Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb která značka patří do jakého koncernu?

David Bureš
Diskuze (62)
Už jen minimum automobilových značek je samostatných, nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.

Automobilový svět je už mnoho let ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend konsolidace je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908.

Hlavním důvodem spojování do velkých koncernů je snaha o snížení nákladů. Jednu techniku (platformu, motory, apod.) může využívat více značek, což snižuje náklady, s čímž pomáhá i společný vývoj novinek.

Vůbec největším automobilovým koncernem na světě, co do prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek – Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (Osobní vozy). K tomu je však potřeba připočíst ještě Volkswagen Užitkové vozy zaměřený na užitková vozidla, výrobce nákladních vozů MAN a Scania a motocyklového výrobce Ducati. Letos oznámená třináctá značka pak bude zajišťovat služby sdílení vozidel nebo provozovat vlastní flotily vozů taxi

Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu (+Fiatu Professional) a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. SRT orientované na sportovní vozy bylo jen krátkou epizodou.

V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého – vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamějším výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia.

Právě aliance Renault Nissan dokazuje, jak různorodá může být spolupráce napříč automobilovým světem. Nissan dlouho spolupracoval s Mitsubishi, které letos nakonec koupil. Mitsubishi zase vedle toho spolupracovalo s PSA. V posledních letech je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. A když už jsme u Daimleru – ten zase vlastní část značky Aston Martin, která je od osamostatnění se od Fordu v roce 2007 volně stojící. Vlastní jí několik akcionářů z různých koutů světa.

Ne vždy se ale konsolidace ukáže jako spásné řešení. Dobrým příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Ten vznikl v roce 1998, už v roce 2007 ale Daimler podíl v Chrysleru prodal. Důvodem byly finanční potíže americké značky, které nepomohly vyřešit ani restrukturalizace. Výsledkem byl nakonec v roce 2009 krach Chrysleru, tehdy vlastněným investiční skupinou Cerberus.

Podobně nedopadla spolupráce Volkswagenu se Suzuki, ze kterého japonská značka raději vycouvala. Americké koncerny zase dokázaly, že už jsou moc velké a jednotlivé značky si navzájem konkurují, případně že nevydělávají. To byl důvod konce Saturnu, Pontiacu nebo už dříve Oldsmobilu (GM).

Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle zmíněného Aston Martinu se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (asi 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani oni...

David Bureš
Diskuze (62)
5. 1. 2019 11:51
Opel je špatně.
Ten obrázek bude asi dost starej. Pokud vím, tak německej Opel nepatří americkýmu GM, ale francouzskýmu Peugeotu (PSA).
Avatar - praděda7
27. 10. 2016 22:34
Re: Toyota vs. VW
Toyota si zalozila svou povest a uspech na kvalite a spolehlivosti svych vozu. Pro Toyotu jsem pracoval 25 let v kvality kontrol divizi, tak mam o tom jakysi prehled.
Avatar - praděda7
27. 10. 2016 22:29
Re: z okna pod modrým oválem
Momentalni hodnota firmy je presne jen momentalni. I Jaguar byl kdysi hodnocen hodne vysoko a dnes je soucasti nejakeho indickeho koncernu. A tady je to nebezpeci pro BMW. BMW nema dostatecne silne zazemi, ktere generuje profit potrebny pro dalsi vyvoj. I MB uz BMW predstihlo v prodejich osobaku a jejich truck divize je silna. BMW nema jiny zdroj prijmu nez osobni vozy a nejake drobne z motorek. To je ta zakladni slabost, ktera muze BMW dostihnout.
Avatar - praděda7
27. 10. 2016 22:18
Re: z okna pod modrým oválem
Ale ano, samozrejme ze to, ze svet nepreje sportakum je chyba ekofasistu, ale BMW si zalozilo svoje jmeno prave na sportvne ladenych vozech a je proto jako takove zakazniky vnimano. Ano, neni hard core jako Porsche, ale do sportovniho portfolia urcite patri a je proto trendem ohrozeno.
Avatar - deolator
27. 10. 2016 15:13
Re: FCA
To nic nemění na tom, že Daimler má značku Maybach