24.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb která značka patří do jakého koncernu?

 

Už jen minimum automobilových značek je samostatných, nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.

Automobilový svět je už mnoho let ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend konsolidace je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908.

Hlavním důvodem spojování do velkých koncernů je snaha o snížení nákladů. Jednu techniku (platformu, motory, apod.) může využívat více značek, což snižuje náklady, s čímž pomáhá i společný vývoj novinek.

Vůbec největším automobilovým koncernem na světě, co do prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek – Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (Osobní vozy). K tomu je však potřeba připočíst ještě Volkswagen Užitkové vozy zaměřený na užitková vozidla, výrobce nákladních vozů MAN a Scania a motocyklového výrobce Ducati. Letos oznámená třináctá značka pak bude zajišťovat služby sdílení vozidel nebo provozovat vlastní flotily vozů taxi

Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu (+Fiatu Professional) a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. SRT orientované na sportovní vozy bylo jen krátkou epizodou.

V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého – vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamějším výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia.

Právě aliance Renault Nissan dokazuje, jak různorodá může být spolupráce napříč automobilovým světem. Nissan dlouho spolupracoval s Mitsubishi, které letos nakonec koupil. Mitsubishi zase vedle toho spolupracovalo s PSA. V posledních letech je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. A když už jsme u Daimleru – ten zase vlastní část značky Aston Martin, která je od osamostatnění se od Fordu v roce 2007 volně stojící. Vlastní jí několik akcionářů z různých koutů světa.

Ne vždy se ale konsolidace ukáže jako spásné řešení. Dobrým příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Ten vznikl v roce 1998, už v roce 2007 ale Daimler podíl v Chrysleru prodal. Důvodem byly finanční potíže americké značky, které nepomohly vyřešit ani restrukturalizace. Výsledkem byl nakonec v roce 2009 krach Chrysleru, tehdy vlastněným investiční skupinou Cerberus.

Podobně nedopadla spolupráce Volkswagenu se Suzuki, ze kterého japonská značka raději vycouvala. Americké koncerny zase dokázaly, že už jsou moc velké a jednotlivé značky si navzájem konkurují, případně že nevydělávají. To byl důvod konce Saturnu, Pontiacu nebo už dříve Oldsmobilu (GM).

Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle zmíněného Aston Martinu se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (asi 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani oni...

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard

Švýcarský výrobce luxusního zboží Richemont nabízí za…

Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu

Česká republika si pořídila další evropský unikát:…

Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket

Na burzách kryptoměn se letos protáčí nejvíce peněz v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kdo je kdo v automobilovém světě, aneb…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dnes 10:56

Dvojčata z NDR měli sen, chtěli vlastnit ikonické Porsche 356. Tehdejší politická situace jim nepřála, ale nevzdali se.




Blesk.cz

Pohřeb Dolores O'Riordan: Zpěvačku vystavili v otevřené rakvi

Pohřeb Dolores O'Riordan: Zpěvačku vystavili v…

V pondělí se světem rozletěla smutná zpráva. Zpěvačka kapely The Cranberries Dolores O`Riordan (†46) byla…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil nacisty, že se Den D neodehraje v Normandii

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil…

Juan Pujol García rozhodně nebyl typickým mužem, kterého si představíte, když se řekne slovo špion. Válkou…

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…