Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

Jeli jsme Economy Run: soutěž o nejnižší spotřebu

 
 

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž Economy Run, kterou pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my- s novou Octavií 1,9 TDI 77 kW.

Umění není jezdit rychle, ale svižně a úsporně. Přesně to nabízí soutěž spotřeby Economy Run, kterou každoročně pořádá Autoklub Škoda. Vyhrává ten, kdo zajede předepsanou trasu s co nejnižší spotřebou. Letošního ročníku jsme se zúčastnili i my.

Absolvovali jsme tradiční soutěž spotřeby Economy Run, kterou pořádá každoročně na podzim Autoklub Škoda spolu s automobilkou Škoda Auto a dalšími partnery. Letos se konal 23. ročník soutěže, a to ve dnech 18. – 19. září (sobota, neděle). Trať mívá každoročně dvě etapy, během nichž je nutné ujet okolo tří set kilometrů. Vítězem není ten, kdo se objeví v cíli jako první, ale kdo přijede s nejnižší spotřebou paliva. V případě stejné spotřeby rozhoduje vyšší průměrná rychlost a tudíž kratší celkový čas. Jede se v běžném provozu převážně na silnicích 1. a 2. třídy.

Soutěž má samozřejmě svůj časový limit, pokud jej posádka nedodrží, je diskvalifikována. Tím je celá jízda složitější, nestačí se courat jen „na spotřebu“, musí se dodržet minimální průměrná rychlost okolo 55 km/h. Posádka musí mít minimálně dva členy, přičemž vozy nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy. Jede se s vozy Škoda, letos byli na startu Fabie, Octavie a Superby. Nechybělo ani několik nových Octávek. Vozy se dále dělí do jednotlivých skupin (Benzín, Diesel) a kategorií (amatér, novinář, dealer). Letos startovalo celkem 61 posádek , z čehož čtvrtina jela s dieselovým motorem.

Hmotnost už není výhodou

Pro vyhodnocení celkového pořadí se v jednotlivých skupinách a kategoriích používá tzv. index poměrné spotřeby FEI (Fuel Efficiency Index), který zohledňuje hmotnost soutěžících vozidel. FEI se vypočítává jako jedna desetina aritmetického průměru dvojnásobku dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: FEI = 0,1 * (2*N+N/m)/3. Kdy "N" je dosažená průměrná spotřeba v litrech a "m" pohotovostní hmotnost vozidla.

Letos se startovalo z Kosmonos u Mladé Boleslavi, odkud se jelo do Lánova u Vrchlabí vzdáleného 163,4 km, kde soutěžící strávili sobotní večer. Připraven byl bohatý program, takže o zábavu bylo postaráno. Druhá etapa pokračovala hned v neděli ráno a vedla z Lánova zpět do známého prostředí servisních služeb Škoda v Kosmonosech a měřila 162,30 km. Celkem tedy bylo nutné urazit 325,70 km v čase 365 minut, což odpovídá minimální průměrné rychlosti 53,540 km/h.

Prověřili jsme novou Octávku

Jak to celé proběhlo? Po příjezdu do Kosmonos u Mladé Boleslavi (start první etapy) jsme přijeli až na poslední chvíli, cesta ze Zlína přeci jen něco trvá. Při registraci jsme proto obdrželi startovní číslo 58. Spolu se základními materiály jsme dostali i reklamní nálepky, kterými jsme museli oblepit auto. Součástí je i podrobný itinerář s přesným vyznačením cesty, na mapě jsme si trať vyznačili už sami. Neméně důležitým dokumentem je kartička, kde se zapisuje čas a také odpovědi na kontrolní otázky, jež mají prověřit, zdali jela posádka po vyznačené trati a nezkrátila si nikde cestu. Vesměs jde o otázky typu „Jaký je název čerpací stanice po vaší pravici na 84. kilometru?“ nebo „Zapište číslo mostu“ apod.

Po registraci je nutné dostavit se na technickou přejímku, kde bylo zkontrolováno, zda vůz není v rozporu s podmínkami soutěže atd. Poté nám bylo z mobilního stojanu do testovací Octavie 1.9 TDI/77 kW natankováno až po okraj nádrže, celkem se do vozu vešlo 47,40 litrů nafty. Víčko nádrže bylo poté zaplombováno, aby nedošlo k neregulérnímu natankování po cestě. Spotřeba se měří až v cíli podle toho, kolik paliva se po dojezdu vejde do nádrže. Poté byl vůz odtlačen na váhu, kde byla změřena jeho celková hmotnost bez posádky. Jak jsem už předeslal, do finální výsledku se zahrnuje i hmotnost. Musím říct, že naše Octavie patřila vzhledem ke své maximální výbavě k nejtěžším vozům na startu, na váze bylo naměřeno celkem 1413 kilogramů.

