GP Katalánska – Rossi potvrdil svou dominanci
Pěkné počasí přivítalo v Barceloně šestý závod letošního ročníku MS MotoGP. Na horké španělské půdě se z vítězství radovali Mattia Pasini (Aprilia), Dani Pedrosa (Honda) a Valentino Rossi (Yamaha).
MotoGP
Do závodu startoval z pole position domácí miláček Sete Gibernau (Honda), který dominoval jak kvalifikaci, tak i rannímu warm-upu. Gibernauovi se také start povedl ze všech nejlépe a do provní zatáčky sklápěl stroj na vedoucí pozici. V jeho závěsu byl jeho týmový kolega Marco Melandri a pak následovali Max Biaggi, Nicky Hayden (všichni Honda), Loris Capirossi (Ducati), Valentino Rossi (Yamaha) a Alex Barros (Honda). V průběhu prvního kola se však situace rychle měnila, protože Gibernau si s Melandrim dvakrát vyměnili vedoucí pozici a v jeho závěru se Rossi prokousal až na druhé místo. V nájezdu do druhého kola se opět předvedl Melandri, když se dokázal do první zatáčky posunout ze třetí na první příčku. Vpřed postupoval také Barros, který druhé kolo začínal na čtvrté příčce před Haydenem. To jela na čele velmi těsně seřazena šestičlenná skupina, kterou uzavíral Biaggi. Od Biaggiho všichni očekávali boj na čelních pozicích, ale skutečnost byla ta, že se mu opět nedařilo a kroužil na chvostu skupiny a pomalu ztrácel kontakt. V úvodních kolech skvěle pracoval Makoto Tamada (Honda), který skupinu rychle dojížděl, ale v šestém kole situaci nezvládl a havaroval.
Ve třetím kole se Barros dokonce pustil do třetího Rossiho, ale manévr mu nevyšel a ještě do sebe málem narazili. O dvě zatáčky později zase udělal hrubku Gibernau, který se dostal tak těsně za vedoucího Melandriho, že si o jeho zadní kolo brnkl svým předním. Jen se štěstím situace neskončila pádem a oba pokračovali v závodě dále, jen Gibernau klesl na třetí místo za Rossiho. Barros se ale nevzdával a v dalším kole se opět pokusil v první zatáčce předjíždět na brzdy, ale i tentokrát se mu nepodařilo správně odhadnout brzdný bod, projel ji hodně široce a klesl na páté místo a navíc se ještě dotkl s Biaggim. Pomalu se ale začínala rýsovat další fáze závodu. V pátém kole šel do čela Rossi a vzápětí jej s předjetím Melandriho následoval i Gibernau. Melandriho to asi natolik rozhodilo, že jej zároveň předjel také Barros a rázem byl z vedoucí pozice na čtvrtém místě, aniž by udělal výraznější chybu. Po celou dobu lehce v pozadí se vozící Hayden zaútočil ve stejném šestém kola jako Gibernau a oba se posouvali vpřed. Zatímco Gibernau předjel Rossiho a ujal se vedení, Hayden předjel Barrose i Melandriho a zaujal třetí příčku. V následujících kolech se na čele situace ustálila v pořadí Gibernau, Rossi, přičemž Španěl jel jako ďábel, aby Rossiho setřásl, ale vše bylo zbytečné, protože ten se i přes poněkud zvětšující se vzdálenost mezi nimi, stále držel v nebezpečné blízkosti. Výsledkem Gibrenauovy snahy ale bylo to, že dvojice opět všem ujela a bojovala ve vlastním závodě.
Zatímco vedoucí dvojice si udržovala pozice, trojice Hayden, Melandri, Barros se nejdříve roztáhla na delší vzdálenosti mezi sebou, ale od 15. kola již jela zase pohromadě a tvrdě si to rozdávala. Aktivní byli především mladíci Hayden a Melandri, kteří si téměř v každém kole od 17tého až do cíle alespoň jednou prohodili pozici. Barros se zdánlivě jen vozil, ale také občas vystrčil růžky, jenže jeho snahy vycházely na prázdno, protože byl vždy dlouhý na brzdy a vracel se zpět na svou pátou příčku. Vedoucí dvojice dále kroužila vysokým tempem vstříc cíli a z jejich rozestupu se dalo vyčíst jen to, že se prakticky nemění. Zlom nastal ve 22. kole, kdy se Rossi Gibernauovi rychle přiblížil na minimální vzdálenost a bylo jen otázkou času, kdy zaútočí. Útok přišel v nájezdu do 23. kola, kdy Rossi Gibernaua předjel v nájezdu do první zatáčky a začal se mu okamžitě pomalu vzdalovat. V tomtéž kole Rossi také zajel nejrychlejší kolo závodu a dal opět jasně najevo, že jeho suverenita je neotřesitelná.
