Listopadové prodeje: odraz od dna?
Blížící se konec roku přilákal do prodejen automobilů více zákazníků než v minulých měsících. Po sezónním propadu, letos v létě, se český trh horko těžko dával dohromady, alespoň to tak vypadá z vykazovaných údajů z databáze Sdružení dovozců automobilů. Sečteme-li počty prodaných osobních automobilů s lehkými užitkovými, je listopadový prodej automobilů v České republice letos teprve podruhé vyšší než v minulém roce. Konkrétní odbyt automobilů v ČR za jedenáctý měsíc roku 2004 můžeme vyjádřit číslicí 14220 ks. Vývoj českého trhu v letošním roce zachycují grafy v galerii. Fialovou barvou je na vedlejší ose prvního grafu zvýrazněn meziroční růst resp. pokles celkového objemu prodaných automobilů po jednotlivých měsících.
Na druhém grafu je vývoj podílu lehkých užitkových vozidel na celkovém počtu prodejů automobilů v ČR. Vyšší tmavě zelená křivka reprezentuje situaci roku 2004 v jednotlivých měsících. Od loňského léta je patrný trend růstu podílu LUV, přičemž rekordní listopad 2004 přinesl téměř dvacetiprocentní podíl LUV, jinými slovy každé páté vozidlo v České republice je prodáno jako užitkové.
Česká Top 10 značek v listopadu
Součet prodaných osobních a lehkých užitkových automobilů byl kriteriem pro sestavení první tabulky. V ní je desítka prodejně nejúspěšnějších značek. Zajímavé jsou podíly LUV u jednotlivých značek, extrémem je silná pozice Fordu, který prodal přibližně stejný počet osobních a lehkých užitkových automobilů.
Prodej automobilů podle značek v listopadu 2004 | ||||
OA | LUV | OA+LUV | ||
1. | Škoda | 5624 | 31 | 5655 |
2. | Volkswagen | 919 | 417 | 1336 |
3. | Ford | 413 | 405 | 818 |
4. | Renault | 488 | 323 | 811 |
5. | Peugeot | 408 | 252 | 660 |
6. | Opel | 538 | 101 | 639 |
7. | Toyota | 435 | 98 | 533 |
8. | Hyundai | 375 | 119 | 494 |
9. | Citroën | 284 | 187 | 471 |
10. | Fiat | 251 | 135 | 386 |
Mini automobily
Jako na houpačce se pohybují jednotlivé modely ve třídě mini. Poslední měsíce se na čele drží Fiat Panda, automobilová Evropa se musí schovat za asijskou resp. korejskou převahou v nejmenší třídě. Na druhou stranu význam této třídy je na českém trhu malý (jen 2,5% trhu).
Mini automobily | ks | |
1. | Fiat PANDA | 103 |
2. | Hyundai ATOS | 46 |
3. | Daewoo MATIZ | 40 |
4. | Kia PICANTO | 32 |
5. | Opel AGILA | 23 |
Malé automobily
Facelift a přepracování nabídky domácího bestselleru nepřináší žádné výrazné změny, ostatně v tomto stádiu nasycenosti (podíl ve třídě mezi 60 a 70 %) se může Fabia dočkat zvýšení podílu nejvýše v řádu jednotek procent. Konkurence se ale hlásí o své. I mateřský Volkswagen ukrajuje Fabii cosi z koláče. Nabídka VW se na podzim změnila ve prospěch zákazníka, což se projevilo na postavení modelu Polo ve statistice prodejů za listopad (mimochodem, právě jsme zveřejnili test Volkswagenu Polo 1.2 Trendline).
Malé automobily | ks | |
1. | Škoda FABIA | 3649 |
2. | Volkswagen POLO | 223 |
3. | Toyota YARIS | 215 |
4. | Peugeot 206 | 204 |
5. | Renault THALIA | 172 |
6. | Opel CORSA | 149 |
7. | Ford FIESTA | 137 |
8. | Citroën C3 | 108 |
Nižší střední třída
Do prodejů v této ostře sledované třídě promluvil cenový válečník Logan stodvaceti prodanými vozy za listopad. To je dobrý start pro tuto zajímavou novinku. Prvenství ve třídě drží Golf s necelými čtyřmi stovkami prodaných vozů.
