TEST BMW M3 Touring - Nejlepší rodinná raketa na světě?
BMW M3 Touring zůstává jedním z nejlepších pětidveřových sportovních aut na světě. Jenže vedle atletických výkonů by tohle kombi mělo umět plnit i rodinné úkoly.
Design, interiér
BMW M3 Touring, první svého druhu v rámci legendární modelové řady, se instantně stalo prodejním trhákem. Hádám, že dokonce ani v Mnichově nečekali, že se tato dlouho opomíjená verze stane tak oblíbenou. Mnichovská automobilka zkraje letošního roku zveřejnila, že M3 Touring si meziročně připsalo nárůst registrací o 57 %. Škoda že BMW zároveň nezveřejnilo také počty kusů. Podíl na celkových prodejích ovšem bude vysoký. A to nejen v Evropě, která je kombíkům zaslíbená. Touring milují například v Austrálii, kde je vkus tamních zákazníků mixem evropských a amerických chutí.
Testovaný vůz se na první pohled vlastně příliš neliší od dvojice, kterou jsme na Auto.cz měli v uplynulých letech. BMW M3 ovšem loni na konci května prošlo menší modernizací, která přinesla několik novinek.
Jednou z nich jsou trochu jiné přední světlomety s odlišnou grafikou. Potkávací a dálková světla jsou nyní tvořena stejným LED modulem. Funkci obrysových světel, světel denního svícení a směrovek přebírají vertikálně orientované LED jednotky ve tvaru šipek. Na přání dodávané adaptivní LED světlomety s matrixovými dálkovými světly s neoslňující funkcí jsou rozpoznatelné podle modrých ozdobných prvků. Disponují režimem svícení ve městě a odbočovacími světly a jsou k dispozici také ve variantě M Shadow Line se zatmavenými vnitřními plochami.
Tříramenný sportovní volant má zploštělou spodní část a odlišný tvar paprsků, volitelně můžete mít věnec místo klasické kůže také s alcantarovým potahem.
Osvěžení se projevilo také na multimediálním systému, který dostal operační systém 8.5. Ten se projevuje především zjednodušeným ovládáním třeba ventilace. Její teplotu a intenzitu proudění vzduchu si můžete nastavit na liště ve spodní části středového displeje o úhlopříčce 14,9“, jak to známe z jiných BMW.
Rodina s otazníky
Kombi si kupujeme kvůli praktičnosti. BMW M3 Touring odveze 500 až 1510 litrů nákladu, stejně jako běžné kombi řady 3. V tomhle ohledu si tedy nepohoršíte, byť zmíněné hodnoty nejsou na střední třídu nijak hvězdné. Tohle je zkrátka daň za motor uložený podélně, který tak ubírá prostor v podélném směru v kabině.
I proto to není nikterak slavné ani s místem vzadu. Rozvor sice dosahuje skvělých 2857 milimetrů, ale stále platí napsané výše. Dlouhá kapota tak teoreticky neomezuje pouze zavazadelník. Mainstreamové modely s motory napříč by z takové hodnoty dokázaly vykřesat mnohem více místa. Před koleny cestujícím vzadu už moc centimetrů nezbývá. O deset centimetrů kratší Škoda Octavia je na tom lépe.
Přesto se nedá říci, že by M3 Touring nefungovalo jako rodinné auto. Každý nepotřebuje xkrát do roka stěhovat půlku domácnosti. Navíc dětskou sedačku dozadu dáte bez větších problémů, takže tohle auto si teoreticky před manželkou obhájíte. Jen to chce trochu přemýšlet při konfiguraci.
Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovým paketem M Race Track za horentních 395.642 Kč, který vedle karbon-keramických brzd, karbonového obložení interiéru, balíčku M Driver´s s maximální rychlostí posunutou na 280 km/h zahrnuje také karbonové přední skořepiny s velmi výrazným bočním vedením zejména v oblasti stehen.
