Ferrari 125 S (1947): Slavná historie maranellské automobilky začala před 70 lety

 

Ferrari je považováno za nejslavnějšího výrobce automobilů na světě, Minimálně po druhé světové válce. Vše začalo v květnu 1947...

Enzo Ferrari založil svou Scuderii sice již v roce 1929, ale pouze jako závodní tým. Oficiálně zastupoval v Grand Prix Alfu Romeo, na rudých vozech už se tehdy objevil slavný emblém černého vzpínajícího se koníka ve žlutém štítu. Zprvu se sestavovaly z dílů dodaných automobilkou, počínaje sezónou 1936 je však Vittorio Jano a Gioacchino Colombo konstruovali přímo pro Ferrariho. Právě smlouva s Alfou mu ale zakazovala po čtyři roky použít pro vlastní automobily svoje jméno. Proto nejprve založil společnost Auto Avio Construzioni.

Dva postavené exempláře sportovního vozu Tipo 815 (1940) měly pod kapotou řadový osmiválec Fiat 1496 cm3/56 kW, odtud číselné označení. Už ony se postavily na startovní rošt, jeden z nich vedl ten rok dokonce Mille Miglia. Za volantem se objevil kromě mladého Alberta Ascariho, pozdějšího dvojnásobného mistra světa F1 a dalších pilotů i jejich konstruktér Enrico Nardi. Dodnes přežil jeden vůz s číslem podvozku 021. Jenže přišla válka a na maranellskou továrnu, kam přesunul Ferrari své původní sídlo z Modeny, dopadly v roce 1944 spojenecké bomby... Její obnova si vyžádala další dvě léta, ale Enzo tehdy zaměstnával 160 lidí a měl dostatek talentovaných řemeslníků k výrobě svých vlastních aut...

S dvanáctiválcem

Prvním skutečným vozem značky byl až typ 125 S. Jeho vývoj začal na „čistém listě papíru“ a trval dva roky. I on dostal karoserii dvoumístného spideru, konkrétně hliníkovou od Giuseppe Peirettiho. Pod kapotou se však již skvěl obvyklý motor značky, vidlicový dvanáctiválec. Nejednalo se o typickou konfiguraci té doby, spíš raritu, navíc inspirovanou americkým Packardem, ale nepoměrně menší... Ze skromného objemu 1497 cm3 (parametry 55 x 52,5 mm) dával při kompresním poměru 8,0:1 54 kW, tedy 73 koní v 5600 otáčkách. Zajímavostí byl otvor pro startovací kliku vpředu, dvouventilový nepřeplňovaný agregát s rozvodem OHC se šedesátistupňovým rozevřením se nacházel tamtéž, pochopitelně uložený podélně. O palivo a jeho mísení se vzduchem se starala trojice karburátorů Weber 30 DFC.

Základem konstrukce byl rám z oválných trubek, k jejich výrobě posloužila slitina manganu, chromu a oceli. Továrna Gilco dokončila dva na zakázku v září 1946. Podvozek s rozvorem 2420 mm tvořila nezávisle zavěšená přední kola s dvojitými trojúhelníkovými rameny a zadní tuhá náprava typu de Dion s příčným zkrutným stabilizátorem. Odpružení obstarávala ještě půleliptická listová pera, vpředu navíc umístěna napříč, jen vzadu klasicky podélná. Tlumiče byly hydraulické. Na vzniku se kromě proslulého Gioacchina Colomba podíleli Angelo Nasi, Luigi Bazzi a později neméně slavný Giuseppe Busso, tvůrce legendárního vidlicového šestiválce Alfy Romeo. V říjnu 1946 rozšířil tým techniků i Aurelio Lampredi.

Jednolamelová spojka přenášela sílu přes pětistupňovou mechanickou převodovku dozadu. „O kolečko víc“ bylo do rychlostní skříně nainstalováno přímo na Ferrariho přání.. Používala se drátová kola Rudge s centrálním upevněním obutá do pneumatik 6,00 x 15. Dělilo je od sebe 1255, respektive 1200 mm. Brzdy byly sice hydraulické, ale ještě bubnové, do palivové nádrže se vešlo 62 litrů benzinu. 750 kg těžký, či spíše lehký vůz o rozměrech 3450 x 1480 x 1100 mm (délka x šířka x výška) se dokázal rozjet na 170 km/h.

