Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

Infiniti FX30d: První jízdní dojmy

 
 

Infiniti po roce působení v Evropě zařadilo do nabídky crossoveru FX dieselový motor, který je ve velkém SUV z pohledu zákazníků nezbytností. První kilometry za jeho volantem jsme strávili v okolí Barcelony.

Barcelona, druhé největší město Španělska (či chcete-li hlavní město Katalánska), nebylo pro prezentaci Infiniti FX30d vybráno náhodně. Ze 16 evropských zemí, kde Infiniti působí, je pozice značky na španělském trhu nejsilnější, proto novináři z celé Evropy zamířili za novým turbodieselem právě sem. Navíc pár desítek kilometrů na zdejších mimořádně klikatých okreskách o chování auta prozradí víc než stovky kilometrů na rovných dálnicích.

Turbodiesel je klíčovým bodem strategie Infiniti v Evropě. U řady FX doplňuje dva dosud nabízené zážehové motory – 3,7 V6 (235 kW, 360 Nm) a 5,0 V8 (287 kW, 500 Nm). Do prodeje se dostává po téměř dvou letech od uvedení značky na trh. Podle předpokladů automobilky má turbodiesel tvořit zhruba 80 % prodejů řady FX, většina těchto zákazníků má být nových – z řad lidí, kteří by si Infiniti bez dieselového motoru nekoupili.

Čtyři z pěti Infiniti budou mít diesel

Vznětový motor bude Infiniti nabízet jen v Evropě. Prodej FX30d se rozbíhá v těchto dnech, brzy se přidá i menší crossover EX30d. Ještě letos se také k prvním zákazníkům dostane nový sedan vyšší střední třídy M30d, pro řadu G (sedan, kupé, kupé-kabriolet) se v aktuální generaci s turbodieslovým motorem nepočítá.

Motor, který leží za přední nápravou Infiniti FX30d, pochází ze společného vývoje Aliance Renault Nissan. Renault poskytnul konstrukční základ a potřebné zkušenosti se vznětovými motory, technici Infiniti dbali na to, aby naladění motoru odpovídalo sportovně-prémiovému charakteru auta. Ve srovnání s dřívějšími šestiválci dCi je proto většina částí motoru zcela nových nebo výrazně upravených, včetně bloku motoru nebo turbodmychadla.

Agregát je osazen vstřikováním common rail Bosch s piezo-elektrickými vstřikovači, které pracují s maximálním tlakem 1800 bar. Ze zdvihového objemu 2993 cm3 (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm) dává nejvyšší výkon 175 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dostupné mezi 1750 a 2500 min-1. Volnoběžné otáčky jsou nastaveny jen na 650 min-1. Úhel sevření válců je nezvyklých 65° a jediné turbodmychadlo je umístěno právě mezi válci.

V FX30d motor standardně spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou a elektronicky řízeným pohonem všech kol ATTESA, který preferuje přenos větší části momentu na zadní kola – poměr se mění v rozmezí 0:100 až 50:50.

Zvenčí Infiniti FX turbodiesel pod kapotou nijak neprozrazuje (samozřejmě kromě štítku na pátých dveřích). Stejné jako na benzinovém FX jsou i mohutné koncovky výfuku a zezadu viditelné masivní tlumiče a výfukové potrubí. Zřejmě i to přispívá k neutrálnímu zvukovému projevu turbodieselu.

Turbodiesel – slušný základ

Jako první auto přebírám základní model FX30d ve výbavě GT s paketem Premium. Na první pohled se toto provedení, které se k nám do redakce zatím nedostalo (mimochodem nejen české zastoupení, ale i zákazníci jasně preferují sportovnější a lépe vybavené S Premium), liší jen 20palcovými koly místo 21palcových. Zároveň má ale komfortní sedadla a také měkčí naladění podvozku.

Po nastartování se motor projeví slyšitelným klepáním. Za jízdy ale už naplňuje slib, že spalované palivo zvukem neprozradí. Tato formulace často bývá víc klišé než realitou, faktem ale je, že po zahřátí se při jízdě konstantní rychlostí ani při umírněné akceleraci nijak dieselově neprojevuje. Akcelerace při plném zatížení už nějaké ty dieselové zvuky a tlumené syčení turbodmychadla odhalí, jinak ale zvukový projev i absence vibrací (eliminovaných aktivním uložením motoru) zaslouží jedničku.

První dálniční úsek vedoucí z Barcelony do hor v okolí klášteru Montserrat okamžitě prozrazuje, že marketingové heslo „Výkon sportovního vozu – dieselová technologie“ zřejmě neplatí celé pro FX30d. Zatímco zážehové motory v FX mají opravdu sportovní výkony, diesel je hlavně příjemným a jen dostatečně silným společníkem na cesty.

Není se ale čemu divit. Dieselové FX váží 2150 kg, o 30 kg více než osmiválcové FX50S. Nelze očekávat, že turbodieselových 550 Nm a hlavně střídmých 175 kW by v takto těžkém autě předvádělo skutečně sportovní výkony. FX30d v tomto směru nijak nevybočuje z řady jiných velkých SUV s třílitrovými turbodiesely, to ale nemůžeme mít Infiniti za zlé.

