Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

 
 

Infiniti po roce působení v Evropě zařadilo do nabídky crossoveru FX dieselový motor, který je ve velkém SUV z pohledu zákazníků nezbytností. První kilometry za jeho volantem jsme strávili v okolí Barcelony.

Barcelona, druhé největší město Španělska (či chcete-li hlavní město Katalánska), nebylo pro prezentaci Infiniti FX30d vybráno náhodně. Ze 16 evropských zemí, kde Infiniti působí, je pozice značky na španělském trhu nejsilnější, proto novináři z celé Evropy zamířili za novým turbodieselem právě sem. Navíc pár desítek kilometrů na zdejších mimořádně klikatých okreskách o chování auta prozradí víc než stovky kilometrů na rovných dálnicích.

Turbodiesel je klíčovým bodem strategie Infiniti v Evropě. U řady FX doplňuje dva dosud nabízené zážehové motory – 3,7 V6 (235 kW, 360 Nm) a 5,0 V8 (287 kW, 500 Nm). Do prodeje se dostává po téměř dvou letech od uvedení značky na trh. Podle předpokladů automobilky má turbodiesel tvořit zhruba 80 % prodejů řady FX, většina těchto zákazníků má být nových – z řad lidí, kteří by si Infiniti bez dieselového motoru nekoupili.

Čtyři z pěti Infiniti budou mít diesel

Vznětový motor bude Infiniti nabízet jen v Evropě. Prodej FX30d se rozbíhá v těchto dnech, brzy se přidá i menší crossover EX30d. Ještě letos se také k prvním zákazníkům dostane nový sedan vyšší střední třídy M30d, pro řadu G (sedan, kupé, kupé-kabriolet) se v aktuální generaci s turbodieslovým motorem nepočítá.

Motor, který leží za přední nápravou Infiniti FX30d, pochází ze společného vývoje Aliance Renault Nissan. Renault poskytnul konstrukční základ a potřebné zkušenosti se vznětovými motory, technici Infiniti dbali na to, aby naladění motoru odpovídalo sportovně-prémiovému charakteru auta. Ve srovnání s dřívějšími šestiválci dCi je proto většina částí motoru zcela nových nebo výrazně upravených, včetně bloku motoru nebo turbodmychadla.

Agregát je osazen vstřikováním common rail Bosch s piezo-elektrickými vstřikovači, které pracují s maximálním tlakem 1800 bar. Ze zdvihového objemu 2993 cm3 (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm) dává nejvyšší výkon 175 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dostupné mezi 1750 a 2500 min-1. Volnoběžné otáčky jsou nastaveny jen na 650 min-1. Úhel sevření válců je nezvyklých 65° a jediné turbodmychadlo je umístěno právě mezi válci.

V FX30d motor standardně spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou a elektronicky řízeným pohonem všech kol ATTESA, který preferuje přenos větší části momentu na zadní kola – poměr se mění v rozmezí 0:100 až 50:50.

Zvenčí Infiniti FX turbodiesel pod kapotou nijak neprozrazuje (samozřejmě kromě štítku na pátých dveřích). Stejné jako na benzinovém FX jsou i mohutné koncovky výfuku a zezadu viditelné masivní tlumiče a výfukové potrubí. Zřejmě i to přispívá k neutrálnímu zvukovému projevu turbodieselu.

Turbodiesel – slušný základ

Jako první auto přebírám základní model FX30d ve výbavě GT s paketem Premium. Na první pohled se toto provedení, které se k nám do redakce zatím nedostalo (mimochodem nejen české zastoupení, ale i zákazníci jasně preferují sportovnější a lépe vybavené S Premium), liší jen 20palcovými koly místo 21palcových. Zároveň má ale komfortní sedadla a také měkčí naladění podvozku.

Po nastartování se motor projeví slyšitelným klepáním. Za jízdy ale už naplňuje slib, že spalované palivo zvukem neprozradí. Tato formulace často bývá víc klišé než realitou, faktem ale je, že po zahřátí se při jízdě konstantní rychlostí ani při umírněné akceleraci nijak dieselově neprojevuje. Akcelerace při plném zatížení už nějaké ty dieselové zvuky a tlumené syčení turbodmychadla odhalí, jinak ale zvukový projev i absence vibrací (eliminovaných aktivním uložením motoru) zaslouží jedničku.

První dálniční úsek vedoucí z Barcelony do hor v okolí klášteru Montserrat okamžitě prozrazuje, že marketingové heslo „Výkon sportovního vozu – dieselová technologie“ zřejmě neplatí celé pro FX30d. Zatímco zážehové motory v FX mají opravdu sportovní výkony, diesel je hlavně příjemným a jen dostatečně silným společníkem na cesty.

