Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopadové prodeje: odraz od dna?

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Listopad roku 2004 je druhým měsícem roku, kdy se prodej automobilů na českém trhu dostal nad úroveň roku 2003. Jde o začátek lepších časů nebo jen krátkodobé oživení prodeje před koncem roku?

Blížící se konec roku přilákal do prodejen automobilů více zákazníků než v minulých měsících. Po sezónním propadu, letos v létě, se český trh horko těžko dával dohromady, alespoň to tak vypadá z vykazovaných údajů z databáze Sdružení dovozců automobilů. Sečteme-li počty prodaných osobních automobilů s lehkými užitkovými, je listopadový prodej automobilů v České republice letos teprve podruhé vyšší než v minulém roce. Konkrétní odbyt automobilů v ČR za jedenáctý měsíc roku 2004 můžeme vyjádřit číslicí 14220 ks. Vývoj českého trhu v letošním roce zachycují grafy v galerii. Fialovou barvou je na vedlejší ose prvního grafu zvýrazněn meziroční růst resp. pokles celkového objemu prodaných automobilů po jednotlivých měsících.

Na druhém grafu je vývoj podílu lehkých užitkových vozidel na celkovém počtu prodejů automobilů v ČR. Vyšší tmavě zelená křivka reprezentuje situaci roku 2004 v jednotlivých měsících. Od loňského léta je patrný trend růstu podílu LUV, přičemž rekordní listopad 2004 přinesl téměř dvacetiprocentní podíl LUV, jinými slovy každé páté vozidlo v České republice je prodáno jako užitkové.

Česká Top 10 značek v listopadu

Součet prodaných osobních a lehkých užitkových automobilů byl kriteriem pro sestavení první tabulky. V ní je desítka prodejně nejúspěšnějších značek. Zajímavé jsou podíly LUV u jednotlivých značek, extrémem je silná pozice Fordu, který prodal přibližně stejný počet osobních a lehkých užitkových automobilů.

Prodej automobilů podle značek v listopadu 2004
  OALUVOA+LUV
1.Škoda5624315655
2.Volkswagen9194171336
3.Ford413405818
4.Renault488323811
5.Peugeot408252660
6.Opel538101639
7.Toyota43598533
8.Hyundai375119494
9.Citroën284187471
10.Fiat251135386

Mini automobily

Jako na houpačce se pohybují jednotlivé modely ve třídě mini. Poslední měsíce se na čele drží Fiat Panda, automobilová Evropa se musí schovat za asijskou resp. korejskou převahou v nejmenší třídě. Na druhou stranu význam této třídy je na českém trhu malý (jen 2,5% trhu).

Mini automobilyks
1.Fiat PANDA103
2.Hyundai ATOS46
3.Daewoo MATIZ40
4.Kia PICANTO32
5.Opel AGILA23

Malé automobily

Facelift a přepracování nabídky domácího bestselleru nepřináší žádné výrazné změny, ostatně v tomto stádiu nasycenosti (podíl ve třídě mezi 60 a 70 %) se může Fabia dočkat zvýšení podílu nejvýše v řádu jednotek procent. Konkurence se ale hlásí o své. I mateřský Volkswagen ukrajuje Fabii cosi z koláče. Nabídka VW se na podzim změnila ve prospěch zákazníka, což se projevilo na postavení modelu Polo ve statistice prodejů za listopad (mimochodem, právě jsme zveřejnili test Volkswagenu Polo 1.2 Trendline).

Malé automobilyks
1.Škoda FABIA3649
2.Volkswagen POLO223
3.Toyota YARIS215
4.Peugeot 206204
5.Renault THALIA172
6.Opel CORSA149
7.Ford FIESTA137
8.Citroën C3108

Nižší střední třída

Do prodejů v této ostře sledované třídě promluvil cenový válečník Logan stodvaceti prodanými vozy za listopad. To je dobrý start pro tuto zajímavou novinku. Prvenství ve třídě drží Golf s necelými čtyřmi stovkami prodaných vozů.

