Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

 
 

Infiniti po roce působení v Evropě zařadilo do nabídky crossoveru FX dieselový motor, který je ve velkém SUV z pohledu zákazníků nezbytností. První kilometry za jeho volantem jsme strávili v okolí Barcelony.

Barcelona, druhé největší město Španělska (či chcete-li hlavní město Katalánska), nebylo pro prezentaci Infiniti FX30d vybráno náhodně. Ze 16 evropských zemí, kde Infiniti působí, je pozice značky na španělském trhu nejsilnější, proto novináři z celé Evropy zamířili za novým turbodieselem právě sem. Navíc pár desítek kilometrů na zdejších mimořádně klikatých okreskách o chování auta prozradí víc než stovky kilometrů na rovných dálnicích.

Turbodiesel je klíčovým bodem strategie Infiniti v Evropě. U řady FX doplňuje dva dosud nabízené zážehové motory – 3,7 V6 (235 kW, 360 Nm) a 5,0 V8 (287 kW, 500 Nm). Do prodeje se dostává po téměř dvou letech od uvedení značky na trh. Podle předpokladů automobilky má turbodiesel tvořit zhruba 80 % prodejů řady FX, většina těchto zákazníků má být nových – z řad lidí, kteří by si Infiniti bez dieselového motoru nekoupili.

Čtyři z pěti Infiniti budou mít diesel

Vznětový motor bude Infiniti nabízet jen v Evropě. Prodej FX30d se rozbíhá v těchto dnech, brzy se přidá i menší crossover EX30d. Ještě letos se také k prvním zákazníkům dostane nový sedan vyšší střední třídy M30d, pro řadu G (sedan, kupé, kupé-kabriolet) se v aktuální generaci s turbodieslovým motorem nepočítá.

Motor, který leží za přední nápravou Infiniti FX30d, pochází ze společného vývoje Aliance Renault Nissan. Renault poskytnul konstrukční základ a potřebné zkušenosti se vznětovými motory, technici Infiniti dbali na to, aby naladění motoru odpovídalo sportovně-prémiovému charakteru auta. Ve srovnání s dřívějšími šestiválci dCi je proto většina částí motoru zcela nových nebo výrazně upravených, včetně bloku motoru nebo turbodmychadla.

Agregát je osazen vstřikováním common rail Bosch s piezo-elektrickými vstřikovači, které pracují s maximálním tlakem 1800 bar. Ze zdvihového objemu 2993 cm3 (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm) dává nejvyšší výkon 175 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dostupné mezi 1750 a 2500 min-1. Volnoběžné otáčky jsou nastaveny jen na 650 min-1. Úhel sevření válců je nezvyklých 65° a jediné turbodmychadlo je umístěno právě mezi válci.

V FX30d motor standardně spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou a elektronicky řízeným pohonem všech kol ATTESA, který preferuje přenos větší části momentu na zadní kola – poměr se mění v rozmezí 0:100 až 50:50.

Zvenčí Infiniti FX turbodiesel pod kapotou nijak neprozrazuje (samozřejmě kromě štítku na pátých dveřích). Stejné jako na benzinovém FX jsou i mohutné koncovky výfuku a zezadu viditelné masivní tlumiče a výfukové potrubí. Zřejmě i to přispívá k neutrálnímu zvukovému projevu turbodieselu.

Turbodiesel – slušný základ

Jako první auto přebírám základní model FX30d ve výbavě GT s paketem Premium. Na první pohled se toto provedení, které se k nám do redakce zatím nedostalo (mimochodem nejen české zastoupení, ale i zákazníci jasně preferují sportovnější a lépe vybavené S Premium), liší jen 20palcovými koly místo 21palcových. Zároveň má ale komfortní sedadla a také měkčí naladění podvozku.

Po nastartování se motor projeví slyšitelným klepáním. Za jízdy ale už naplňuje slib, že spalované palivo zvukem neprozradí. Tato formulace často bývá víc klišé než realitou, faktem ale je, že po zahřátí se při jízdě konstantní rychlostí ani při umírněné akceleraci nijak dieselově neprojevuje. Akcelerace při plném zatížení už nějaké ty dieselové zvuky a tlumené syčení turbodmychadla odhalí, jinak ale zvukový projev i absence vibrací (eliminovaných aktivním uložením motoru) zaslouží jedničku.

První dálniční úsek vedoucí z Barcelony do hor v okolí klášteru Montserrat okamžitě prozrazuje, že marketingové heslo „Výkon sportovního vozu – dieselová technologie“ zřejmě neplatí celé pro FX30d. Zatímco zážehové motory v FX mají opravdu sportovní výkony, diesel je hlavně příjemným a jen dostatečně silným společníkem na cesty.

Není se ale čemu divit. Dieselové FX váží 2150 kg, o 30 kg více než osmiválcové FX50S. Nelze očekávat, že turbodieselových 550 Nm a hlavně střídmých 175 kW by v takto těžkém autě předvádělo skutečně sportovní výkony. FX30d v tomto směru nijak nevybočuje z řady jiných velkých SUV s třílitrovými turbodiesely, to ale nemůžeme mít Infiniti za zlé.

