Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elemental Rp1: Sporťák s tříválcem má 180 koní a ukáže se v Goodwoodu

Jan Mička
Diskuze (0)
Britský Elemental Rp1 je jasným důkazem toho, že ani sporťáky nemusejí mít obrovské motory. Dokonce i s litrovým tříválcem EcoBoost jde o pořádnou střelu!

Společnost Elemental Motor Company sídlící v britském Hambledonu (Hambshire) možná řada z vás ani nezná, avšak vězte, že její portfolio stojí za to. V posledních letech se zabývala vývojem silničního auta pro v Británii tolik oblíbené „track days“, přičemž už v roce 2014 šokovala dostupnými pohonnými jednotkami. Počítalo se totiž s agregáty 1.0 EcoBoost a 2.0 EcoBoost od fordu a ostrým litrem z Hondy Fireblade. Motocyklový agregát se ale nakonec do užšího výběru nedostal.

Automobilka na svých stránkách uvádí, že jde o „track day car“ pro jednadvacáté století. A to rovnou se vším všudy – ráno se s ním dovezete na okruh, celý den jezdíte, a večer se s ním zase vracíte domů. Na první pohled se podobá Lotusu 3-Eleven, jehož filozofie je ostatně úplně stejná. Prim hraje zejména nízká hmotnost a skvělá aerodynamika, přičemž jak to všechno dohromady funguje, uvidí již velmi brzy návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu (probíhá od 23. do 26. června).

Základem vozu je dvoumístný karbonový monokok o hmotnosti pouze 65 kilogramů, který umožňuje pozici jako v monopostu formule 1 i téměř dva metry vysokým řidičům. Přestože vůz není vybaven žádným šíleným přítlačným křídlem, umí v rychlosti 160 km/h vyvinou přítlak až 200 kilogramů. A protože je velice lehký (základní verze váží pouze 540 kilogramů), nepotřebuje velký motor. Litrový tříválec EcoBoost kupříkladu dává 180 koní (132 kW) a vůz s ním zrychlí z 0-96 km/h za 3,2 sekundy, což je dynamika srovnatelná s Audi R8 V10 plus, které pohání desetiválec 5.2 FSI o výkonu 610 koní (449 kW). Maximální rychlost je 233 km/h - vzhledem k absenci čelního skla to musí být docela hukot.

Komu by to nestačilo, může sáhnout po dvoulitrovém čtyřválci EcoBoost s výkonem 320 koní (235 kW), se kterým je sice vůz o 40 kilogramů těžší, sprint z 0-96 km/h však zvládne ještě o čtyři desetiny sekundy rychleji a umí se rozjet až na 265 km/h. Jde o maličký sporťák s kolem v každém rohu karoserie (délka je 3740 mm, rozvor 2525 mm), motor je umístěn uprostřed podélně a převodovka je vždy šestistupňová sekvenční. Nic víc ale v podstatě nepotřebujete.

Moc bychom se divili, kdyby tohle nebylo jedno z nejzábavnějších aut na dráhu schválených pro běžný provoz. Konkurence je však silná – jmenujme například BAC Mono, Radical, KTM X-Bow, Ariel Atom, Caterham Seven nebo Caparo T1, které stejně jako Rp1 pochází z Hampshiru. Otázkou je akceptovatelnost ceny. Silnější Elemental totiž v Británii vychází na nějakých 76.000 liber (asi 2,6 milionu korun), což je zhruba o polovinu více, než kolik zaplatíte za Caterham 620R (2.0 Ford Duratec/310 koní, 572 kg, 0-96 km/h za 2,79 sekundy).

Jan Mička
Diskuze (0)