Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Katalánská rallye: Dva povrchy

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Jedenáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích se jmenuje Katalánská rallye a je jediná v letošním seriálu kde se budou střídat dva povrchy šotolina a asfalt.

Obhájce titulu Francouzem Sebastien Ogier (Ford), který vede šampionát s náskokem sedmnáct bodů před Belgičanem Thierry Neuvillem (Hyundai i20 Coupé) v Katalánsku loni vyhrál a celkem zde triumfoval již třikrát.

Soutěž se jela poprvé v roce 1957, součástí mistrovství Evropy (ERC) se stala 1975 a do mistrovství světa (WRC) byla zařazena v sezoně 1991. Od tohoto data se stal nejčastějším vítězem Sebastien Loeb, který s citroëny tří specifikací WRC (Xsara, C4 DS3) triumfoval celkem osmkrát!

První den rallye se odehraje na horské šotolině a součástí úvodní etapy jsou také dva průjezdy úsekem Terra Alta, která však ve své délce 38,95 kilometrů zahrnuje také několik asfaltových úseků.

Nejnáročnější bude zřejmě páteční večer, kdy mechanici musí vozy za pětasedmdesát minut nastavit ze šotoliny na asfalt. Hlavní změny zahrnují výměnu převodovky, zavěšení a snížení světlé výšky vozu. Katalánsko je známé hladkými a širokými asfalty na rozdíl od předchozí Německé rallye. Jezdci si budou muset dávat pozor na katování (zkracování zatáček), při kterém hrozí defekty pneumatik, v horším případě uražení zavěšení kola. Na jezdce čeká celkem 19 rychlostních zkoušek o celkové délce 312,02 kilometrů.

O titul jedou dva

V nejvýhodnější pozici z pohledu bodového zisku a postavení v šampionátu nastupují jezdci továrního týmu Ford, Sebastien Ogier a Ott Tänak. Francouz vede pořadí a může udělat zásadní krok k obhajobě titulu mistra světa. Ovšem ze hry není ani aktuálně třetí Estonec Ott Tänak, který zaostává 33 bodů za lídrem a jen 16 za druhým Neuvillem. V Poháru konstruktérů má tým M-Sport převahu 64 bodů před druhým Hyundaiem. Pokud nedojde v posledních třech soutěžích šampionátu (Španělsko, Velká Británie a Austrálie) k fatálnímu problému, mohl by se modrý ovál radovat po deseti letech z titulu mezi značkami.

„Rallye ve Španělsku je vždy jedinečná. Kombinace povrchů je specifická a zdejší fanoušci jsou skvělí. Mám odsud spoustu příjemných vzpomínek a bylo by hezké k nim přidat další. Blíží se konec šampionátu a ve hře je ještě devadesát bodů. Všichni musíme spolupracovat a využít na maximum náš potenciál,“ uvedl Ogier, který se v Katalánsku radoval z výher v letech 2013, 2014 a 2016. Vždy v barvách továrního týmu Volkswagen. Své letošní ambice podtrhl nejrychlejším časem ve čtvrtečním shakedownu (veřejný měřený trénink).

Chtějí zpátky na špičku

Hyundai Motorsport věří, že se mu ve Španělsku podaří vrátit se do hry o titul mistra světa. Na předchozím podniku v Německu se na začátku druhého dne vyřadil Neuville vlastní chybou, když v prudkém odbočení pravé zadní kolo svého vozu. Jeho největší sok v boji o titul Ogier dojel třetí a odskočil mu sedmnáct bodů.

Hyundai nasadí do Katalánské rallye tři posádky. Belgičana Thierryho Neuvilla, domácího Dani Sorda a nově i norského jezdce Adrease Mikkelsena, se kterým podepsal kontrakt na následující dvě sezóny. Čtvrtá posádka Hayden Paddon a Seb Marshall zůstává v týmu i pro příští sezónu.

Loni a předloni se týmu ve Španělsku dařilo, když skončil těsně pod první příčkou. „Máme za sebou dlouhou letní přestávku, kterou jsme využili pro obnovu sil. Chceme zabojovat o přední příčky a do závěru sezóny jdeme s velkým odhodláním. Vítáme v týmu Andrease (Mikkelsen) a doufáme, že společně s Thierrym (Neuville) a Danim (Sordó), pro kterého je to domácí rallye, dokáží předvést svoje maximum,“ uvedl šéf týmu Michel Nandan.