Nastupování proto vyžaduje, abyste do sedadla vlastně vklouzli bez toho, aniž byste se o vysoké hrany sedáku nenapíchli. Vystupování není o nic elegantnější. Pokud nejste vyloženě štíhlí a není vám mezi dvaceti až třiceti lety, nebudete při tom vypadat moc hezky. Z nízké pozice totiž musíte překonat zmíněnou oporu stehen, která jakýkoliv pokus o snadné vystoupení sabotuje.
Skořepiny dávají smysl ve víkendovce na okruhy typu M3/M4 CS, u M3 Touring na každodenní ježdění očekáváte komfort, což tady úplně nefunguje.
Motor, jízdní vlastnosti
Loňská modernizace ovšem nebyla pouze o estetických a technologických vylepšeních. Řadový šestiválec S58 o objemu 3,0 litru s dvěma turbodmychadly se dočkal navýšení výkonu z původních 375 na 390 kilowattů. Točivý moment 650 Nm zůstává. Zrychlení z 0 na 100 km/h je stále za (úžasných) 3,6 sekundy, což na auto, s kterým se bez větších problémů odvezete na dovolenou k moři, neskutečné. Posílení je tudíž spíše kosmetickou úpravou, která na reálnou dynamiku nemá příliš velký vliv.
BMW M3 Competition M xDrive Touring, jak zní celý název auta, je standardně vybaveno speciálním pohonem všech kol, bez kterého by přenos síly byl prakticky již nerealizovatelný. Ostatně již minulá generace BMW M3/M4 s pohonem pouze zadních kol měl v některých ohledech problémy s přilnavostí.
Systém M xDrive přesto dokáže odpojit přední nápravu, puristé proto nemusejí smutnit. Čtyřkolka je ovšem tak efektivní a skvěle nastavená, že ji snad ani vypínat nebudete. Za normálních okolností o ní ani nevíte. M3 Touring by si v běžných rychlostech vystačilo i se záběrem dvou kol. Jakmile ale naprší nebo nasněží, případně se chcete pořádně svézt, trakce všech čtyř širokých pneumatik (275/35 R19 vpředu a 285/30 R20 vzadu) přijde k duhu.
Když na semaforech pořádně sešlápnete plyn, vystřelíte vpřed s takovou razancí, že vás to až překvapí. Doslova návykové jsou průjezdy zatáček. Akcelerátor můžete sešlápnout o něco dřív než u zadokolky, přední kola vás následně vytáhnou, aniž byste se museli starat o smýkající záď. Pokud si ovšem v jízdě bokem libujete, zmíněný režim pohonu zadních kol vás o tuhle radost nepřipraví.
V autech mám obvykle rád tužší řízení. U BMW M3 Touring se v nejsportovnějším nastavení s volantem možná až moc přetahujete, ale to zkrátka k takovým autům patří. Neměla by být pro „slečinky“, byť současná BMW M3/M4 jsou ve srovnání s předchůdci mnohem kultivovanější, předvídatelnější a méně zákeřná. S autem tak dokáže jezdit rychle i relativně nezkušený řidič, opravdu bavit se ale bude ten, který má už něco odjeto.
Když se vrátím k BMW M3 Touring jako k rodinnému auto, nesmím zapomenout na podvozek. Ten má ve srovnání s ostatními verzemi tužší zadní stabilizátor. Přece jen se počítá s tím, že v zavazadelníku budete vozit více věcí než u sedanu. A po prvních kilometrech je to poznat. Dokonce i v komfortním nastavení je odpružení dost nepoddajné. Rozbité pražské cesty jsou pro tohle kombi (a také pro posádku) často velkou výzvou. Pneumatiky s nízkým bočním profilem toho moc neutlumí, takže mezi poklopy od kanálů, dírami a záplatami budete kličkovat jako australský ovčák při agility.
