Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hamann Las Vegas Wings - další M3 s křídlovými dveřmi

Miroslav Kudělka
Motorshow v Essenu přinesla další ze skvělých kreací firmy Hamann na téma BMW M3. Jedná se o vůz Hamann Las Vegas Wings a stává se tak po modelu Laguna Seca II druhým modelem s výklopnými dveřmi.

Úpravce vozů BMW, firma Hamann, se může pyšnit zřejmě nejrozsáhlejší nabídkou úprav pro vozy této mnichovské značky. Její záběr pokrývá celou výrobní řadu, včetně malého Mini a nového Range Roveru. Mimo tyto aktivity však nabízí také stavby zcela speciálních vozů na bázi BMW. Posledním z těchto speciálů se budeme zabývat nyní. Kupé Las Vegas Wings vychází ze standardního kupé M3, jehož karosérie byla výrazně vyztužena, aby zvládla enormní zátěž výkonnějšího motoru. Navíc prodělala výrazný zásah v podobě nahrazení klasicky otevíraných dveří výklopnými dveřmi podle Hamannova vlastního systému. Panty dveří z nerezivějící oceli jsou umístěny nad zpětnými zrcátky a hmotnost dveří podepírají plynové vzpěry. Karosérie prodělala ještě další důležité zásahy. V motorovém prostoru bylo nutno udělat místo pro velký motor z M5 a navíc byla ručně upravena kapota motoru. V ní se objevil velký otvor pro přívod čerstvého vzduchu do sacího systému nenasytného motoru. Tento otvor pracuje jako ram-air systém, tedy dodává vzduch s mírným přetlakem rostoucím s rychlostí vozu. Na karoserii byly doplněny také aerodynamické prvky ze standardního tuningového programu pro M3. Na přídi jsou to náběžná hrana předního spoileru, masky pro standardní mlhovky a mračítka pro hlavní světlomety. Prahy byly doplněny plastovými nástavci a zadní část vozu se může honosit střešním spoilerem, velkým křídlem na víku zavazadlového prostoru, které má nastavitelnou střední část a pod zadním nárazníkem přibyl difuzor pro další zlepšení přítlaku zadních hnaných kol. Vše je zaštítěno stříbrným metalickým lakem, který podle osvětlení poněkud mění odstín. Střecha má povrch úspěšně imitující uhlíkový kompozit.

To nejdůležitější, co dělá z téhle M3 nízko letící stíhačku, se však skrývá pod upravenou kapotou. Zde našel místo pětilitrový osmiválec z BMW M5, který ovšem také prošel důrazným posilovacím procesem. Mimo jiných drobnějších mechanických zásahů, se úpravy dotkly především oblasti škrtící klapky a sacího potrubí jak před ní tak i za ní. Výfukový systém má nové sběrné potrubí, nerezové potrubí se čtyřmi koncovkami a kovové katalyzátory s menším odporem. Všechny tyto prvky byly pečlivě sladěny s přeprogramovanou řídící jednotkou vstřikování a zapalování. Motor musel být upraven i co do vnějšího tvaru, především olejová vana, aby se do malého prostoru vůbec vešel. Veškeré zásahy do motoru přinesly vskutku nadprůměrné výkonové parametry, výkon dosahuje 357 (485 k) kW při 6950 ot/min a točivý moment 555 Nm při 4100 ot/min. Tato nemalá síla je přenášena na zadní kola přes sportovní spojku a sériovou šestistupňovou převodovku, která je ovšem doplněna Hamannovým systémem Sport Shift, který zkracuje řadící dráhy a zrychluje změnu převodů. Diferenciál zadní nápravy pracuje se 40procentní svorností. Změny se dotkly také podvozku, který byl vybaven výškově nastavitelným odpružením s posílenými pružinami pro těžší příď a použity jsou také sportovní zkrutné stabilizátory. Také kotouče brzd byly zvětšeny a svírají je třmeny z hliníkové slitiny. Nepopiratelnou optickou i výkonnostní funkci mají šroubovaná kola PG3 z hliníkové slitiny o rozměrech 8,5Jx19 vpředu a 10Jx19 vzadu, která jsou obuta do pneumatik 245/35 ZR 19 na přední nápravě a 275/30 ZR 19 na hnané zadní.

Opomenut nebyl ani interiér, který je celý čalouněný v kombinaci tyrkysové a černé kůže a kontrastuje tak se stříbrnou barvou karosérie. Jsou zde použity také doplňky z uhlíkového kompozitu jako madlo ruční brzdy, ozdobné lišty na přístrojové desce a loketní opěrky ve dveřích, či z hliníku jako pedály a madlo řadící páky. Nemohou chybět speciální koberce s logem Hamann a symbolem konfigurace pro tuto karoserii neobvyklého motoru V8.

Pár informací na závěr o výkonech a ceně tohoto skvostu. Hodnoty zrychlení jej řadí mězi absolutní elitu, když z 0-100 km/h vypálí za 4 sekundy. Z 0-200 km/h mu trvá pouhých 12,9 sekundy a definitivní konec jakékoli akcelerace je až při maximální rychlosti 315 km/h. Tyto hodnoty a exkluzivita v podobě pouze jediného vyrobeného kusu asi dokonale omlouvají ne právě nízkou cenu 280.000 Euro, což je něco přes 8,6 miliónu korun. Když na to někdo má, tak proč ne.

Miroslav Kudělka