Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP našel problém u všech čtyř testovaných vozů

Ondřej Láník
Diskuze (102)
Červencové výsledky testů Euro NCAP přinesly pouze průměrné známky za bezpečnost nových vozidel. Ve dvou případech zjistili technici Euro NCAP závažné problémy, které museli výrobci řešit změnou konstrukce vozidel.

Červencové výsledky testů Euro NCAP přinesly pouze průměrné známky za bezpečnost nových vozidel. Ve dvou případech zjistili technici Euro NCAP závažné problémy, které museli výrobci řešit změnou konstrukce vozidel.

Nejnovější testy pasivní bezpečnosti vozidel organizované sdružením Euro NCAP byly provedeny na modelech Chevrolet Kalos, Nissan Note, Toyota RAV4 a Land Rover Discovery III.

Chevrolet Kalos (3 hvězdy)

Druhý nejmenší Chevy odjel z laboratoří Euro NCAP s nejhorším výsledkem ze všech čtyř testovaných automobilů. Kalos obdržel pouze 3 hvězdy (6 bodů za čelní náraz, tj. 38 % maxima a 11 bodů za boční náraz, tj. 61 % maxima) za ochranu posádky, ale i tak je lepší než jeho novější sourozenec Aveo, který před několika měsíci překvapil veřejnost nelichotivými výsledky.

Při testu čelního nárazu do deformovatelné překážky se prostor pro cestující ukázal být nestabilní, karoserie byla zatížena tak, že jen o málo větší náraz by zřejmě skončil vážným ohrožením zdraví posádky. Figurína řidiče zdeformovala horní část věnce volantu. Spodní část věnce volantu byla zdeformována nárazem hrudi řidiče. Plastové díly přístrojové desky zvyšují riziko poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Boční náraz v rychlosti 50 km/h znamená také vážné ohrožení pro posádku Kalose. Euro NCAP ohodnotil ochranu hrudníku cestujících sedících na předních sedadlech jako slabou. Za ochranu dětí si Chevrolet odváží průměrné 3 hvězdy (26 bodů, tj. 53 % maxima) a za ochranu chodců pak 11 bodů (31 % maxima).

Nissan Note (4 hvězdy)

Euro NCAP odhalilo závadu ve standardizovaném uchycení dětských sedaček ISOFIX na zadních sedadlech Nissanu Note. Jeden z úchytů se při bočním nárazu uvolnil a znemožnil tak správnou funkci dětské sedačky, když se hlava dítěte střetla s díly obložení interiéru. Nissan při zkoumání příčin zjistil, že model pocházel z počátku výroby, kdy tento díl nebyl správně svařen. Automobilka provedla opatření, aby se taková chyba již neopakovala a zajistí, aby automobily, které jsou již v provozu, byly svolány k nápravě.

Stabilní struktura karoserie Nissanu Note poskytovala posádce při čelním nárazu průměrnou ochranu, model si odvezl 14 bodů (88 %) za čelní a 15 bodů (83 %) za boční náraz. 2 body byly přiděleny za připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů, takže za celkových 31 bodů byly přiděleny 4 hvězdy.

Celkový výsledek za ochranu dětí činí 3 hvězdy, 32 bodů (65 %) a za ochranu chodců 2 hvězdy, 15 bodů (42 %).

Toyota RAV4 (4 hvězdy)

Airbagy Toyoty RAV4 byly aktivovány během čelního nárazu pozdě. Příčinou bylo uvolnění kabelu ke snímači, který dává řídicí jednotce informace o aktivaci zádržných systémů. Nevhodně vedenou kabeláž Toyota přemístila a změnila algoritmus řídicí jednotky, která aktivuje airbagy i v případě, že by se opakovalo uvolnění uvedených snímačů. Opakovaný test na upraveném vozidle znamenal opětovné poškození kabelu snímače, ale airbagy tentokrát již pracovaly optimálně. Toyota sice změnila konstrukci vozu, ale pro automobily, které jsou již v provozu neplánuje svolávací akci.

Toyota si odvezla 12 bodů (75 %) za bezpečnost při čelním nárazu, 18 bodů (100 %) za bezpečnost při bočním nárazu a 2 body za připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů.

Euro NCAP vyjádřilo potěšení nad výsledkem Toyoty RAV4 v oblasti ochrany chodců. RAV4 je teprve druhým malým SUV (po Hondě CR-V), které dosáhlo na tříhvězdičkové hodnocení, ačkoliv k němu nebylo potřeba žádných nákladných konstrukčních opatření. Ochrana dětí je na dobré úrovni a RAV4 odjíždí s čtyřhvězdičkovým výsledkem, 39 body (80 %).

Land Rover Discovery III (4 hvězdy)

Ani 2,6 tuny živé váhy nepomohlo Land Roveru k pětihvězdičkovému výsledku. Při čelním nárazu ohrožovaly díly přístrojové desky dolní končetiny řidiče a spolujezdce, a tak si tento mamut mezi auty odvezl jen 11 bodů (69 %) za čelní náraz. Sebemenší problém není s ochranou cestujících při bočním nárazu, za kterou bylo uděleno 18 bodů (100 %). Dobrá je také ochrana dětí za kterou bylo přiznáno 39 bodů (80 %). Naopak na pozoru by se měli mít před Discovery III chodci, kterým střet s vysokou, hranatou a tvrdou přídí neposkytuje mnoho ochrany - 1 hvězda, 8 bodů (22 %). Dosud žádný velký off-road v testech Euro NCAP nezískal více než 2 hvězdy za ochranu chodců.

Úplný přehled aktuálních výsledků je na www.euroncap.com..

Ondřej Láník
Diskuze (102)
31. 7. 2006 23:43
HVĚZDA V HLAVĚ
Koukám tu na čelní srážky aut... při rychlostech neslučitelných s životem... Nemusíš vůbec uvažovat o bezpečnosti při čelním nárazu nad cca 65 km do pevné překážky. Pochop... v praxi nejde o to přežít ve 190 čelní náraz do Liazky... jde o to přežít náraz koem 50 do stromu, přežít hodiny v autě, kdy sejmeš třikrát svodidla a skočíš na závěr i s autem do potoka... V tomhle je tu jeden nejlepší... a tím je VOLVO. Nechá si to parádně zaplatit... ale dostaneš to nejlepší, co současnej automobilovej svět nabízí. Vysokopevnostní ocel na klec auta, speciální výztuhy ve dveřích, dokonalá sedadla s operkou hlavy, jejichž opěrák se při nárazu zezedu přizpůsobí páteři... atd atd. Volva jsou tradične těžká, bytelná a v bezpečnosti nedostižná. Mimochodem... C70 má jako první cabrio na světě okenní airbagy... Takže neredukujme boj o bezpečnost na větu - všichni dělaj stejně bezpečná auta. Neboť to není pravda...