V dalších dvou kolech již Gibernauovi nedovolil přiblížit se natolik, aby mohl útočit a dojel si pro páté letošní vítězství ze šesti možných. Gibernau naopak opět dostal lekci, že je sice nejlepší ze všech ostatních, ale na Rossiho to prostě nestačí. Předposlední kolo také určilo pořadí na dalších místech, když Hayden nedokázal již déle odrážet Malendriho útoky a podlehl i Barrosovi. Melandri tak pokračuje ve své výborné sérii třetích míst, zatímco Barros se zase po delší době dokázal přiblížit stupňům vítězů. U Haydena šlo o další z občasných kvalitních výkonů, který zůstal neodměněn závěrečným úspěchem. Biaggi dojel osamoceně šestý a nedokázal navázat na vynikající výkon z Itálie minulý týden. Dalším osamělým v poli byl sedmý Colin Edwards (Yamaha). Na solidním osmém místě dojel, letos trápící se, Troy Bayliss (Honda) před devátým Shinyou Nakanem (Kawasaki) a desátým Rubenem Xausem (Yamaha).
Celkovému pořadí vévodí Rossi se 145 body. Druhý Melandri má s 87 body již propastnou ztrátu. Třetí je Biaggi se 77 body, čtvrtý Gibernau se 73 a pátý je Barros se 65 body.
Výsledky závodu MotoGP: (25 laps = 118.175 km) | ||||||
Poř. | Jezdec | Tým | Motorka | Čas | KM/H | |
1 | Valentino ROSSI | ITA | Gauloises Yamaha Team | YAMAHA | 43:16.487 | 163.848 |
2 | Sete GIBERNAU | SPA | Movistar Honda MotoGP | HONDA | 43:17.581 | 163.779 |
3 | Marco MELANDRI | ITA | Movistar Honda MotoGP | HONDA | 43:24.297 | 163.356 |
4 | Alex BARROS | BRA | Camel Honda | HONDA | 43:24.691 | 163.332 |
5 | Nicky HAYDEN | USA | Repsol Honda Team | HONDA | 43:24.760 | 163.327 |
6 | Max BIAGGI | ITA | Repsol Honda Team | HONDA | 43:28.538 | 163.091 |
7 | Colin EDWARDS | USA | Gauloises Yamaha Team | YAMAHA | 43:35.249 | 162.672 |
8 | Troy BAYLISS | AUS | Camel Honda | HONDA | 43:59.118 | 161.201 |
9 | Shinya NAKANO | JPN | Kawasaki Racing Team | KAWASAKI | 44:03.125 | 160.957 |
10 | Ruben XAUS | SPA | Fortuna Yamaha Team | YAMAHA | 44:03.179 | 160.953 |
11 | Carlos CHECA | SPA | Ducati Marlboro Team | DUCATI | 44:16.844 | 160.126 |
12 | Loris CAPIROSSI | ITA | Ducati Marlboro Team | DUCATI | 44:20.351 | 159.914 |
13 | David CHECA | SPA | Fortuna Yamaha Team | YAMAHA | 44:20.472 | 159.907 |
14 | Roberto ROLFO | ITA | Team D’Antin Pramac | DUCATI | 44:26.745 | 159.531 |
15 | Kenny ROBERTS | USA | Team Suzuki MotoGP | SUZUKI | 44:40.218 | 158.729 |
Nejrychlejší kolo (neofociální rekord): Valentino ROSSI 1:43.195 |
Pořadí světového šampionátu | ||
1. | ROSSI | 145 |
2. | MELANDRI | 87 |
3. | BIAGGI | 77 |
4. | GIBERNAU | 73 |
5. | BARROS | 65 |
6. | EDWARDS | 57 |
7. | HAYDEN | 47 |
8. | CAPIROSSI | 43 |
9. | NAKANO | 40 |
10. | CHECA | 33 |
11. | BAYLISS | 32 |
12. | JACQUE | 25 |
13. | XAUS | 24 |
14. | HOPKINS | 16 |
15. | TAMADA | 16 |
250
