Chevrolet Corvette ZR1X dá stovku za 2 sekundy a má zásadní vliv na vývoj elektrické verze
Nejnovější Corvette ZR1X kombinuje to nejlepší z techniky ZR1, hybridní čtyřkolky E-Ray a závodního know how. Výsledkem je monstrum s výkonem 793 kW a akcelerací pod dvě sekundy.
Po tom, co osmá generace Corvetty dostala poprvé motor uprostřed, automobilka s pomocí moderní techniky rozjela zcela novou hru. Do ní nově vstupuje dosud nejsilnější verze ZR1X 2026, která hodlá v ohradě supersportů lovit evropské hřebce a býky.
Postupný vývoj osmé generace směřoval právě k tomuto vyvrcholení, kdy se spojuje to nejlepší z nejvýkonnější verze s pohonem zadních kol ZR1 a první hybridní čtyřkolky E-Ray. Připomeňme, že ZR1 zdolá stovku za 2,3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 375 km/h. Verze ZR1X však zachází ještě dál.
Vývoj vidlicového osmiválce Gemini o objemu 5,5 litru probíhal současně se závodní aplikací s plochou klikovou hřídelí v modelech Corvette Z06 a Z06 GT3.R. V tomto voze se pyšní výkonem 793 kW s točivým momentem 1.448 Nm. Motor má speciálně navržená turbodmychadla, jejichž sběrné potrubí je částečně integrované do pláště, takže může být nainstalované co nejblíže k výfukovým ventilům pro bleskovou odezvu. V útrobách moderně odlitého bloku najdeme speciálně tvarované písty a lehké titanové ojnice.
Přední kola nezávisle na dění vzadu roztáčí elektromotor s výkonem 139 kW a točivým momentem 200 Nm. Sestavu doplňuje 1,9kWh baterie z E-Ray, ovšem se zvýšenou využitelnou kapacitou. Elektrický systém je navíc přizpůsoben pro bleskové přepínání mezi dodávkou energie a rekuperací.
Výsledkem je akcelerace na 100 km/h pod dvě sekundy a zajetí čtvrtmílového sprintu za méně než 9 sekund s cílovou rychlostí 240 km/h. Hybridní pohon využívá baterii ve třech úrovních, aby bylo v rovnováze běžné užití a maximální výkon na okruhu. Zajetí co nejlepšího času na kolo pomáhá inteligentní vektorování točivého momentu s využitím rekuperace, aktivní rozdělování brzdného účinku a řízený start.
Brzdová soustava je dosud nejvýkonnější v historii General Motors. Karbon-keramické kotouče o průměru 16,5 palce svírají vpředu desetipístkové a vzadu šestipístkové třmeny. Během simulovaného zpomalení z 290 km/h na 200 km/h dokázaly vyvinout zpomalení 1,9 G.
Automobilka nabízí dvě varianty podvozku využívající aktivní tlumiče. První je zaměřený na běžnou jízdu po silnici a zahrnuje pneumatiky Michelin PS4S. Alternativou je tužší okruhový set s obutím Michelin Pilot Cup 2R. Standardní podvozek ZR1X lze doplnit Carbon Aero paketem zahrnujícím nárazníky, spodní vzpěry, nástavce kapoty nad předním odvodem tepla a vysoce účinné zadní křídlo. Sestava při plné rychlosti generuje přítlak 544 kg.
Corvette ZR1X 2026 bude nabízena jako kupé a targa s pevnou střechou. Pochopitelně už v ní najdeme i nový interiér se třemi obrazovkami a pozměněnou ergonomií tlačítek.
Po tom, co novinka využila maximum ze současně dostupné techniky, vyvstává otázka, kam se bude Corvette dále ubírat. Logickým krokem by byla elektrická verze. Podle redakce Motor1, která byla přítomna na online tiskové konferenci s inženýry Chevroletu, se na trhu elektrická Vette v blízké době neobjeví. Aktuálně je třeba nechat vyniknout potenciál verze ZR1X. Do budoucna ale není nic vyloučeno.

Zdroj: Chevrolet, Motor1 I Video: Chevrolet