Japonci testují nový motor pro sportovní toyoty. Bude to přeplňovaný čtyřválec
Toyota připravuje návrat několika sportovních modelů. Mluví se o nové celice, MR2 i pokračování supry. A právě k jejich pohonu bude sloužit právě vyvíjený dvoulitr.
Modely Celica, Supra a MR2 mají kořeny v hluboké minulosti. Od poloviny 80. let navíc reprezentují tři různé koncepce hnacího ústrojí. Od čtvrté generace měla celica pohon předních, nebo všech kol, ale vždy motor vpředu napříč. Naproti tomu tři generace MR2 využívaly koncepci s agregátem uloženým napříč před poháněnou zadní nápravou. A supra měla vždy klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadní nápravy.
Jak se zdá, u nových, totožně pojmenovaných modelů Toyota uvedená řešení zachová. Nasvědčuje tomu nově vyvíjený dvoulitr označený G20E. Počítá se s ním jak pro příčné a podélné uložení v přídi (a teoreticky příčně i před zadní nápravou), tak i pro pohon přední i zadní nápravy. Půjde o páteř programu sportovní divize Toyoty Gazoo Racing.
Dle německého tisku již probíhají testy nového motoru G20E v GR Yarisu M, ovšem už před více než rokem byl nový motor zaznamenán také pod kapotou prototypu Lexus IS. A ten má tradičně motor uložený vpředu podélně. Hlavní inženýr divize vývoje motorů Takači Uehara se nechal slyšet, že „jde o od základu nový motor, určený těm, kteří milují jízdu autem a od pohonu očekávají něco více.“
Nový motor má mít také dostatečné rezervy pro další úpravy za účelem zvýšení výkonu. Jinak řečeno, jeho mechanika bude dostatečně robustní, aby navýšení výkonových parametrů zvládla. Také tloušťka stěn mezi válci je značná, čímž je umožněno zvětšování vrtání, aniž by tím utrpěla tuhost bloku a tedy riziko praskání stěn válců.
Už před více než rokem Toyota oznámila, že pracuje na nové generaci spalovacích motorů se čtyřmi válci ve dvou kubaturách – 1,5 litru a 2,0 litru. V nabídce mají být jak atmosférické verze, tak také přeplňované turbodmychadlem.
Mimochodem, nový ostrý hatchback s motorem uprostřed by měla Toyota ukázat v lednu příštího roku na autosalonu v Tokiu. Má být vybaven turbodmychadlem od firmy IHI a nabídnout výkon kolem 300 až 331 kW. Dle zjištění německých novinářů je ale možná dokonce varianta s výkonem přes 400 kW. To je přibližně dvakrát více než kolik dnes nabízí přeplňovaný tříválec G16E-GTS o objemu 1,6 litru v ostrém GR Yarisu. Konečnou odpověď ale přinese příští rok. Takže zatím můžeme snít.
Zdroj Auto Motor und Sport, foto Carscoops, Car magazine, video HSR Motors/Youtube