Není se ale čemu divit. Dieselové FX váží 2150 kg, o 30 kg více než osmiválcové FX50S. Nelze očekávat, že turbodieselových 550 Nm a hlavně střídmých 175 kW by v takto těžkém autě předvádělo skutečně sportovní výkony. FX30d v tomto směru nijak nevybočuje z řady jiných velkých SUV s třílitrovými turbodiesely, to ale nemůžeme mít Infiniti za zlé.

Držet konstantní cestovní rychlost, ať je 120 nebo 160 km/h, zvládne FX30d bez zaváhání, pružná akcelerace v členitém terénu ale v těchto rychlostech (s třemi lidmi a zavazadly na palubě) příliš přesvědčivá není, bez rozdílu zařazeného převodového stupně. Zájemci o dynamickou jízdu na dálnicích budou muset sáhnout po osmiválci…

Naopak velmi příjemným zjištěním je orientační potvrzení udávané spotřeby. Na dálnici, ale i později v mixu okresek a průjezdů katalánskými městečky, palubní počítač při běžném způsobu jízdy zobrazoval hodnoty kolem 10 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 9,0 l/100 km tak není praxi vůbec vzdálená.

Zatěžkávací zkouška

Okresky v okolí Montserratu, plné prudkých stoupání a utažených zatáček, rychle odhalují pravou povahu FX30d GT až na dřeň. Motor ani zde nestačí na sportovní jízdu, ke které jinak FX samo od sebe svádí, komfortní sedadla v zatáčkách příliš nepodrží a vyšší pneumatiky společně s měkčím šasi a relativně vysokou hmotností vybízejí k opatrnosti při nájezdech do zatáček i rychlých změnách směru.

Verze GT je na poměry třídy SUV stále sportovní, zároveň je víc komfortně laděná, než na co jsme u Infiniti zvyklí. U FX30d toto naladění podporuje rodinnou tvář sportovního crossoveru – Američané jsou jistě z takto sportovního charakteru nadšení.

Pro focení a odpolední jízdy jsem se dočkal FX30d S. 21palcová kola, adaptivní tlumiče, sportovní podvozek a řiditelná zadní náprava proměňují charakter auta víc než by se mohlo zdát. Zástupce Infiniti zřejmě ví dobře co dělá, když mě posílá opět do hor, tentokrát k nádrži Rio Foix – na zapadlou okresku, evidentně oblíbenou u místních motorkářů.

Výkon motoru je stále stejný, ale podvozek disponuje znatelně větší porcí jistoty a přesnosti. Dobře odladěné řízení se silnou citlivou vazbou najednou získává opodstatnění, protože reakce na povely netlumí a neopožďují měkké silentbloky. Řiditelná zadní náprava zase ubírá na sklonu k nedotáčivosti, takže brzy získávám k autu důvěru a vypínám ESP.

Podvozek věrně a bez houpání nebo náklonů kopíruje terén, přitom v automatickém i sportovním režimu spolehlivě tlumí běžné nerovnosti španělských cest. FX30d sice chybí mnohé z naléhavosti a přímosti zážehového FX37, přesto jej lze ve verzi S bez rozpaků označit za sportovní auto mezi SUV. Příslušnost mezi pseudo-offroady prozrazují jen těžkopádnější vnější rozměry a vyšší (ale na poměry SUV stále nízká) pozice za volantem.

Závěr? Infiniti FX30d s turbodieselem pod kapotou nepředstavuje v automobilovém světě žádný zásadní průlom. U Infiniti ale hned na poprvé propojili charakter řady FX s přiměřeně výkonným turbodieselem takovým způsobem, že snese nejpřísnější srovnání s německou konkurencí. Žádná z vlastností dieselového ústrojí nepředstavuje argument proti koupi, těmi může být stísněnější interiér a relativně malý zavazadlový prostor.

Pro milovníky skutečně sportovní jízdy v kombinaci s karoserií SUV zůstávají v nabídce vynikající motory 3,7 V6 a 5,0 V8. Pro desetitisíce těch, kteří raději dají přednost o pár litrů nižší spotřebě má ale japonská prémie konečně také co nabídnout. Na rozdíl od Lexusu RX 450 h má Infiniti FX30d všechny předpoklady pro to, abychom ho často potkávali na evropských silnicích.

Infiniti FX - ceny na českém trhu
ModelFX30dFX37FX50
Převodovka7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]299336965026
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]175/3750235/7000287/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]550/1750360/5250500/4400
Max. rychlost [km/h]212233250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,36,85,8
Komb. spotř. [l/100 km]9,012,113,1
Cena GT [Kč]1.489.600,-1.437.000,--
Cena GT Premium [Kč]1.647.400,-1.582.300,--
Cena S [Kč]1.559.500,-1.506.900,--
Cena S Premium [Kč]1.717.300,-1.652.200,-1.870.700,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Infiniti FX30d: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8 Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8

Víte, co odlišuje nejvíc evropskou verzi Infiniti QX70 od…

Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design

Současné Infiniti FX není tak úplně SUV, hlavně to "U"…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…