Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Video: Srážka s krocanem - Kam dohlédne noční vidění?

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Který z německých výrobců luxusních aut nabízí nejlepší systém nočního vidění? Redaktoři amerického časopisu Car And Driver to vědí.

Otestovali totiž příslušníky tzv. Velké trojky: Audi A8 L, BMW 750i a od Mercedesu ke zkouškám nenastoupil překvapivě sedan třídy S, nýbrž kupé CL 550. Je pravda, že si novináři pěkně vyhráli. Použili třeba dálkově ovládanou figurínu krocana (jak typické, že?) nebo jelena.

Noční vidění se dá zkoušet i za světla, jen musíte zatemnit čelní sklo a boční okna. Stačí k tomu balící papír a lepící páska. Dále je potřeba slalomová trať vytyčená kužely, které sice Američané říkají „autocross“, ale s motoristickou disciplínou známou pod tímto názvem v Evropě nemá nic společného. Páni novináři jeli samozřejmě na asfaltu - a nakonec stejně až za tmy, byť papír na sklech zůstal. Audi projelo okruh bez větších problémů. BMW se potkalo s kužely a Mercedes dokonce s krocanem.

Noční vidění představuje luxusní prvek výbavy a je ukázkou současného technického pokroku. V praxi ale moc nefungovalo ani v jednom z testovaných aut. Nejlépe si vedlo při detekci chodců - ta byla v rozmezí 90-150 m úspěšná vždy. V mnichovském voze však nepoužili vybarvení zobrazované osoby, zatímco v ingolstadtském ano. Ve Stuttgartu zůstali někde na půli cesty. Ke zvířeti velikosti mladého jelena se pak pomalou rychlostí na nejkratší vzdálenost bez poškození auta přiblížíte se sedmičkovým BMW. Celkový vítěz testu ale vyhlášen nebyl.

Mimochodem, v USA stojí noční vidění pro A8 2.300 dolarů (46,5 tisíce korun), u BMW zaplatí zákazník 2.600 (52.500 Kč) a u Mercedesu dokonce 3.490 dolarů, tedy na české koruny tučných 70,5 tisíce. Nejdražší systém je ovšem v aktivním provedení. Zatímco Audi a Mercedes mají umístěnu obrazovku na přístrojovém štítu (trojcípá hvězda navíc největší a nejostřejší), u BMW je postaru mimo zorné pole řidiče a sdílí displej s navigací.

Připomeňme, že Night Vision poprvé zákazníkům nenabídl nikdo z Němců, ale americký Cadillac z koncernu General Motors, a to již na přelomu století.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
28. 6. 2012 15:53
Re: Zobrazovanie
Vdaka za uzitocne info :yes: To uz vyzera celkom zaijimavo, ale aj tak by ma to este nepresvedcilo na objednanie si nocneho videnia...
28. 6. 2012 15:50
Re: Zobrazovanie
Jasne, ze sa to lahko hovori :-) Som len jednoduchy uzivatel, nie vyvojar. Je mi jasne, ze keby to bolo take jednoduche, uz by to tu davno bolo. Ale snad jedneho dna aj to bude
Avatar - HitmanPB
20. 6. 2012 23:55
Re: Zobrazovanie
Tento systém mám, trocha som sa pohrabal v návode a vyčítal som nasledovné.
Sledovanie je rozdelené na dve sekcie - priamo pred vozidlom a sprava a zľava vedľa vozidla. Podľa toho sa na HUD zobrazia odlišné ikony s tým že od vzdialenosti 15m sú ikony žlté a zväčšujú sa. Oblasť sa sleduje podľa natočenia kolies vozidla a mení sa s rýchlosťou jazdy. Zvieratá nie su zobrazované na HUD, primárne je systém zameraný na človeka. Ešte jedna poznámka, treba zapnúť rozpoznávanie osôb cez iDrive v menu NightVision.

Myslím, že zobrazenie výstrahy je tiež plus k bezpečnosti, hlavne pokiaľ je vodič po dlhej jazde mierne unavený a reakčná schopnosť klesá, resp. pokiaľ sú zhoršené vonkajšie podmienky.

Samozrejme, že si treba uvedomiť, že systém je iba pomocníkom a hlavnú zodpovednosť má vodič.
Ak už niekomu nestačí výstraha v zornom poli vodiča, tak potom alebo je veľmi unavený alebo sa absolútne nevenuje riadeniu.
20. 6. 2012 22:01
Re: Zobrazovanie
To se snadno řekne, že. Tohle by ráda spousta lidí, ale často si ani neuvědomují, že hýbou-li hlavou, překážka se, tak říkajíc, pohybuje po skle. Nejen že potřebuješ zjistit relativní polohu překážky vůči autu a sledovat ji, potřebuješ i sledovat pohyb hlavy řidiče, určit polohu jeho očí a sledovat je. Proto mají piloti tenhle systém integrovaný v helmě. Mnohem jednodušší by bylo udělat brýle, které zobrazují rozšířenou realitu a jsou napojené na palubní systém auta. Což není problém, pokud máš dost peněz. Vlastně, proč šetřit, co takhle napojit přímo tvůj mozek?

Pokud ten systém dokáže na 100 metrů ve vánici nebo mlze rozpoznat člověka a varovat tě, opravdu to není užitečné? Už jsem viděl příští generaci, která tě umí upozornit třeba na chodce, který se chystá vejít ti před auto. Fungující samozřejmě i přes den. Systém Audi sice zkoumá, jestli se objekt pohybuje směrem do tvé cesty, nebo ne, ale nesleduje tak široké okolí, aby fungoval třeba ve městě na přechodech.
20. 6. 2012 16:14
Zobrazovanie
Zatial sa mi tento system nezda vobec uzitocny. Vyznam by mal podla mna vtedy, ak by bol zosuladeny s HUD, ktory by farebne zvyraznil obrysy detekovaneho chodca, zvierata alebo ineho objektu takpovediac v realnom svete. Zobrazovanie na pristrojovom stite alebo displeji navigacie sa mi zda zbytocne.