Ferrari 125 S (1947): Slavná historie maranellské automobilky začala před 70 lety

 

Ferrari je považováno za nejslavnějšího výrobce automobilů na světě, Minimálně po druhé světové válce. Vše začalo v květnu 1947...

Enzo Ferrari založil svou Scuderii sice již v roce 1929, ale pouze jako závodní tým. Oficiálně zastupoval v Grand Prix Alfu Romeo, na rudých vozech už se tehdy objevil slavný emblém černého vzpínajícího se koníka ve žlutém štítu. Zprvu se sestavovaly z dílů dodaných automobilkou, počínaje sezónou 1936 je však Vittorio Jano a Gioacchino Colombo konstruovali přímo pro Ferrariho. Právě smlouva s Alfou mu ale zakazovala po čtyři roky použít pro vlastní automobily svoje jméno. Proto nejprve založil společnost Auto Avio Construzioni.

Dva postavené exempláře sportovního vozu Tipo 815 (1940) měly pod kapotou řadový osmiválec Fiat 1496 cm3/56 kW, odtud číselné označení. Už ony se postavily na startovní rošt, jeden z nich vedl ten rok dokonce Mille Miglia. Za volantem se objevil kromě mladého Alberta Ascariho, pozdějšího dvojnásobného mistra světa F1 a dalších pilotů i jejich konstruktér Enrico Nardi. Dodnes přežil jeden vůz s číslem podvozku 021. Jenže přišla válka a na maranellskou továrnu, kam přesunul Ferrari své původní sídlo z Modeny, dopadly v roce 1944 spojenecké bomby... Její obnova si vyžádala další dvě léta, ale Enzo tehdy zaměstnával 160 lidí a měl dostatek talentovaných řemeslníků k výrobě svých vlastních aut...

S dvanáctiválcem

Prvním skutečným vozem značky byl až typ 125 S. Jeho vývoj začal na „čistém listě papíru“ a trval dva roky. I on dostal karoserii dvoumístného spideru, konkrétně hliníkovou od Giuseppe Peirettiho. Pod kapotou se však již skvěl obvyklý motor značky, vidlicový dvanáctiválec. Nejednalo se o typickou konfiguraci té doby, spíš raritu, navíc inspirovanou americkým Packardem, ale nepoměrně menší... Ze skromného objemu 1497 cm3 (parametry 55 x 52,5 mm) dával při kompresním poměru 8,0:1 54 kW, tedy 73 koní v 5600 otáčkách. Zajímavostí byl otvor pro startovací kliku vpředu, dvouventilový nepřeplňovaný agregát s rozvodem OHC se šedesátistupňovým rozevřením se nacházel tamtéž, pochopitelně uložený podélně. O palivo a jeho mísení se vzduchem se starala trojice karburátorů Weber 30 DFC.

Základem konstrukce byl rám z oválných trubek, k jejich výrobě posloužila slitina manganu, chromu a oceli. Továrna Gilco dokončila dva na zakázku v září 1946. Podvozek s rozvorem 2420 mm tvořila nezávisle zavěšená přední kola s dvojitými trojúhelníkovými rameny a zadní tuhá náprava typu de Dion s příčným zkrutným stabilizátorem. Odpružení obstarávala ještě půleliptická listová pera, vpředu navíc umístěna napříč, jen vzadu klasicky podélná. Tlumiče byly hydraulické. Na vzniku se kromě proslulého Gioacchina Colomba podíleli Angelo Nasi, Luigi Bazzi a později neméně slavný Giuseppe Busso, tvůrce legendárního vidlicového šestiválce Alfy Romeo. V říjnu 1946 rozšířil tým techniků i Aurelio Lampredi.

