Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Katalánská rallye po 1. dnu: Mikkelsen vede těsně

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Čerstvá posila továrního týmu Hyundai Andreas Mikkelsen vede po prvním dnu Katalánskou rallye, jedenáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Pořadí po šesti rychlostních zkouškách (115,9 km RZ) je hodně vyrovnané, prvních sedm jezdců se srovnalo do 12,8 sekundy.

Soutěž na Pyrenejském poloostrově je specifická tím, že se jede první den na šotolině. V servisní zóně přestaví v pátek večer mechanici vozy za pětasedmdesát minut na asfaltovou specifikaci a na ní odjedou posádky zbývající dva dny.

Tänaka vylekaly kontrolky

Nejrychlejší začátek měl vítěz předchozího podniku v Německu Estonec Tänak na fordu a po dvou erzetách vedl. Na prvním průjezdu nejdelší erzety soutěže se však dostal do čela Mikkelsen. Povedlo se mu to na erzetě nazvané Terra Alta dlouhé 38,95 kilometrů, kde šotolinu pátečního dne střídalo několik asfaltových úseků. „Na asfaltové části erzety se mi najednou rozsvítily kontrolky a já myslel, že mám defekt pneumatiky. Rozhodilo mě to,“ vysvětloval Tänak. Ztratil 11,7 sekundy a propadl se na čtvrté místo průběžného pořadí, na kterém zůstal až do konce etapy.

Mikkelsen třetí erzetu vyhrál a pochvaloval si, že mu pomohly změny na diferenciálech, které udělal před zkouškou. Po čtvrté zkoušce ho sice předstihl o tři desetiny sekundy jeho norský krajan Ostberg, Mikkelsen se však na první místo vrátil. Při opakovaném průjezdu nejdelší erzetou (Terra Alta, 38,95 km) měl ovšem nahnáno. „Myslel jsem chvíli, že mám defekt nebo je něco se zavěšením, ale naštěstí jsme v pořádku v cíli. Na auto jsem si zvykl rychle a už se těším na víkendové asfalty,“ vyprávěl v cíli posledního pátečního testu.

Desátá místa mu nevadila

Z potenciálních uchazečů o titul si zatím vede nejlépe největší favorit Sebastian Ogier. Vzhledem k tomu, že je lídrem šampionátu, musel startovat jako první. Na šotolině to znamenalo čistit stopu ostatním, což není záviděníhodná pozice. Přesto dokončil úvodní den španělského podniku pouhých 1,4 sekundy za Mikkelsenem. Nesedla mu nejkratší zkouška dne dlouhá 6,5 kilometru, na které byl v obou průjezdech desátý. Vyhrál však závěrečný test dne Terra Alta a ve srovnání s prvním průjezdem zde zrychlil o 39 sekund! „S dneškem mohu být spokojený. Čekal jsem vzhledem ke své startovní pozici mnohem větší ztrátu. Uvidíme, co předvedou v dalších dnech Ott (Tänak) a Thierry (Neuville),“ zhodnotil Francouz svůj úspěšný vstup do rallye.

Video se připravuje ...

O Tänakovi již řeč byla, ale jak si vede další adept na titul Neuville? Zatím je na sedmém místě s mankem 13,7 sekundy za lídrem, což je vzdálenost, ze které se dá útočit. „Nepovedl se mi první průjezd Terra Alta, kde se mi nevyšel odhad na správnou směs pneumatik. Do druhé části etapy mě trochu brzdily dvě rezervy, které jsme měli, ale bylo to lepší než riskovat defekty a odstoupení,“ prohlásil Neuville.

Meeke brzdí nadšení

Katastrofálně dopadl první den pro tovární tým Toyota. Nejlépe postaveným jezdcem týmu je až osmý Hänninen a desátý Lappi. Nejzkušenější člen finské sestavy Latvala byl sice po sedmé erzetě sedmý, ale v závěrečném úseku dne začal z jeho Yarisu WRC vytékat olej a jezdec musel odstoupit. V sobotu uvidíme, jak byli mechanici úspěšní s opravou vozu a zda se Latvala vrátí do soutěže.

Dobrou cestu za návratem reputace a vlastního sebevědomí nastoupil Kris Meeke s továrním Citroënem C3 WRC, jenž je v průběžném hodnocení třetí s mankem tři sekundy na vedoucí příčku. Brit dokázal jako jediný během pátku vyhrát dvě rychlostní zkoušky, přesto nebyl se svým výkonem úplně spokojený. „V páté zkoušce jsem to přehnal a musel se otáčet. Škoda, byla to zbytečná ztráta. Náladu jsem si spravil na konci etapy a volba tvrdé směsi se ukázala jako správná. Moje současná pozice je dobrá a jsem za ní šťastný, ale netřeba přehánět nadšení,“ stojí Meeke nohama na zemi.

Kopecký se hodně zlobil

Smolařem dne byl český jezdec Jan Kopecký, který v Katalánsku obhajuje s továrním vozem Škoda Fabia R5 loňské prvenství v kategorii WRC2. Nejrychleji začal v této třídě Fin Teemu Suninen, ale Kopecký mu byl zpočátku blízko. Bohužel pouze do třetí rychlostní zkoušky. Musel odstartovat s minutovým odstupem za soupeřem, kterého dojel a dotyčný ho však nepustil před sebe.

„Jsem naštvaný, protože jsme žádali pořadatele o větší odstup od Serderidise kvůli prachu. Dojeli jsme ho a ztratili hodně času. Nemuselo se to stát, kdyby nás poslechli,“ zlobil se v cíli zkoušky Kopecký. Vyhrál sice poslední erzetu dne, ale na vedoucího jezdce WRC2 Suninena však na třetím místě ztrácí značných 1:18,8 minuty.

Video se připravuje ...

Kopeckého týmový kolega a nováček Juuso Nordgren z Finska je zatím v rámci WRC2 na pátém místě. Na jeho výkonu může být potěšitelná skutečnost, že při opakovaných průjezdech všech dnešních rychlostních zkoušek dokázal výrazně zrychlit.

Průběžné pořadí (po 6 z 19 RZ): 1. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 1:11:56,3; 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +1,4; 3. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC] +3,0; 4. Tänak, Jarveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +6,3; 5. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +7,1; 6. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +10,8; 7. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +12,8; 8. Hänninen, Lindström (Fin./Toyta Yaris WRC) +33,6; 9. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën C3 WRC) +1:02,2; 10. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:05,5; 11. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC´17) +1:22,4; 12. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +2:28,1 13. Veiby, Sklaermoen (Nor./Škoda Fabia R5) +3:09,9; 14. Sunninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta R5) +3:20,3; 15. Tempestini, Bernacchini (It./Citroën DS3 R5) +4:37,5; 16. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +4:39,1 (3. ve VRC2).

Zbývající program Katalánské rallye

Sobota – 8.00 RZ7 (24,40 km); 9.07 RZ8 (21,29 km); 9.54 RZ9 (14,12 km); 13.08 RZ10 (24,40 km); 14.15 RZ11 (21,29 km), 15.02 RZ12 (14,12 km); 17.00 RZ13 (2,24 km).

Neděle – 7.00 RZ14 (6,28 km); 7.38 RZ15 (16,35 km); 8.38 RZ16 (14,50 km); 10.14 RZ17 (6,28 km); 10.53 RZ18 (16,35 km); 12.18 RZ19 (14,50 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)