Jak se dělá chiptuning

Prezentace klienta
Nižší spotřeba, bezpečnější pocit při předjíždění i úspora při pořízení nového vozu. To všechno jsou důvody, proč si tisíce jednotlivců i firem nechávají nachipovat své vozy. Pojďme se podívat, jak se takový chiptuning provádí.

Nutno podotknout, že není chiptuning jako chiptuning. Je obrovský rozdíl mezi úpravcem, který na počkání v garáži nahrává pochybný software do auta, a tuningovým specialistou, který provádí optimalizaci výkonu pod dohledem všech technických vymožeností, jako je válcová zkušebna výkonu a emisní tester. U garážových nalévačů softwaru často nejenže nedojde k deklarovanému nárůstu výkonu, může dojít i k postupnému zkrácení životnosti motoru nebo zhoršení emisí. Oproti tomu u renomovaných úpravců, s dlouhodobou historií, potřebným vybavením a hlavně zkušenostmi, se optimalizace motoru rozhodně vyplatí.

Jednou z nejznámějších českých společností působících na trhu softwarových úprav vozidel je např. firma PowerTEC, známá také jako ChipTuning.cz. I přes poměrně velkou kapacitu jsou zde objednací lhůty někdy i 2 - 3 týdny. Čekání se ale vyplatí.

Jak probíhá komplexní úprava

Na úplném počátku se vždy stahuje software z řídící jednotky motoru a zálohuje. Na něm se následně provádí samotná optimalizace výkonu. To je největší rozdíl oproti malým úpravcům, kteří do řídících jednotek nahrávají hlava nehlava, co je napadne. Pokud má být chiptuning skutečně efektivní a bez jakýchkoli vedlejších účinků, musí se změna nastavení provádět individuálně vždy na konkrétním vozidle.

Zatímco se připravuje software s navýšeným výkonem, musí být vozidlo podrobeno důkladným testům a měřením. Pokud by na vozidle byly nějaké závady, typicky špatný vstřik, chybná regulace turba, vadný EGR ventil nebo zaplněný filtr pevných částic, naprogramovaná úprava by se nemusela projevit v požadované výši.

Automobil se proto upevňuje na válcovou zkušebnu výkonu 4x4, kde je v zátěži provedena dynamická zkouška a změřen výkon v celém spektru otáček. Součástí těchto měření je také podrobná diagnostika, kdy se za jízdy kontrolují právě parametry komponentů, které by mohli mít vliv na životnost motoru, jeho výkon, spotřebu nebo emise. Až když je potvrzeno, že je motor v dobrém technickém stavu a dosahuje s továrním nastavením očekávaného výkonu, může se přistoupit k úpravě samotného softwaru.

Nově se měří i emise

Po aféře DieselGate začala být situace kolem emisních norem a testů hojně diskutována. V PowerTECu se proto rozhodli jako součást úpravy zvýšení výkonu zavést také povinnou kontrolu emisního systému. Jsou tak schopni zákazníkům doložit, že vozidlo splňuje emisní limity i po úpravě. Emise se tak měří během testů na válcové zkušebně, kde jsou pomocí opacimetru a infraanalyzátoru výfukových plynů schváleným ministerstvem dopravy prováděny dodatečné testy. Každý zákazník tak má možnost zjistit, zda nemá na vozidle něco v nepořádku a může následně vše napravit. Zároveň tak získává certifikát, že vozidlo i po úpravě projde emisní kontrolou a že při měření emisí a technické kontrole nebude mít s úpravou žádné problémy.

Úprava softwaru

Samotná změna nastavení je poměrně složitou procedurou. Zapomeňte na chiptuning hotový za 30 minut na parkovišti, kdy je do auta aplikován software z cizího vozu. Každé auto má unikátní software, který je potřeba přizpůsobit majiteli vozu na míru. Už jen proto, aby se předešlo problémům na technické kontrole nebo při diagnostice ve značkovém servisu, je nutné pracovat na míru se softwarem přímo z daného vozidla. Číslo a datum softwaru musí zůstat beze změny i po úpravě. A tento jediný správný postup v PowerTECu důsledně dodržují.

Nadefinovat lze v softwaru mnohé, nejen maximální hodnota výkonu, ale třeba také citlivost pedálu plynu, maximální rychlost a další. Moderní vozy mají velké množství map, které je potřeba pro plynulý chod s dlouhou životností všechny upravit. Samotná změna a naladění softwaru zabere někdy i pár hodin, vždy ale závisí na konkrétním typu vozidla. Výkon vozu je definován zejména hodnotami plnícího tlaku turbodmychadla a množstvím vstřikovaného paliva. Obě tyto složky výkonu je nutné do motoru dostat rovnoměrně, právě proto, aby nedocházelo k překročení emisních limitů daných odpovídající normou.

Jak se vozidlo chová po úpravě

Cílem úpravy je zvýšit pružnost motoru. Asi u každého řidiče v životě nastane situace, kdy by se vyšší výkon hodil. Typicky, když máte auto plně naložené rodinou a potřebujete předjet pomalu jedoucí kamion. Každá vteřina, o kterou předjížděcí manévr urychlíte, je dobrá. Někteří řidiči ale s chiptuningem cíleně počítají při nákupu nového vozu. Zakoupí si motorizaci s nižším výkonem, která je o desítky tisíc levnější a nechají si provést úpravu za pár tisíc, která vyšší výkon dorovná. Sekundárním efektem je pak úspora paliva, ke které díky lepší pružnosti motoru může dojít.

Výkon jde navíc nastavit podle přání zákazníka. Např. tak, aby do 80 % sešlápnutí pedálu plynu vozidlo jelo zcela sériově a až po překročení této hranice se skrytý výkon objevil. Je to ideální řešení pro ty, kteří by se báli např. snížení životnosti motoru, ačkoli k takovému strachu není žádný důvod.

Pokud o úpravě zvýšení výkonu motoru uvažujete, v nabídce společnosti PowerTEC najdete v katalogu tisíce modelů, které lze upravit individuálně na míru.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly