11.6. 2016 Jan Mička Jan Mička

Elemental Rp1: Sporťák s tříválcem má 180 koní a ukáže se v Goodwoodu

 

Britský Elemental Rp1 je jasným důkazem toho, že ani sporťáky nemusejí mít obrovské motory. Dokonce i s litrovým tříválcem EcoBoost jde o pořádnou střelu!

Společnost Elemental Motor Company sídlící v britském Hambledonu (Hambshire) možná řada z vás ani nezná, avšak vězte, že její portfolio stojí za to. V posledních letech se zabývala vývojem silničního auta pro v Británii tolik oblíbené „track days“, přičemž už v roce 2014 šokovala dostupnými pohonnými jednotkami. Počítalo se totiž s agregáty 1.0 EcoBoost a 2.0 EcoBoost od fordu a ostrým litrem z Hondy Fireblade. Motocyklový agregát se ale nakonec do užšího výběru nedostal.

Automobilka na svých stránkách uvádí, že jde o „track day car“ pro jednadvacáté století. A to rovnou se vším všudy – ráno se s ním dovezete na okruh, celý den jezdíte, a večer se s ním zase vracíte domů. Na první pohled se podobá Lotusu 3-Eleven, jehož filozofie je ostatně úplně stejná. Prim hraje zejména nízká hmotnost a skvělá aerodynamika, přičemž jak to všechno dohromady funguje, uvidí již velmi brzy návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu (probíhá od 23. do 26. června).

Základem vozu je dvoumístný karbonový monokok o hmotnosti pouze 65 kilogramů, který umožňuje pozici jako v monopostu formule 1 i téměř dva metry vysokým řidičům. Přestože vůz není vybaven žádným šíleným přítlačným křídlem, umí v rychlosti 160 km/h vyvinou přítlak až 200 kilogramů. A protože je velice lehký (základní verze váží pouze 540 kilogramů), nepotřebuje velký motor. Litrový tříválec EcoBoost kupříkladu dává 180 koní (132 kW) a vůz s ním zrychlí z 0-96 km/h za 3,2 sekundy, což je dynamika srovnatelná s Audi R8 V10 plus, které pohání desetiválec 5.2 FSI o výkonu 610 koní (449 kW). Maximální rychlost je 233 km/h - vzhledem k absenci čelního skla to musí být docela hukot.

Komu by to nestačilo, může sáhnout po dvoulitrovém čtyřválci EcoBoost s výkonem 320 koní (235 kW), se kterým je sice vůz o 40 kilogramů těžší, sprint z 0-96 km/h však zvládne ještě o čtyři desetiny sekundy rychleji a umí se rozjet až na 265 km/h. Jde o maličký sporťák s kolem v každém rohu karoserie (délka je 3740 mm, rozvor 2525 mm), motor je umístěn uprostřed podélně a převodovka je vždy šestistupňová sekvenční. Nic víc ale v podstatě nepotřebujete.

Moc bychom se divili, kdyby tohle nebylo jedno z nejzábavnějších aut na dráhu schválených pro běžný provoz. Konkurence je však silná – jmenujme například BAC Mono, Radical, KTM X-Bow, Ariel Atom, Caterham Seven nebo Caparo T1, které stejně jako Rp1 pochází z Hampshiru. Otázkou je akceptovatelnost ceny. Silnější Elemental totiž v Británii vychází na nějakých 76.000 liber (asi 2,6 milionu korun), což je zhruba o polovinu více, než kolik zaplatíte za Caterham 620R (2.0 Ford Duratec/310 koní, 572 kg, 0-96 km/h za 2,79 sekundy).

Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 

Štítky Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami ho vítali demonstranti

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami…

Neslavně začala návštěva prezidenta Miloše Zemana na jižní Moravě. Při příjezdu k brněnskému hejtmanství jej…

 

iSport.cz

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného Češi vyzvou Německo

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného…

Zlatá tretra Ostrava přichází s unikátní atletickou novinkou. V 56. ročníku (28. června 2017) se na Městském…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…