reklama


Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

 
 

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž Economy Run, kterou pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my- s novou Octavií 1,9 TDI 77 kW.

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž spotřeby Economy Run, kterou každoročně pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my.

Absolvovali jsme tradiční soutěž spotřeby Economy Run, kterou pořádá každoročně na podzim Autoklub Škoda spolu s automobilkou Škoda Auto a dalšími partnery. Letos se konal 23. ročník soutěže, a to ve dnech 18. – 19. září (sobota, neděle). Trať mívá každoročně dvě etapy, během nichž je nutné ujet okolo tří set kilometrů. Vítězem není ten, kdo se objeví v cíli jako první, ale kdo přijede s nejnižší spotřebou paliva. V případě stejné spotřeby rozhoduje vyšší průměrná rychlost a tudíž kratší celkový čas. Jede se v běžném provozu převážně na silnicích 1. a 2. třídy.

Soutěž má samozřejmě svůj časový limit, pokud jej posádka nedodrží, je diskvalifikována. Tím je celá jízda složitější, nestačí se courat jen „na spotřebu“, musí se dodržet minimální průměrná rychlost okolo 55 km/h. Posádka musí mít minimálně dva členy, přičemž vozy nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy. Jede se s vozy Škoda, letos byli na startu Fabie, Octavie a Superby. Nechybělo ani několik nových Octávek. Vozy se dále dělí do jednotlivých skupin (Benzín, Diesel) a kategorií (amatér, novinář, dealer). Letos startovalo celkem 61 posádek , z čehož čtvrtina jela s dieselovým motorem.

Hmotnost už není výhodou

Pro vyhodnocení celkového pořadí se v jednotlivých skupinách a kategoriích používá tzv. index poměrné spotřeby FEI (Fuel Efficiency Index), který zohledňuje hmotnost soutěžících vozidel. FEI se vypočítává jako jedna desetina aritmetického průměru dvojnásobku dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: FEI = 0,1 * (2*N+N/m)/3. Kdy "N" je dosažená průměrná spotřeba v litrech a "m" pohotovostní hmotnost vozidla.

Letos se startovalo z Kosmonos u Mladé Boleslavi, odkud se jelo do Lánova u Vrchlabí vzdáleného 163,4 km, kde soutěžící strávili sobotní večer. Připraven byl bohatý program, takže o zábavu bylo postaráno. Druhá etapa pokračovala hned v neděli ráno a vedla z Lánova zpět do známého prostředí servisních služeb Škoda v Kosmonosech a měřila 162,30 km. Celkem tedy bylo nutné urazit 325,70 km v čase 365 minut, což odpovídá minimální průměrné rychlosti 53,540 km/h.

Prověřili jsme novou Octávku

Jak to celé proběhlo? Po příjezdu do Kosmonos u Mladé Boleslavi (start první etapy) jsme přijeli až na poslední chvíli, cesta ze Zlína přeci jen něco trvá. Při registraci jsme proto obdrželi startovní číslo 58. Spolu se základními materiály jsme dostali i reklamní nálepky, kterými jsme museli oblepit auto. Součástí je i podrobný itinerář s přesným vyznačením cesty, na mapě jsme si trať vyznačili už sami. Neméně důležitým dokumentem je kartička, kde se zapisuje čas a také odpovědi na kontrolní otázky, jež mají prověřit, zdali jela posádka po vyznačené trati a nezkrátila si nikde cestu. Vesměs jde o otázky typu „Jaký je název čerpací stanice po vaší pravici na 84. kilometru?“ nebo „Zapište číslo mostu“ apod.

Po registraci je nutné dostavit se na technickou přejímku, kde bylo zkontrolováno, zda vůz není v rozporu s podmínkami soutěže atd. Poté nám bylo z mobilního stojanu do testovací Octavie 1.9 TDI/77 kW natankováno až po okraj nádrže, celkem se do vozu vešlo 47,40 litrů nafty. Víčko nádrže bylo poté zaplombováno, aby nedošlo k neregulérnímu natankování po cestě. Spotřeba se měří až v cíli podle toho, kolik paliva se po dojezdu vejde do nádrže. Poté byl vůz odtlačen na váhu, kde byla změřena jeho celková hmotnost bez posádky. Jak jsem už předeslal, do finální výsledku se zahrnuje i hmotnost. Musím říct, že naše Octavie patřila vzhledem ke své maximální výbavě k nejtěžším vozům na startu, na váze bylo naměřeno celkem 1413 kilogramů.

Náročná trasa

Vozy byly následně odtlačeny na parkoviště, odkud se postupně s dvouminutovým odstupem startovalo. První etapa vedla z Kosmonos přes pohádkové hřebeny Krkonoš až do Lánova u Vrchlabí. Šlo o velmi náročnou trasu, zvlášť když vezmeme v potaz nepříjemné stoupání v horách. Vzhledem k pětikilometrové zajížďce jsme do hotelu přijeli poslední se spotřebou 3,6 l/100 km (měřeno dle palubního počítače) a průměrnou rychlostí 50 km/h, což bylo pod hranicí minimální průměrné rychlosti. Měli jsme zkrátka půlhodinového zpoždění.

