne ale uz nula bodov...
V porovnaní klasického Nira, PHEV a EV vychádza ako auto s najnižšími emisiami klasické benzínové Niro. A EV ako najhoršie. Teda aspoň podľa Green NCAP... :-!
Kto si to overil na priloženom linku nech dá :no:
Počíta sa životný cyklus 240 tis. km (tj. 16 rokov, 15 tis. km ročne) a pôvod elektriny v ČR.
Zaujímavé. https://www.greenncap.com/lca-tool/
Zvlastni. Mne vysel hybrid 185g a elektro 165g.
S tim, ze baterka je po 240.000km tak v pulce zivotnosti...
Tudiz dalsi km se bude rozdil uz jen zvysovat ve prospech EV!
GreenNCAP, 16 rokov/240 tis. km:
- e-Niro 64kWh = 43 ton CO2
- Niro Hybrid 1.6 = 40 ton CO2
240 tis. km nezvolili v Green NCAP náhodne. Nejde len o baterku. Či po zavedení EV zrazu bude priemerný Čech jazdiť autom 32 rokov/480 000 km? Nie je to nejako málo? :-!
PS: ide o priemer, takže aj o to, že niektoré autá po roku skončia haváriou, apod. Takže naopak podľa priemeru 32 rokov by niektoré jazdili 50-60 rokov… všetko s pôvodnou baterkou… :-O či to počítaš inak?
Přijde mi docela smutné, že kromě lepší servisovatelnosti baterie (což je fajn) se vlastně proti předchozím modelům moc nezměnilo, přitom EV jsou dnes trochu jinde. Zdálo by se, že jednoduchá technika a spřízněnost s ICE se aspoň promítne do zajímavějších cen, ale tohle Niro vůbec levné není. Za podobné peníze se dá pomalu koupit Ioniq 6 s 77kWh baterií a 800V platformou. Což je fakt bizár. A e-Soul za 1.2 se 40kWh baterií je ještě větší nesmysl, oni to snad prodávat nechtějí.