24.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb která značka patří do jakého koncernu?

 

Už jen minimum automobilových značek je samostatných, nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.

Automobilový svět je už mnoho let ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend konsolidace je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908.

Hlavním důvodem spojování do velkých koncernů je snaha o snížení nákladů. Jednu techniku (platformu, motory, apod.) může využívat více značek, což snižuje náklady, s čímž pomáhá i společný vývoj novinek.

Vůbec největším automobilovým koncernem na světě, co do prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek – Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (Osobní vozy). K tomu je však potřeba připočíst ještě Volkswagen Užitkové vozy zaměřený na užitková vozidla, výrobce nákladních vozů MAN a Scania a motocyklového výrobce Ducati. Letos oznámená třináctá značka pak bude zajišťovat služby sdílení vozidel nebo provozovat vlastní flotily vozů taxi

Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu (+Fiatu Professional) a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. SRT orientované na sportovní vozy bylo jen krátkou epizodou.

V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého – vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamějším výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia.

Právě aliance Renault Nissan dokazuje, jak různorodá může být spolupráce napříč automobilovým světem. Nissan dlouho spolupracoval s Mitsubishi, které letos nakonec koupil. Mitsubishi zase vedle toho spolupracovalo s PSA. V posledních letech je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. A když už jsme u Daimleru – ten zase vlastní část značky Aston Martin, která je od osamostatnění se od Fordu v roce 2007 volně stojící. Vlastní jí několik akcionářů z různých koutů světa.

Ne vždy se ale konsolidace ukáže jako spásné řešení. Dobrým příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Ten vznikl v roce 1998, už v roce 2007 ale Daimler podíl v Chrysleru prodal. Důvodem byly finanční potíže americké značky, které nepomohly vyřešit ani restrukturalizace. Výsledkem byl nakonec v roce 2009 krach Chrysleru, tehdy vlastněným investiční skupinou Cerberus.

Podobně nedopadla spolupráce Volkswagenu se Suzuki, ze kterého japonská značka raději vycouvala. Americké koncerny zase dokázaly, že už jsou moc velké a jednotlivé značky si navzájem konkurují, případně že nevydělávají. To byl důvod konce Saturnu, Pontiacu nebo už dříve Oldsmobilu (GM).

Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle zmíněného Aston Martinu se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (asi 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani oni...

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…