Vážený pane "redaktore". Poslední dobou se na autu.cz objevují bulvární články bez patřičných odborných znalostí a Váš článek je právě jedním z nich!! Zajděte si prosím do nějakého pneuservisu, ať Vám vysvětlí, co je to zális ET a jak se měří. Rovněž informace o dosedacích plochách šroubů je velice "mimo".
Skoda, ze se na automobilovem serveru pisou nesmysly
1/ neoriginalni kola a to i zminovane repliky docela casto vyrabi stejni vyrobci, jako OEM disky. Neni tedy zdaleka automaticky pravdou, ze mezi predrazenymi originaly a disky za tretinovou cenu bude i obrovsky kvalitativni rozdil v neprospech tech neoriginalnich. Muze jit jak o nekvalitni disky, tak obcas i o uplne totozny dil a v mnoha pripadech i o daleko kvalitnejsi a lehci alu disk za cenu nizsi (ale samozrejme i vyssi), nez originalni kolo. Replika/neoriginalni dil neni a priori "tak nebezpecna", jako nam tvrdi bulvarni titulek i obsah clanku.
2/ I kolo bez jakychkoli atestu muze mit vyrazene E, ci jiny homologacni symbol. Jde o nekvalitni kopii se vsim vsudy. Oproti tomu kolo s typovym listem, homologovane a urcene pro konkretni vuz na sobe tento symbol mit vubec nemusi.
3/ ET neboli zalis se neurcuje vuci zadne "rovine okraje kola", ale je urcen vzdalenosti mezi dosedaci plochou disku k naboji a podelnou osou stredu kola (pomyslnou polovinou sirky disku), pro porozumneni napr. tento obrazek: [odkaz]
Nikoli tedy prilis velky, ale naopak prilis maly zalis/ET potom znamena, ze kolo vypada velmi efektne, je vic vylezle z podbehu a zhorsuje ovladani vozu + zvetsuje namahani podvozkovych dilu vozidla.
4/ Pokud maji kola shodne vsechny rozmery jako originalni disky, neni potreba zadny zvlastni typovy list. Naopak typovy list neoriginalniho disku zarucuje spravny- ve smyslu vhodny- rozmer konkretniho disku pro konkretni vozidlo. Vubec nemusi jit o totozny rozmer disku nebo jednu z jeho alternativ, uvedenou v TP vozidla. Teprve na jeho zaklade se da dany rozmer kola dopsat i do technickeho prukazu. Kolo s nevhodnym prumerem/sirkou/ET/pneu nedostane ani typovy list, ani neprojde STK.
5/ Originalni kola, jak lita, tak plechova, maji az na vyjimky srouby nebo matice s kulovou dosedaci plochou. Onu zminenou kuzelovou dosedaci plochu maji srouby ci matice drtive vetsiny neoriginalnich kol. Rovna dosedaci plocha je opravdu jen velmi vyjimecny jev.
Re: Skoda, ze se na automobilovem serveru pisou nesmysly
Ad 5) Vidím, žes napsal až na výjimky, ale ono těch výjimek je dost - origo kola italskych vyrobců (Speedline, Cromodora) mají velmi často kuželové dosedací plochy (OZ nevím).
Re: Skoda, ze se na automobilovem serveru pisou nesmysly
5/ Originalni kola, jak lita, tak plechova, maji az na vyjimky srouby nebo matice s kulovou dosedaci plochou.
- já myslím,že jsi to napsal přesně opačně. Drtivá většina aut má originální šrouby nebo matice kuželové. Co třeba BMW, Ty mají kuželíky, Hyundai, Kia, Citroen, Ford, Mitsubishi, Opel, Dacia, Peugeot, Volvo, Mazda...
Kulovou dosedací plochu má honda, prakticky celý koncern VW, mercedes
Rovná dosedací plocha zase tak neobvyklá není, co třeba Ford Tranzit, Iveco Daily to není úplně vyjímečné auto, rovnou dosedací plochu mají i některé alu disky od Toyoty, nebo offroady od Nissanu a Mitsubishi.
4/ Pokud maji kola shodne vsechny rozmery jako originalni disky, neni potreba zadny zvlastni typovy list.
- v tomhle máš pravdu, ale v každém případě je dobré si to od prodejce nechat vystavit. prodejce to nic nestojí, ale já to třeba dávám každému zákazníkovi, jednak, aby to měl a viděl, že jsou kola v pořádku a taky, že nikdy nevíš, na jakého blba na STK narazíš, takže když má pak tyhle papíry, tak většinou dají na STK pokoj.
Re: Skoda, ze se na automobilovem serveru pisou nesmysly
Hezky sepsáno. Jenom k tomu kuželu, je daleko rozšířenější a nenazval bych jej výjimkou. Kuželovou dosedací plochu používá např. BMW u všech originálních kol (litých i plecháčů), výrobci disků dělají často obě varianty (kužel i koule a záleží na výrobci auta co předepisuje). Dodal bych jenom bacha na to co výrobce předepisuje, pojišťováci se na tom v případě likvidace škody dokáží elegantně otočit, použiješ šrouby a kola s kuželem u Merglu a máš smolíka a dtto u BMW při požití koule.
Re: Skoda, ze se na automobilovem serveru pisou nesmysly
5) toto moc neplatí, například originální 18" kola na Peugeota 308 (z GTi) vyrábí Ronal a dosedací plocha je plochá, stejně tak jako v případě 16" ALU, které jsem dostal při koupě nového vozu.
