11.6. 2016 Jan Mička Jan Mička

Elemental Rp1: Sporťák s tříválcem má 180 koní a ukáže se v Goodwoodu

 

Britský Elemental Rp1 je jasným důkazem toho, že ani sporťáky nemusejí mít obrovské motory. Dokonce i s litrovým tříválcem EcoBoost jde o pořádnou střelu!

Společnost Elemental Motor Company sídlící v britském Hambledonu (Hambshire) možná řada z vás ani nezná, avšak vězte, že její portfolio stojí za to. V posledních letech se zabývala vývojem silničního auta pro v Británii tolik oblíbené „track days“, přičemž už v roce 2014 šokovala dostupnými pohonnými jednotkami. Počítalo se totiž s agregáty 1.0 EcoBoost a 2.0 EcoBoost od fordu a ostrým litrem z Hondy Fireblade. Motocyklový agregát se ale nakonec do užšího výběru nedostal.

Automobilka na svých stránkách uvádí, že jde o „track day car“ pro jednadvacáté století. A to rovnou se vším všudy – ráno se s ním dovezete na okruh, celý den jezdíte, a večer se s ním zase vracíte domů. Na první pohled se podobá Lotusu 3-Eleven, jehož filozofie je ostatně úplně stejná. Prim hraje zejména nízká hmotnost a skvělá aerodynamika, přičemž jak to všechno dohromady funguje, uvidí již velmi brzy návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu (probíhá od 23. do 26. června).

Základem vozu je dvoumístný karbonový monokok o hmotnosti pouze 65 kilogramů, který umožňuje pozici jako v monopostu formule 1 i téměř dva metry vysokým řidičům. Přestože vůz není vybaven žádným šíleným přítlačným křídlem, umí v rychlosti 160 km/h vyvinou přítlak až 200 kilogramů. A protože je velice lehký (základní verze váží pouze 540 kilogramů), nepotřebuje velký motor. Litrový tříválec EcoBoost kupříkladu dává 180 koní (132 kW) a vůz s ním zrychlí z 0-96 km/h za 3,2 sekundy, což je dynamika srovnatelná s Audi R8 V10 plus, které pohání desetiválec 5.2 FSI o výkonu 610 koní (449 kW). Maximální rychlost je 233 km/h - vzhledem k absenci čelního skla to musí být docela hukot.

Komu by to nestačilo, může sáhnout po dvoulitrovém čtyřválci EcoBoost s výkonem 320 koní (235 kW), se kterým je sice vůz o 40 kilogramů těžší, sprint z 0-96 km/h však zvládne ještě o čtyři desetiny sekundy rychleji a umí se rozjet až na 265 km/h. Jde o maličký sporťák s kolem v každém rohu karoserie (délka je 3740 mm, rozvor 2525 mm), motor je umístěn uprostřed podélně a převodovka je vždy šestistupňová sekvenční. Nic víc ale v podstatě nepotřebujete.

Moc bychom se divili, kdyby tohle nebylo jedno z nejzábavnějších aut na dráhu schválených pro běžný provoz. Konkurence je však silná – jmenujme například BAC Mono, Radical, KTM X-Bow, Ariel Atom, Caterham Seven nebo Caparo T1, které stejně jako Rp1 pochází z Hampshiru. Otázkou je akceptovatelnost ceny. Silnější Elemental totiž v Británii vychází na nějakých 76.000 liber (asi 2,6 milionu korun), což je zhruba o polovinu více, než kolik zaplatíte za Caterham 620R (2.0 Ford Duratec/310 koní, 572 kg, 0-96 km/h za 2,79 sekundy).

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 

Štítky Sportovní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak srovnal kapitána

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak…

Šest vstřelených gólů, šest rvaček a celkem 138 trestných minut. Zábava potexasku. Hodně divoký zápas viděli…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…