Také ve třídě 250 startovala z pole position domácí hvězda Dani Pedrosa (Honda), ale ten svůj start díky potížím se spojkou zkazil a odjížděl až jako desátý. Nejlépe naopak odstartoval Randy de Puniet (Aprilia), ale jeho vedení trvalo jen do druhého kola kdy havaroval. Na štěstí se mohl vrátit do závodu a pokračovat, což se nepodařilo jeho týmovému kolegovi Sebastianu Portovi (Aprilia), který upadl hned v prvním kole. Na čele tak jela skupinka Alex de Angelis (Aprilia), Jorge Lorenzo, Hector Barbera, Andrea Dovizioso (všichni Honda), Casey Stoner a Simone Corsi (oba Aprilia). Jako rychlík se k nim však ze zadních pozic blížil Pedrosa. Když již byl nedílnou součástí skupiny, vedl právě Barbera a druhý jel de Angelis následován Lorenzem. Právě lorenzo však v polovině závodu udělal chybu a předním kolem se trefil do zadního kola de Angelisovy Aprilie a oba šli v kotrmelcích k zemi. Tím uvolnili místo čtvrtému Pedrosovi a ten se bleskově dotáhl na Barberu a bez potíží jej předjel. V okamžiku, kdy se ujal vedení začal zvyšovat náskok a do cíle dojel jako první s více než pěti sekundami k dobru. O druhé místo se strhla bitva chvíli po Pedrosově úniku a nejlépe z ní vyšel Stoner následován Doviziosem. Také tato dvojice se od sebe odpoutala a tak vedoucí trojice kroužila ve velkých rozestupech osamoceně. Velmi tvrdou bitvu sváděli o čtvrté místo Barbera a Corsi, přičemž mezi nimi došlo k nepříjemné kolizi na cílové rovince, kterou Barbera ustál jen s vypětím všech sil. O kolo později se však jeho Honda začala chovat divně a Barbera musel prudce zpomalit a nakonec dojel do cíle na 16. místě. V závěrečných kolech ještě svedli o čtvrté místo pěkný souboj Hiroshi Aoyama (Honda) a Corsi. Lépe nakonec dopadl Japonec a dojel si pro pěkné čtvrté místo. Výborný závod zajel de Puniet, který se po pádu v úvodu závodu dokázal probít zpět na výbornou šestou příčku.
Z našich byl dnes na startu jen Jakudb Smrž (Honda) a ten závod po pádu v pátém kole nedokončil.
Celkově vede Pedrosa se 123 body před druhým Stonerem s 96 body a třetí je Dovizioso s 93. Čtvrtý je Aoyama s 58 a pátý de Angelis s 56 body. Rous je 19. se 7 body a Smrž je se 6 body 20.
Výsledek závodu 250cc: (23 laps = 108.721 km) | ||||||
Poř. | Jezdec | Tým | Motorka | Čas | KM/H | |
1. | Daniel PEDROSA | SPA | Telefonica Movistar Honda 250 | HONDA | 41:29.428 | 157.223 |
2. | Casey STONER | AUS | Carrera Sunglasses - LCR | APRILIA | 41:35.065 | 156.867 |
3. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Team Scot | HONDA | 41:40.025 | 156.556 |
4. | Hiroshi AOYAMA | JPN | Telefonica Movistar Honda 250 | HONDA | 41:47.066 | 156.116 |
5. | Simone CORSI | ITA | MS Aprilia Italia Corse | APRILIA | 41:48.927 | 156.001 |
6. | Randy DE PUNIET | FRA | Aprilia Aspar 250cc | APRILIA | 42:02.663 | 155.151 |
7. | Yuki TAKAHASHI | JPN | Team Scot | HONDA | 42:06.836 | 154.895 |
8. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Equipe GP de France - Scrab | APRILIA | 42:06.958 | 154.888 |
9. | Mirko GIANSANTI | ITA | Matteoni Racing | APRILIA | 42:12.242 | 154.564 |
10. | Alex BALDOLINI | ITA | Campetella Racing | APRILIA | 42:13.039 | 154.516 |
11. | Alex DEBON | SPA | Wurth Honda BQR | HONDA | 42:13.319 | 154.499 |
12. | Roberto LOCATELLI | ITA | Carrera Sunglasses - LCR | APRILIA | 42:15.228 | 154.382 |
13. | Erwan NIGON | FRA | Kiefer-Bos-Castrol Honda | HONDA | 42:27.618 | 153.631 |
14. | Hugo MARCHAND | FRA | Campetella Racing | APRILIA | 42:33.784 | 153.261 |
15. | Gregory LEBLANC | FRA | Equipe GP de France - Scrab | APRILIA | 42:33.827 | 153.258 |
Nejrychlejší kolo: Daniel PEDROSA 1:47.373 158.486 Km/h Lap 5 |
Pořadí světového šampionátu | ||
1. | PEDROSA | 123 |