Zjistíš to jednoduše. Koupíš si nejprve 10 kol toho typu co na auto chceš. Doma si je zkusíš zmačkat na hydraulickém lisu a výsledné statistiky porovnáš s tabulkovými hodnotami které si před tím zjistíš od výrobce originálů. Teprve potom budeš mít absolutní jistotu že je vše v pořádku. >:-[] >:-[]
jednou sem se bavil s clovekem, co hlinikace opravuje
a tvrdil, ze je velkej rozdil mezi originálem a neoriginalem.
original ze se rovna mnohem hur, protoze je vyrazne pevnejsi.
a neoriginal, ze je jako blato...
tim samozrejme netvrdim, ze jsou takovyhle "sluzby" uplne v poradku
ale evidentne mel prace az nad hlavu
Re: jednou sem se bavil s clovekem, co hlinikace opravuje
Strašně záleží na značce disku. Jsou disky, který jsou křivý, když už je vyndaváš z krabice a jsou neorigo disky, který vydrží daleko víc, než origo. V tomhle není přímá úměra.
Strašně záleží na tom, jaká výška profilu na tom disku je namontována. Když máš na autě plácnu 35% profil, tak samozřejmě ta guma nepohltí takový ráz od díry nebo výmolu, jako 55% profil. Nedejbože, když tam jsou run flaty, to máš pak úplně jedno, jestli trefíš díru na origu, nebo na neorigu.
Pak záleží hodně na tom, jaký pilot to auto řídí, když na to někdo kašle a vymetá díry pravidělně, tak samozřejmě i oslabuje ten disk. Pak záleží i na ostré hraně a hloubce díry. Někdy máš pocit, že je to rána, že jsi utrhnul kolo a nic se nestane a někdy vymeteš malou díru a máš ohlý disk.
Dřív byly rozdíly ve slitině, kdy se dělali dva typy, origa se dělali z AlSi7 a neoriga z AlSi11. Ale už dneska spousta výrobců dělá origo ráfky z AlSi11 a neorigo z AlSi7.
Obecně Ti rovnou můžu říct, že kvalita originálních disků je v rámci šetření čím dál horší, to je bohužel smutný fakt.
Jinak, rovnání disku není služba, která by nebyla v pořádku. On to tam nemlátí kladivem, jak u plecháče, ale na to je speciální stroj a pak hodně záleží na šikovnosti mechanika. Když to umí a rovná to pomalu, tak tomu disku nezeslabuje strukturu a disk je jak nový. Když to udělá moc rychle, nejlépe, aby si to usnadnil, tak to nahřeje a honem to srovná na plnou rovinu, tak je to v háji.
Obecně Ti můžu poradit, pokud Ti někdo řekne, že Ti liťák srovná na počkání, tak bych se otočil a šel. Správné a šetrné rovnání na počkání rozhodně udělat nejde.
Re: jednou sem se bavil s clovekem, co hlinikace opravuje
dobrý den,
máte pravdu že spousta výrobců dělá kola z ALSi 11, ale jen ty NEORIGINÁLNÍ A FIAT.
Originál kola jsou z ALSi 7 a prochází procesem zvaný "žíhání". Dále pak je v kole značka automobilky (Ford, VW,BMW,...)
kola z ALSi 7 jsou daleko pevnější a mají daleko lepší vlastnosti na pevnost, ohyb, praskání atd.
Vím to, protože tyto kola vyrábíme pro Jaguár, BMW, Land Rover,VW,...
Re: jednou sem se bavil s clovekem, co hlinikace opravuje
Original, neoriginal. Je to o vyrobci. Sic plech, ale na offroud "renomovany" DOTZ je treba proti Mangelsu ve stejnym rozmeru hrozny blato. I sila materialu je cca o 2mm min. Pravda, obuty kolo ma pres 30kg, ale vydrzi uplne vsechno.
Vážení, tak tohle už mě fakt nadzvedlo! Pane Dusile, vážně myslíte že je moudré, aby jste se vyjadřoval takhle veřejně k něčemu, o čem evidentně NIC NEVÍTE??!! Čtu tyhle články poměrně často, ale neskutečně často se tu objevují naprosté nesmysly. Tak jen krátce k poslednímu článku: ET - jste napsal přesně opačně. Co se týká upevňovacích šroubů nebo matic, tak tam se ve velké většině používá kulová dosedací plocha pro PLECHOVÉ disky, a kuželová pro AL disky. Jsou tu ale vyjimky, jako třeba VW..... Je to dost složitá záležitost, a prostě potřeba "vědět a znát" co a kam namontovat, jaké šrouby použít, jak případně přenastavit geometrii(!!!), atd......... Není toho málo, co se nusí vzít v potaz, a je to stejně důležité, jako kvalitní značková kola.
Mockrát díky za rady. Musím se přiznat, že právě o ALU kolech už nějakou dobu uvažuji. Abych ale pravdu řekl, tak zatím moc nevím jaká vybrat. Co jsem tak koukal různě po internetu, tak špatně nevypadají například ta, která mají na https://www.pneuok.cz/ Myslím si, že něco takového by bylo ideální.
Musíte se podívat do techničáku co tam máte napsané za rozměr nebo případně a koupíte kola, tak je správně do techničáku nechat zapsat. Hledáte nějakou klasiku nebo spíš něco modernějšího a barevnějšího?
Můžete se podívat do obchodu, kde mají kvalitní a pěkná kola. Já jsem tam měl vybrané 4 různé druhy a doslova jsem na to musel použít rozpočítávadlo, protože bych je chtěl nejraději všechny. Podívejte se na nabídku obchodu aluapneu, kde mají opravdu velký výběr a hlavně také super ceny. Je super, že tam mají i konfigurátor, kde si zadáte model svého auta a můžete se dívat, jak na konkrétním modelu vypadají konkrétní kola.