Letošní soutěž o nejkrásnější automobily světa: přinášíme přehled vítězů
Na milánském hradě, pojmenovaném po vévodovi Francescu Sforzovi, se uskutečnil patnáctý ročník ankety L’Automobile più Bella del Mondo (soutěž o nejkrásnější automobil světa). Relativně velký mezinárodní panel porotců rozhodoval o tom, který automobil pro letošní rok přinesl na silnice nejvíce krásy.
Ano, žádné měření objemů kufrů, žádné porovnávání výkonnostních charakteristik vozů. Nic takového. Automobil se podle organizátora akce, pana Bruna Alfieriho, často vymyká konzervativnímu pojetí vozu jako pouhého dopravního prostředku. Některé z automobilů jsou nejen nositeli jisté dávky designérského umění a invence ale přinášejí takřka to samé, co vnášejí do našeho života umělecké předměty: onou přidanou hodnotou je krása. Některé vozy jí mají více, jiné méně a některé...škoda slov. Ti nejkrásnější z krásných (podle poroty) se utkali v logicky uspořádaných kategoriích, tradičním cílem bylo nasbírat od jury co nejvíce bodů.
V kategorii „městské vozidlo/malý vůz“ zvítězil Fiat 500 (15 bodů), na druhém místě se s velkým odstupem umístila Mazda 2 (5 bodů).
V kategorii „hatchback“ najdeme na prvním místě Fiat Bravo (15 bodů), následovaný Peugeotem 308 (9 bodů).
V kategorii sedanů zvítězil před novým Audi A4 (11 b.) Mercedes C-Klasse (14 bodů), který si vavříny odnesl i ze soutěže o nejkrásnější vůz s karoserií kombi.
Pole luxusních vozů opanoval Lexus LS600h (11 b.) před svým stájovým kolegou LS460 (6 b.), nejkrásnějším kupé tohoto ročníku bylo zvoleno Audi A5 (13 b.), které porazilo druhé BMW 3 Coupe o sedm bodů.
V kategorii kabrioletů titul vyhrál vůz Opel GT (11 b.), na druhém místě se umístil kabriolet odvozený z BMW řady 3 s devíti body.
Nejkrásnějším sportovním vozem byl vyhlášen Aston Martin DBS (10 b.), který porazil i Maserati GranTurismo (7 b.), a kategorii MPV přesvědčivě vyhrál se šestnácti vozy Citroen C4 Picasso, který jako jediný obhájil prvenství z minulého roku.
Lamborghini Reventon vyhrálo kategorii speciálů a cenu pro nejkrásnější crossover si odnesl VW Tiguan, který se svými osmi body porazil pouze jediný bod druhý Nissan Qashqai.
Soutěž automobilových konceptů vyhrál s přehledem (12 bodů) Renault se svou Lagunou Coupé Concept, na druhém místě se s pěti body umístilo Volvo XC60.
Porota se prý velmi snažila, aby její rozhodování bylo nanejvýš nestranné a spravedlivé. Vzhledem k tomu, že jury je opravdu mezinárodní, nemáme důvod myslet si opak. Pochopitelně žádná z porot nemá patent na rozum a tak konečné rozhodnutí o kráse toho či onoho vozu zůstává jen a pouze na kupujícím. O toho tu totiž jde především.
Dlužíme vám ještě výčet porotců, kteří se na soutěži L’Automobile più Bella del Mondo podíleli nebo podílejí: Výtvarníci Pietro Consagra, Piero Dorazio, Patrick Caulfield, Jorge Eielson, Joe Tilson, Vittorio Matino, Heinz Mack, Emilio Rodríguez Larraín a Kenneth Noland. Dále architekti Mario Bellini, Claudio Bellini, Enrico Leonardo Fagone, Vico Magistretti, Massimo Vignelli, Pierluigi Nicolin, Mario Piazza, Valerio Moretti, Alberto Seassaro a Alessandro Belli. Umělečtí historikové a kritici: Rossana Bossaglia, Ermanno Arslan, Guido Ballo, Gillo Dorfles, Lionello Puppi, Harald Szeemann, Antoine Prunet a Aldo Colonetti. Malíři Giulio Confalonieri, Giancarlo Iliprandi a Roberto Sambonet. Automobiloví designéři Carlo Chiti, Lorenzo Ramaciotti, Shinya Iwakura a Bruno Sacco. Fotografové Gianni Berengo Gardin a Lorenzo Bianda, automobiloví historici Fulvio Cinti, Alessandro Giudice a Antoine Prunet. Dále architekt, designér a motoristický žurnalista Enrico Leonardo Fagone či Xu Qun, redaktor čínského týdeníku o automobilech. V jury zasedli i odborníci přes vkus Fabio Pierotti Cei a Gianni Bulgari, průmyslový designér Giulio Cappellini a módní návrháři Elio Fiorucci, Agata Ruiz de la Prada a Carlo Rivetti.