Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

J.D. Power 2004 (1.díl): Lexus vede, Škoda druhá

Ondřej Láník
Diskuze (21)
23641 britských uživatelů nových automobilů se podrobilo šetření agentury J.D.Power and Associates. Mezi značky s nejspokojenějšími zákazníky patří Lexus, Škoda a Mazda. Co je to ale ta "spokojenost"? Více v našem článku.

Spokojenost zákazníků se stala byznysem pro firmu J.D.Power and Associates (dále jen J.D. Power). Ta zkoumá vyspělé trhy mnoha zboží a mnoha zemí a výsledky poté prodává jednotlivým velkým hráčům na trhu, resp. všem zájemcům. Automobily jsou pro velké firmy atraktivním zbožím z mnoha důvodů. Automobilový trh je stále velmi nabitý a to i přesto, že počet výrobců se fakticky velmi zmenšil slučováním značek pod křídla velkých koncernů.

Samotný marketing automobilek zkoumá ve spolupráci s různými agenturami co který zákazník žádá, co se od nového automobilu očekává, jak jsou přijímány nové věci, nové tvary, nová řešení. To vše je třeba dělat se značným předstihem a v podstatě průběžně po celop dobu vývoje novinky a vzhledem k situaci na trhu. Na základě zjištěných potřeb se pak upravují konečná zadání pro vývojáře.

Agentura JD Power přišla před jedenácti lety s průzkumem spokojenosti zákazníků, kteří zakoupili nové automobily. Na rozdíl od interních průzkumů a hodnocení, které si dělají samy automobilky pro své potřeby, jsou průzkumy podle J.D.Power nezávislé a dostatečně reprezentativní. V současnosti je průzkum mezi automobilisty prováděn na několika velkých trzích světa a právě nyní byly zveřejněny výsledky, které dokumentují to, jak jsou jednotlivé automobily posuzovány zákazníky na britském souostroví.

Jak vznikl žebříček J.D. Power?

Jde o hodnocení skutečných lidí, kteří koupili nový automobil a jezdí s ním určitou dobu. Právě zveřejněný žebříček vznikl na základě odpovědí 23641 individuáně oslovených zákazníků z celé Velké Britanie. Automobily byly pořízeny a přihlášeny do provozu mezi zářím 2001 a srpnem 2002 a během dvou let najely průměrně 34.000 km. Celkem bylo vyhodnoceno 120 modelů. K tomu aby byl konkrétní model zařazen do žebříčku muselo být k dispozici alespoň 50 vyplněných dotazníků. Každý respondent vyplňuje dotazník se 77 otázkami, které směřují do různých oblastí provozování automobilu sahající od počtu závad, nedostatků, kvality servisních služeb až po provozní náklady.

Co je to spokojenost podle J.D.Power?

Spokojenost zákazníků podle J.D. Power má velmi přesně definovanou strukturu. Celkový výsledek hodnocení spokojenosti zákazníka s automobilem je sestaven ze čtyř sledovaných skupin. Největší podíl (41 %) na výsledku má známka za kvalitu a spolehlivost automobilu. Hodnocení vlastností automobilu jako jízdní výkony, design, pohodlí, výbava má 26% podíl na celkovém hodnocení. Náklady (18 %) zohledňují spotřebu paliva, pojištění a náklady na údržbu a opravy. Spokojenost se službami dealera tvoří nejmenší 16% podíl výsledné známky.

Toto složené hodnocení automobilů individuálně oslovenými zákazníky je tou hlavní odlišností od řady dalších žebříčků. Na začátku roku jsme zveřejnili žebříčky TÜV, které však hovoří pouze o závadách vozů, které přijíždí na technické kontroly v Německu.

Nejvyšší hodnocení průzkumu spokojenosti zákazníků podle J.D.Power je vyjádřeno údajem 100 %, nejhorší 0 %.

Jak to letos dopadlo?

Počtvrté zvítězil Lexus, luxusní značka japonské Toyoty, který nevykazoval prakticky žádná slabá místa v žádném z hodnocených kritérií. Pověstná spolehlivost japonských automobilů se snoubí s použitím kvalitních materiálů a splněním očekávání, která zákazníci při koupi Lexuse měli.

Druhé místo a velké překvapení patří letos Škodě. Na britském trhu měla Škodovka ještě před 15 lety katastrofální image, ale to se povedlo zvrátit. Výsledek je pověstným důkazem místo slibů. Obě řady se dostaly do první desítky modelového žebříčku a potvrzují, že Britové jsou s vozy Škoda nadmíru spokojeni. Překvapí zřejmě čtvrté celkové umístění letité Octavie, která již toho má za sebou celkem hodně a až sedmé místo podstatně modernější Fabie.

Třetí Mazda slaví dvojí vítězství. Není jen na bronzové příčce, ale může být pyšná na největší postup proti minulému roku. V Top 20 je hned 5 vozů značky Mazda a tři z nich vyhrály své třídy.

