Finská rallye po 1. dnu: Rovanperä těsně vede, Solberg havaroval
Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) vede po prvním dnu Finskou rallye, která je devátým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. O pět sekund za ním zaostává úřadující mistr světa Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1).
V pátek absolvovaly posádky devět rychlostních zkoušek v celkové délce 114,52 kilometrů. Čtyři dopolední erzety se jely odpoledne podruhé a den zakončila speciální zkouška dlouhá 2,58 kilometru v ulicích Harju nedaleko centra rally ve městě Jyväskylä, kde je centrum soutěže.
Může rychlost škodit?
Soutěž začala ve čtvrtek večer městskou erzetou, ve které byl nejrychlejší lídr šampiopnátu Tänak. V pátek ráno začal nejlepším časem domácí Sami Pajari (Toyota GR Yaris Rally1). O první místo se dělili jeho týmoví kolegové Rovanperä a Japonec Takamoto Katsuta shodným časerm. O pouhou desetinu sekundy za nimi figuroval úřadující mistr světa Belgičan Thierry Neuville.
Vyrovnanost byla jevem první den soutěže. Po dopolední sekci čtyř měřených úseků vedl Rovanperä s náskokem 4,4 sekundy a za ním byla v pouhých 0,5 sekundy seřazena čtveřice v pořadí - Adrien Fourmaux (Hyundai i20 N Rally1), Pajari, Katsuta a Neuville. Loňský vítěz Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) figuroval na sedmé příčce s mankem 9,7 sekundy. Ovšem jezdci si po dopoledních zkouškách stěžovali na vysoké rychlostní průměry. Například vítěz RZ4 Kalle Rovanperä dosáhl na úseku dlouhém 14,47 kilmetrů průměru 133,1 km /h. Při opakovém průjezdu dosáhl právě Rovanpera a Francouz Fourmaux dokonce shodného času a průměru 135,9 km/h!

„Je to jen čisté riskování. Není to správná jízda a pocit z auta. Vůbec to není to, co mám rád, a proto raději jedu na jistotu. Rallye není o tom, že můžete havarovat v super vysoké rychlosti,” stěžoval si Neuville.
Vedoucí jezdec soutěže Rovanperä řekl serveru DirtFish: „Zdá se, že každý rok si trochu zkracujeme cestu. Teď jedeme všude na pátý rychlostní stupeň, takže je opravdu těžké získávat nějaký náskok.“
Jeho týmový kolega z Toyoty Sébastien Ogier dodal: „S tím souhlasím. Profil tratí se příliš rozšiřuje a myslím si, že některé úseky jsou dlouhodobě příliš snadné a rovné. Musím říc, že to není nejpříjemnější. Možná bychom se měli pokusit vrátit se na užší úseky, což může být zajímavější.“
Další jezdec Toyoty Elfyn Evans se přidal se svým názorem: „Nemyslím si, že je na tom něco opravdu špatného. Je to jen trochu nudné. Myslím, že podmínky zjevně nepomáhají. Máme kompaktní suchou trať, docela dobrou přilnavost, takže to samozřejmě zvyšuje rychlost.“
Vítěz to nezvládl
Před dvěma týdny šokoval Oliver Solberg soutěžácký svět svou výhrou na Estonské rallye, kde debutoval za volantem vozu Toyota GR Yaris Rally1. Ve Finsku se vrátil za volantu yarisu, ovšem v kategorii Rally2, což mu zřejmě dělalo nějaké problémy a dokonce přiznal, že jeho první shakedown byl „nejhorší jízdou mého života“. Po šesté zkoušce byl na 16. místě v absolutním pořadí a šestý v kategorii WRC2. Na RZ7 však poslal svůj vůz přes střechu a tím pádem jeho šance na úspěch ve Finsku skončily. „Myslím, že na tom, proč jsem se možná necítil stoprocentně, hraje roli spousta věcí. Pořád jsme tam tak nějak byli, ale mohlo to být mnohem lepší,” uvedl mimo jiné Solberg pro server Dirtfish.com.
Na stejné zkoušce (RZ7) měl problémy Tänak, jenž na druhém kilometru erzety zablokoval řízení a trefil strom. Ztratil 23 sekund a na desátém místě má časové manko 1:07,2 minuty. “Byl to docela silný náraz, překvapilo, že vůz nebyl nijak zvlášť poškozen a s kapotou nebyl žádný problém. Na konci další erzety nezněl motor dobře, ale nakonec jsme dokázali dojet až do servisu,” prohlásil Tänak.
Hodně vody v kolejích
Dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä domácí soutěž ještě nevyhrál. V pátek vyhrál tři erzety a v jedné další se o výhru podělil shodným časem. Aktuálně má na prvním místě náskok 4,9 sekundy. “Dopoledne bylo auto hrozné. Ve vyjetých kolejích bylo hodně stojaté vody. Byl jsem tam všude možně a jednou dokonce málem vyjel z trati. Mohlo by to být lepší, ale těžko šlo udělat víc. Mohli bychom optimalizovat spoustu věcí. Je fajn vidět tolik fanoušků v mém rodném městě,” shrnul Rovanperä své postřehy.