Francouzský boss je spokojen, že nová norská akvizice do týmu rychle zapadla: „Je na něm znát odhodlání a profesionalita. Proto jsme rádi, že se nám ho podařilo získat hned na dvě sezóny. Už se nemůžeme dočkat, až ho uvidíme v akci jak ve zbývajících rallye letošní sezóny, tak i v příští sezóně," dodal Nandan.

Spokojený je také samotný jezdec. „Jsem moc rád, že mi Hyundai nabídl příležitost vrátit se do seriálu na plný úvazek. Je jasné, že se připojuji k týmu světové úrovně s reálnými šancemi na zisk titulů,“ uvedl Mikkelsen.

Finové si věří

Toyota pokračuje v úspěšné sezoně, ve které se vrátila do světového šampionátu. Všichni tři její jezdci finské národnosti jsou v první desítce – 4. Jari-Matti Latvala, 8. Juho Hänninen a 10. Esapekka Lappi. V hodnocení značek je s vozem Yaris WRC zatím třetí, ale při dobré konstelaci by mohla ještě předstihnout druhý Hyundai. Toyota slavila letos také dvě vítězství zásluhou Latvaly ve Švédsku a Lappiho ve Finsku. Třetí jezdec týmu Hänninen byl ve Finsku třetí a v Německu čtvrtý, což ho před španělským vystoupením může rovněž naplňovat sebevědomím.

Video se připravuje ...

Soutěž, na které se kombinují šotlina a asfalt, bude novinkou pro šéfa továrního týmu Toyota Gazoo Racing a čtyřnásobného světového šampiona Tommiho Mäkinena. „Nikdy jsem na takovém typu soutěže nestartoval a ani jako manažer nevím, co od něj očekávat. Změna povrchů bude vyžadovat zvýšené úsilí od všech inženýrů a mechaniků. Jsem si však jistý, že všichni jsou připraveni a ví, co mají dělat,“ prohlásil Mäkinen a dodal: „V přípravě před Katalánskou rallye jsme udělali během dvoudenního testování několik zlepšení. Na asfaltu jsme se zaměřili na zavěšení kol a na šotolině byla naše pozornost upřena na fungování diferenciálu. Věřím, že můžeme být ve hře o dobré umístění.“

Nejzkušenější člen jezdecké sestavy Latvala se na katalánské tratě těší. „Mám rád takové kombinace, jako jsou ve Španělsku, kdy máme první den na šotolině a pak dva dny na asfaltu. Jedná se o nejlepší asfaltové povrchy, které se kvalitou blíží těm okruhovým. Z jezdeckého hlediska není problém se přes noc přeorientovat na jiný styl, ze šotolinových návyků na asfaltové. Naše auto dokázalo vítězství ve Finsku své kvality na nezpevněném povrchu a výkon motoru na německých asfaltech nás naplňuje přesvědčením, že bychom měli být velice konkurenceschopní,“ domnívá se Latvala.

Vracíme se do školy

Tým Citroën je v aktuálním hodnocení na čtvrtém místě a v Katalánsku chce tuto pozici změnit. Jeho jezdci Francouz Stéphane Lefebvre a Brit Kris Meeke absolvovali v podobných terénech třídenní test. Společně s nimi jezdil s vozem také devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb.

„V posledních třech soutěžích sezóny chce dosáhnout dobrých výsledků a stavíme na stupních vítězů, které se nám podařilo dosáhnout v Německu. Vracíme se do školy automobilových soutěží, protože trať je ve Španělsku poměrně specifická. Těšíme se více na asfalt, ale v závislosti na počasí může být pozice našich posádek po prvním dnu výhodou, nebo naopak nepřekonatelným handicapem. Jestliže budeme vpředu, můžeme využít potenciál C3 WRC na asfaltu. Při testech jsme vyzkoušeli několik možností nastavení auta, které chceme aplikovat,“ prohlásil šéf týmu Yves Matton.

V sestavě Citroënu kupodivu chybí irský pilot Craig Breen, který je aktuálně sedmý ve světovém šampionátu a v letošní sezoně je jednoznačně nejlepší akvizicí francouzské značky.