Podvozek je ovšem laděn hlavně na hladké povrchy a vyšší rychlosti, což je u sportovních aut obvyklé. Takže stačí, abyste tlumiče a pružiny pořádně rozhýbali. Kvality šasi totiž oceníte teprve v pořádném tempu. Kde by konvenční auto s běžným odpružením poskakovalo a začalo ztrácet kontakt s vozovkou, tam M3 Touring sedí jako přibité, i když má 4,8 metru a hmotnost okolo 1,9 tuny. Na tomhle se nic nezměnilo.
Kombi krásně poslouchá vaše povely a táhne jako divé i v nižších otáčkách. Jestli si ale chcete co nejvíce užít, musíte třílitrový šestiválec udržovat nad pěti tisíci. V tu chvíli stačí lehce brnknout do plynového pedálu a motor ihned reaguje. Jako kdybyste neseděli v kombíku střední třídy, ale ve sportovním kupé.
Jízdně je BMW M3 Touring mnohem záživnější než poslední Audi RS 4 Avant, které je spíše gran turismem s komfortním podvozkem a kultivovaným šestiválcem. Mnichovský konkurent je ostřejší, ultimátnější a syrovější.
Přechod od sedmistupňové dvouspojky u předchůdce k osvědčenému měničovému osmistupňovému automatu od ZF byl správnou volbou. Logika voliče převodovky sice zůstala, zlepšila se ovšem sametovost při řazení. Na povely pádel pod volantem skříň reaguje mžiku, přičemž při volném jízdním stylu vás neobtěžuje cukáním ani škubáním.
Závěr
BMW M3 Competition M xDrive Touring je vynikající sportovní kombi, které dokáže plnit roli jediného rodinného vozu, ovšem ne bez kompromisů. Podvozek vám bude častokrát připadat příliš tuhý, příplatkové karbonové skořepiny se zase hodí spíše do okruhového stroje. Pokud ale máte tolerantní manželku a děti, kterým trochu diskomfortu nevadí, neuděláte krok vedle.
BMW M3 Touring vs. Mercedes-AMG C 63 S E Performance | ||
BMW M3 Touring | Mercedes-AMG C 63 | |
Motor | R6, benzin, biturbo | R4, benzin + elektromotor |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 1991 |
Výkon [kW/min] | 390/6250 | 500 (350 + 150) |
Točivý moment [N.m/min] | 650/2750 | 1020 (systémový) |
Převodovka | 8 AT | 9 AT |
Max. rychlost [km/h] | 280 | 270 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,6 | 3,4 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 10,3-10,4 | 9,0 + 5,5 kWh |
Vnější rozměry [mm] | 4801 x 1903 x 1446 | 4842 x 1900 x 1474 |
Rozvor [mm] | 2857 | 2875 |
Zavazadlový prostor [l] | 500-1510 | 320 |
Základní cena [Kč] | 2.758.600 | 2.911.260 |
Mnichovská automobilka sice s ostrým kombi řady 3 otálela, nakonec ale udělala skvěle. Tahle generace M3 je navíc opravdu vynikající a dotažená, což bych třeba o předchozím provedení říci nedokázal. To se mi pod kůži nedostalo, bylo na mě občas dost nepředvídatelné a trochu divoké (tím nepříliš příjemným stylem). I proto jsem preferoval menší a obratnější BMW M2.
V současné době je to přitom naopak. Aktuální M2 je na mě moc těžké a je z něj cítit, že by mohlo být lepší. Jenže to by lezlo do zelí technicky spřízněnému M4 Coupé na stejné platformě, z čehož by v Mnichově nebyli nadšení.
Nejlevnější verze modelu | 1.175.200 Kč (318i/115 kW Touring) |
Základ s testovaným motorem | 2.758.600 Kč (M3 Competition M xDrive Touring) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.758.600 Kč (M3 Competition M xDrive Touring) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.429.846 Kč (M3 Competition M xDrive Touring) |
Plusy
Minusy