Šest výher

12. března 1947 vyrazil na první testovací jízdu, řídil jej sám Enzo. Šlo ještě pouze o pojízdný podvozek bez „šatů“. V závodech vůz debutoval o dva měsíce později, 11. května 1947 na okruhu v Piacenze, Franco Cortese sice vedl, ale v 28. kole z třiceti musel odstoupit s mohutně kouřícím motorem pro poruchu palivového čerpadla. Při druhém nasazení ve Velké ceně Říma o devět dní už zvítězil průměrnou rychlostí 88,5 km/h. Závod na „Circuito delle Terme di Caracalla“ byl vypsán na 40 okruhů a měřil 137 kilometrů. V první sezóně vznikl i sesterský exemplář: čistě závodní verze Corsa (šasi 02C) s jinou karoserií a opravdu úspornými blatníky, také ona však zůstala dvoumístná. Giuseppe Farina, pozdější historicky první mistr světa F1, s ní v Piacenze havaroval hned v tréninku.

Ferrari si na své konto připsalo se 125 S šest triumfů, mimochodem, druhé auto řídil dokonce „Létající Mantovan“ Tazio Nuvolari, jediný mistr Evropy na motocyklu i v automobilu a předválečná megahvězda. Vyhrál s ním VC Parmy (před svým stájovým kolegou) a „Coppa Luigi Archangeli“ ve Forli. Cortese s „jedničkou“ opanoval závody ve Vercelli a Vigevanu. Mille Miglia se spolujezdcem Adelmem Marchettim (měli startovní číslo 219) ale nedokončili. Ferdinando Righetti dojel ještě třetí ve Florencii, tam startoval Cortese s druhým vozem a odpadl. Vavřín nejvyšší si ovšem díky němu odvezl z Varese.

159 a 166

Dvojice Cortese/Righetti se zúčastnila ještě Targa Florio 1948, ale zde pod šachovnicovou vlajkou neprojela. Do podvozku 03C v Maranellu přitom už v létě 1947 namontovali větší motor 1908 cm3 s výkonem 88 kW, zrodil se tak model 159 S, který na první pohled vypadal úplně stejně. Jiné jeho šasi, tentokrát značené 002I dovedl Raymond Sommer k triumfu v GP Turína 1947. Tento exemplář „stopadesátdevítky“ měl opět „tělo“ s oddělenými blatníky a šlo o první opravdu velké vítězství značky.

Ferrari s oblibou používal pro označení svých vozů zdvihový objem jednoho válce, nedávno se k tomu automobilka vrátila. První stroje z Maranella se slavnou značkou byly víceméně zkušební, doslova a do písmene posloužily pro testování „dobrých a špatných nápadů.“ a záhy vyústily v už prakticky sériovou dvoulitrovou řadu 166. Právě tento motor přesného objemu 1995 cm3 dostaly později i vozy výrobních čísel 01C (říká se mu také mimo jiné „Piacenza Roadster“) a 02C. Procházely neustálými úpravami, posléze byly přeznačeny na 0010I a 0020I a prodány zákazníkům. Trojčíslí 125 nesl také vůbec první monopost Ferrari pro Velké ceny (1948), to je však zcela jiný stroj, jen motor měl samozřejmě stejný základ, navíc ještě kompresor.

Pozdější modely (1948-1951) používaly podvozky s přepracovanými křížovými nosníky, pákovými tlumiči a ložiska Thinwall Brita Tonyho Vandervella. Ten záhy založil a vedl tým Vanwall F1, prvního vítěze Poháru konstruktérů z roku 1958.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
Zdroj: Ferrari, WSRP.cz, Supercars

Štítky Ferrari Roadster

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2, Chomutov je znovu první

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2,…

Šesti zápasy 7. kola dnes pokračovala hokejová Tipsport extraliga, které po sobotní předehrávce s Litvínovem…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…