Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Isle of Man TT: Letos zemřeli tři lidé! Je to právě smrt, co diváky a závodníky přitahuje?

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
Motorkářská událost se 110letou tradicí si průměrně vyžádá dva lidské životy ročně. Jezdec si zláme všechny kosti v těle a jen těsně unikne smrti, aby o rok později opět usedl na motorku a stál a startu. Čím je tento podnik tak výjimečný?

Událost, která v motoristickém světě nemá obdoby. V době, kdy je ve všech závodních sériích nejhlavnějším faktorem bezpečnost jezdců, se na ostrově Man prohání motocykly rychlostí přes 300 km/h. Na veřejných komunikacích bez únikových zón či ochranných bariér. Jen pár metrů od přihlížejících diváků. Není divu, že riziko nehod s těmi nejhoršími následky je tu obrovské...

Na více než 60 kilometrů dlouhém okruhu Snaefell Mountaint Course se akce pořádá již od roku 1907 a za tu dobu zde zahynulo 254 lidí. Tři z nich jen tento týden, kdy se letošní ročník konal. Ani to ale pořadatele a vládu od těchto akcí neodradilo. Nejenže každoročně Isle of Man TT přiláká desítky tisíc zvídavých diváků a je tedy pro ekonomiku ostrova nesmírně důležitý, ale rizika spojená s jízdou na hranici života a smrti přitahují i samotné závodníky.

Video se připravuje ...

„Když Roger Federer udělá chybu, při nejhorším přijde o gam. Když ji udělám já, přijdu o život,“ shrnul naprosto přesně nebezpečí tohoto podniku Richard Quayle, kterému se na ostrově Man podařilo zvítězit. Bilance je hrozivá. Tři mrtví letos, čtyři loni. Šestnáct od roku 2010. Přesto se každý rok najdou stovky dobrodruhů, kteří se sem zas a opět vrací s jediným cílem – vyhrát. Stejně tak v právě končícím týdnu, kdy se letošní ročník konal.

Jak moc je pro motorkáře tato událost prestižní dokazuje příběh Conora Cumminse. Při děsivé havárii (viz video níže) jen o vlásek unikl smrti, polámal si téměř všechny kosti v těle. Čekali byste, že takový člověk už se sem nikdy nevrátí, že možná už nikdy neusedne na motocykl. Opak je pravdou. O 12 měsíců později stál opět na startu.

Video se připravuje ...

„Nebezpečná havárie vás od závodění tady neodradí. Ba naopak. Když jsem zde upadl a téměř zemřel, v hlavě jsem měl jediné – znovu se sem vrátit a tentokrát vyhrát. Je to něco, co si za peníze koupit nemůžete. Je to extrémně nebezpečné, ale právě v tom je to kouzlo,“ napsal Guy Martin, jedna z nejpopulárnějších osobností této události. Jeho slova, stejně jako mnoha dalších nadšenců tohoto podniku, jsou citována v knize To Near-Death Thing, která o závodě pojednává.

Všichni si nebezpečí moc dobře uvědomují. Vždyť v roce 1976 bylo pořádání závodu kvůli mnoha smrtelným nehodám málem zrušeno. A i když podnik není pod záštitou žádné slavné motoristické organizace, každým rokem je o něj ohromný zájem. Motocykloví jezdci si totiž velmi dobře uvědomují, že vítězství tady je pro ně jako pro horolezce zdolání Mount Everestu. Jsou si vědomi rizika, ale touha po úspěchu je silnější a vždy tyto odvážlivce bude hnát kupředu.

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
18. 2. 2020 08:53
Re: Tak to je vyslovené provokovanie Zubatej
Nevidim na tom nic respektovania hodneho.
18. 2. 2020 08:51
Re: riziko a adrenalin
Mozno by potom pre takychto adrenalinovych zavislakov stacilo zariadit koncentracne tabory :D :D tam clovek nikdy nevedel ci sa dozije dalsej minuty.. krasne riziko :)
18. 2. 2020 08:50
...
By ma zaujimalo kde tito chlapci trenuju. Zeby na beznych cestach s plnou premavkou?
Avatar - curwasportiva
11. 6. 2017 04:59
Re: Hele, tohle je na mě moc....
Co je na tom uzasneho? Vdyt tohle je nejvyssi forma motorismu! Zavod ktery se kona uz 110! let stale na stejne trati za stejnych podminek, tomuto se snad mohla F1 do zacatku 80. let a skupina B v rally.
Hlavne ty zavodniky tam spojuje cista laska k zavodeni a motoru, je to svet sam pro sebe, ne trapne divadlo jako vetsina motoristickych disciplin v dnesni dobe...
Avatar - curwasportiva
11. 6. 2017 04:55
Redakce
Jsem rad, ze redakce pridala clanek o TT, snad tak reagovali na mou stiznost v diskuzi s videem ze zavodu do vrchu.

Ale muselo to byt zrovna stylem clanku z blesku, nebo novinek?

To radsi pridejte clanek o Skode, nez tohle...