Český trh v říjnu 2011: Golf a Cee'd vedou dovozovou část nižší střední třídy, Focus mimo TOP5
Návrat Hyundaie i30 mezi pětici nejlepších znamenal logicky výpadek jiného modelu - tentokrát má černého Petra v rukou Ford Focus. Zůstává ovšem dovozovou jedničkou v celkovém pořadí.
Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 v mírném zisku, který činí 6,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.771 vozů tohoto segmentu, letos 5.091, tedy o 320 více.
Měsíčnímu žebříčku pochopitelně vévodí stále domácí Škoda Octavia. Ta tentokrát dosáhla na 2.363 kusů. Na druhé pozici skončil Volkswagen Golf, který se zastavil na čísle 369. Bronzový stupínek okupuje Kia Cee'd (348). Čtvrté místo patří nošovické i30, která si připsala 308 nových aut. Na Renault Mégane zbyl podruhé za sebou závěr nejúspěšnější pětice díky 264 kusům. Focus má jen 233, což nestačilo na vyšší pozici než šestou.
První Octavia si ve srovnání s desátým měsícem roku 2010 polepšila o 387 aut (+19,6 %). Volkswagen Golf má na kontě také nárůst, a to mnohem větší: +48,2 % (+128 jednotek). V kladných hodnotách pokračuje i Cee'd, který má o o slušných 27,9 % více (z 272, tedy +76). I-třicítek bylo loni zaregistrováno vysokých 805, letos o 497 méně. To znamená hluboký propad o 61,7 %. Renault Mégane se nezhoršil, právě naopak. Získal totiž 15,8 %, respektive 36 vozů.
Trojciferný skok v podání BMW řady 1 není globálně důležitý, jedná se o záležitost. Zajímavé jsou ale ty další. Údaj u Citroënu C4 dosáhl +92,6 % a padesátku vozů navíc. Peugeot 308 (včetně otevřené verze CC, kterou řadí SDA mezi sportovní) se zlepšil o 85 exemplářů, ale v jeho případě to znamená +81,7 %. Opačný výsledek zaznamenal jeden z bestsellerů: Hyundai i30, hodnotu jeho pádu jsme již zmiňovali. Jen o sedm desetin procenta lépe (-61 %) je na tom Dacia Logan. Ta se odporoučela dolů o 94 aut. Ve statistikách tohoto segmentu uvádíme všechny varianty rumunské lidovky včetně užitkových.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2011 | 1-10/2011 | 10/2011 | 1-10/2011 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2363 | 20065 | 46,4% | 41,0% |
2. | Volkswagen GOLF | 369 | 3570 | 7,2% | 7,3% |
3. | Kia CEE´D | 348 | 3099 | 6,8% | 6,3% |
4. | Hyundai i30 | 308 | 2870 | 6,0% | 5,9% |
5. | Renault MEGANE | 264 | 2807 | 5,2% | 5,7% |
6. | Ford FOCUS | 233 | 4159 | 4,6% | 8,5% |
7. | Peugeot 308 | 189 | 1443 | 3,7% | 3,0% |
8. | Suzuki SX4 | 154 | 1512 | 3,0% | 3,1% |
9. | Renault FLUENCE | 146 | 912 | 2,9% | 1,9% |
10. | Opel ASTRA | 117 | 1798 | 2,3% | 3,7% |
11. | Citroën C4 | 104 | 954 | 2,0% | 2,0% |
12. | Toyota AURIS | 95 | 1053 | 1,9% | 2,2% |
13. | Dacia LOGAN | 60 | 913 | 1,2% | 1,9% |
14. | Chevrolet CRUZE | 59 | 635 | 1,2% | 1,3% |
15. | Honda CIVIC | 40 | 477 | 0,8% | 1,0% |
16. | Seat LEON | 34 | 391 | 0,7% | 0,8% |
17. | Hyundai ELANTRA | 30 | 130 | 0,6% | 0,3% |
18. | Mazda 3 | 29 | 302 | 0,6% | 0,6% |
19. | Hyudai VELOSTER | 27 | 50 | 0,5% | 0,1% |
20. | Volkswagen JETTA | 21 | 143 | 0,4% | 0,3% |
21. | Audi A3 | 15 | 373 | 0,3% | 0,8% |
22. | Fiat BRAVO | 14 | 236 | 0,3% | 0,5% |
23. | Alfa Romeo GIULIETTA | 13 | 140 | 0,3% | 0,3% |
24. | Mitsubishi LANCER | 11 | 209 | 0,2% | 0,4% |
25. | BMW 1 | 10 | 135 | 0,2% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 38 | 522 | 0,7% | 1,1% |
- | CELKEM | 5091 | 48898 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě se udržel v kladných číslech. Zatímco v srpnu měl +1,5 % a v září alespoň 0,5 %, nyní vykazuje nárůst 1,1 %. Počty nových aut se zvýšily z 48.365 na 48.898 (meziročně +533).
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 20.065 liftbacky a kombíky, její podíl dosahuje rovných 41 %). Druhou příčku si bez problémů udržuje i přes výpadek z Top 5 Focus (4.159, 8,5 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (3.570, 7,3 %). Čtvrtý je Cee'd (3.099, 6,3 %) a pátý zatím zůstal Hyundai i30 (2.870, 5,9 %). Mégane s 2,807 kousky a podílem 5,7 % podílem je nošovickému Jihokorejci neustále v patách. byť se rozdíl mezi nimi o něco zvětšil. Žebříček nejlepších se stabilizoval a již třetí měsíc v kuse zůstává totožný.
V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.222 vozů (-5,7 %), Ford prodal naopak o 1.443 Focusů více (má ale již jen +53,1 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které na rozdíl od konkurenta s modrým oválem pomalu stoupají (+13,4 %, +423 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-12,2 %, loni 3.531, letos -432), ale i ona se vydala směrem vzhůru k nule. Hyundai i30 měl ještě před dvěma měsíci +12 %, teď už vykazuje -16 %, respektive ztrátu 548 vozů.
Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je kromě Volkswagenu Jetta a Alfy Romeo Giulietta Opel Astra (+72,7 %). Suzuki SX4 se zvedlo o takřka 60 %, nad polovinu mají ještě Citroën C4 a Ford Focus. Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (Fiat Sedici, Volvo C30). Následuje BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 50 %, ale výroba první generace dobíhá a pomalu nastupuje druhá, byť výměna bude postupná. Dobře na tom není ani Dacia Logan (-44 %).
Mezi vznětovými motory hraje prim mladoboleslavská automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.484 (62,8 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první říjnové pětky jsou nižší: Volkswagen Golf měl 105 naftových aut (28,5 %), Kia Cee'd 77 (22,1 %), Hyundai i30 63 (20,5 %) a konečně Renault Mégane 100 (vyšších 37,9 %). Francouzi s diamantem ve znaku a agregáty dCi jsou tradičně velmi oblíbení.
Mimochodem, patnáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioethanol E85 jezdí jediná. Nezapomínejme ani na jeden hybridní Lexus CT.