Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oerlikon Graziano: Další dvojspojková převodovka na obzoru

Miro Mihalik
Diskuze (1)
Potenciál trhu s dvojspojkovými převodovkami láká stále další firmy.

Přestože používáme dvojspojkové převodovky jen několik let, jejich historie je docela stará. Za vynálezce této techniky je považován Francouz Adolphe Kegresse, který si v roce 1939 podal patent, ale výrobě zabránila druhá světová válka. V automobilu se poprvé objevila až v 80. letech ve sportovních prototypech Porsche 956 a 962, pod označením PDK (Porsche Doppelkupplungs) a o pár let později i ve voze Audi Quattro S1.

V současnosti produkuje dvojspojkové převodovky několik firem – Getrag, Ricardo nebo Borg-Warner a momentálně se k nim připojila také italsko-švýcarská společnost Oerlikon Graziano. V celosvětovém měřítku možná nepatří mezi největší (v Evropě ročně prodá 20 000 převodovek), o to zajímavější je ovšem její klientela. Mezi odběratele patří Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Aston Martin.

Svou 7stupňovou převodovku vyvíjeli po mechanické stránce ve vlastní režii, software dala britská specializovaná firma Vocis Driveline Controls. S ohledem na současnou klientelu je velice pravděpodobné, že nabídka pro všechny zmiňované exkluzivní značky dávno odešla, ale Oerlikon Graziano chce nabízet své produkty i dalším automobilkám. Podle institutu Global Insight, který se specializuje na průzkum trhu, vzroste do roku 2011 prodej automobilů s dvojspojkovou převodovkou ze současných necelých 2 na více než 6 procent, což je 1,5 milionu vozů. Několik dalších expertů dokonce předpovídá, že v příštích pěti letech vzroste podíl až o 20 procent.

Miro Mihalik
Diskuze (1)