Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2011: Golf a Cee'd vedou dovozovou část nižší střední třídy, Focus mimo TOP5

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Focus vede celoroční pořadí importovaných vozů ve třídě.

Návrat Hyundaie i30 mezi pětici nejlepších znamenal logicky výpadek jiného modelu - tentokrát má černého Petra v rukou Ford Focus. Zůstává ovšem dovozovou jedničkou v celkovém pořadí.

Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 v mírném zisku, který činí 6,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.771 vozů tohoto segmentu, letos 5.091, tedy o 320 více.

Měsíčnímu žebříčku pochopitelně vévodí stále domácí Škoda Octavia. Ta tentokrát dosáhla na 2.363 kusů. Na druhé pozici skončil Volkswagen Golf, který se zastavil na čísle 369. Bronzový stupínek okupuje Kia Cee'd (348). Čtvrté místo patří nošovické i30, která si připsala 308 nových aut. Na Renault Mégane zbyl podruhé za sebou závěr nejúspěšnější pětice díky 264 kusům. Focus má jen 233, což nestačilo na vyšší pozici než šestou.

První Octavia si ve srovnání s desátým měsícem roku 2010 polepšila o 387 aut (+19,6 %). Volkswagen Golf má na kontě také nárůst, a to mnohem větší: +48,2 % (+128 jednotek). V kladných hodnotách pokračuje i Cee'd, který má o o slušných 27,9 % více (z 272, tedy +76). I-třicítek bylo loni zaregistrováno vysokých 805, letos o 497 méně. To znamená hluboký propad o 61,7 %. Renault Mégane se nezhoršil, právě naopak. Získal totiž 15,8 %, respektive 36 vozů.

Trojciferný skok v podání BMW řady 1 není globálně důležitý, jedná se o záležitost. Zajímavé jsou ale ty další. Údaj u Citroënu C4 dosáhl +92,6 % a padesátku vozů navíc. Peugeot 308 (včetně otevřené verze CC, kterou řadí SDA mezi sportovní) se zlepšil o 85 exemplářů, ale v jeho případě to znamená +81,7 %. Opačný výsledek zaznamenal jeden z bestsellerů: Hyundai i30, hodnotu jeho pádu jsme již zmiňovali. Jen o sedm desetin procenta lépe (-61 %) je na tom Dacia Logan. Ta se odporoučela dolů o 94 aut. Ve statistikách tohoto segmentu uvádíme všechny varianty rumunské lidovky včetně užitkových.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Škoda OCTAVIA23632006546,4%41,0%
2.Volkswagen GOLF36935707,2%7,3%
3.Kia CEE´D34830996,8%6,3%
4.Hyundai i3030828706,0%5,9%
5.Renault MEGANE26428075,2%5,7%
6.Ford FOCUS23341594,6%8,5%
7.Peugeot 30818914433,7%3,0%
8.Suzuki SX415415123,0%3,1%
9.Renault FLUENCE1469122,9%1,9%
10.Opel ASTRA11717982,3%3,7%
11.Citroën C41049542,0%2,0%
12.Toyota AURIS9510531,9%2,2%
13.Dacia LOGAN609131,2%1,9%
14.Chevrolet CRUZE596351,2%1,3%
15.Honda CIVIC404770,8%1,0%
16.Seat LEON343910,7%0,8%
17.Hyundai ELANTRA301300,6%0,3%
18.Mazda 3293020,6%0,6%
19.Hyudai VELOSTER27500,5%0,1%
20.Volkswagen JETTA211430,4%0,3%
21.Audi A3153730,3%0,8%
22.Fiat BRAVO142360,3%0,5%
23.Alfa Romeo GIULIETTA131400,3%0,3%
24.Mitsubishi LANCER112090,2%0,4%
25.BMW 1101350,2%0,3%
-Ostatní modely385220,7%1,1%
-CELKEM509148898100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě se udržel v kladných číslech. Zatímco v srpnu měl +1,5 % a v září alespoň 0,5 %, nyní vykazuje nárůst 1,1 %. Počty nových aut se zvýšily z 48.365 na 48.898 (meziročně +533).

