24.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb která značka patří do jakého koncernu?

 

Už jen minimum automobilových značek je samostatných, nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.

Automobilový svět je už mnoho let ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend konsolidace je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908.

Hlavním důvodem spojování do velkých koncernů je snaha o snížení nákladů. Jednu techniku (platformu, motory, apod.) může využívat více značek, což snižuje náklady, s čímž pomáhá i společný vývoj novinek.

Vůbec největším automobilovým koncernem na světě, co do prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek – Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (Osobní vozy). K tomu je však potřeba připočíst ještě Volkswagen Užitkové vozy zaměřený na užitková vozidla, výrobce nákladních vozů MAN a Scania a motocyklového výrobce Ducati. Letos oznámená třináctá značka pak bude zajišťovat služby sdílení vozidel nebo provozovat vlastní flotily vozů taxi

Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu (+Fiatu Professional) a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. SRT orientované na sportovní vozy bylo jen krátkou epizodou.

V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého – vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamějším výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia.

Právě aliance Renault Nissan dokazuje, jak různorodá může být spolupráce napříč automobilovým světem. Nissan dlouho spolupracoval s Mitsubishi, které letos nakonec koupil. Mitsubishi zase vedle toho spolupracovalo s PSA. V posledních letech je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. A když už jsme u Daimleru – ten zase vlastní část značky Aston Martin, která je od osamostatnění se od Fordu v roce 2007 volně stojící. Vlastní jí několik akcionářů z různých koutů světa.

Ne vždy se ale konsolidace ukáže jako spásné řešení. Dobrým příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Ten vznikl v roce 1998, už v roce 2007 ale Daimler podíl v Chrysleru prodal. Důvodem byly finanční potíže americké značky, které nepomohly vyřešit ani restrukturalizace. Výsledkem byl nakonec v roce 2009 krach Chrysleru, tehdy vlastněným investiční skupinou Cerberus.

Podobně nedopadla spolupráce Volkswagenu se Suzuki, ze kterého japonská značka raději vycouvala. Americké koncerny zase dokázaly, že už jsou moc velké a jednotlivé značky si navzájem konkurují, případně že nevydělávají. To byl důvod konce Saturnu, Pontiacu nebo už dříve Oldsmobilu (GM).

Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle zmíněného Aston Martinu se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (asi 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani oni...

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se setkala tváří v tvář se sestrou, kterou viní z jeho smrti

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se…

Střetly se tváří v tvář. Zdrcená maminka Dagmar Komanová (24) z Oravy, jejíž synek Jakoubek (†2) zemřel…

Přepychový vkus těhotné Meghan: Bříško vystavuje v outfitech za statisíce

Přepychový vkus těhotné Meghan: Bříško vystavuje v…

Od svatby s princem Harrym přitahuje stále větší pozornost, která ještě zesílila poté, co se potvrdilo, že…

 

iSport.cz

Dal dvoustý gól, ale neslavil. Byli jsme hrozní, nechápal sparťan Pech

Dal dvoustý gól, ale neslavil. Byli jsme hrozní,…

Dlouho byl jediným střelcem večera. Šťastnou brankou od brusle zapsal Lukáš Pech dvoustý gól v extralize. Po…

Liga mistrů: Ronaldo s Juventusem vyloupil Old Trafford, Džeko zářil

Liga mistrů: Ronaldo s Juventusem vyloupil Old…

Bosenský fotbalista Edin Džeko dvěma góly a asistencí zařídil AS Řím v Lize mistrů výhru 3:0 nad CSKA Moskva.…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…