Do nedělní etapy jsme se vrhli s vědomím, že musíme přidat a jet okolo 60 km/h, abychom zpoždění dohnali a dostali se tak na minimální průměrnou rychlost 53,540 km/h nutnou k projetí cíle v časovém limitu. Trasa byla naštěstí o mnoho rychlejší než v sobotu, takže jsme půlhodinovou ztrátu dohnali a přijeli tak do Kosmonos průměrnou rychlostí 63 km/h. Za to, že jsme to vůbec stihli, musíme vděčit sedmikilometrovému dálničnímu úseku před Mladou Boleslaví, což byl jediný kus rovné cesty na soutěži. Zde jsme museli jet až 120 – 130 km/h, abychom cíl včas stihli, tyto rychlosti jsme jinak za celou soutěž nepoznali. Cílem jsme projeli o tři minuty dřív, než končil časový limit, pocit únavy vystřídala radost a euforie.

Za čtyři litry

Nyní jsme museli počkat na dotankování a konečně převážení vozu. Když byla odpečetěna nádrž a hrdlem začala dovnitř opět protékat nafta, bylo to poprvé v životě, co mi upřímně vadilo, že mi někdo tankuje do auta. V tu chvíli jsem proklínal každou kapku, která dovnitř protekla. Vzhledem k tomu, že v druhé etapě jsme snížili průměrnou spotřebu z 3,6 l/100 km na 3,3 l/100 km, čekal jsem výsledek okolo 3,5 litru.

Palubní počítač ovšem zase tak přesný nebyl, bylo nám dotankováno 13,24 litrů paliva, což znamená, že jsme za 325,70 km spotřebovali 4,07 litrů nafty na sto kilometrů při průměrné rychlosti 53,98 km/h. Stačilo to na první místo v dieselové skupině novinářů, celkově jsme v dieselech byli dvanáctí. Je tedy pořád co zlepšovat. Nejlepšího výsledku dosáhnul Jiří Honzejk s Fabií hatchback 1.9 SDI/47 kW (54,74 km/h), který trasu zajel s průměrnou spotřebou 2,51 l/100 km. Ve skupině benzínových motorů zvítězil Ing. Petr Farník s Fabií sedan 1.2/47 kW s průměrnou spotřebou 3,08 l/100 km (53,84 km/h).

Soutěž spotřeby Economy Run se můžete příští rok zúčastnit i vy, vřele vám to doporučuji. Není špatné vyzkoušet si, jak úsporně dokážete šlapat na plyn, člověku se dostane během dvou dnů ekonomický styl jízdy hezky pod kůži a základní návyky tam po nějakou dobu zůstanou, což každý jistě v běžném provozu ocení, každý ušetřený decilitr paliva se hodí.

Podrobnosti o soutěži a kompletní výsledky naleznete na adrese www.economyrun.cz. Nezapomeňte nahlédnout do obsáhlé fotogalerie, v jejím závěru naleznete jako bonbónek snímky z historického muzea Škodovky v Mladé Boleslavi, které jsme v závěru soutěže navštívili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA

Francouzská automobilka PSA Group uvedla, že v případě…

Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications…

Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře

Praha si nechá vypracovat analýzu ekonomicky a provozně…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 






 
Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Dnes 13:53

Jen letos se představí mraky SUV, za všechny jmenujme Lamborghini Urus, Volkswagen T-Roc nebo Volvo XC40. Nebude jich však za chvíli přespříliš?




Blesk.cz

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už tam sedí 16 měsíců a pořád nechce sdělit heslo

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už…

Před pěti lety jsme na Živě.cz psali o jisté Ramoně Fricosuové, která odmítla sdělit soudu heslo ke svým pevným…

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji chytil pod krkem, neřvala, líčil u soudu agresor

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji…

Život herečky Veroniky Zelníčkové (23), známé ze seriálů Ordinace v růžové zahradě, Gympl nebo Cesty domů, loni…

 

iSport.cz

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je výhodnější být sedmý než šestý

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je…

Grémium Ligové fotbalové asociace zatím nehlasovalo o plánované změně herního systému první ligy. Řeší se ještě…

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na Maracaná je oraniště

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na…

Že jim není hanba! Brazílii trápí chudoba, ale na zbytečné vyhazování se prostředky vždycky najdou. Vláda na…

 

Reflex.cz

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala nejslavnější loď v historii lidstva?

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala…

Ve své době se jednalo o největší osobní parník na světě. Měl brázdit vody mezi Evropou a Severní Amerikou a…

 
 
reklama