Bývalá Karosa v rukou Indů. Iveco odkoupil majitel Jaguar Land Rover
Z tradičních italských značek jich dnes už moc není v italských rukou, a nově to platí i pro Iveco. Výrobce užitkových vozů a autobusů totiž odkoupila indická Tata Motors, pod kterou přejde i továrna ve Vysokém Mýtě.
V roce 1999 se tradiční český výrobce autobusů Karosa, tehdy vlastněný Renaultem, stal součástí společného podniku Irisbus mezi francouzskou automobilkou a Ivecem. O tři roky později Iveco podíl odkoupilo a stalo se většinovým vlastníkem české značky, kterou v roce 2007 přejmenovalo na Iveco Czech Republic. Továrna ve Vysokém Mýtě je dnes hlavním producentem autobusů italské skupiny.
Iveco vzniklo v roce 1975 spojením pěti jiných automobilek: Fiat Veicoli Industriali, Lancia Veicoli Speciali, Unic, OM a Magirus-Deutz. Sídlo má v Turíně a její produkty se prodávají po celém světě, kromě autobusů také dodávky, větší užitková vozidla, či tahače. Má ale také zbrojní divizi, o jejíž odkoupení usilovala i česká skupina Czechoslovak Group.
Tu nakonec nedostala, zbrojní divize Iveca zamíří pod italskou zbrojovku Leonardo, která ze 30 % spadá přímo pod italský stát. Veškerou automobilovou a autobusovou výrobu ovšem ze 100 % přebírá indická automobilka Tata Motors. Největší podíl v Ivecu dosud měla italská rodina Agnelli, do které patřil i zakladatel Fiatu Giovanni Agnelli. Skrze společnost Exor měli v Ivecu 27,1 % podíl, a prodej do Indie už byl jimi odsouhlasen. Indové poté dají nabídku i na zbývající akcie, které poté budou staženy z burzy.
Do indických rukou tak kromě továren v Itálii, kde se vyrábí třeba dodávky Daily, míří i ta ve Vysokém Mýtě. Iveco má ale továrny také v Jižní Americe, Jižní Africe a v Číně provozuje společný podnik Naveco s tamní automobilkou SAIC. Iveco má také spolupráci s Hyundai, ve které pod svým logem prodává korejskou elektrickou dodávku ST1. Bateriové dodávky ale Iveco dodává také Stellantis, od letošního jara tak Iveco prodává střední a velké dodávky eJolly a eSuperJolly.
Tata Motors je jednou z největších indických automobilek a zejména pro domácí trh produkuje řadu osobních i užitkových vozidel. Vlastní také britskou automobilku JLR, která vyrábí vozy Jaguar a Land Rover, ale také Tata Daewoo, tedy jihokorejského výrobce náklaďáků, který dodnes jako poslední využívá jméno dřívější automobilky Daewoo. Podle Taty se i nadále počítá se zachováním značky Iveco a sídlem firmy zůstane Turín. Neplánuje se žádné zavírání továren ani propuštění zaměstnanců. Pro Tatu je nákup rozšířením nabídky, protože vlastní produkce se s modely Iveca prý z většiny nepřekrývá.
České automobilky už s Indií zkušenost mají, a nebyla zrovna dobrá. Výrobce náklaďáku Avia v roce 2006 zamířil pod indický Ashok Leyland. Ani pod novým majitelem nebyla Avia úspěšná, a tak v roce 2013 Ashok Leyland českou továrnu zavřel a výrobu přesunul do Indie. Tam se Avia D pod názvem Ashok Leyland Boss vyrábí dodnes. Avii se v Česku podařilo oživit, dnes produkuje pouze model D120 s pohonem všech kol.

Zdroj: Iveco, zdroj foto: Iveco, zdroj videa: Auto.cz