V následujících dnech se podíváme podrobněji na pořadí a silné a slabé stránky automobilů v jednotlivých třídách.

JDPower 2004 Spokojenost britských zákazníků s automobily
1. Honda Jazz 88.4%
2. Lexus IS200/300 88.3%
3. Mazda 323 85.5%
4. Škoda Octavia 85.4%
  Mazda Premacy 85.4%
  Toyota Yaris 85.4%
7. Škoda Fabia 85.1%
8. BMW 5-series 84.7%
9. Toyota Corolla 84.4%
10. Mazda 626 84.1%
11. Mazda Demio 84.0%
12. Volvo S80 83.9%
  Toyota RAV4 83.9%
14. Suzuki Ignis 83.8%
  BMW 3-series 83.8%
16. Honda HR-V 83.7%
17. Honda Civic 83.4%
18. Honda CR-V 83.3%
19. Saab 9-5 83.0%
  Mazda MX-5 83.0%
21. Audi A4 82.9%
22. Volvo V70 82.8%
23. Toyota Celica 82.7%
24. Honda Accord 82.5%
25. Audi A2 82.4%
26. Toyota Avensis 82.3%
27. Hyundai Santa Fe 82.0%
28. Ford Focus 81.9%
  Hyundai Amica 81.9%
  Vauxhall Corsa 81.9%
31. Suzuki Wagon R+ 81.8%
  Rover 75/MG ZT 81.8%
33. Nissan Almera Tino 81.7%
  Volvo S60 81.7%
35. Jaguar S-type 81.6%
36. Volvo S40/V40 81.5%
37. Suzuki Liana 81.2%
38. Seat Toledo 81.1%
38. Mitsubishi Sp.Star 81.1%
40. Audi TT 81.0%
41. Nissan Primera 80.9%
  Mercedes-Benz E 80.9%
43. Volkswagen Bora 80.8%
44. Nissan Almera 80.7%
45. Ford Ka 80.6%
  Ford Puma 80.6%
47. Hyundai Coupe 80.5%
  Saab 9-3 80.5%
  Ford Mondeo 80.5%
50. Vauxhall Astra 80.4%
  Subaru Impreza 80.4%
  Audi A3 80.4%
53. Proton Wira 80.3%
  Vauxhall Agila 80.3%
55. Vauxhall Zafira 80.2%
56. Hyundai Matrix 80.1%
  Mini 80.1%
  Volkswagen Golf 80.1%
59. Vauxhall Omega 80.0%
  Nissan X-Trail 80.0%
61. Volkswagen Lupo 79.9%
  Volkswagen Beetle 79.9%
63. Audi A6 79.8%
64. Mercedes-Benz A 79.7%
65. Nissan Micra 79.6%
  Jaguar X-type 79.6%
67. Hyundai Elantra 79.4%
  Renault Scenic 79.4%
  Citroen C3 79.4%
  Volkswagen Polo 79.4%
  Mercedes-Benz C 79.4%
72. Citroen Berlingo 79.1%
73. Mitsubishi Carisma 79.0%
  Chrysler PT Cruise 79.0%
75. Seat Leon 78.9%
  Suzuki Swift 78.9%
77. Renault Megane 78.8%
  Hyundai Accent 78.8%
79. Seat Ibiza 78.6%
  Seat Arosa 78.6%
81. Kia Rio 78.5%
  Suzuki G.Vitara 78.5%
  Citroen Xs.Picasso 78.5%
  Rover 45/MG ZS 78.5%
85. Peugeot 106 78.1%
86. Fiat Seicento 77.9%
  Ford Fiesta 77.9%
  Volkswagen Passat 77.9%
  Renault Kangoo 77.9%
  Daewoo Matiz 77.9%
91. Renault Clio 77.8%
92. Peugeot 306 77.7%
93. Vauxhall Vectra 77.6%
94. Peugeot 406 77.5%
95. Fiat Punto 77.3%
  Peugeot 206 77.3%
97. Citroen C5 76.9%
98. Citroen Xsara 76.8%
99. Chrysler Neon 76.7%
100. Citroen Saxo 76.6%
101. Chrysler Voyager 76.2%
  Rover 25/MG ZR 76.2%
  Fiat Multipla 76.2%
104. Daewoo Tacuma 76.0%
  Land Rover Disco. 76.0%
106. Suzuki Jimny 75.8%
107. Daewoo Nubira 75.7%
108. Ford Galaxy 75.6%
109. Daewoo Lanos 75.3%
110. Alfa Romeo 147 75.1%
  Renault Laguna 75.1%
112. Land Rover Freel. 74.9%
113. Alfa Romeo 156 74.8%
114. Kia Sedona 74.5%
115. Fiat Stilo 74.1%
116. Fiat Brava 73.8%
117. MGF/TF 73.6%
118. Peugeot 307 73.1%
119. Renault Espace 72.8%
120. Fiat Bravo 69.3%
Ondřej Láník
Diskuze (21)