Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU: Jednání o limitech CO2 ještě nekončí (aktuální situace)

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Europoslanci z výboru pro průmysl chtějí, aby Evropská unie zmírnila navrhované limity pro vypouštění emisí oxidu uhličitého (CO2) u automobilů.

Jednak upřednostňují pozvolnější náběh opatření, současně by podle nich měly být i nižší pokuty za překročení hraničních hodnot.

Evropská komise, výkonný orgán "sedmadvacítky", před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr. Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celek hlasovat zřejmě v prosinci. Nyní se však už vše dojednává.

V pondělí večer se k tomu vyjádřil důležitý výbor pro průmysl. Chtěl by prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé "flotily" by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Další zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut. Pokud by firmy porušily stanované limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur.

Výbor se také dohodl, že by si unie měla stanovit dlouhodobý cíl ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Obecně by se státy daly ve vztahu k návrhu EK rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.

Podle diplomatických zdrojů ČTK by pozice, kterou navrhuje parlamentní výbor, mohla být blízká české. Při vyjednávání na úrovni států ale nyní hlavní role spočívá na dvou zemích - Německu a Francii, které mezi sebou musí nejprve najít nějaký kompromis. Dá se čekat, že nějaký konkrétní návrh by na stůl mohly položit ještě letos, tedy za francouzského předsednictví.

Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům. "Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí," uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace v prohlášení zaslaném ČTK. Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude "odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám".

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Avatar - Ricardo
4. 9. 2008 01:07
Re: Koncernova uderka zapracovala
Je to orwellovský nástroj. Až půjde do tuhýho tak ať se teda stanoví osobní příděl. Toto popírá principy svobody - nehledě k tomu že tabulková hodnota emisí neodpovídá reálné spotřebě která může být někde úplně jinde (oběma směry ale hlavně nahoru).
3. 9. 2008 22:37
Re: Koncernova uderka zapracovala
Uz neni. A to ani v "zemi svobody" USA. Tak dokonce plati primo cislo maximalni spotreby v litrech. Protoze ma primy vliv na energetickou bezpecnost celeho statu.
3. 9. 2008 22:29
Ja s tlakom na CO2 súhlasím
Samozrejme, nie z dôvodu ekológie, tej ďaleko viac škodia iné veci.
Súhlasím s tlakom na znižovanie spotreby áut. Tento tlak totiž pomáha napredovať alternatívnym palivám, čo je len a len dobre. Je len otázkou času, kedy cena ropy opäť začne stúpať. Niekedy je zaujímavé sledovať, ako si ľudia v diskusiách protirečia. Na jednej strane nadávajú, ako veľmi sme na rope závislí a že sa s tým nič nerobí a že Rusko nás nepekne vydiera, hneď nato však plačú, že nebudú môcť jazdiť na osem, alebo aspoň 6-valcoch. Štvorvalcový hybrid bude mať určite dobrý ťah, elektromobily(či už batériové alebo s palivovými článkami) ešte lepší. A to od NULA otáčok/min. Záťah tažkého trolejbusu je impozantný, o lokomotíve ani nehovorím :).
Doba ide dopredu, veci sa menia a pokrok sa zastaviť nedá...
Avatar - Ricardo
3. 9. 2008 19:51
Re: Emise
OK, ale proč se to řeší restriktivně? Proč se radši nezvýší spotřebná daň z benzínu aby se omezily zbytečné jízdy? - já vím proč, to by způsobilo nespokojenost voličů, takhle se naopak někteří můžou ztotožnit s tím jak ty automobilky dostaly na frak a že soused se bude muset zbavit té své popelnice, navíc dojde k omezení SUV. A proč se o snižování emisí neusiluje pozitivně? Stavět obchvaty, omezovat vjezd do center měst, rušit stavební prvky co narušují plynulost provozu - zúžení, kruháče, retardéry. Jenže to by chtělo přemýšlet a jednat konstruktivně. Takhle se to vyřeší ekopoliticky. Problém: emise, řešení: restrikce nových aut, zákaz starých, zákaz SUV. Na nic víc se neptat a nic nezpochybňovat, vždyť nám tají ledovce před očima (nikdo ještě nedokázal že to odporuje přirozenému vývoji). Nakonec na to dojedou zase normální lidi, včetně těch kdo se dneska škodolibě těší na konec SUV.
3. 9. 2008 19:10
Re: Emise
Nemáš pravdu Ricardo. Automobilový průmysl rozhodně není největším producentem CO2, ale přes veškeré snahy o snížení spotřeby automobilů, jejich počet stále roste. S tím roste celková produkce CO2. A možná se budeš divit, ale doprava v USA vyprodukuje jen o něco méně CO2 než průmysl. Je to okolo 30% (tohle jsem našel v rychlosti [odkaz] ). Těch 5-10% to opravdu není. Jako další zajímavost, jaký typ dopravního prostředku je výhodný pro danou vzdálenost [odkaz] . Čili vlaky stále patří mezi nejekologičtější d.prostředky a také letadla na tom nejsou vůbec špatně. Auta zcela propadnou, pokud se produkce CO2 přepočte na osobu. Stačí se podívat v Praze, kolik aut je vlastně plně obsazených. Nejlepší jsou bloncky co vyrazí na nákupy v přítelovo SUV, nejlépe ML ;-)