Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké automobilky nejvíce prodělávají na prodeji svých aut? Opel a Ford

David Bureš
Diskuze (16)
Vybraným automobilkám se prodej aut nevyplácí. Své o tom vědí evropské divize GM a Fordu nebo francouzští výrobci.

Evropské divize amerických automobilek General Motors a Ford nejvíce prodělávají na prodeji svých automobilů. Zjistila to studie Centra automobilového výzkumu na Univerzitě Duisburg-Essen, která zkoumala zisky výrobců na prodeji svých vozů.

Vůbec nejvíce loni tratila evropská divize Fordu, která se delší dobu potýká s problémy. Ztráta na prodaném autě činí 967 eur před zdaněním a započtením úroků, což je v přepočtu asi 25.000 korun.

Špatně je na tom také evropská divize General Motors, tedy značky Opel a Vauxhall. Ty loni na každém prodaném autě prodělaly 21.600 korun.

Výsledky nejsou tolik překvapující, evropská divize Fordu i Opel prošly v minulosti restrukturalizací, i do budoucna kvůli finančním problémům plánují zavírání továren (např. závod Fordu v belgickém Genku a závod Opelu v německé Bochumi). Evropský Ford přitom doufá, že se do roku 2015 vrátí do černých čísel.

Na prodeji aut tratí také Renault, PSA Peugeot-Citroën a Seat. Tito výrobci především bojují s nadbytečnou kapacitou svých závodů.

Ztráta automobilek z prodaného auta v roce 2012
AutomobilkaZtráta [Euro]
Ford Evropa967
GM Evropa834
Peugeot-Citroën510
Seat364
Renault241

„Zaměřili jsme se tentokrát čistě jen na obchod s auty,“ řekl k výsledkům vedoucí automobilové katedry na univerzitě Duisburg-Essen Ferdinand Dudenhöffer. Autoři studie do výsledných čísel tak nezahrnuli například odpisy zařízení nebo bankovní a leasingové služby, které automobilkám tvoří nezanedbatelné zisky.

Naopak dobře jsou na tom prémiové značky, které dominovaly i loňskému vydání této studie. Vůbec nejlépe na tom bylo loni Porsche, které na každém prodaném autě vydělalo 17.056 eur, tedy asi 442.000 korun. To je o 21 tisíc korun více než v loni vydané studii.

Za značkou Porsche následuje německá prémiová trojka – BMW, Audi a Mercedes-Benz (včetně značky Smart). Mladoboleslavská Škoda je pak na tom o něco lépe než Volkswagen, na autě vydělá 758 eur (cca 19.600 Kč).

Prémioví výrobci jsou na tom výrazně dobře také z hlediska výše tzv. EBIT marže, tedy procentuálního zisku z každého prodaného vozu před zdaněním a započtenými úroky. Zatímco marže Porsche činí 17,6 %, marže Toyoty nebo Volkswagenu činí jen 3,5 %.

Podle autorů studie je výrazný rozdíl v marži dán cenovými válkami mezi běžnými značkami, které srážejí ceny svých aut co nejníže. Luxusní značky naopak ceny tolik snižovat nemusí, protože zákazníci jsou za jejich vozy ochotni zaplatit i vyšší částku.

Zisk automobilek z prodaného auta v roce 2012
AutomobilkaZisk [Euro]
Porsche17.056
BMW4.137
Audi3.721
Mercedes-Benz + Smart3.023
Chrysler1.579
Hyundai + Kia1.183
Nissan890
Ford824
Škoda758
Volkswagen751
Toyota707
GM635
Honda319

David Bureš
Diskuze (16)
Avatar - dal
26. 4. 2013 09:45
Re: neprekvapive
Statistika ADAC nemá žádnou vypovídací hodnotu. Korejci jsou ve spolehlivosti spolu s Japonci na špici a přes to nejede vlak. Proto si můžou dovolit dávat delší záruku než ostatní. Kdyby dala Škodovka stejné záruky jako H/K, tak při současné kvalitě produkce prodělá ještě více než Opel.
26. 4. 2013 09:30
Re: neprekvapive
Napriklad Bravo je povazovane, ze jeden z najspolahlivejsich Fiatov dneska, ale v statistike praskajucich ziaroviek nemeckej Dekry skoncilo v dolnej polovici, ale pozor, tesne okolo neho sa pohyboval super kvalitny Ceed. Zaujimave, ze i30 bolo podstatne lepsie. Asi kvalitnejsie ziarovky ;-)
Avatar - Ham.
26. 4. 2013 01:35
Re: Info
Dobře to je. A nejen pro značku, ale i pro zákazníka. Čím exkluzivnější značka tím vyšší marže a v nejvyšších patrech jsou to samozřejmě násobky proti dalším. Čím víc taková exkluzivní značka vydělává, tím víc může dát do vývoje, který je „exkluzivně“ drahý a nabídnout tak ještě větší exkluzivitu svým klientům a samozřejmě sobě ještě větší marže. Je to svým způsobem "začarovaný kruh" do kterého se všichni snaží dostat, ale jen nejlepším v každém oboru se to podaří. Porsche se to evidentně podařilo a zatímco všem ostatním značkám s dolehnutím krize marže trochu klesly (nebo se jim prohloubila ztráta, viz seznam zkrachovalců) tak Porsche se marže i přes krizi ještě zvedly, to jen potvrzuje starou pravdu, že exkluzivního zboží se krize netýká.
26. 4. 2013 01:12
Re: neprekvapive
Prober se konečně z té diskotéky. Máš ještě dojezdy že blábolíš takové voloviny ne? >:D
25. 4. 2013 23:44
Re: neprekvapive
Splietas uplne, ale uplne somariny o kazdej jednej automobilke.