Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

 
 

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž Economy Run, kterou pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my- s novou Octavií 1,9 TDI 77 kW.

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž spotřeby Economy Run, kterou každoročně pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my.

Absolvovali jsme tradiční soutěž spotřeby Economy Run, kterou pořádá každoročně na podzim Autoklub Škoda spolu s automobilkou Škoda Auto a dalšími partnery. Letos se konal 23. ročník soutěže, a to ve dnech 18. – 19. září (sobota, neděle). Trať mívá každoročně dvě etapy, během nichž je nutné ujet okolo tří set kilometrů. Vítězem není ten, kdo se objeví v cíli jako první, ale kdo přijede s nejnižší spotřebou paliva. V případě stejné spotřeby rozhoduje vyšší průměrná rychlost a tudíž kratší celkový čas. Jede se v běžném provozu převážně na silnicích 1. a 2. třídy.

Soutěž má samozřejmě svůj časový limit, pokud jej posádka nedodrží, je diskvalifikována. Tím je celá jízda složitější, nestačí se courat jen „na spotřebu“, musí se dodržet minimální průměrná rychlost okolo 55 km/h. Posádka musí mít minimálně dva členy, přičemž vozy nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy. Jede se s vozy Škoda, letos byli na startu Fabie, Octavie a Superby. Nechybělo ani několik nových Octávek. Vozy se dále dělí do jednotlivých skupin (Benzín, Diesel) a kategorií (amatér, novinář, dealer). Letos startovalo celkem 61 posádek , z čehož čtvrtina jela s dieselovým motorem.

Hmotnost už není výhodou

Pro vyhodnocení celkového pořadí se v jednotlivých skupinách a kategoriích používá tzv. index poměrné spotřeby FEI (Fuel Efficiency Index), který zohledňuje hmotnost soutěžících vozidel. FEI se vypočítává jako jedna desetina aritmetického průměru dvojnásobku dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: FEI = 0,1 * (2*N+N/m)/3. Kdy "N" je dosažená průměrná spotřeba v litrech a "m" pohotovostní hmotnost vozidla.

Letos se startovalo z Kosmonos u Mladé Boleslavi, odkud se jelo do Lánova u Vrchlabí vzdáleného 163,4 km, kde soutěžící strávili sobotní večer. Připraven byl bohatý program, takže o zábavu bylo postaráno. Druhá etapa pokračovala hned v neděli ráno a vedla z Lánova zpět do známého prostředí servisních služeb Škoda v Kosmonosech a měřila 162,30 km. Celkem tedy bylo nutné urazit 325,70 km v čase 365 minut, což odpovídá minimální průměrné rychlosti 53,540 km/h.

Prověřili jsme novou Octávku

Jak to celé proběhlo? Po příjezdu do Kosmonos u Mladé Boleslavi (start první etapy) jsme přijeli až na poslední chvíli, cesta ze Zlína přeci jen něco trvá. Při registraci jsme proto obdrželi startovní číslo 58. Spolu se základními materiály jsme dostali i reklamní nálepky, kterými jsme museli oblepit auto. Součástí je i podrobný itinerář s přesným vyznačením cesty, na mapě jsme si trať vyznačili už sami. Neméně důležitým dokumentem je kartička, kde se zapisuje čas a také odpovědi na kontrolní otázky, jež mají prověřit, zdali jela posádka po vyznačené trati a nezkrátila si nikde cestu. Vesměs jde o otázky typu „Jaký je název čerpací stanice po vaší pravici na 84. kilometru?“ nebo „Zapište číslo mostu“ apod.

Po registraci je nutné dostavit se na technickou přejímku, kde bylo zkontrolováno, zda vůz není v rozporu s podmínkami soutěže atd. Poté nám bylo z mobilního stojanu do testovací Octavie 1.9 TDI/77 kW natankováno až po okraj nádrže, celkem se do vozu vešlo 47,40 litrů nafty. Víčko nádrže bylo poté zaplombováno, aby nedošlo k neregulérnímu natankování po cestě. Spotřeba se měří až v cíli podle toho, kolik paliva se po dojezdu vejde do nádrže. Poté byl vůz odtlačen na váhu, kde byla změřena jeho celková hmotnost bez posádky. Jak jsem už předeslal, do finální výsledku se zahrnuje i hmotnost. Musím říct, že naše Octavie patřila vzhledem ke své maximální výbavě k nejtěžším vozům na startu, na váze bylo naměřeno celkem 1413 kilogramů.

