Nové BMW M3 - stále nejlepší

Nové BMW M3 - stále nejlepší

 
 
7.10. 2000

Více síly, více elegance, lepší jízdní vlastnosti. Takto krátce by se dal stručně charakterizovat nový, dlouho očekávaný nejvýkonnější model bavorské automobilky BMW.

Mnichovští konstruktéři znovu dokázali navrhnout a zkonstruovat vůz, který posunuje měřítko opět o kus dále. Jedním z důvodů je i to, že konstrukčně model M3 vychází z již dříve představeného modelu Coupé, které zatím slaví překvapivé prodejní výsledky. Vzhled umocňují základní technické údaje:

- 343 koní (252 kW), řadový šestiválec s dvojitým časováním ventilů VANOS

- 365 Nm toč. momentu

- zrychlení z 0-100 km/h za 5,2 sekundy

- průměrná spotřeba 11,9 litru na 100 km v kombinovaném cyklu

Ještě více, než u svého předchůdce, vyzařuje z M3-ky výkon a naprosto výjimečné jízdní vlastnosti, kterými se tento model proslavil. Zároveň ovšem zůstal tento model vhodný pro každodenní ježdění, což nebývá u výkonných automobilů tohoto ražení zvykem. Díky těmto kvalitám se model M3 opět stává tím nejlepším ve své třídě.

Již na první pohled poznáte, že se jedná o automobil výjimečných kvalit. V přední části vozu vynikají zejména lehce pozměněné "ledvinky", nový přední spoiler s velkými otvory pro přívod vzduchu a eliptickými reflektory do mlhy. Novinkou je také přední kapota vyrobená z hliníku, která je o 40% lehčí, než standardní kapota vyrobená z oceli. Důležitým prvkem je, že při menší váze dosahuje hliníková kapota stejné pevnosti a odolnosti při nárazu jako ocelová kapota u sériového Coupé. Dominantou kapoty je středový prolis, který není samoúčelný, ale poskytuje dostatek prostoru pro nový motor M3.

Karosérie nového modelu M3 včetně blatníků je širší než původní ((20 mm) a je zdůrazněna emblémem M3 na předních blatnících. Širší karosérie a rozšířené blatníky byly nutné zejména kvůli širšímu rozchodu kol, stejně jako pro možnost použití odpovídajících kol a pneumatik. Lité ráfky s novým designem obutá do pneumatik 225/45 ZR 18 vpředu a 255/40 ZR 19 vzadu mají šířku 8 palců vpředu a 9 palců vzadu dotvářejí sportovní vzhled vozu. Rozměry vozu jsou: 4,49 m délka(1,78 m šířka(1,37 m výška. Rozvor náprav činí 2,73 metru. Další odlišností oproti standardnímu Coupé jsou zpětná zrcátka v novém designu. Novinkou je také nový zadní spoiler, speciální kryty prahů a v neposlední řadě také nový dvoukomorový výfukový systém se čtyřmi koncovkami, který je poznávacím znamením všech modelů M automobilky BMW.

Interiéru dominuje palubní deska, která nese klasické znaky BMW. Jako vždy, jsou všechny přístroje kruhové s červenými "rafičkami", jak je u modelů M zvykem. Novinkou, převzatou z modelu M5, je otáčkoměr s variabilními maximálními otáčkami vyznačenými červeným polem: Když řidič nastartuje studený motor, oranžové LED diody svítí na hodnotě 4.000 ot/min. a označují max. použitelné otáčky. Se vzrůstající teplotou oleje zhasínají diody vždy po 500 ot/min, až do chvíle, kdy svítí pouze dvě oranžové a dvě červené diody. V této chvíli je již motor zahřátý na provozní teplotu. Pro sportovně založené řidiče je zde také ukazatel teploty oleje na palubní desce.

Multifunkční volant má nový design a příjemně tlustým věncem. Celkový vzhled interiéru dotváří obložení dveří z hliníku. Ze stejného materiálu je také opěrka pro nohu vedle pedálu spojky. Ke komfortnímu pobytu uvnitř automobilu přispívá automatická klimatizace s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce.

K ochraně cestujících v případě nehody slouží standardně montované airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a boční airbagy. Na přání je možno dodat boční airbagy také pro zadní sedadla.

Zákazník si bude moci vybrat ze tří kombinací materiálů použitých v interiéru: látka/kůže, kůže/umělý semiš Alcantara, kůže. Oproti sériovému Coupé si bude moci zákazník vybrat v široké nabídce barev také dvě nové, speciálně navržené pro nový model M3.

Převratnou novinkou oproti ostatním modelům jsou nová sportovní sedadla, která jsou poprvé v historii nabízena s nastavitelnou šířkou opěráku (!) Sedadla technicky vycházejí z elektricky nastavitelných sedadel použitých v Coupé. Tyto sedadla již v základním provedení nabízejí velmi dobré boční vedení i při sportovní jízdě. Sedadlo v M3 je dále vybaveno vzduchovými vaky na pravé a levé straně opěráku, které mohou být pomocí elektrické pumpy nafouknuty do potřebné šířky. Tento systém dovoluje každému řidiči nastavit si optimální boční vedení podle jeho potřeby.

