Logistika Volkswagenu: Systém na výhru

 

Statisíce nalétaných kilometrů, desítky tisíc expedovaných tun, tisíce hodin strávených na silnicích a stovky lidí přepravených po světě – to je tým Volkswagen v MS automobilových soutěží.

Vítěze světových rallye zná celá planeta a také se jim náležitě klaní. Málokdo však v takové chvíli nadšení přemýšlí, jaké mají zázemí a způsob, který „jejich“ tým volí k dosažení úspěchu.

Organizují celý svět

Mistrovství světa v automobilových soutěžích (rallye) se jezdilo od roku 2010 na třinácti místech světa na třech kontinentech. Letos přibyl podnik v Číně. Zásluhou podkladů, které jsou k dispozici, můžeme nahlédnout do zákulisí fungování týmu Volkswagen v uplynulých třech letech.

Kdo zná v motoristickém sportu jméno Lutz Meyer? Dříve organizoval tovární stáj VW na Rallye Dakar. Teď ho zajímají soutěže krátkodobého charakteru a přístavy jako německý Bremenhaven, mexický León, argentinský Villa Carlos Paz nebo Coffs Harbour na východním pobřeží Austrálie.

Lidé, které řídí, přepravují po závodech po Evropě sedm naložených kamionů. Na zámořské podniky mistrovství světa posílá 79 tun vybavení v sedmi speciálně připravených kontejnerech a dalších 18 tun materiálu putuje letadlem. To se týká především tří rallyeových speciálů Volkswagen Polo R WRC a vybraných dílů, aby byly včas v místě konání rallye.

Tým asi polovinu svého vybavení nevidí dlouhé měsíce, když jsou kontejnery na cestě do Mexika, pak do Argentiny a nakonec do Austrálie. Centrálu stáje v německém Hannoveru opouští v lednu a vrací se v listopadu.

Čtyři až šest dní před startem každé soutěže v jakékoliv části světa začne stavba servisního zázemí. Jakmile jsou prostory pro tři Pola R WRC dokončené, přicházejí na scénu závodní posádky. Tak se rodí vítězství.

Šest lidí stačí

Lutz Meyer patří k nejzkušenějším členům stáje Volkswagen. A také nejdůležitějším. Zodpovídá za to, aby měli všichni členové a jezdci všechno potřebné pro svou práci včas na svém místě. Ať je to kdekoliv na světě.

Kdy začínají přípravy na další sezonu mistrovství světa?

Koncem srpna předešlého roku, kdy máme jistotu, že nedojde ke změnám v kalendáři. Když vstupoval Volkswagen do mistrovství světa v roce 2013, museli jsme řešit naše zázemí na rallye, jak ho uspořádat, kolik lidí musí cestovat, navrhovali jsme kontejnery pro přepravu aut a materiálu. Tohle všechno už umíme, ale teď nám přibyla další destinace v podobě Čínské rallye.

Jak se liší logistika soutěží?

Po Evropě cestujeme se sedmi kamiony. Jeden pojme veškeré vybavení pro tréninkové jízdy, druhý vozí technologické věci pro inženýry a manažery týmu. Další dva přepravují tři závodní Pola WRC a veškeré laminátové díly. Pak máme nákladní automobil na přepravu ráfků, regálů pro pneumatiky a čistící jednotku. Zbývající dva kamiony mají naložené zařízení, z něhož budujeme zázemí pro tým a jeho hosty včetně občerstvení.

A jak to vypadá se zámořskou přepravou?

Tady využíváme sedm přepravních kontejnerů. Dohromady váží osmačtyřicet tun bez nákladu. Pokud jsou plné, mají celkem devětasedmdesát tun.

Zpracováváte organizaci evropských i zámořských podniků současně?

To je nezbytné. Ne všechny součástky jsou vždy snadno dostupné. Nemůžete zabalit přepravní kontejner plný dílů, pokud jsou ještě zapotřebí v Evropě. Pravidla stanoví, že každý tým může použít pouze určitý počet motorů a převodovek za sezonu. Ty musí být letecky převezeny do Mexika, Argentiny a Austrálie, stejně jako soutěžní vozy.

Existuje nějaký náklad, který se v průběhu sezony vůbec nevrátí na základnu týmu v Hannoveru?

Jedná se o díly, které nejsou omezeny co do počtu podle pravidel. Mám na mysli ráfky na kola, šrouby nebo ližiny, které chrání spodek auta. Například minulý rok putovaly v úvodu roku do Mexika na rallye. Poté v polovině března do Argentiny lodí. Odtud byly odeslány začátkem května do Austrálie. Zpátky se nám vrátily v listopadu.

Jaké organizační překážky překonáváte při námořní dopravě?