Držet konstantní cestovní rychlost, ať je 120 nebo 160 km/h, zvládne FX30d bez zaváhání, pružná akcelerace v členitém terénu ale v těchto rychlostech (s třemi lidmi a zavazadly na palubě) příliš přesvědčivá není, bez rozdílu zařazeného převodového stupně. Zájemci o dynamickou jízdu na dálnicích budou muset sáhnout po osmiválci…

Naopak velmi příjemným zjištěním je orientační potvrzení udávané spotřeby. Na dálnici, ale i později v mixu okresek a průjezdů katalánskými městečky, palubní počítač při běžném způsobu jízdy zobrazoval hodnoty kolem 10 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 9,0 l/100 km tak není praxi vůbec vzdálená.

Zatěžkávací zkouška

Okresky v okolí Montserratu, plné prudkých stoupání a utažených zatáček, rychle odhalují pravou povahu FX30d GT až na dřeň. Motor ani zde nestačí na sportovní jízdu, ke které jinak FX samo od sebe svádí, komfortní sedadla v zatáčkách příliš nepodrží a vyšší pneumatiky společně s měkčím šasi a relativně vysokou hmotností vybízejí k opatrnosti při nájezdech do zatáček i rychlých změnách směru.

Verze GT je na poměry třídy SUV stále sportovní, zároveň je víc komfortně laděná, než na co jsme u Infiniti zvyklí. U FX30d toto naladění podporuje rodinnou tvář sportovního crossoveru – Američané jsou jistě z takto sportovního charakteru nadšení.

Pro focení a odpolední jízdy jsem se dočkal FX30d S. 21palcová kola, adaptivní tlumiče, sportovní podvozek a řiditelná zadní náprava proměňují charakter auta víc než by se mohlo zdát. Zástupce Infiniti zřejmě ví dobře co dělá, když mě posílá opět do hor, tentokrát k nádrži Rio Foix – na zapadlou okresku, evidentně oblíbenou u místních motorkářů.

Výkon motoru je stále stejný, ale podvozek disponuje znatelně větší porcí jistoty a přesnosti. Dobře odladěné řízení se silnou citlivou vazbou najednou získává opodstatnění, protože reakce na povely netlumí a neopožďují měkké silentbloky. Řiditelná zadní náprava zase ubírá na sklonu k nedotáčivosti, takže brzy získávám k autu důvěru a vypínám ESP.

Podvozek věrně a bez houpání nebo náklonů kopíruje terén, přitom v automatickém i sportovním režimu spolehlivě tlumí běžné nerovnosti španělských cest. FX30d sice chybí mnohé z naléhavosti a přímosti zážehového FX37, přesto jej lze ve verzi S bez rozpaků označit za sportovní auto mezi SUV. Příslušnost mezi pseudo-offroady prozrazují jen těžkopádnější vnější rozměry a vyšší (ale na poměry SUV stále nízká) pozice za volantem.

Závěr? Infiniti FX30d s turbodieselem pod kapotou nepředstavuje v automobilovém světě žádný zásadní průlom. U Infiniti ale hned na poprvé propojili charakter řady FX s přiměřeně výkonným turbodieselem takovým způsobem, že snese nejpřísnější srovnání s německou konkurencí. Žádná z vlastností dieselového ústrojí nepředstavuje argument proti koupi, těmi může být stísněnější interiér a relativně malý zavazadlový prostor.

Pro milovníky skutečně sportovní jízdy v kombinaci s karoserií SUV zůstávají v nabídce vynikající motory 3,7 V6 a 5,0 V8. Pro desetitisíce těch, kteří raději dají přednost o pár litrů nižší spotřebě má ale japonská prémie konečně také co nabídnout. Na rozdíl od Lexusu RX 450 h má Infiniti FX30d všechny předpoklady pro to, abychom ho často potkávali na evropských silnicích.

Infiniti FX - ceny na českém trhu
ModelFX30dFX37FX50
Převodovka7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]299336965026
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]175/3750235/7000287/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]550/1750360/5250500/4400
Max. rychlost [km/h]212233250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,36,85,8
Komb. spotř. [l/100 km]9,012,113,1
Cena GT [Kč]1.489.600,-1.437.000,--
Cena GT Premium [Kč]1.647.400,-1.582.300,--
Cena S [Kč]1.559.500,-1.506.900,--
Cena S Premium [Kč]1.717.300,-1.652.200,-1.870.700,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit

Bitcoin v rozmezí jednoho týdne vstupuje na největší…

Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení

Praha podala trestní oznámení na neznámého pachatele…

Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin

Evropská komise schválila plánované převzetí části…

 
 

Přidat názorDiskuse: Infiniti FX30d: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8 Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8

Víte, co odlišuje nejvíc evropskou verzi Infiniti QX70 od…

Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design

Současné Infiniti FX není tak úplně SUV, hlavně to "U"…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se Slavií zažil i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…