Držet konstantní cestovní rychlost, ať je 120 nebo 160 km/h, zvládne FX30d bez zaváhání, pružná akcelerace v členitém terénu ale v těchto rychlostech (s třemi lidmi a zavazadly na palubě) příliš přesvědčivá není, bez rozdílu zařazeného převodového stupně. Zájemci o dynamickou jízdu na dálnicích budou muset sáhnout po osmiválci…

Naopak velmi příjemným zjištěním je orientační potvrzení udávané spotřeby. Na dálnici, ale i později v mixu okresek a průjezdů katalánskými městečky, palubní počítač při běžném způsobu jízdy zobrazoval hodnoty kolem 10 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 9,0 l/100 km tak není praxi vůbec vzdálená.

Zatěžkávací zkouška

Okresky v okolí Montserratu, plné prudkých stoupání a utažených zatáček, rychle odhalují pravou povahu FX30d GT až na dřeň. Motor ani zde nestačí na sportovní jízdu, ke které jinak FX samo od sebe svádí, komfortní sedadla v zatáčkách příliš nepodrží a vyšší pneumatiky společně s měkčím šasi a relativně vysokou hmotností vybízejí k opatrnosti při nájezdech do zatáček i rychlých změnách směru.

Verze GT je na poměry třídy SUV stále sportovní, zároveň je víc komfortně laděná, než na co jsme u Infiniti zvyklí. U FX30d toto naladění podporuje rodinnou tvář sportovního crossoveru – Američané jsou jistě z takto sportovního charakteru nadšení.

Pro focení a odpolední jízdy jsem se dočkal FX30d S. 21palcová kola, adaptivní tlumiče, sportovní podvozek a řiditelná zadní náprava proměňují charakter auta víc než by se mohlo zdát. Zástupce Infiniti zřejmě ví dobře co dělá, když mě posílá opět do hor, tentokrát k nádrži Rio Foix – na zapadlou okresku, evidentně oblíbenou u místních motorkářů.

Výkon motoru je stále stejný, ale podvozek disponuje znatelně větší porcí jistoty a přesnosti. Dobře odladěné řízení se silnou citlivou vazbou najednou získává opodstatnění, protože reakce na povely netlumí a neopožďují měkké silentbloky. Řiditelná zadní náprava zase ubírá na sklonu k nedotáčivosti, takže brzy získávám k autu důvěru a vypínám ESP.

Podvozek věrně a bez houpání nebo náklonů kopíruje terén, přitom v automatickém i sportovním režimu spolehlivě tlumí běžné nerovnosti španělských cest. FX30d sice chybí mnohé z naléhavosti a přímosti zážehového FX37, přesto jej lze ve verzi S bez rozpaků označit za sportovní auto mezi SUV. Příslušnost mezi pseudo-offroady prozrazují jen těžkopádnější vnější rozměry a vyšší (ale na poměry SUV stále nízká) pozice za volantem.

Závěr? Infiniti FX30d s turbodieselem pod kapotou nepředstavuje v automobilovém světě žádný zásadní průlom. U Infiniti ale hned na poprvé propojili charakter řady FX s přiměřeně výkonným turbodieselem takovým způsobem, že snese nejpřísnější srovnání s německou konkurencí. Žádná z vlastností dieselového ústrojí nepředstavuje argument proti koupi, těmi může být stísněnější interiér a relativně malý zavazadlový prostor.

Pro milovníky skutečně sportovní jízdy v kombinaci s karoserií SUV zůstávají v nabídce vynikající motory 3,7 V6 a 5,0 V8. Pro desetitisíce těch, kteří raději dají přednost o pár litrů nižší spotřebě má ale japonská prémie konečně také co nabídnout. Na rozdíl od Lexusu RX 450 h má Infiniti FX30d všechny předpoklady pro to, abychom ho často potkávali na evropských silnicích.

Infiniti FX - ceny na českém trhu
ModelFX30dFX37FX50
Převodovka7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]299336965026
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]175/3750235/7000287/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]550/1750360/5250500/4400
Max. rychlost [km/h]212233250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,36,85,8
Komb. spotř. [l/100 km]9,012,113,1
Cena GT [Kč]1.489.600,-1.437.000,--
Cena GT Premium [Kč]1.647.400,-1.582.300,--
Cena S [Kč]1.559.500,-1.506.900,--
Cena S Premium [Kč]1.717.300,-1.652.200,-1.870.700,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Infiniti FX30d: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8 Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8

Víte, co odlišuje nejvíc evropskou verzi Infiniti QX70 od…

Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design

Současné Infiniti FX není tak úplně SUV, hlavně to "U"…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění ukončili až policisté

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění…

Opravdu netradiční zábavu si našli tři opilí mladíci ve slovenském Martinu. Na mušku si vzali přenosné dopravní…

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí burky na oslavu svobody

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí…

Bojovníci arabsko-kurdské koalice, kterou podporuje mezinárodní letecká koalice vedená Spojenými státy, se dál…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na koupališti v Šárce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka, kde se…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…