reklama


11.6. 2016 Jan Mička Jan Mička

Elemental Rp1: Sporťák s tříválcem má 180 koní a ukáže se v Goodwoodu

 

Britský Elemental Rp1 je jasným důkazem toho, že ani sporťáky nemusejí mít obrovské motory. Dokonce i s litrovým tříválcem EcoBoost jde o pořádnou střelu!

Společnost Elemental Motor Company sídlící v britském Hambledonu (Hambshire) možná řada z vás ani nezná, avšak vězte, že její portfolio stojí za to. V posledních letech se zabývala vývojem silničního auta pro v Británii tolik oblíbené „track days“, přičemž už v roce 2014 šokovala dostupnými pohonnými jednotkami. Počítalo se totiž s agregáty 1.0 EcoBoost a 2.0 EcoBoost od fordu a ostrým litrem z Hondy Fireblade. Motocyklový agregát se ale nakonec do užšího výběru nedostal.

Automobilka na svých stránkách uvádí, že jde o „track day car“ pro jednadvacáté století. A to rovnou se vším všudy – ráno se s ním dovezete na okruh, celý den jezdíte, a večer se s ním zase vracíte domů. Na první pohled se podobá Lotusu 3-Eleven, jehož filozofie je ostatně úplně stejná. Prim hraje zejména nízká hmotnost a skvělá aerodynamika, přičemž jak to všechno dohromady funguje, uvidí již velmi brzy návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu (probíhá od 23. do 26. června).

Základem vozu je dvoumístný karbonový monokok o hmotnosti pouze 65 kilogramů, který umožňuje pozici jako v monopostu formule 1 i téměř dva metry vysokým řidičům. Přestože vůz není vybaven žádným šíleným přítlačným křídlem, umí v rychlosti 160 km/h vyvinou přítlak až 200 kilogramů. A protože je velice lehký (základní verze váží pouze 540 kilogramů), nepotřebuje velký motor. Litrový tříválec EcoBoost kupříkladu dává 180 koní (132 kW) a vůz s ním zrychlí z 0-96 km/h za 3,2 sekundy, což je dynamika srovnatelná s Audi R8 V10 plus, které pohání desetiválec 5.2 FSI o výkonu 610 koní (449 kW). Maximální rychlost je 233 km/h - vzhledem k absenci čelního skla to musí být docela hukot.

Komu by to nestačilo, může sáhnout po dvoulitrovém čtyřválci EcoBoost s výkonem 320 koní (235 kW), se kterým je sice vůz o 40 kilogramů těžší, sprint z 0-96 km/h však zvládne ještě o čtyři desetiny sekundy rychleji a umí se rozjet až na 265 km/h. Jde o maličký sporťák s kolem v každém rohu karoserie (délka je 3740 mm, rozvor 2525 mm), motor je umístěn uprostřed podélně a převodovka je vždy šestistupňová sekvenční. Nic víc ale v podstatě nepotřebujete.

Moc bychom se divili, kdyby tohle nebylo jedno z nejzábavnějších aut na dráhu schválených pro běžný provoz. Konkurence je však silná – jmenujme například BAC Mono, Radical, KTM X-Bow, Ariel Atom, Caterham Seven nebo Caparo T1, které stejně jako Rp1 pochází z Hampshiru. Otázkou je akceptovatelnost ceny. Silnější Elemental totiž v Británii vychází na nějakých 76.000 liber (asi 2,6 milionu korun), což je zhruba o polovinu více, než kolik zaplatíte za Caterham 620R (2.0 Ford Duratec/310 koní, 572 kg, 0-96 km/h za 2,79 sekundy).

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama