reklama


24.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb která značka patří do jakého koncernu?

 

Už jen minimum automobilových značek je samostatných, nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.

Automobilový svět je už mnoho let ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend konsolidace je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908.

Hlavním důvodem spojování do velkých koncernů je snaha o snížení nákladů. Jednu techniku (platformu, motory, apod.) může využívat více značek, což snižuje náklady, s čímž pomáhá i společný vývoj novinek.

Vůbec největším automobilovým koncernem na světě, co do prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek – Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (Osobní vozy). K tomu je však potřeba připočíst ještě Volkswagen Užitkové vozy zaměřený na užitková vozidla, výrobce nákladních vozů MAN a Scania a motocyklového výrobce Ducati. Letos oznámená třináctá značka pak bude zajišťovat služby sdílení vozidel nebo provozovat vlastní flotily vozů taxi

Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu (+Fiatu Professional) a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. SRT orientované na sportovní vozy bylo jen krátkou epizodou.

V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého – vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamějším výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia.

Právě aliance Renault Nissan dokazuje, jak různorodá může být spolupráce napříč automobilovým světem. Nissan dlouho spolupracoval s Mitsubishi, které letos nakonec koupil. Mitsubishi zase vedle toho spolupracovalo s PSA. V posledních letech je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. A když už jsme u Daimleru – ten zase vlastní část značky Aston Martin, která je od osamostatnění se od Fordu v roce 2007 volně stojící. Vlastní jí několik akcionářů z různých koutů světa.

Ne vždy se ale konsolidace ukáže jako spásné řešení. Dobrým příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Ten vznikl v roce 1998, už v roce 2007 ale Daimler podíl v Chrysleru prodal. Důvodem byly finanční potíže americké značky, které nepomohly vyřešit ani restrukturalizace. Výsledkem byl nakonec v roce 2009 krach Chrysleru, tehdy vlastněným investiční skupinou Cerberus.

Podobně nedopadla spolupráce Volkswagenu se Suzuki, ze kterého japonská značka raději vycouvala. Americké koncerny zase dokázaly, že už jsou moc velké a jednotlivé značky si navzájem konkurují, případně že nevydělávají. To byl důvod konce Saturnu, Pontiacu nebo už dříve Oldsmobilu (GM).

Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle zmíněného Aston Martinu se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (asi 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani oni...

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Italský premiér po prohraném referendu končí. Ve funkci počká na nástupce Italský premiér po prohraném referendu končí. Ve funkci počká na nástupce

Italský premiér Matteo Renzi podal demisi do rukou…

Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET za skoro…

Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 






 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

 

iSport.cz

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl obviněn z týrání dítěte

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl…

Jeden šok za druhým! Sotva hokejoví fanoušci vstřebali nečekanou informaci, že v krvi slovenského hokejisty…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama