Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hungarian Baja 2013: Příprava na Rally Dakar

Vitek
Diskuze (0)
Pátý závod letošního světového poháru FIA v Cross Country rally je za námi. Pořadatelé pro jubilejní desátý ročník Hungarian Baja (15.-18.8.) vybrali západomaďarské město Pápa, které oslavilo 630 let od založení.

Pátý závod letošního světového poháru FIA v Cross Country rally je za námi. Pořadatelé pro jubilejní desátý ročník Hungarian Baja (15.-18.8.) vybrali západomaďarské město Pápa, které oslavilo 630 let od založení.

Do letošního ročníku Hungarian Baja se přihlásilo celkem 83 závodních posádek, z toho 20 motorek, 20 čtyřkolek, 39 automobilů a čtyři kamiony. V závodním poli byly zastoupeny týmy z Itálie, Holandska, Německa, Portugalska, Polska, Maďarska, ale i z Venezuely, Brazílie a dalších zemí. Zajímavostí je jistě účast žen: Andrea Mayer z Německa jela na motocyklu Yamaha WRF 450 a Francouzka Stephanie Sanchez sedlala quad KTM 525 XC. Nás přirozeně nejvíce zajímalo, jak si povedou závodníci z České republiky.

V kategorii motorek jsme měli zástupce v podání Rudy Lhotského na stroji Yamaha WR 450 F z KM Racing. Stejné teamové barvy v kategorii kamionů hájil i Vlastimil Vildman s Martinem Macíkem a Jakubem Knollem jedoucí se speciálem Liaz. Za KM Racing dále v kategorii UTV startoval Dušan Randýsek s buggy Artic Cat Wildcat. VYPE racing team reprezentoval Ludvík Pek a Pavel Vyoral jedoucí rovněž na stoji Artic Cat Wildcat.

V kategorii automobilů se předvedlo tradiční zastoupení: Mirek Zapletal s Polákem Maciejem Martonem a Zdeněk Pořízek s Pavlem Vaculíkem jedoucí s vozy Hummer H3 Evo. Dalším z našich ve čtyřkolkách byl Jiří Vašátko z týmu Intercontinental Rally 2014 na stroji Can-Am Renegade 800.

V pátek proběhly přejímky, následoval krátký, zhruba sedmikilometrový prolog a na večer byl připraven slavnostní zahajovací ceremoniál na náměstí v historickém centru města Pápa. Pro některé závodníky však i krátký prolog znamenal po nehodě konec jejich účasti v závodě. Naštěstí všichni naši zítra pokračují. Kdo očekával, že i letos se bude v Maďarsku prášit, nemýlil se. V minulosti jsme se zúčastnili jak Central Europe Rally, tak i předchozích ročníků Hungarian Baja. Ač byly tratě různorodé, počasí zde organizátoři objednali vždy slunečné, což s sebou přirozeně přináší i oblaka prachu. Jsme však v oblasti termálních lázní, proto závodníci i diváci mohou smýt prach a zrelaxovat v místních bazénech.

Večer jsme o krátký rozhovor poprosili Jirku Vašátka (st. č. 74), který se účastní Hungarian Baja jako závodník, je však také organizátorem, respektive ředitelem africké dálkové rally (další ročník Intercontinental Rally navazující na tradici Rally Dakar z osmdesátých let se uskuteční od 20. 1. do 2. 2. 2014).

Jaké jsou Vaše ambice na letošní Hungarian Baja a o čem přemýšlíte za řidítky Vašeho stroje?

Vždy jde především o to, závod dokončit. Každý závodník se chce umístit co nejlépe, pro mne je však důležitější, že se po každé erzetě v bivaku setkávám se svými přáteli.

Můžete porovnat závod Cross country rally s Intercontinantal rally?