Motor

Ačkoliv se jedná o sportovní automobil, pohonná jednotka vyniká klidným během, který proslavil řadové šestiválce BMW po celém světě. Motor o objemu 3246 ccm dosahuje maximálního výkonu 343 koní (252 kW) při 7900 ot/min u evropské verze. Automobily určené pro americký trh dosahují maximálního výkonu 333 koní při 7900 ot/min. Díky zvýšení výkonu dosahuje pohonná jednotka měrného výkonu na 1 litr objemu 106 koní (!!) Je nutné zmínit, že píst motoru M3 se při maximálních otáčkách motoru, které činí 8000 ot/min. pohybuje rychlostí 24 m/s. Pro srovnání, kliková hřídel moderního motoru vozu F1 se otočí až 18000x za minutu a každý z 10 pístů se pohybuje rychlostí 25 m/s. Speciálně pro tuto pohonnou jednotku byl vyvinut nový elektronický management motoru, který nese označení MSS 54 a je díky aplikaci 32bitového mikroprocesoru schopen provádět až 25 milionů operací za sekundu.

Převodovka

Nový model je vybaven prakticky stejnou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, kterou byl vybaven poslední model. Díky vhodnému odstupňování je vůz schopen dosáhnout rychlosti 100 km/h na 2. rychlostní stupeň. Na šestý rychlostní stupeň dosáhne automobil maximální, elektronicky omezené rychlosti 250 km/h při středních otáčkách motoru. Jelikož má převodovka stejný stálý převod (3,62: 1) jako model M5, musel být použit nový rám pro zadní nápravu s novým odpružením.

Pneumatiky a disky

Díky vysokým výkonům musely být pro nový model M3 vyvinuty nové pneumatiky, která mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Tato pneumatiky zaručují výborný přenos výkonu na vozovku na suchém i mokrém povrchu a dávají řidiči jasně najevo, kde leží limit těchto pneumatik. Na přání bude možno vybavit vůz 19 palcovými pneumatikami o rozměru 225/40 ZR 19 vpředu a 255/35 ZR 19 vzadu, obutých na nových discích o šířce 8 a 9 palců, které zvýrazňují sportovní charakter vozu.

Brzdy

Všude, kde je k dispozici síla motoru, musí být také přítomná adekvátní brzdná síla. Nové M3 přijíždí s novými, velkými, vrtanými kompozitními kotouči s plovoucím uložením. Nové brzdy mají rozměry 325/28 mm (průměr/tloušťka) vpředu a 326/20 mm vzadu a stejně jako v modelu M5 nabízejí vysoký brzdný výkon. S podporou posilovače brzd o průměru 10 palců dosahuje M3 zpomalení až 11 metrů/sek, což znamená zastavit z rychlosti 100 km/h na pouhých 35 metrech (!!) Jinak řečeno, BMW M3 potřebuje k zastavení z rychlosti 100 km/h přesně polovinu času (2,6 sek.), než potřebuje na zrychlení z 0-100 km/h.

Motor
Typřadový šestiválec s proměnným časováním ventilů
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3246
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)252/7900
Max. točivý moment (Nm/ot)365/4900
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)250*
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Zrychlení z 80-120 km/h na 4. st. (s)5,3
Zrychlení 0-1000 m (s)24,2
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)17,8
Mimo město (l/100 km) 8,4
Kombinovaná (l/100 km)11,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4492
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1372
Rozvor (mm)2731
Rozchod vpředu (mm)1508
Rozchod vzadu (mm)1525
Objem zav. prostoru (l)410
Pohotovostní hmotnost (kg)1570
Nosnost (kg)505
Rozměr pneu vpředu225/45 ZR18
Rozměr pneu vzadu255/40 ZR18
* elektronicky omezeno
Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká

Nemovitost v exkluzivní čtvrti Peak v Hongkongu by se…

Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum

Průzkum veřejného mínění, který provedlo Pew Research…

Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka

Zástupci neziskových organizací spolu s europoslankyní…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Dnes 18:56

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Profesionální (ne)herec Leoš Noha (50): Navezl se do Taclíka a Lišky! Kvůli čemu?

Profesionální (ne)herec Leoš Noha (50): Navezl se do…

Na rozdíl od mnoha jiných kolegů herectví nikdy nestudoval, přesto se dokázal výrazně prosadit. Leoš Noha (50)…

Elektrikář (†24) se měl ženit: Zabila ho superbouře

Elektrikář (†24) se měl ženit: Zabila ho superbouře

Superbouře Ali, která poslední dny řádí ve Velké Británii, má druhou oběť. Po Irce, jejíž karavan sfoukl silný…

 

iSport.cz

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Mountfield rozjel sezonu slušně, po porážce na Spartě dvakrát vyhrál, porazil Chomutov a uspěl i na ledě…

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci obohacují a kdy je jich moc

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci…

Ghaňan, Venezuelan, Černohorec, Rus, samozřejmě Slováci. Ti všichni se trefili v posledním kole FORTUNA:LIGY.…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…