2. | STONER | 96 |
3. | DOVIZIOSO | 93 |
4. | AOYAMA | 58 |
5. | DE ANGELIS | 56 |
6. | LORENZO | 54 |
7. | PORTO | 49 |
8. | DE PUNIET | 46 |
9. | BARBERA | 44 |
10. | CORSI | 38 |
11. | TAKAHASHI | 30 |
12. | DEBON | 29 |
13. | GUINTOLI | 27 |
14. | GIANSANTI | 19 |
15. | LOCATELLI | 15 |
125
Závod třídy 125 začal výborně pro Thomase Luthiho (Honda), když skvěle odstartoval a během prvních pár zatáček si vyjel menší náskok. Nevydržel mu však příliš dlouho, protože na cílové rovince při nájezdu do druhého kola, jej předjel Mattia Pasini (Aprilia) a postupně jej předjížděli další a další jezdci. Luthi nakonec uhájil sedmou příčku v cíli. Pasini naopak po převzetí vedoucí pozice začal ujíždět a nedokázal jej dostihnout ani Mika Kallio (KTM), který se za ním hned vzápětí vydal. Po nevydařeném startu předvedl excelentní výkon Marco Simoncelli (Aprilia). První kolo projížděl na 16. místě a nakonec se dokázal probojovat až na vynikající druhé místo v cíli. První tři do cíle dorazili ve velkých rozestupech, ale o čtvrté místo bojovala trojice jezdců až do posledních metrů. Nejlepší závěr z nich měl nakonec Gábor Talmacsi (KTM) před Tomoyoshi Koyamou (Honda) a Manuelem Poggialim (Gilera). Tuto trojici v cíli dělily pouhé 0.3 sekundy.
Naši do cíle nedojeli, když Lukáš Pešek (Derbi) i Karel Abrahám (Aprilia) odstoupili.
Celkově vede Pasini s 84 body, druhý je Luthi s 83 a třetí Kallio s 82 body. Čtvrtý je průběžně Talmacsi se 75 body a pátý Simoncelli se 72 body. Pešek je 22. se 7 body.
Výsledek závodu 125cc: (22 laps = 103.994 km) | ||||||
Poř. | Jezdec | Tým | Motorka | Čas | KM/H | |
1. | Mattia PASINI | ITA | Totti Top Sport - NGS | APRILIA | 41:15.125 | 151.256 |
2. | Marco SIMONCELLI | ITA | Nocable.it Race | APRILIA | 41:24.159 | 150.706 |
3. | Mika KALLIO | FIN | Red Bull KTM GP125 | KTM | 41:27.533 | 150.501 |
4. | Gabor TALMACSI | HUN | Red Bull KTM GP125 | KTM | 41:33.381 | 150.148 |
5. | Tomoyoshi KOYAMA | JPN | Ajo Motorsport | HONDA | 41:33.565 | 150.137 |
6. | Manuel POGGIALI | RSM | Metis Racing Team | GILERA | 41:33.669 | 150.131 |
7. | Thomas LUTHI | SWI | Elit Grand Prix | HONDA | 41:36.585 | 149.956 |
8. | Julian SIMON | SPA | Red Bull KTM GP125 | KTM | 41:36.691 | 149.949 |
9. | Lorenzo ZANETTI | ITA | Skilled I.S.P.A. Racing Team | APRILIA | 41:44.154 | 149.502 |
10. | Fabrizio LAI | ITA | Kopron Racing World | HONDA | 41:44.596 | 149.476 |
11. | Andrea IANNONE | ITA | Abruzzo Racing Team | APRILIA | 41:45.608 | 149.416 |
12. | Michael RANSEDER | AUT | Red Bull ADAC KTM Juniors | KTM | 41:50.339 | 149.134 |
13. | Sergio GADEA | SPA | Master Aspar | APRILIA | 41:53.764 | 148.931 |
14. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Seedorf RC3 - Tiempo Holidays | HONDA | 41:54.684 | 148.876 |
15. | Aleix ESPARGARO | SPA | Seedorf RC3 - Tiempo Holidays | HONDA | 41:59.343 | 148.601 |
Nejrychlejší kolo: Mika KALLIO 1:51.744 |
Pořadí světového šampionátu | ||
1 | PASINI | 84 |
2 | LUTHI | 83 |
3 | KALLIO | 82 |
4 | TALMACSI | 75 |
5 | SIMONCELLI | 72 |
6 | LAI | 63 |
7 | POGGIALI | 51 |
8 | SIMON | 45 |
9 | KOYAMA | 43 |
10 | FAUBEL | 30 |
11 | OLIVE | 26 |
12 | NIETO | 25 |
13 | GADEA | 23 |
14 | DI MEGLIO | 23 |
15 | ESPARGARO | 16 |