Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hella: LED světlomety sériově v roce 2008

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Německá firma Hella připravuje sériovou výrobu světlometů ze světelných diod na rok 2008, již nyní ale existuje prototyp postavený ve spolupráci s Volkswagenem.

Světené diody jsou zatím vyhrazeny zadní části automobilu a i v tom případě mluvíme hlavně o luxusních vozech. Efekt diodových světlometů se stává po čirém a briliantovém stylingu další vlnou, kterou designéři přitahují zákazníky k novým automobilům. Zatím jde ale ve většině případů pouze o dokonale tvarovený plast s řadou vhodně tvarovaných a umístěných čoček, které jsou zevnitř osvětlovány klasickou žárovkou.

Hella předpokládá zahájení sériové výroby předních světlometů s LED v roce 2008 a podle prvního prototypu bychom mohli usuzovat, že půjde o některý nový Volkswagen.

Již v roce 2003 Hella zavedla do výroby první bílé diody pro tzv. denní a poziční světla v Audi A8 W12, ale na opravdový přechod na LED si musíme ještě počkat. Ještě před tím je totiž třeba vyřešit řadu problémů souvisejích s tepelným zatížením diodového světlometu nebo výrobními technologiemi. Ačkoli prototyp světlometu postavený pro Volkswagen Golf V dosahuje světelného toku 1000 lumen, což je hodnota srovnatelná s xenonovými světlomety, současné diody takových parametrů zatím nedosahují.

Cílem vývoje je vedle rozšíření možností designu aut (umožnění malých rozměrů světlometů), hlavně bezúdržbový provoz světlometů během celé životnosti automobilu. Nezanedbatelná není ani nízká energetická náročnost ve srovnání se současnými světelnými zdroji.

Představený prototyp světlometu pro Golf V je tvořen sedmidílným hlavním světelným zdrojem, v němž jsou před diodami zabudovány plastové čočky, usměrňující jejich světlo vhodně na vozovku. Čtyři ze sedmi čoček zajišťují funkci potkávacích světlometů, tři zbývající jsou vyhrazeny dálkovému světlometu. Denní světlomet přitom využívá všech sedmi prvků. Směrový ukazatel je tvořen šesti horizontálně umístěnými LED prvky u spodního okraje sdruženého světlometu.

Technologie LED pro hlavní světlomety je již nyní schválena k provozu ve Spojených státech (dle SAE), Evropa plánuje zařazení příslušné legislativy v nejbližších letech, s tím že do provozu budou moci LED světlomety od roku 2008. Již nyní lze jak v Evropě, tak v USA běžně používat LED pro směrové, poziční a denní světlomety.

Ondřej Láník
Diskuze (4)