Jednolamelová spojka přenášela sílu přes pětistupňovou mechanickou převodovku dozadu. „O kolečko víc“ bylo do rychlostní skříně nainstalováno přímo na Ferrariho přání.. Používala se drátová kola Rudge s centrálním upevněním obutá do pneumatik 6,00 x 15. Dělilo je od sebe 1255, respektive 1200 mm. Brzdy byly sice hydraulické, ale ještě bubnové, do palivové nádrže se vešlo 62 litrů benzinu. 750 kg těžký, či spíše lehký vůz o rozměrech 3450 x 1480 x 1100 mm (délka x šířka x výška) se dokázal rozjet na 170 km/h.

Šest výher

12. března 1947 vyrazil na první testovací jízdu, řídil jej sám Enzo. Šlo ještě pouze o pojízdný podvozek bez „šatů“. V závodech vůz debutoval o dva měsíce později, 11. května 1947 na okruhu v Piacenze, Franco Cortese sice vedl, ale v 28. kole z třiceti musel odstoupit s mohutně kouřícím motorem pro poruchu palivového čerpadla. Při druhém nasazení ve Velké ceně Říma o devět dní už zvítězil průměrnou rychlostí 88,5 km/h. Závod na „Circuito delle Terme di Caracalla“ byl vypsán na 40 okruhů a měřil 137 kilometrů. V první sezóně vznikl i sesterský exemplář: čistě závodní verze Corsa (šasi 02C) s jinou karoserií a opravdu úspornými blatníky, také ona však zůstala dvoumístná. Giuseppe Farina, pozdější historicky první mistr světa F1, s ní v Piacenze havaroval hned v tréninku.

Ferrari si na své konto připsalo se 125 S šest triumfů, mimochodem, druhé auto řídil dokonce „Létající Mantovan“ Tazio Nuvolari, jediný mistr Evropy na motocyklu i v automobilu a předválečná megahvězda. Vyhrál s ním VC Parmy (před svým stájovým kolegou) a „Coppa Luigi Archangeli“ ve Forli. Cortese s „jedničkou“ opanoval závody ve Vercelli a Vigevanu. Mille Miglia se spolujezdcem Adelmem Marchettim (měli startovní číslo 219) ale nedokončili. Ferdinando Righetti dojel ještě třetí ve Florencii, tam startoval Cortese s druhým vozem a odpadl. Vavřín nejvyšší si ovšem díky němu odvezl z Varese.

159 a 166

Dvojice Cortese/Righetti se zúčastnila ještě Targa Florio 1948, ale zde pod šachovnicovou vlajkou neprojela. Do podvozku 03C v Maranellu přitom už v létě 1947 namontovali větší motor 1908 cm3 s výkonem 88 kW, zrodil se tak model 159 S, který na první pohled vypadal úplně stejně. Jiné jeho šasi, tentokrát značené 002I dovedl Raymond Sommer k triumfu v GP Turína 1947. Tento exemplář „stopadesátdevítky“ měl opět „tělo“ s oddělenými blatníky a šlo o první opravdu velké vítězství značky.

Ferrari s oblibou používal pro označení svých vozů zdvihový objem jednoho válce, nedávno se k tomu automobilka vrátila. První stroje z Maranella se slavnou značkou byly víceméně zkušební, doslova a do písmene posloužily pro testování „dobrých a špatných nápadů.“ a záhy vyústily v už prakticky sériovou dvoulitrovou řadu 166. Právě tento motor přesného objemu 1995 cm3 dostaly později i vozy výrobních čísel 01C (říká se mu také mimo jiné „Piacenza Roadster“) a 02C. Procházely neustálými úpravami, posléze byly přeznačeny na 0010I a 0020I a prodány zákazníkům. Trojčíslí 125 nesl také vůbec první monopost Ferrari pro Velké ceny (1948), to je však zcela jiný stroj, jen motor měl samozřejmě stejný základ, navíc ještě kompresor.

Pozdější modely (1948-1951) používaly podvozky s přepracovanými křížovými nosníky, pákovými tlumiči a ložiska Thinwall Brita Tonyho Vandervella. Ten záhy založil a vedl tým Vanwall F1, prvního vítěze Poháru konstruktérů z roku 1958.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Zdroj: Ferrari, WSRP.cz, Supercars

Štítky Ferrari Roadster

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…