Tempomat není v moderních autech už ničím výjimečným, v základní výbavě jej mají i nové vozy pod 300 tisíc korun. Je jeho používání na dálnicích skutečně bezpečné, jak se může na první pohled zdát?
Mám úplně stejnou zkušenost. Chvilka vlastní práce pravou nohou dokáže na dlouhé cestě dokonale probrat z polospánku... Velmi důležitá rada pro ty, co jezdí dlouhé trasy.
trasy delsiho typu jiz prestavam autem jezdit a radsi to resim letadlem, a na vnitrostatnich trasach kde by mohl hrozit mikrospanek si proste radsi zmenim dobu cesty tak, abych byl v te dobe kvalitne vyspalej a svezi, sak neni kam spechat, casu mam predsebou jeste celej zivot :-)
a tempomat samozdrejme pouzivam, teda pokud zrovna funguje, z D11 se me asi nejak vykodrcal nekde nejakej spoj a tak tempik obcas nechce fungovat, akyz me se ale do servisu nechce pac jinak vsechno funguje >:D
Káva má jednu dost podstatnou nevýhodu. Funguje jen dočasně. Únava, která se dostaví po odeznění účinku, bývá mnohem horší než stav před konzumací životabudiče. Z vlastní zkušenosti na ni raději nespoléhám.
Ja teda musim rict, ze kdyz jedu po dalnici, tak paradoxne me dokaze unavit predpisovat jizda, kdy clovek hlida +/- 130-ku, hodne prejizdi z pruhu do pruhu, hlida kdo se za nim *, dava bacha na pomalejsi auta, kamiony, nez kdyz se vybodne na predpisy a nasadi ostrejsi tempo, cca 160-170 km/h ... Prijde mi, ze kdyz clovek jede rychleji, tak se vic soustredi na jizdu a dojede do cile takovej nabuzenej, celkem svezi, nez kdyz za volantem vicemen hnipe pri predpisovy rychlosti...
jen nesmí jet takovým tempem moc dlouho, protože to umí velice slušně vyčerpat. Přejezd republiky se dá ještě zvládnout, ale dát k tomu třeba Slovensko, nebo kus Německa - je lepší jet rozvážněji a šetřit síly.
To je věc adrenalinu. Také říkám, že ve vyšších třídách až někde kolem 200 si připadáš, že skutečně jedeš po dálnici. Ve 130 je to pomalu jako ploužit se městem. Strašně otupující.
Keď som, resp. sme ospalý(í) a nepomôže ani káva či cola, jediné riešenie si je pospať. Niekedy stačí polhodina, inokedy aj niekoľko hodín. A tempomat s tým nemá nič spoločné.
Mimochodom, vždy keď čítam o mikrospánku, mám dojem, akoby autori článkov mikrospánok nikdy nezažili a vždy len teoretizujú. Mikrospánok nie je o tom, či sa šoférovi zatvoria oči alebo nie, ale je o tom, že mozog prestáva spracúvať informácie, hoci oči sú stále otvorené. Takže je to taký spánok s otvorenými očami.
Kedysi som únavu riešil otvoreným oknom (aj pri mínus 10 stupňoch), hlasnou hudbou či hlasným spevom (ak som bol sám), Od určitého času používam len jednu metódu - pospať si, a je jedno či som 300 km pred cieľom alebo len 15. Štatistiky hovoria, že najnebezpečnejších je prvých a posledných 20 km cesty.
je to tak. Já zažil mikrospánek jednou a pro příště si dávám pozor na svou kondici. Jel jsem ve tři ráno z firemní akce, utahanej, oči mne pálili od dýmu z cigaret a asi po 20km jsem začínal pociťovat únavu, tak jsem si otevřel okýnko(čerstvý vzduch), pustil rádio na plný pecky, začal si zpívat. Ale stejně mě to přemohlo, po dalších 10km jsem byl "tuhej". A řekl bych, že přesně tak jak popisuješ. Oči otevřené (nepamatuju si, že bych se chvíli předtím přemáhal udržet oční víčka), ale mozek přestal řídit. Probral jsem se o párset metrů dál v levém pruhu (2+2pruh, okreska). Tak jsem se rozhodl, že na blízkém odpočívadle zastavím, dám si půlhoďku šlofíka a pak ty zbylé 3km domů dojedu. Nařídil si budík na mobilu a probudil jsem se až v 11h, kdy me pálilo sluníčko do obličeje. Všude okolo mýho auta postávaly lehké děvy jedné menšiny a tak jsem odtamtud upaloval, co mi 75koní stačilo.
ked mna "prepadne" unava na dialnici a mam pred sebou este dlhsiu cestu (nemyslim 5, alebo 10 minut jazdy na ceste domov), tak zastavim na najblizsiom odpocivadle, sklopim sedacku a dal 1/2 hodinovy oddych. Je to ovela jednoduchsie ako klipkat ocami, snazit sa ich udrzat otvorene a dufat, ze tu poslednu hodinu jazdy nejako vydrzim
Já teda musim zaklepat, že při delších jízdách na únavu nějak netrpím, přitom většinu dlouhých jízd absolvuju v noci. Ale určitě když už únavu cítím, tak není nad to zastavit na odpočívadle a hodit do sebe espresso nebo čaj a trochu se protáhnout (já si třeba zadřepuju - sice vypadám jako exot, ale funguje to výborně >:-[] )
Nejhorší je to u lidí co běžně moc nejezdí a pak si vzpomenou, že si do tý itošky nebo chorvatska zajedou autem... a navíc s nulovou sebereflexí těch 1200 km lupnou najednou
To už mám naučený co posledních 10 let jezdím s ženuškou a svištěma do chorvatska... Za Lanžhotem vyvenčíme hafana, kterej se už potřebuje z toho malýho kufru protáhnout... pak vyrazíme dál a žena vytáhne sekanou, která se mezitím v tom alobalu za předním oknem pěkně ohřála. A pánové, není pak nic lepšího, než si hezky s mastnou hubou chvíli dáchnout. Tempomat ve Fáčku samo nemám. Přeci jenom ábéeska a další podobný zbytečnosti jsou jenom pro neumětely a ženský. Jednoduše si hodím pod plyn sandálu, nadoraz zašlápnu pedál bosou nohou a fičim těch 100 - 110. Pak zavřu oko a ženě akorát řeknu, ať trochu na volantu kormidluje směr... když náhodou dojedeme kamion, což se moc nestává, protože ty tiráci jezděj jako blázni a ještě se na nás naopak lepěj, tak do mě akorát drkne a já ho hezky v klidu předjedu. Vzbudim se většinou někde u Záhřebu a to je tak akorát,abych do splitu přijel pěkně čerstvej. Pak už akorát zbejvá postavit stan, ohřát guláš ze zavařovačky na plyňáku a dát si teplej stáráč...
Fazy unavy:
1. trosku unaveny - zuvacka, jedenie, pitie...
2. zívanie - hlasna hudba, spievanie, zvysenie rychlosti na cca 150-160 kmh
3. únava, zívanie, posledná fáza pred mikrospánkom - zastavenie a šprint na 50m, zobudí na min. hodinu. Funguje 100%... ziadne rozcvicky a kava a podobne blbosti :-) za 3 min som uz v aute a ficim dalej :-)
4. VZDY dbat na to, aby som isiel na cestu vyspaty a ked treba, zastavit a spat.