Formule 1 začíná, jaké jsou změny pro letošní sezónu? (+ video)
V letošní sezóně Formule 1 nás čeká celkem 19 závodů. První podnik startuje již v neděli 16. března v Melbourne a končí se nedlouho před Vánoci (23. listopadu) v Abú Dhabí. Kromě klasických machinací s přestupy jezdců (Mark Webber po 12 sezónách končí a nahrazuje jej právě Daniel Ricciardo, Filipe Massa přechází od Ferrari k Williamsu a Kimi Räikkönen od Lotusu k Ferrari) se dočkáme změn hlavně v technice. O co jde?
To nám podrobně vysvětluje nováček týmu Red Bull Racing Daniel Ricciardo. Základem jsou přitom pohonné jednotky – po čtvrt století se do Formule 1 vrací turbomotory, konkrétně šestiválcové šestnáctistovky, které mohou točit maximálně 15.000 otáček a jsou vybaveny systémem rekuperace tepelné energie ERS. Revolucí prošla také aerodynamika vozu – kontroverzní přední „nosy“ jsou s ohledem na přítlak vozu umístěny níž, zadní křídlo je naopak užší. Novinkou jsou osmistupňové převodovky (místo dřívějších sedmi stupňů) a pouze jeden výfuk, který nesmí směřováním plynů ovlivňovat aerodynamiku vozu. A aby toho nebylo málo, vozy nyní budou o 49 kilogramů těžší (nově 691 kilogramů).
Změn se však dočkáme také v pravidlech závodů. Dřívější penalizace průjezdem boxovou uličkou zůstává, ale pouze pro drobnější přestupky. Za ty horší budou jezdci sbírat trestné body a po dosažení dvanácti v následujícím závodě neodstartují. Snížen byl také počet motorů na jednu sezónu – místo osmi budou mít jezdci pouze pět agregátu a pokud využijí další, v závodě budou muset startovat z boxové uličky. A převodovky? Tu budou moci týmy měnit jen jedenkrát za celou sezónu.
Jednou z posledních vážně obměněných oblastí je odměňování jezdců. V posledním závodě se totiž bodové hodnocení zdvojnásobí, aby byl konec šampionátu dramatičtější a nárok na titul mistra světa měli i jezdci, kteří by na něj jinak nedosáhli. Trofej navíc přibude také za výsledky v kvalifikacích – jezdec na nejvyšší příčce obdrží ocenění Pole Trophy.
A co si vlastně Mezinárodní automobilová federace od nových změn slibuje? Především zvýšení bezpečnosti jezdců i diváků, dramatické chvíle, kdy by neměla být celá sezóna pouze v režii „jednoho muže“ a chybět nemůže také finanční aspekt. Šestiválcové turbomotory jsou úspornější a nová pravidla omezí bezmezné „vyhazování“ peněž silnějších týmů na úkor slabších. Jak se nový systém osvědčí v praxi, se dozvíme již v neděli 16. března při prvním závodě v Austrálii.