Náročná trasa

Vozy byly následně odtlačeny na parkoviště, odkud se postupně s dvouminutovým odstupem startovalo. První etapa vedla z Kosmonos přes pohádkové hřebeny Krkonoš až do Lánova u Vrchlabí. Šlo o velmi náročnou trasu, zvlášť když vezmeme v potaz nepříjemné stoupání v horách. Vzhledem k pětikilometrové zajížďce jsme do hotelu přijeli poslední se spotřebou 3,6 l/100 km (měřeno dle palubního počítače) a průměrnou rychlostí 50 km/h, což bylo pod hranicí minimální průměrné rychlosti. Měli jsme zkrátka půlhodinového zpoždění.

Do nedělní etapy jsme se vrhli s vědomím, že musíme přidat a jet okolo 60 km/h, abychom zpoždění dohnali a dostali se tak na minimální průměrnou rychlost 53,540 km/h nutnou k projetí cíle v časovém limitu. Trasa byla naštěstí o mnoho rychlejší než v sobotu, takže jsme půlhodinovou ztrátu dohnali a přijeli tak do Kosmonos průměrnou rychlostí 63 km/h. Za to, že jsme to vůbec stihli, musíme vděčit sedmikilometrovému dálničnímu úseku před Mladou Boleslaví, což byl jediný kus rovné cesty na soutěži. Zde jsme museli jet až 120 – 130 km/h, abychom cíl včas stihli, tyto rychlosti jsme jinak za celou soutěž nepoznali. Cílem jsme projeli o tři minuty dřív, než končil časový limit, pocit únavy vystřídala radost a euforie.

Za čtyři litry

Nyní jsme museli počkat na dotankování a konečně převážení vozu. Když byla odpečetěna nádrž a hrdlem začala dovnitř opět protékat nafta, bylo to poprvé v životě, co mi upřímně vadilo, že mi někdo tankuje do auta. V tu chvíli jsem proklínal každou kapku, která dovnitř protekla. Vzhledem k tomu, že v druhé etapě jsme snížili průměrnou spotřebu z 3,6 l/100 km na 3,3 l/100 km, čekal jsem výsledek okolo 3,5 litru.

Palubní počítač ovšem zase tak přesný nebyl, bylo nám dotankováno 13,24 litrů paliva, což znamená, že jsme za 325,70 km spotřebovali 4,07 litrů nafty na sto kilometrů při průměrné rychlosti 53,98 km/h. Stačilo to na první místo v dieselové skupině novinářů, celkově jsme v dieselech byli dvanáctí. Je tedy pořád co zlepšovat. Nejlepšího výsledku dosáhnul Jiří Honzejk s Fabií hatchback 1.9 SDI/47 kW (54,74 km/h), který trasu zajel s průměrnou spotřebou 2,51 l/100 km. Ve skupině benzínových motorů zvítězil Ing. Petr Farník s Fabií sedan 1.2/47 kW s průměrnou spotřebou 3,08 l/100 km (53,84 km/h).

Soutěž spotřeby Economy Run se můžete příští rok zúčastnit i vy, vřele vám to doporučuji. Není špatné vyzkoušet si, jak úsporně dokážete šlapat na plyn, člověku se dostane během dvou dnů ekonomický styl jízdy hezky pod kůži a základní návyky tam po nějakou dobu zůstanou, což každý jistě v běžném provozu ocení, každý ušetřený decilitr paliva se hodí.

Podrobnosti o soutěži a kompletní výsledky naleznete na adrese www.economyrun.cz. Nezapomeňte nahlédnout do obsáhlé fotogalerie, v jejím závěru naleznete jako bonbónek snímky z historického muzea Škodovky v Mladé Boleslavi, které jsme v závěru soutěže navštívili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…