Je těžké porovnávat závod, kterého se účastním jako závodník se závodem, který organizuji. V Evropě je stále těžší připravit zajímavé tratě. Pro některé závodníky je Hungarian Baja vlastně přípravka na příští Rally Dakar. Testují zde techniku a zdokonalují své navigační schopnosti. Intercontinental Rally je nízkonákladová dálková africká rally, která navazuje na původní myšlenky Thierry Sabine a přináší možnost účasti i širší veřejnosti. Snažíme se připravovat zajímavé etapy, složitější na navigaci. Proto mohou být v Intercontinental Rally úspěšné i týmy s nižším rozpočtem. Zhruba 90 % z celkových více než 6.000 km se jede mimo silnice – tedy žádné dlouhé přejezdy mezi jednotlivými rychlostními zkouškami. Organizačně je samozřejmě náročné každý den stěhovat bivak stovky kilometrů a technickou podporou i zdravotníky pokrýt etapy dlouhé 350 až 650 km. Největší odměnou pro nás je pochvala od samotných účastníků. Každoročně se na nám zvyšuje počet závodních teamů – také to je pro nás zpětná vazba, že se Intercontinental Rally těší stále větší oblibě.

Na sobotu je připraven okruh cca 120 km dlouhý, který závodníci projedou dvakrát po sobě. Tyto erzety vedou převážně po polních cestách a v porovnání s předchozím závodem seriálu Cross Country rally v Rumunsku je to trochu nuda – rovina, zatáčka doleva, rovina, zatáčka doprava… Ty nejhezčí tratě, které v minulosti organizátoři připravovali v okolí Vezsprému již nelze využít. Ochránci přírody ani zde nejsou příliš velcí fandové motorsportu.

I na trochu nudné trati však není nouze o akci. Tentokrát se o vzrušení postaral Zdeněk Pořízek, když se svým vozem v závěru první erzety havaroval. Jejich speciál byl sice pojízdný, avšak s ohledem na rozsah škod byli nuceni ze závodu odstoupit. Adrenalin jistě měli i všechny posádky kamionů. Ani sami závodníci si nebyli jisti, zda je vůbec možné, aby některými úseky kamion projel.

O další rozruch se po skončení druhé RZ postarali pořadatelé, kteří avizovali, že prakticky všechny týmy budou penalizovány za překročení největší povolené rychlosti. Bez penalizace snad měl být jenom jeden z maďarských týmů. Po dlouhém nočním jednání se nakonec komisaři dohodli, že penalizace za překročení rychlostních limitů pro tentokrát plošně udělovat nebudou.

Někteří se však přece jenom penalizaci nevyhnuli. Poměrně velkou nabrali obě české buggy Artic Cat (Dušan Randýsek 2:50 hod., VYPE 1:25 hod.), třináct minut pak pořadatelé přičetli Jirkovi Vašátkovi z Intercontinental Rally 2014 teamu. V nedělních erzetách pak měla penalizace o prvenství v kategorii motorek připravit Rudu Lhotského. Ale to předbíháme…

Dvě nedělní rychlostní zkoušky pořadatelé (z původních 2x 80 km) o cca 40 km zkrátili. Údajně s ohledem na dlouhotrvající sucha a nebezpečí vzniku požáru místní lesníci požádali o zrušení části RZ v okolních úsecích. I přesto však nedělní RZ byly a oproti sobotě byly zajímavější. Opět vyskočily tropické teploty, takže největší úspěch u diváků měl průjezd brodem. Závodníci se rychlými průjezdy brodem odměňovali záběrůmchtivým divákům častou sprchou. Zde byly ve výhodě všichni s vodotěsnou technikou. Konec čtvrté RZ byl opět na náměstí v Pápě a večer se konal závěrečný ceremoniál.

V divácky nejpřitažlivější kategorii kamionů získala s velkým náskokem prvenství posádka českého Liazu z KM Racing - Vlastimil Vildman/Martin Macík/Jakub Knoll. Po započtení dvouminutové penalizace o první příčku v motorkách přišel Ruda Lhotský (Yamaha WR 450 F) rovněž z KM Racing. Z druhého místa byl zklamaný, neboť před oficiálním vyhlášením byl ještě na první pozici.

Čtvrtá příčka v kategorii automobilů náleží posádce Mirek Zapletal/Maciej Marton na voze Hummer H3 Evo. Rovněž čtvrté místo, avšak v kategorii čtyřkolek, obsadil Intercontinental Rally 2014 team, tedy Jiří Vašátko jedoucí na stroji Can-am. V kategorii UTV prvenství patří teamu VYPE racing. Dušan Randýsek z KM Racing obsadil druhou příčku.

Další závod seriálu FIA Cross Country rally se koná od 29.8. do 1.9. v Polsku.

Autor: Robert Löwy

Vitek
Diskuze (0)