Český trh v květnu 2010: Ford Focus čtvrtý v nižší střední, Mégane vypadl z Top 5
Po mírné dubnové ztrátě se květnový trh vyšvihl v meziročním srovnání do zisku, a to poměrně slušného: +19,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.622 nových vozů, letos 5.508, tedy o 886 více.
V měsíčním pořadí se na třech nejvyšších příčkách nic nedělo. Vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 2.692 kusy, Kia Cee'd skončila opět na druhé pozici, tentokrát ovšem překročila o dva exempláře šest stovek. Třetí Golf už měl jen 293 registrací. Čtvrté místo obsadil Ford Focus s 244 novými vozy a znovu se vrátil mezi pětici nejprodávanějších, před měsícem byl až šestý. Pátý je Hyundai i30 s 235 kusy.
Renault Mégane spadl až na sedmé místo, pokořil jej dokonce i Peugeot 308, kterému se nebývale dařilo. Dělily je ovšem jen tři kousky (219 oproti 216). Podívejme se i na další příčky. Seat Leon skončil těsně za první desítkou, 93 vozů je v jeho případě opravdu dobrý výsledek. To samé platí i o automobilech, které se krčí na chvostu Top 20. Volkswagen Scirocco a Volvo C30 nejsou a nikdy nebudou masovými záležitostmi, oba se rozešly smírně, mají po 17 kusech. A to je také hodně.
Scirocco řadí SDA do sportovních vozů, jistou dávku agresivity mu neupíráme, spíše než o kupé se ovšem jedná o nabroušený třídveřový hatchback.
První Octavia si ve srovnání s pátým měsícem roku 2009 polepšila o 592 aut, tedy 28,2 %. Další nejbližší konkurenti v kladných výsledcích pokračují, výjimkou je pouze Hyundai i30, který má ztrátu. Druhý Cee'd tak zaznamenal nárůst nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno 533 kií, letos o 69 více (+12,9 %). Golf vykazuje zlepšení dokonce o 25,8 %, respektive rovných 60 registrací. Ford Focus má na kontě mírné navýšení, a to o 6,9 %, před rokem si jej koupilo 229 Čechů, zatímco letos v květnu o 15 více. Hyundai i30 se propadl o 8,6 % (-22 aut, loni 257).
Největší postup uplynulého měsíce si připisuje Toyota Auris. Ta si polepšila o u zavedených modelů těžko vídaných 641,2 %! V květnu 2009 se totiž prodalo pouhých 17 vozů a japonský hatchback nižší střední třídy obsadil až 21. místo. Uplynulo dvanáct měsíců a rázem je o jedenáct příček výše a vykazuje o 109 kusů více. Víc než stoprocentní zisk mají i Mazda 3 ( +121,7 %) a Chevrolet Cruze (+114,3 %). Jihokorejský sedan ale loni teprve začal nacházet své zákazníky, v žebříčku byl podruhé.
Propadák musíme opět hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely a ve znaku má dvě véčka, jednoduché a dvojité. Volkswagen Jetta ztratil 85,7 %, do svých garáží si je postavil jen jeden nový majitel místo sedmi. Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou jsou sedany a kombi od Volva, tedy řady S40/V50 (-66,7 %). Následuje Subaru Impreza (-63,6 %), poklesy přes polovinu mají i jedničkové BMW a Renault Mégane. Chevrolet Lacetti je tentokrát na hodnotě -60 %, stále se nabízí jako pětidvéřový hatchback a kombi SW, tyto karosářské varianty u nástupce Cruze dosud chybějí.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2010 | 1-5/2010 | 5/2010 | 1-5/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2692 | 12653 | 48,9% | 51,1% |
2. | Kia CEE´D | 602 | 2054 | 10,9% | 8,3% |
3. | Volkswagen GOLF | 293 | 1752 | 5,3% | 7,1% |
4. | Ford FOCUS | 244 | 1022 | 4,4% | 4,1% |
5. | Hyundai i30 | 235 | 1117 | 4,3% | 4,5% |
6. | Peugeot 308 | 219 | 715 | 4,0% | 2,9% |
7. | Renault MEGANE | 216 | 1230 | 3,9% | 5,0% |
8. | Dacia LOGAN | 159 | 907 | 2,9% | 3,7% |
9. | Toyota AURIS | 126 | 381 | 2,3% | 1,5% |
10. | Opel ASTRA | 97 | 422 | 1,8% | 1,7% |
11. | Seat LEON | 93 | 257 | 1,7% | 1,0% |
12. | Honda CIVIC | 89 | 310 | 1,6% | 1,3% |
13. | Citroën C4 | 87 | 371 | 1,6% | 1,5% |
14. | Renault FLUENCE | 62 | 163 | 1,1% | 0,7% |
15. | Mazda 3 | 51 | 221 | 0,9% | 0,9% |
16. | Chevrolet CRUZE | 45 | 188 | 0,8% | 0,8% |
17. | Mitsubishi LANCER | 38 | 122 | 0,7% | 0,5% |
18. | Fiat BRAVO | 37 | 191 | 0,7% | 0,8% |
19. | Audi A3 | 33 | 188 | 0,6% | 0,8% |
20. | Volkswagen SCIROCCO | 17 | 47 | 0,3% | 0,2% |
20. | Volvo C30 | 17 | 58 | 0,3% | 0,2% |
22. | BMW 1 | 12 | 159 | 0,2% | 0,6% |
22. | Toyota COROLLA | 12 | 58 | 0,2% | 0,2% |
24. | Fiat LINEA | 11 | 53 | 0,2% | 0,2% |
25. | Subaru IMPREZA | 4 | 45 | 0,1% | 0,2% |
25. | Volvo S40/V50 | 4 | 28 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 13 | 57 | 0,2% | 0,2% |
- | CELKEM | 5508 | 24769 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 16,9 %, počty nových aut stouply z 21.180 jednotek na 24.769. Tato kategorie tedy dále ožívá, oproti dubnu vzrostla o šest desetin procenta.
V celkovém pořadí od ledna vede po pěti měsících Octavia s 12.653 kusy (její podíl dále klesl na 51,1 %). Předpokládaná změna na druhém místě je realitou, tato příčka nyní náleží Cee'du (2.054, 8,3 %). Třetí je evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (1.752, 7,1 %). Čtvrtý zůstává i přes momentální pokles registrací Renault Mégane (1.230, 5 %). Magickou tisícovku pokořily ještě dva modely. Páté pořadí náleží i30 (1.117, 4,5 %), šestý Focus má 1.022 registrací a podíl 4,1 %).
V meziročním srovnání získala vedoucí Octavia 3.787 vozů (+42,7 %), Kia zatím prodala o 22 Cee'dů méně (-1,1 %) a Golf si naopak polepšil (+30,1 %, o 405 kusů více). Mégane zůstává v minusu i nadále, spadl již o razantních 38 % (loni 1.983, letos - 753). Hyundai i30 ztratil 58 exemplářů, tedy -4,9 %.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií obou generací s agregáty TDI bylo 1.940 (72,1 % z celkových registrací). Mimochodem, celé dva nové bestsellery z Mladé Boleslavi spalují LPG. Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první květnové pětky jsou následující: Kia Cee'd 116 (18,7 %), Volkswagen Golf 75 (již zase obvyklých 25,6 %), Ford Focus 95 (38,9 %) a konečně Hyundai i30 40 (17 %).