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 20.065 liftbacky a kombíky, její podíl dosahuje rovných 41 %). Druhou příčku si bez problémů udržuje i přes výpadek z Top 5 Focus (4.159, 8,5 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (3.570, 7,3 %). Čtvrtý je Cee'd (3.099, 6,3 %) a pátý zatím zůstal Hyundai i30 (2.870, 5,9 %). Mégane s 2,807 kousky a podílem 5,7 % podílem je nošovickému Jihokorejci neustále v patách. byť se rozdíl mezi nimi o něco zvětšil. Žebříček nejlepších se stabilizoval a již třetí měsíc v kuse zůstává totožný.

V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.222 vozů (-5,7 %), Ford prodal naopak o 1.443 Focusů více (má ale již jen +53,1 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které na rozdíl od konkurenta s modrým oválem pomalu stoupají (+13,4 %, +423 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-12,2 %, loni 3.531, letos -432), ale i ona se vydala směrem vzhůru k nule. Hyundai i30 měl ještě před dvěma měsíci +12 %, teď už vykazuje -16 %, respektive ztrátu 548 vozů.

Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je kromě Volkswagenu Jetta a Alfy Romeo Giulietta Opel Astra (+72,7 %). Suzuki SX4 se zvedlo o takřka 60 %, nad polovinu mají ještě Citroën C4 a Ford Focus. Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (Fiat Sedici, Volvo C30). Následuje BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 50 %, ale výroba první generace dobíhá a pomalu nastupuje druhá, byť výměna bude postupná. Dobře na tom není ani Dacia Logan (-44 %).

Mezi vznětovými motory hraje prim mladoboleslavská automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.484 (62,8 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první říjnové pětky jsou nižší: Volkswagen Golf měl 105 naftových aut (28,5 %), Kia Cee'd 77 (22,1 %), Hyundai i30 63 (20,5 %) a konečně Renault Mégane 100 (vyšších 37,9 %). Francouzi s diamantem ve znaku a agregáty dCi jsou tradičně velmi oblíbení.

Mimochodem, patnáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioethanol E85 jezdí jediná. Nezapomínejme ani na jeden hybridní Lexus CT.

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Avatar - Guttalax
23. 11. 2011 21:41
Je to dobré
;-) Je vidět,že lidi kupují kvalitu.Tyto vozy je na cestě vidět. Jen tak dál. :-!
22. 11. 2011 12:02
Re: Golf, Focus a korejci
Nižší střední je prostě skvělá. Auta se nafoukla vnitřním prostorem na střední třídu a máme skvělěj výběr - jsou tam nejméně tři perfektní auta - Oktávka, Focus a Golf, Kia/Hyundai dotahujou a najde se i něco ušité horkou jehlou pro milovníky francie a itálie. Japonci tuhle třídu v čechách totálně prokaučovali, škoda - nemají kombíky, jinak dělají perfektní auta.
22. 11. 2011 11:54
Re: Korejci jedou
Xicht je otázka vkusu. Pro mě focus (porovnávám kombíky) byl a je neporovnatelně hezčí a proporčnější než Oktávka. Celkově ale vede Golf Variant, je to naprosto sladěné auto. V Oktávce máš zase hodnotnější pocit z vnitřku, ale řidič Oktávky je vždycky tak nějak srandovně zapadlej pod rantlem bočního okna, pokud tedy neměří 190 cm a víc.
22. 11. 2011 11:48
Re: Korejci jedou
To je předsudek, Golf Variant má zavazadelník 560 litrů a Oktávka 605, to je rozdíl 7,5 procenta. K tomu má Golf pravidelnější tvar zavazadelníku. A daleko důležitější parametr, což je např. podélná šířka na předních a zadních sedadlech má Golf větší než octavia. Logicky - pokud Octavia vychází z Golfa, jak to může být větší auto ? MAximálně má ten "větší batoh" na zádech.
Reálná cena Golfa Variant je dnes cca o 5% nižší než cena Oktávky. Moje volba je tedy Golf, jednoznačně i co se týče spolehlivosti.
22. 11. 2011 11:06
Re: Megane + kritika morálního bláta...
Přidávám se a souhlasím. Jak s Meganem, tak zejména s promo článkem - tohle je za hranou.