Nižší střední třídaks
1.Volkswagen GOLF386
2.Opel ASTRA284
3.Ford FOCUS158
4.Toyota COROLLA130
5.Dacia Logan120
6.Hyundai ACCENT119
7.Peugeot 30796
8.Renault MEGANE93

Střední třída

Ani krátce před koncem kariéry nepřestává vát silný Passat a směle poráží novější Fordy, Toyoty a Peugeoty. Co bude následovat příští rok na jaře, po představení nového Passatu?

Střední třídaks
1.Škoda OCTAVIA1788
2.Volkswagen PASSAT99+41
3.Ford MONDEO71+38
4.Peugeot 40770+26
5.Toyota AVENSIS43+24
6.Opel VECTRA36+15
7.Mercedes-Benz C35+14

Vyšší střední třída

Jeden z nejslabších měsíců letošního roku si zapsal Superb, když se vydal jen ke 187 novým zákazníkům. Že by se projevil nástup nové Octavie? Audi pokračuje v úspěšném vedení trhu luxusních vozů s novou řadou A6 a dosluhujícím, ale stále žádaným Allroadem Quattro. Další nárůst prodeje lze očekávat po uvedení modelu A6 Avant ve verzi N1, která jak vidět tvoří polovinu prodeje pětkového BMW.

Vyšší střední třídaks
1.Škoda SUPERB187+0
2.Audi A651+0
3.BMW 518+21
4.Audi Allroad Quattro 0+25
5.Mercedes-Benz E19+3

Luxusní třída

Luxus zatím není u nás běžný, takže ani v listopadu se neprodalo mnoho drahých limuzín. Nejlépe si vede Audi A8 (11 ks), BMW 7 (7 ks), Kia Opirus (7 ks), avšak prodaly se i čtyři Maserati a dva Mercedesy CLS.

Sportovní automobily

Sportovním vozů kraluje kupé-kabriolet Peugeot 307 CC (7 ks) a stejný typ karosérie se značkou Renault Megane. Prodalo se i pět Mazd RX-8.

Velkoprostorové vozy

Nikoho dnes jistě nepřekvapí listopadové pořadí ve třídě MPV. Scénic, Touran a Xsara Picasso jsou stálicemi v tomto segmentu, podobně jako menší Meriva. Z jiných vod jsou Mercedes-Benz A i Renault Modus.

MPVks
1.Renault MEGANE SCENIC95+14
2.Volkswagen TOURAN32+43
3.Citroën XSARA PICASSO38+16
4.Ford Focus C-MAX16+23
5.Opel MERIVA24+0
6.Mercedes-Benz A23+0
7.Renault MODUS20+0

Terénní automobily

Do korejsko-japonského sevření se v listopadu dostalo podstatně dražší SUV Volvo XC90, kterých se na českém trhu prodalo 60 ks, z nichž tři čtvrtiny byly vybaveny pětiválcovým dieselem.

Terénní vozy
  OA+LUV kscelkem ks
1.Hyundai TUCSON38+3371
2.Hyundai SANTAFE21+4869
3.Volvo XC9013+4760
4.Toyota RAV421+3051
4.Kia SORENTO17+3451

Začátek roku 2005 přinese zásadní změnu v hodnocení úspěšnosti jednotlivých značek na českém trhu. Nadále již nebudou vyhodnocovány prodeje jednotlivých značek, tak jak je nahlásili dovozci a prodejci. Místo toho bude ve spolupráci s centrálním registrem vozidel zveřejňován přehled nově zaregistrovaných automobilů za uplynulý kalendářní měsíc. Nová statistika nebude bohužel plně srovnatelná s tou dosavadní, ale její vypovídací schopnost bude vyšší, protože budou započtena pouze všechna vozidla skutečně v ČR přihlášená do provozu.

Ondřej Láník
Diskuze (5)