Například Austrálie má zvláštní pravidla pro karantény všeho druhu. Tamní inspektoři kontrolují kontejnery ještě před naloděním. Používají dezinfekci, která má usmrtit všechny bakterie. Naše kontejnery jsou navrženy tak, aby mohly být skladovány kdekoliv ve velkých nákladních a námořních přístavech. Nesmí být umístěny úplně vespodu, aby nedošlo k jejich deformování a poškození závodních vozů.

Kolik zaměstnanců se podílí na logistice?

Pouhých šest, zodpovědni jsou za fungování týmu na každé rallye. Moji lidé se starají kromě dopravy rovněž o rezervaci letů, hotelů a dalších věcí. V průběhu soutěže máme na starosti také pneumatiky. Musíme kompletovat kola, kontrolovat v nich tlak vzduchu a připravit správné michelinky pro každý ze tří vozů. Současně sbíráme použité gumy, které se vracejí dodavateli.

Kolik času trávíte vyřizováním formalit?

Až sedmdesát procent. S mou prací je spojena spousta papírování. Hodně při tom spolupracuji s týmem manažera, který je zodpovědný za rozpočet.

Kolik improvizace je zapotřebí v průběhu rallye?

Občas se stává, že nám pořadatel přidělí v servisním zázemí menší počet čtverečních metrů, než bylo domluveno. V takovém případě řešíme všechno na místě a pomůžeme si navzájem s jinými týmy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát odkoupí nejsilnější český remorkér, dá za něj deset milionů Stát odkoupí nejsilnější český remorkér, dá za něj deset milionů

Stát koupí za zhruba deset milionů korun nejsilnější…

Mluvčí a poradce vůdce Islámského státu je po smrti Mluvčí a poradce vůdce Islámského státu je po smrti

V severosyrském městě Halab zahynul mluvčí organizace…

Antropocén je tu. Lidstvo prý žije od roku 1950 v nové geologické éře Antropocén je tu. Lidstvo prý žije od roku 1950 v nové geologické éře

Rostoucí znečištění plastovým odpadem a intenzívní…

Jednání o transatlantické dohodě postupují plynule, ujišťuje Washington Jednání o transatlantické dohodě postupují plynule, ujišťuje Washington

Domlouvání smlouvy o volném obchodu mezi Evropskou unií a…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Citroën Cxperience Concept je luxusní francouzská zadokolka Citroën Cxperience Concept je luxusní francouzská zadokolka

Ačkoliv už je konec srpna, automobilky zatím s…

Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní

Opel Astra generace J je na poměry své třídy opravdu…

 




Související články
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT

Nový Volkswagen Tiguan si brousí zuby na ovládnutí…

Volkswagen Amarok V6: Práce s noblesou Volkswagen Amarok V6: Práce s noblesou

Volkswagen na aféře Dieselgate tratí, zákazník vydělá:…

 



 
Takto vypadá interiér Škody Kodiaq. Známe i objem kufru! (+video)

Takto vypadá interiér Škody Kodiaq. Známe i objem kufru!

Dnes 14:01

Ještě před čtvrteční premiérou mladoboleslavského SUV si můžeme prohlédnout interiér novinky. Jak se vám přístrojovka kodiaqu líbí?




Blesk.cz

Zesnulý král českého komiksu Kája Saudek (†80): 14 měsíců po smrti má své místo na Vyšehradě!

Zesnulý král českého komiksu Kája Saudek (†80): 14…

Zanedlouho se nejspíš konečně dočká. Více než rok od odchodu Káji Saudka (†80) je určené místo jeho posledního…

Česko je trapné, píší Financial Times. Opírají se i do Zemana

Česko je trapné, píší Financial Times. Opírají se i…

Za trapné britský list Financial Times (FT) ve svém článku o rozporech uvnitř Evropské unie před zářijovým…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Top ligy finišují! Kdo ještě změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Top ligy finišují! Kdo…

Přípravy na novou sezonu odstartovaly a fotbalové přestupy jsou v plném proudu. Také v letošním létě se…

Křetínský o přestupech: Řešíme Kadlece, Brabce a posilu z ciziny

Křetínský o přestupech: Řešíme Kadlece, Brabce a…

První úkol na seznamu si může zaškrtnout. Hlavní přestupový cíl už majitel Sparty Daniel Křetínský přivítal na…

 

Reflex.cz

Studie VŠE: Nejlevněji vyjde vysokoškoláky studium v Plzni, nejdráž v Brně

Studie VŠE: Nejlevněji vyjde vysokoškoláky studium v…

Za necelý měsíc odstartuje v České republice nový akademický rok a do univerzitních měst zamíří desetitisíce…

Příběh opravdového Kryštůfka Robina a Medvídka Pú

Příběh opravdového Kryštůfka Robina a Medvídka Pú

Alan Alexander Milne byl již uznávaným spisovatelem, když se mu 21. srpna 1920 narodil jeho jediný syn. Přesto…