Logistika Volkswagenu: Systém na výhru

 

Statisíce nalétaných kilometrů, desítky tisíc expedovaných tun, tisíce hodin strávených na silnicích a stovky lidí přepravených po světě – to je tým Volkswagen v MS automobilových soutěží.

Vítěze světových rallye zná celá planeta a také se jim náležitě klaní. Málokdo však v takové chvíli nadšení přemýšlí, jaké mají zázemí a způsob, který „jejich“ tým volí k dosažení úspěchu.

Organizují celý svět

Mistrovství světa v automobilových soutěžích (rallye) se jezdilo od roku 2010 na třinácti místech světa na třech kontinentech. Letos přibyl podnik v Číně. Zásluhou podkladů, které jsou k dispozici, můžeme nahlédnout do zákulisí fungování týmu Volkswagen v uplynulých třech letech.

Kdo zná v motoristickém sportu jméno Lutz Meyer? Dříve organizoval tovární stáj VW na Rallye Dakar. Teď ho zajímají soutěže krátkodobého charakteru a přístavy jako německý Bremenhaven, mexický León, argentinský Villa Carlos Paz nebo Coffs Harbour na východním pobřeží Austrálie.

Lidé, které řídí, přepravují po závodech po Evropě sedm naložených kamionů. Na zámořské podniky mistrovství světa posílá 79 tun vybavení v sedmi speciálně připravených kontejnerech a dalších 18 tun materiálu putuje letadlem. To se týká především tří rallyeových speciálů Volkswagen Polo R WRC a vybraných dílů, aby byly včas v místě konání rallye.

Tým asi polovinu svého vybavení nevidí dlouhé měsíce, když jsou kontejnery na cestě do Mexika, pak do Argentiny a nakonec do Austrálie. Centrálu stáje v německém Hannoveru opouští v lednu a vrací se v listopadu.

Čtyři až šest dní před startem každé soutěže v jakékoliv části světa začne stavba servisního zázemí. Jakmile jsou prostory pro tři Pola R WRC dokončené, přicházejí na scénu závodní posádky. Tak se rodí vítězství.

Šest lidí stačí

Lutz Meyer patří k nejzkušenějším členům stáje Volkswagen. A také nejdůležitějším. Zodpovídá za to, aby měli všichni členové a jezdci všechno potřebné pro svou práci včas na svém místě. Ať je to kdekoliv na světě.

Kdy začínají přípravy na další sezonu mistrovství světa?

Koncem srpna předešlého roku, kdy máme jistotu, že nedojde ke změnám v kalendáři. Když vstupoval Volkswagen do mistrovství světa v roce 2013, museli jsme řešit naše zázemí na rallye, jak ho uspořádat, kolik lidí musí cestovat, navrhovali jsme kontejnery pro přepravu aut a materiálu. Tohle všechno už umíme, ale teď nám přibyla další destinace v podobě Čínské rallye.

Jak se liší logistika soutěží?

Po Evropě cestujeme se sedmi kamiony. Jeden pojme veškeré vybavení pro tréninkové jízdy, druhý vozí technologické věci pro inženýry a manažery týmu. Další dva přepravují tři závodní Pola WRC a veškeré laminátové díly. Pak máme nákladní automobil na přepravu ráfků, regálů pro pneumatiky a čistící jednotku. Zbývající dva kamiony mají naložené zařízení, z něhož budujeme zázemí pro tým a jeho hosty včetně občerstvení.

A jak to vypadá se zámořskou přepravou?

Tady využíváme sedm přepravních kontejnerů. Dohromady váží osmačtyřicet tun bez nákladu. Pokud jsou plné, mají celkem devětasedmdesát tun.

Zpracováváte organizaci evropských i zámořských podniků současně?

To je nezbytné. Ne všechny součástky jsou vždy snadno dostupné. Nemůžete zabalit přepravní kontejner plný dílů, pokud jsou ještě zapotřebí v Evropě. Pravidla stanoví, že každý tým může použít pouze určitý počet motorů a převodovek za sezonu. Ty musí být letecky převezeny do Mexika, Argentiny a Austrálie, stejně jako soutěžní vozy.

Existuje nějaký náklad, který se v průběhu sezony vůbec nevrátí na základnu týmu v Hannoveru?

Jedná se o díly, které nejsou omezeny co do počtu podle pravidel. Mám na mysli ráfky na kola, šrouby nebo ližiny, které chrání spodek auta. Například minulý rok putovaly v úvodu roku do Mexika na rallye. Poté v polovině března do Argentiny lodí. Odtud byly odeslány začátkem května do Austrálie. Zpátky se nám vrátily v listopadu.

Jaké organizační překážky překonáváte při námořní dopravě?

Například Austrálie má zvláštní pravidla pro karantény všeho druhu. Tamní inspektoři kontrolují kontejnery ještě před naloděním. Používají dezinfekci, která má usmrtit všechny bakterie. Naše kontejnery jsou navrženy tak, aby mohly být skladovány kdekoliv ve velkých nákladních a námořních přístavech. Nesmí být umístěny úplně vespodu, aby nedošlo k jejich deformování a poškození závodních vozů.

Kolik zaměstnanců se podílí na logistice?

Pouhých šest, zodpovědni jsou za fungování týmu na každé rallye. Moji lidé se starají kromě dopravy rovněž o rezervaci letů, hotelů a dalších věcí. V průběhu soutěže máme na starosti také pneumatiky. Musíme kompletovat kola, kontrolovat v nich tlak vzduchu a připravit správné michelinky pro každý ze tří vozů. Současně sbíráme použité gumy, které se vracejí dodavateli.

Kolik času trávíte vyřizováním formalit?

Až sedmdesát procent. S mou prací je spojena spousta papírování. Hodně při tom spolupracuji s týmem manažera, který je zodpovědný za rozpočet.

Kolik improvizace je zapotřebí v průběhu rallye?

Občas se stává, že nám pořadatel přidělí v servisním zázemí menší počet čtverečních metrů, než bylo domluveno. V takovém případě řešíme všechno na místě a pomůžeme si navzájem s jinými týmy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google čepicemi neutlučeme, říká Pavel Zima ze Seznamu Google čepicemi neutlučeme, říká Pavel Zima ze Seznamu

Každý první den v měsíci stojí na vrátnici v Radlické…

Hrad bude mít v rozpočtu o 38 milionů víc než letos Hrad bude mít v rozpočtu o 38 milionů víc než letos

Kancelář prezidenta republiky by měla mít v rozpočtu na…

Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje

Mezinárodní ratingová agentura Moodys dnes zhoršila…

Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy

Skupině Home Credit v prvním čtvrtletí 2017 stoupl čistý…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v Bondovce: Nebyla to těžká práce, člověk hekal, sténal a podobně

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v…

Jako James Bond porazil všechny filmové bídáky, zákeřná nemoc však byla silnější. Britský herec Roger Moore…

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i tradiční pokrmy

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i…

Máte rádi asijskou kulturu a kuchyně? Navštivte 25. května festival Asie vzdálená a blízká na náměstí Jiřího…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…