Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule 1 začíná, jaké jsou změny pro letošní sezónu? (+ video)

Jan Mička
Diskuze (12)
První letošní závod seriálu Formule 1 startuje již v neděli 16. března. Pojďme si společně s Danielem Ricciardem ukázat, jaké změny se pro nadcházející sezónu chystají.

V letošní sezóně Formule 1 nás čeká celkem 19 závodů. První podnik startuje již v neděli 16. března v Melbourne a končí se nedlouho před Vánoci (23. listopadu) v Abú Dhabí. Kromě klasických machinací s přestupy jezdců (Mark Webber po 12 sezónách končí a nahrazuje jej právě Daniel Ricciardo, Filipe Massa přechází od Ferrari k Williamsu a Kimi Räikkönen od Lotusu k Ferrari) se dočkáme změn hlavně v technice. O co jde?

To nám podrobně vysvětluje nováček týmu Red Bull Racing Daniel Ricciardo. Základem jsou přitom pohonné jednotky – po čtvrt století se do Formule 1 vrací turbomotory, konkrétně šestiválcové šestnáctistovky, které mohou točit maximálně 15.000 otáček a jsou vybaveny systémem rekuperace tepelné energie ERS. Revolucí prošla také aerodynamika vozu – kontroverzní přední „nosy“ jsou s ohledem na přítlak vozu umístěny níž, zadní křídlo je naopak užší. Novinkou jsou osmistupňové převodovky (místo dřívějších sedmi stupňů) a pouze jeden výfuk, který nesmí směřováním plynů ovlivňovat aerodynamiku vozu. A aby toho nebylo málo, vozy nyní budou o 49 kilogramů těžší (nově 691 kilogramů).

Změn se však dočkáme také v pravidlech závodů. Dřívější penalizace průjezdem boxovou uličkou zůstává, ale pouze pro drobnější přestupky. Za ty horší budou jezdci sbírat trestné body a po dosažení dvanácti v následujícím závodě neodstartují. Snížen byl také počet motorů na jednu sezónu – místo osmi budou mít jezdci pouze pět agregátu a pokud využijí další, v závodě budou muset startovat z boxové uličky. A převodovky? Tu budou moci týmy měnit jen jedenkrát za celou sezónu.

Jednou z posledních vážně obměněných oblastí je odměňování jezdců. V posledním závodě se totiž bodové hodnocení zdvojnásobí, aby byl konec šampionátu dramatičtější a nárok na titul mistra světa měli i jezdci, kteří by na něj jinak nedosáhli. Trofej navíc přibude také za výsledky v kvalifikacích – jezdec na nejvyšší příčce obdrží ocenění Pole Trophy.

A co si vlastně Mezinárodní automobilová federace od nových změn slibuje? Především zvýšení bezpečnosti jezdců i diváků, dramatické chvíle, kdy by neměla být celá sezóna pouze v režii „jednoho muže“ a chybět nemůže také finanční aspekt. Šestiválcové turbomotory jsou úspornější a nová pravidla omezí bezmezné „vyhazování“ peněž silnějších týmů na úkor slabších. Jak se nový systém osvědčí v praxi, se dozvíme již v neděli 16. března při prvním závodě v Austrálii.

Jan Mička
Diskuze (12)
Avatar - Nerez
15. 3. 2014 21:45
Re: idioti
Tak ten rozdíl v rychlosti není dán jen pneumatikami. Tovární pilot si může dovolit auto rozsekat, protože na příští závod dostane nový. Soukromník si to dovolit nemůže, jak to rozšvihá, příští závod bude stát, takže musí jet s rozumem. Do toho samozřejmě nové díly u továrníků atd atd.
To snižování nákladů evidentně nové týmy netáhne, protože jak WRC tak Formule 1 se s těmahle omezujícíma pravidlama stává méně atraktivní. Měli to nechat trochu volnější, dát nějakej finanční strop na sezonu a dělejte tak, abyste s tím vyšli.
Avatar - curwasportiva
15. 3. 2014 19:55
Re: idioti
No a kde je WRC ted. Vsechny tovarny utekly...
15. 3. 2014 11:32
Re: idioti
Pak by se minulo účinkem aby movitější týmy neměly navrch oproti těm "chudším". Ve WRC taky přišlo omezení počtu sad pneu na soutěž, jelikož tovární týmy jely z každého servisu na nových a soukromé vybíraly ještě použitelné. Tím pádem mohly jet tovární jezdci pořád naplno kdežto soukromníci museli šetřit gumy a tím pádem ztráceli třeba 1s ne kilometru..... Dnes se do 5 místa umisťují jezdci o kterých dřív "niko nikdy" neslyšel....
Avatar - Gaius Julius Caesar
15. 3. 2014 09:51
Re: FORMULA E startuje !!
Taky se těším a moc. Jenže u nás budou přímé přenosy na té zkur*ené TV H@vna (Nova), která to prošpikuje spoustou reklam a tím pádem mi uniká dění na trati během těch reklam, * z Novy. A satelitku nemám, že bych koukal na Eurosport německou mutaci kde to je bez reklam. Jinak jsem taky zvědavý na ty turbomotory, ale proč ta vyšší hmotnost a pět motorů a jedna převodovka na sezónu?
Avatar - curwasportiva
15. 3. 2014 05:49
Re: hmotnost?
Tak ty baterky a k*rvitka s nimi spojene neco vazi :no: