Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg v Ženevě 2010

Michal Fokt
Tak trošku potají a nenápadně přišel s novým modelem Agera švédský výrobce supersportů Koenigsegg. Zaslouženou pozornost ale vzbudil i tak.

Koenigsegg Agera

Zdá se to neuvěřitelné, ale švédská miniautomobilka Koenigsegg už existuje patnáct let. Dobrý důvod k oslavě – třeba novou generací supersportu. Ačkoli na první pohled poznáte, že je to zase Koenigsegg, někdo dostal spásný nápad a místo nicneříkajících zkratek jako CCX a CCX-R tu máme konečně jméno – Agera.

Novinka je (logicky) postavena na základě současné řady CC a i vzhled je spíše důkladným faceliftem než novou generací. Ale proč měnit osvědčené a charakteristické… Navíc noví majitelé určitě uslyší na vylepšenou pohonnou jednotku.

Lepší aerodynamika, jistější kontakt kol s povrchem v zatáčkách, či nové vrtané keramické kotouče o průměru 392 mm vpředu a 380 mm vzadu (ze stovky auto zastaví na vzdálenosti 30,5 metru) mají zajistit ještě sportovnější svezení. Byl vyvinut speciální systém regulace trakce, který se podle automobilky umí přizpůsobit momentálním adhezním podmínkám a jízdním stylům. Jinak tedy bude fungovat, pokud pojedete ráno pro rohlíky a jinak, když se dostanete na zledovatělý okruh.

Teď už ale pojďme nakouknout pod karbonový kryt motoru. Tam se totiž, zcela podle zvyklostí před zadní nápravou, ukrývá dvojicí turbodmychadel dopovaný vidlicový osmiválec o výkonu 669 kW a nejvyšším točivém momentu 1100 Nm při 5100 min-1. Celých 1000 Nm z něho je navíc k dispozici mezi 2680 a 6100 min-1. Asi vás proto nepřekvapí, že dokáže tenhle neuvěřitelně silný motor z klidu na 100 km/h katapultovat (jen) 1290 kg vážící vůz za 3,1 sekundy a na 200 km/h dokonce jen za 8,9 sekund. Nejvyšší rychlost má být 390 km/h.

Uvnitř vozu nechybí karbon, sdružený ukazatel rychlosti a otáček jako ze Star Treku, palubní akcelerometr, navigace, rádio nebo stopky.

V Ženevě se ukázal předprodukční prototyp, dokončování vozu prý zabere ještě tak půl roku. Do té doby by měl Michelin vyvinout speciální pneumatiky, určené exkluzivně pro tento vůz. Roční produkce má být po zahájení výroby zhruba 16 kousků, objednávky začne Koenigsegg přijímat prý „velmi brzy“.


Michal Fokt