Průběžně druhý Neuville vyhrál v pátek dvě rychlostní zkoušky a k tomu byl čtyřikrát mezi třemi nejrychlejšími v erzetách. Z vítězství se radoval naposledy loni v polovině září na řecké Akropolis rallye. “Odpoledne jsem se v autě cítil lépe a také si to více užili. Snažil jsem se být efektivní v křižovatkách, ale obětoval jsem brzdění. Nebylo to nejlepší. Udělali jsme na autě pár změn a celkově jsem našel větší progresivitu a konzistenci, která mi ráno chyběla. Upřímně řečeno, jsem spokojený. V sobotu nás čekají náročné podmínky,“ komentoval svou situaci Neuville.
Loňský vítěz soutěže Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) se pouze dvakrát vešel v pátečních rychlostkách mezi nejrychlejší tři. V současné době je na šestém místě se ztrátou 17,6 sekundy. „Nezačali jsme dobře, minuli jsme první křižovatku a ztratili jsme tam trochu času. V mnoha vyjetých kolejích bylo hodně stojaté vody. Snažíme se ze všech sil. Z naší pozice na trati jsme odvedli slušnou práci,” hodnotil svůj výkon osminásobný mistr světa.
Hyundai do roku 2026
Hyundai Motorsport se zavázal k účasti v mistrovství světa v rallye pro rok 2026. Tím ukončil spekulace o bezprostřední budoucnosti týmu. V roce 2027 budou nahrazeny současné technické předpisy pro Rally1.
V krátkém prohlášení potvrzujícím rozhodnutí Hyundai v předvečer Finské rallye šéf týmu Hyundai Motorsport Cyril Abiteboul naznačil, že faktorem pro závazek byla forma týmu, stejně jako rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) povolit všem týmům využít v příštím roce dva homologační žolíky na vylepšení svých závodních vozů. „S potěšením potvrzujeme, že Hyundai Motorsport bude v roce 2026 pokračovat ve své účasti na mistrovství světa v rallye. Toto rozhodnutí odráží silný impuls, který jsme vybudovali v nedávných akcích, a regulační podporu ze strany FIA. Umožní nám to dále rozvíjet vůz Rally1 a zůstat konkurenceschopní na nejvyšší úrovni,“ prohlásil Abitebouil.
Technický a bezpečnostní ředitel FIA Xavier Mestelan Pinon potvrdil, že všechny týmy hledaly možnosti, jak vylepšit své speciály. „Na žádost všech výrobců jsme povolili dva nové žolíky, aby mohli vůz vylepšit. Technické předpisy budou pokračovat. Zatím nebyly provedeny žádné oficiální registrace pro rok 2027, ale není důvod si myslet, že by někdo měl mistrovství světa opustit.“
Zbývající program Finské rallye
Sobota 2. 8. - 7.01 RZ11 (15,51 km), 8.42 RZ12 (18,94 km), 9.36 RZ13 (20,19 km), 11.05 RZ14 (16,44 km), 14.01 RZ15 (15,51 km), 15.42 RZ16 (18,94 km), 16.36 RZ17 (20,19 km), 18.05 RZ18 (16,44 km). Etapa celkem 142,16 km.
Neděle 3. 8. - 9.35 RZ19 (23,98 km), 12.15 RZ20 (23,98 km). Etapa celkem 47,96 km.
Finská rallye (po RZ10 z RZ20):
1. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 56:31,6; 2. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +4,9; 3. Fourmaux, Coria (Fr./Hyundai i20 N Rally1) +7,7; 4. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +8,1; 5. Pajari, Salminen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +15,7; 6. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) +17,6; 7. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +26,0; 8. Sesks, Francis (Lotyš./Ford Puma Rally1) +40,5; 9. McErlean, Treacy (Irl./Ford Puma Rally1) +1:06,0; 10. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +1:07,2; 11. Munster, Louka (Luc., Bel./Ford Puma Rally1) +1:19,4; 12. Korhonen, Viinikka (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +2:46,1; 13. Virves, Viilo (Est./Škoda Fabia RS Rally2) +2:49,9; 14. Linnamäe, Morgan (Est., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) +2:51,6; 15. Latvala, Hussiová (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +2:59,9; 16. Heikkilä, Temonen (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +3:07,4; 17. Grjazin, Aleksandrov (Bul., Kyrgystán/Škoda Fabia Rally2) +3:09,6; 18. Jamamoto, Luhtinen (Jap., Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +3:14,9; 19. Y. Rossel, Dunand (Fr./Citroën C3 Rally2) +3:27,9; 20. Jürgenson, Ojo (Est./Ford Fiesta Rally2) +3:31,5; ... 23. Prokop, Ernst (ČR/Škoda Fabia RS Rally2) +4:16,2; 27. Černý, Hloušek (ČR/Citroën C3 Rally2) +5:55,8. Výsledky jsou neoficiální.
Zdroj: Autorský text | zdroj foto: Ford, Hyundai, Škoda, Toyota | video: Redbullcontemtpool.com