Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW M3 - stále nejlepší

Pavel Tilšer
Více síly, více elegance, lepší jízdní vlastnosti. Takto krátce by se dal stručně charakterizovat nový, dlouho očekávaný nejvýkonnější model bavorské automobilky BMW.

Mnichovští konstruktéři znovu dokázali navrhnout a zkonstruovat vůz, který posunuje měřítko opět o kus dále. Jedním z důvodů je i to, že konstrukčně model M3 vychází z již dříve představeného modelu Coupé, které zatím slaví překvapivé prodejní výsledky. Vzhled umocňují základní technické údaje:

- 343 koní (252 kW), řadový šestiválec s dvojitým časováním ventilů VANOS

- 365 Nm toč. momentu

- zrychlení z 0-100 km/h za 5,2 sekundy

- průměrná spotřeba 11,9 litru na 100 km v kombinovaném cyklu

Ještě více, než u svého předchůdce, vyzařuje z M3-ky výkon a naprosto výjimečné jízdní vlastnosti, kterými se tento model proslavil. Zároveň ovšem zůstal tento model vhodný pro každodenní ježdění, což nebývá u výkonných automobilů tohoto ražení zvykem. Díky těmto kvalitám se model M3 opět stává tím nejlepším ve své třídě.

Již na první pohled poznáte, že se jedná o automobil výjimečných kvalit. V přední části vozu vynikají zejména lehce pozměněné "ledvinky", nový přední spoiler s velkými otvory pro přívod vzduchu a eliptickými reflektory do mlhy. Novinkou je také přední kapota vyrobená z hliníku, která je o 40% lehčí, než standardní kapota vyrobená z oceli. Důležitým prvkem je, že při menší váze dosahuje hliníková kapota stejné pevnosti a odolnosti při nárazu jako ocelová kapota u sériového Coupé. Dominantou kapoty je středový prolis, který není samoúčelný, ale poskytuje dostatek prostoru pro nový motor M3.

Karosérie nového modelu M3 včetně blatníků je širší než původní ((20 mm) a je zdůrazněna emblémem M3 na předních blatnících. Širší karosérie a rozšířené blatníky byly nutné zejména kvůli širšímu rozchodu kol, stejně jako pro možnost použití odpovídajících kol a pneumatik. Lité ráfky s novým designem obutá do pneumatik 225/45 ZR 18 vpředu a 255/40 ZR 19 vzadu mají šířku 8 palců vpředu a 9 palců vzadu dotvářejí sportovní vzhled vozu. Rozměry vozu jsou: 4,49 m délka(1,78 m šířka(1,37 m výška. Rozvor náprav činí 2,73 metru. Další odlišností oproti standardnímu Coupé jsou zpětná zrcátka v novém designu. Novinkou je také nový zadní spoiler, speciální kryty prahů a v neposlední řadě také nový dvoukomorový výfukový systém se čtyřmi koncovkami, který je poznávacím znamením všech modelů M automobilky BMW.

Interiéru dominuje palubní deska, která nese klasické znaky BMW. Jako vždy, jsou všechny přístroje kruhové s červenými "rafičkami", jak je u modelů M zvykem. Novinkou, převzatou z modelu M5, je otáčkoměr s variabilními maximálními otáčkami vyznačenými červeným polem: Když řidič nastartuje studený motor, oranžové LED diody svítí na hodnotě 4.000 ot/min. a označují max. použitelné otáčky. Se vzrůstající teplotou oleje zhasínají diody vždy po 500 ot/min, až do chvíle, kdy svítí pouze dvě oranžové a dvě červené diody. V této chvíli je již motor zahřátý na provozní teplotu. Pro sportovně založené řidiče je zde také ukazatel teploty oleje na palubní desce.

Multifunkční volant má nový design a příjemně tlustým věncem. Celkový vzhled interiéru dotváří obložení dveří z hliníku. Ze stejného materiálu je také opěrka pro nohu vedle pedálu spojky. Ke komfortnímu pobytu uvnitř automobilu přispívá automatická klimatizace s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce.

K ochraně cestujících v případě nehody slouží standardně montované airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a boční airbagy. Na přání je možno dodat boční airbagy také pro zadní sedadla.

Zákazník si bude moci vybrat ze tří kombinací materiálů použitých v interiéru: látka/kůže, kůže/umělý semiš Alcantara, kůže. Oproti sériovému Coupé si bude moci zákazník vybrat v široké nabídce barev také dvě nové, speciálně navržené pro nový model M3.