Náročná trasa

Vozy byly následně odtlačeny na parkoviště, odkud se postupně s dvouminutovým odstupem startovalo. První etapa vedla z Kosmonos přes pohádkové hřebeny Krkonoš až do Lánova u Vrchlabí. Šlo o velmi náročnou trasu, zvlášť když vezmeme v potaz nepříjemné stoupání v horách. Vzhledem k pětikilometrové zajížďce jsme do hotelu přijeli poslední se spotřebou 3,6 l/100 km (měřeno dle palubního počítače) a průměrnou rychlostí 50 km/h, což bylo pod hranicí minimální průměrné rychlosti. Měli jsme zkrátka půlhodinového zpoždění.

Do nedělní etapy jsme se vrhli s vědomím, že musíme přidat a jet okolo 60 km/h, abychom zpoždění dohnali a dostali se tak na minimální průměrnou rychlost 53,540 km/h nutnou k projetí cíle v časovém limitu. Trasa byla naštěstí o mnoho rychlejší než v sobotu, takže jsme půlhodinovou ztrátu dohnali a přijeli tak do Kosmonos průměrnou rychlostí 63 km/h. Za to, že jsme to vůbec stihli, musíme vděčit sedmikilometrovému dálničnímu úseku před Mladou Boleslaví, což byl jediný kus rovné cesty na soutěži. Zde jsme museli jet až 120 – 130 km/h, abychom cíl včas stihli, tyto rychlosti jsme jinak za celou soutěž nepoznali. Cílem jsme projeli o tři minuty dřív, než končil časový limit, pocit únavy vystřídala radost a euforie.

Za čtyři litry

Nyní jsme museli počkat na dotankování a konečně převážení vozu. Když byla odpečetěna nádrž a hrdlem začala dovnitř opět protékat nafta, bylo to poprvé v životě, co mi upřímně vadilo, že mi někdo tankuje do auta. V tu chvíli jsem proklínal každou kapku, která dovnitř protekla. Vzhledem k tomu, že v druhé etapě jsme snížili průměrnou spotřebu z 3,6 l/100 km na 3,3 l/100 km, čekal jsem výsledek okolo 3,5 litru.

Palubní počítač ovšem zase tak přesný nebyl, bylo nám dotankováno 13,24 litrů paliva, což znamená, že jsme za 325,70 km spotřebovali 4,07 litrů nafty na sto kilometrů při průměrné rychlosti 53,98 km/h. Stačilo to na první místo v dieselové skupině novinářů, celkově jsme v dieselech byli dvanáctí. Je tedy pořád co zlepšovat. Nejlepšího výsledku dosáhnul Jiří Honzejk s Fabií hatchback 1.9 SDI/47 kW (54,74 km/h), který trasu zajel s průměrnou spotřebou 2,51 l/100 km. Ve skupině benzínových motorů zvítězil Ing. Petr Farník s Fabií sedan 1.2/47 kW s průměrnou spotřebou 3,08 l/100 km (53,84 km/h).

Soutěž spotřeby Economy Run se můžete příští rok zúčastnit i vy, vřele vám to doporučuji. Není špatné vyzkoušet si, jak úsporně dokážete šlapat na plyn, člověku se dostane během dvou dnů ekonomický styl jízdy hezky pod kůži a základní návyky tam po nějakou dobu zůstanou, což každý jistě v běžném provozu ocení, každý ušetřený decilitr paliva se hodí.

Podrobnosti o soutěži a kompletní výsledky naleznete na adrese www.economyrun.cz. Nezapomeňte nahlédnout do obsáhlé fotogalerie, v jejím závěru naleznete jako bonbónek snímky z historického muzea Škodovky v Mladé Boleslavi, které jsme v závěru soutěže navštívili.

Spolupracujeme s TipCars.com
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

V pondělí večer se Jiřímu Suchému (84) zatmělo před očima a při představení v Klatovech zkolaboval a byl…

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech republiky hrozí požáry

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech…

Naposledy Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval před nebezpečím vzniku požárů v polovině září a kvůli…

 

iSport.cz

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

Připravte se, zase to bude zábava. Start NHL je za dveřmi a nažhavení jsou nejen fanoušci, ale také samotní…

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již domluven, záleží na Liberci

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již…

Kouč libereckých fotbalistů Jindřich Trpišovský má zájem o nabídku stát se novým trenérem Sparty po Zdeňku…

 

Reflex.cz

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem vyrobeným z kulky

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem…

Po dlouhých dvaapadesáti letech bojů mezi levicovými povstalci z Revoluční ozbrojené síly Kolumbie (FARC -…

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Izraelský tátník prodělal před dvěma týdny mrtvici a od té doby byl v kritickém stavu. V úterý se jeho stav…