Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fuso Canter E-Cell uspělo v testovacím provozu u klientů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Elektromobily Fuso Canter E-Cell po ročním používání u vybraných zákazníků prokázaly, že jsou připraveny pro každodenní nasazení v nejrůznějších službách.

Koncept elektřinou poháněného užitkového vozidla Fuso Canter E-Cell s dojezdem kolem 120 km, vycházející ze sériového modelu Fuso Canter 3S13 s celkovou hmotností 3,5 tuny, měl premiéru na IAA v Hannoveru v roce 2010.

V následujících letech bylo investováno zhruba 5,5 milionu Eur do vývoje a také do vybavení výrobního podniku v portugalském Tramagalu. Právě z bran tohoto závodu v loňském roce vyjely první vozy Fuso Canter E-Cell, které byly využity v rámci testovacího programu ve službách vybraných klientů značky.

Základem těchto vozidel je stejně jako v případě konceptu konveční sériový Canter s rozvorem náprav 3.400 mm a v závislosti na použití mají tyto elektromobily valníkovou nebo skříňovou nástavbu. Tato první sériová vozidla mají povolenu celkovou hmotnost do 6,0 tuny, z nichž užitečné zatížení představuje rovná polovina.

K pohonu Fuso Canter E-Cell je využíván elektromotor o výkonu 110 kW (150 k) a točivém momentu 650 Nm, který je umístěn za kabinou v rámu vozidla a prostřednictvím jednostupňové převodovky roztáčí zadní kola. Maximální rychlost, je stejně jako u konvenčních vozidel této hmotností třídy, omezena na 90 km/h.

Potřebnou energii dodávají lithium-iontové baterie s kapacitou 48,4 kWh, které jsou uloženy v pouzdrech po stranách rámu mezi předními a zadními koly. Dojezd na jedno nabití má být přes 100 km a dobíjení na plnou kapacitu ze standardní sítě zabere kolem sedmi, zatímco při použití rychlonábíječky se sníží na jednu hodinu.

Schopnosti těchto elektřinou poháněných lehkých nákladních vozidel nejprve v rámci testovacího programu po dobu jednoho roku využívali zákazníci v Portugalsku.

Z nich lze jmenovat například město Lisabonu, kde elektromobil sloužil zahradníkům a při likvidaci odpadu. Podobnou službu vykonávalo Fuso Canter E-Cell i v Abrantes a Cascais, zatímco Porto jej využívalo pro sběr recyklovatelného odpadu a firma Transporta jej nasadila do rozvážkové služby.

Roční testovaní celkem osmi vozidel v nejrůznějších službách prokázalo jejich vhodnost pro použití na kratších trasách a především v centrech měst. Elektřinou poháněná vozidla denně najela často přes 100 km a plně využívala kapacitu svých baterií.

Oproti srovnatelným konvečním vozidlům bylo u těchto Fuso Canter E-Cell podle předběžné analýzy dosaženo v nákladech na provoz úspory kolem 1000 eur na 10.000 ujetých kilometrů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - MGRR
3. 8. 2015 17:03
Dokoupit 400V generator misto rezervy v nadrzi :)
V Japonsku, za elektromobily maji nekteri pripojeny prives a v nem nastartovany generator s prodluzovacim kabelem, nekdy to vizi na zahradce strechy :-)
Jak to pak frciii ;)
3. 8. 2015 15:55
Re: Nemohu se zbavit dojmu,...
Nebude to vyhovovat všem a všude, ale já osobně vím, že například v pekárenském rozvozu existují noční linky po městě, na kterých to auto nenajede třeba ani 40 km. A právě na takovéhle zavážky v centrech města je podle mě tohle auto zaměřený. Hlavně v noci je velká výhoda, že je to tichý.
Avatar - Bubáq
3. 8. 2015 13:25
Nemohu se zbavit dojmu,...
... že dojezd 100 km (ovšem, v ideálních teplotních a terénních podmínkách) je opravdu hodně málo. Prodlužovač dojezdu by se určitě hodil!
A tak za nejvýznamnější považuji zprávu o rychlonabíjení během 1 hodiny. To už je slušná hodnota.