Kopecký může vyhrát

Tovární tým Škoda Motorsport nastoupí ve Španělsku s dvojicí vozů Fabia R5. Řídit je budou mistr České republiky Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem a dvacetiletý Juuso Nordgren z Norska se spolujezdcem Tapiem Suominenem. Cílem Jana Kopeckého je obhajoba loňského prvenství ve Španělské rallye kategorie WRC2, finský juniorský šampion z roku 2015 Nordgren bude prvním mladým jezdcem, jehož bude tým testovat jako možného kandidáta na post továrního pilota pro rok 2018.

„Rok 2017 byl nejúspěšnější v historii týmu Škoda Motorsport. Tovární jezdci Pontus Tidemand a Jonas Andersson vybojovali s předstihem titul v kategorii WRC2 a tým zvítězil v hodnocení týmů. Škoda také vybojovala titul mezi výrobci v rámci FIA Asijsko-pacifického šampionátu. O jezdeckém titulu se zde rozhodne mezi dvěma jezdci týmu MRF ŠKODA během nadcházející Indické rallye. Nyní jsme ve fázi hledání nových mladých talentovaných jezdců, kteří by doplnili náš tým v roce 2018. Potom, co jsme připravili dva mistry světa ve třídě WRC2, jsem si jistý, že máme co nabídnout,“ vysvětluje šéf továrního týmu Michal Hrabánek.

Video se připravuje ...

Český manažer dále rozvíjí myšlenku o angažování jezdců pro další sezonu. „Potom, co jsme intenzivně sledovali mladé talentované jezdce, máme seznam kandidátů. Juuso je prvním mladým pilotem, kterého vyzkoušíme. Na následující Britské rallye nasadíme norskou posádku Ole Christian Veiby a Stig Rune Skjaermoen. Doplní je Pontus Tidemand s Jonasem Anderssonem ze Švédska a znovu také Juuso Nordgren,“ dodává Michal Hrabánek.

Pro mladíka Nordgrena bude jistě dobrým měřítkem Jan Kopecký. Ten dojel v roce 2015 na druhém místě za týmovým kolegou Tidemandem. V minulém roce letošního mistra kategorie WRC2 překonal a ve své kategorii vyhrál. „První den se jede na většinou šotolině a od druhého na asfaltu, který je hodně rovný a hladký. Je to hodně podobné, jako když jezdíte na okruhu. Hned první den nás navíc čeká poměrně dlouhá erzeta Terra Alta, která je pro všechny velkou výzvou,“ poukázal Kopecký na nejdelší, 39 kilometrů dlouhý test, který posádky pojedou v pátek dvakrát.

Program Katalánské rallye

Pátek – 9.53 RZ1 (12,50 km); 10.21 RZ2 (6,50 km); 10.56 RZ3 (38,95 km); 15.19 RZ4 (12,50 km); 15.47 RZ5 (6,50 km); 16.22 RZ6 (38,95 km).

Sobota – 8.00 RZ7 (24,40 km); 9.07 RZ8 (21,29 km); 9.54 RZ9 (14,12 km); 13.08 RZ10 (24,40 km); 14.15 RZ11 (21,29 km), 15.02 RZ12 (14,12 km); 17.00 RZ13 (2,24 km).

Neděle – 7.00 RZ14 (6,28 km); 7.38 RZ15 (16,35 km); 8.38 RZ16 (14,50 km); 10.14 RZ17 (6,28 km); 10.53 RZ18 (16,35 km); 12.18 RZ19 (14,50 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC´17) 177; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 160; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC´17) 144; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 123; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 89;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC´17) 87; 7. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 64; 8. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 58; 9. Paddon (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) 55; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 49; 11. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 39; 12. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 31; 13. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 25; 14. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 22; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 19; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 3; 19. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 20. Kremer (Něm./Ford Fiesta WRC´17) 2; 21. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 22. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 325; 2. Hyundai Motorsport 261; 3. Toyota Motorsport 213; 4. Citroën Racing 163.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 42; Tänak 23; Latvala 23; Evans 17; Lappi 16; Ogier 15; Sordo 14; Meeke 11; Paddon 11;; Hänninen 5; Suninen 4; Ostberg 2; Breen 2; Mikkelsen 2; Lefebvre 1, Kopecký 1. Vedení v soutěži: Neuville 40; Tänak 38; Meeke 25; Latvala 23; Evans 17; Ogier 14; Lappi 12; Paddon 9; Hänninen 5; Mikkelsen 3; Ostberg 1, Sordó 1, Kopecký 1. Stupně vítězů: Ogier 7; Neuville 6; Tänak 5; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 1; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1, Mikkelsen 1.

Zbývající podniky MS - 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)