Převratnou novinkou oproti ostatním modelům jsou nová sportovní sedadla, která jsou poprvé v historii nabízena s nastavitelnou šířkou opěráku (!) Sedadla technicky vycházejí z elektricky nastavitelných sedadel použitých v Coupé. Tyto sedadla již v základním provedení nabízejí velmi dobré boční vedení i při sportovní jízdě. Sedadlo v M3 je dále vybaveno vzduchovými vaky na pravé a levé straně opěráku, které mohou být pomocí elektrické pumpy nafouknuty do potřebné šířky. Tento systém dovoluje každému řidiči nastavit si optimální boční vedení podle jeho potřeby.

Motor

Ačkoliv se jedná o sportovní automobil, pohonná jednotka vyniká klidným během, který proslavil řadové šestiválce BMW po celém světě. Motor o objemu 3246 ccm dosahuje maximálního výkonu 343 koní (252 kW) při 7900 ot/min u evropské verze. Automobily určené pro americký trh dosahují maximálního výkonu 333 koní při 7900 ot/min. Díky zvýšení výkonu dosahuje pohonná jednotka měrného výkonu na 1 litr objemu 106 koní (!!) Je nutné zmínit, že píst motoru M3 se při maximálních otáčkách motoru, které činí 8000 ot/min. pohybuje rychlostí 24 m/s. Pro srovnání, kliková hřídel moderního motoru vozu F1 se otočí až 18000x za minutu a každý z 10 pístů se pohybuje rychlostí 25 m/s. Speciálně pro tuto pohonnou jednotku byl vyvinut nový elektronický management motoru, který nese označení MSS 54 a je díky aplikaci 32bitového mikroprocesoru schopen provádět až 25 milionů operací za sekundu.

Převodovka

Nový model je vybaven prakticky stejnou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, kterou byl vybaven poslední model. Díky vhodnému odstupňování je vůz schopen dosáhnout rychlosti 100 km/h na 2. rychlostní stupeň. Na šestý rychlostní stupeň dosáhne automobil maximální, elektronicky omezené rychlosti 250 km/h při středních otáčkách motoru. Jelikož má převodovka stejný stálý převod (3,62: 1) jako model M5, musel být použit nový rám pro zadní nápravu s novým odpružením.

Pneumatiky a disky

Díky vysokým výkonům musely být pro nový model M3 vyvinuty nové pneumatiky, která mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Tato pneumatiky zaručují výborný přenos výkonu na vozovku na suchém i mokrém povrchu a dávají řidiči jasně najevo, kde leží limit těchto pneumatik. Na přání bude možno vybavit vůz 19 palcovými pneumatikami o rozměru 225/40 ZR 19 vpředu a 255/35 ZR 19 vzadu, obutých na nových discích o šířce 8 a 9 palců, které zvýrazňují sportovní charakter vozu.

Brzdy

Všude, kde je k dispozici síla motoru, musí být také přítomná adekvátní brzdná síla. Nové M3 přijíždí s novými, velkými, vrtanými kompozitními kotouči s plovoucím uložením. Nové brzdy mají rozměry 325/28 mm (průměr/tloušťka) vpředu a 326/20 mm vzadu a stejně jako v modelu M5 nabízejí vysoký brzdný výkon. S podporou posilovače brzd o průměru 10 palců dosahuje M3 zpomalení až 11 metrů/sek, což znamená zastavit z rychlosti 100 km/h na pouhých 35 metrech (!!) Jinak řečeno, BMW M3 potřebuje k zastavení z rychlosti 100 km/h přesně polovinu času (2,6 sek.), než potřebuje na zrychlení z 0-100 km/h.

Motor
Typ řadový šestiválec s proměnným časováním ventilů
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 3246
Válce/ventily na válec 6/4
Max. výkon (kW/ot) 252/7900
Max. točivý moment (Nm/ot) 365/4900
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h) 250*
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2
Zrychlení z 80-120 km/h na 4. st. (s) 5,3
Zrychlení 0-1000 m (s) 24,2
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km) 17,8
Mimo město (l/100 km) 8,4
Kombinovaná (l/100 km) 11,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4492
Šířka (mm) 1780
Výška (mm) 1372
Rozvor (mm) 2731
Rozchod vpředu (mm) 1508
Rozchod vzadu (mm) 1525
Objem zav. prostoru (l) 410
Pohotovostní hmotnost (kg) 1570
Nosnost (kg) 505
Rozměr pneu vpředu 225/45 ZR18
Rozměr pneu vzadu 255/40 ZR18

* elektronicky omezeno

Pavel Tilšer