Nižší střední třída | ks | |
1. | Volkswagen GOLF | 386 |
2. | Opel ASTRA | 284 |
3. | Ford FOCUS | 158 |
4. | Toyota COROLLA | 130 |
5. | Dacia Logan | 120 |
6. | Hyundai ACCENT | 119 |
7. | Peugeot 307 | 96 |
8. | Renault MEGANE | 93 |
Střední třída
Ani krátce před koncem kariéry nepřestává vát silný Passat a směle poráží novější Fordy, Toyoty a Peugeoty. Co bude následovat příští rok na jaře, po představení nového Passatu?
Střední třída | ks | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1788 |
2. | Volkswagen PASSAT | 99+41 |
3. | Ford MONDEO | 71+38 |
4. | Peugeot 407 | 70+26 |
5. | Toyota AVENSIS | 43+24 |
6. | Opel VECTRA | 36+15 |
7. | Mercedes-Benz C | 35+14 |
Vyšší střední třída
Jeden z nejslabších měsíců letošního roku si zapsal Superb, když se vydal jen ke 187 novým zákazníkům. Že by se projevil nástup nové Octavie? Audi pokračuje v úspěšném vedení trhu luxusních vozů s novou řadou A6 a dosluhujícím, ale stále žádaným Allroadem Quattro. Další nárůst prodeje lze očekávat po uvedení modelu A6 Avant ve verzi N1, která jak vidět tvoří polovinu prodeje pětkového BMW.
Vyšší střední třída | ks | |
1. | Škoda SUPERB | 187+0 |
2. | Audi A6 | 51+0 |
3. | BMW 5 | 18+21 |
4. | Audi Allroad Quattro | 0+25 |
5. | Mercedes-Benz E | 19+3 |
Luxusní třída
Luxus zatím není u nás běžný, takže ani v listopadu se neprodalo mnoho drahých limuzín. Nejlépe si vede Audi A8 (11 ks), BMW 7 (7 ks), Kia Opirus (7 ks), avšak prodaly se i čtyři Maserati a dva Mercedesy CLS.
Sportovní automobily
Sportovním vozů kraluje kupé-kabriolet Peugeot 307 CC (7 ks) a stejný typ karosérie se značkou Renault Megane. Prodalo se i pět Mazd RX-8.
Velkoprostorové vozy
Nikoho dnes jistě nepřekvapí listopadové pořadí ve třídě MPV. Scénic, Touran a Xsara Picasso jsou stálicemi v tomto segmentu, podobně jako menší Meriva. Z jiných vod jsou Mercedes-Benz A i Renault Modus.
MPV | ks | |
1. | Renault MEGANE SCENIC | 95+14 |
2. | Volkswagen TOURAN | 32+43 |
3. | Citroën XSARA PICASSO | 38+16 |
4. | Ford Focus C-MAX | 16+23 |
5. | Opel MERIVA | 24+0 |
6. | Mercedes-Benz A | 23+0 |
7. | Renault MODUS | 20+0 |
Terénní automobily
Do korejsko-japonského sevření se v listopadu dostalo podstatně dražší SUV Volvo XC90, kterých se na českém trhu prodalo 60 ks, z nichž tři čtvrtiny byly vybaveny pětiválcovým dieselem.
Terénní vozy | |||
OA+LUV ks | celkem ks | ||
1. | Hyundai TUCSON | 38+33 | 71 |
2. | Hyundai SANTAFE | 21+48 | 69 |
3. | Volvo XC90 | 13+47 | 60 |
4. | Toyota RAV4 | 21+30 | 51 |
4. | Kia SORENTO | 17+34 | 51 |
Začátek roku 2005 přinese zásadní změnu v hodnocení úspěšnosti jednotlivých značek na českém trhu. Nadále již nebudou vyhodnocovány prodeje jednotlivých značek, tak jak je nahlásili dovozci a prodejci. Místo toho bude ve spolupráci s centrálním registrem vozidel zveřejňován přehled nově zaregistrovaných automobilů za uplynulý kalendářní měsíc. Nová statistika nebude bohužel plně srovnatelná s tou dosavadní, ale její vypovídací schopnost bude vyšší, protože budou započtena pouze všechna vozidla skutečně v ČR přihlášená do provozu.