Jj, bylo to v té epizodě, kdy vybírali auto pro karavanisty. Nejdříve Jeremymu mazda sama zastavila před živým plotem, pak s ní zkoušel James porazit Jeremyho. No a nakonec, když zkoušel Jeremy najet do Jamesova VW, tak systém nezabrzdil...
Takovouhle výbavu považuju osobně za zbytečnost. Spolehnout se na ní nedá tak k čemu je to dobrý. To je jako kdybych měl elektrický okýnka, který se jednou z 10 pokusů o stažení nestáhnou nebo nevyjedou zpátky. Po takovýchle vymoženostech v autě fakt neprahnu ani bych na ně nikdy nespoléhal. Takže jestli to Mazdě funguje nebo nefunguje je mi vlastně putna.
Tahle výbava tam není od toho, aby ses na ní spoléhal. I kdyby zafungovala jen v polovině případů, nestane se polovina nehod. A to je velký rozdíl. Takže až uděláš nějakou chybu, tak ti může zachránit zadek. Ale nemusí. Naopak, nesmíš se na to spoléhat. Nikdo neříká, že je takový systém stejně dobrý, nebo lepší než člověk. Je to záloha. Pravděpodobnost, že selžete oba najednou, je mnohem menší, než že selže jeden z vás. A to je ten problém. Někteří lidé mají tak dutou makovici, že to nedokáží pochopit. Tyhle systémy nemají nahradit řidiče, ale mají zmírnit následky jeho chyb.
Pokud to má fungovat tak, že to nezareaguje ve 100% případů, pak je ale zbytečný řešit, že zrovna v týhle daný situaci tahle konkrétní Mazda "nefungovala". Tomu co píšeš se nedá nic vytknout, tak ale proč vzniknul tenhle článek, na co to novináři tak hrozně řeší a proč to vůbec prodejce tak nesmyslně pokoušel?
Prodejce se snaží prodat auto. A ne vždy jsou to zrovna bystří hoši. V obchodě se zbraněmi také obsluha nepraští s nabitou zbraní o zem, aby demonstrovala blokaci úderníku. Pravděpodobně se nic nestane. Ale to neznamená, že je to dobrý nápad. :-)
A novináři? Stejně jako prodejce chce prodat a je ochoten pro to udělat kde co, i novinář si chce vydělat. Dost často jim vůbec nezáleží, o jaké pitomosti budou psát, hlavně, že to bude číst hodně lidí.
Tvá úvaha má logiku, ale pokud ten systém nefunguje správně ani při vzorových podmínkách, jaké si výrobce / prodejce určitě zajistí, aby předvedl svůj výtvor v co nejlepším světle ?
Člověk ví, že tyhle systémy nejsou 100% a v prvé řadě je to řidič, kdo musí sledovat provoz, ale s takovým systémem ti stejně poroste sebedůvěra, že máš něco navíc a jezdíš podle toho. Proto bych takový systém raději v autě neměl. Kromě toho, že by se mohla stát opačná situace - aktivuje se v době kdy nemá a naopak mě do problémů přivede...
Nehody se stávají i automobilkám a ty skutečně dokáží zajistit vhodné podmínky (prodejce bude operovat spíš s domněnkami než se skutečným porozuměním limitům systému). Není zrovna jasné, co se přesně stalo. V původním prohlášení myslím i bylo, že nemůžou ani potvrdit, jestli dané auto mělo systém nainstalovaný (prodejce si tedy mohl splést auta). Spíš mě zarazil rozsah zranění vzhledem k tomu, že mělo jít o plastovou překážku.
Opačná situace nesmí nastat (tedy může ti otravovat život, ale nesmí způsobit nehodu). Riziko je tu vždy, nejde úplně odstranit, ale snaží si na to dávat pozor. Moc nehod, kde by byl na vině stroj, není. Typicky jde buď o obsluhu, nebo o údržbu.
A co ked zafunguje vtedy, ked nechces? Napriklad ako na autoforum.cz nejaky Lexus, ktory si pod plnym stlacenim pedalu akceleratora aj tak brzdil, pretoze vyhodnotil situaciu zle...
Stale to iste s tymi azijskymi autami. Okopiruju to na prvy pohlad dobre, no az po case sa zisti, ze to nefunguje tak, ako predloha.
Samozřejmě že spolehnout se na to nedá, tyhle systémy jsou i tak konstruované, aby člověk na ně nespoléhal - brzdí hodně pozdě a hodně prudce. Nic co by člověk chtěl často zažívat.
Je to skoro jako airbag - na ty taky normální člověk nespoléhá, jezdí aby vůbec neboural. Přesto zachraňují životy.
v TopGear bol problém ten,že auto dobrzdoval systém parkovacieho asistenta nie systém na prevenciu čelného nárazu. Parkovací systém má len ultrazvukové senzory a "vidí" caa 50-80cm pred autom, čo stačilo na zastavanie pred Jamesom, lebo k nemu prichádzal pomaly. Do VW nabúral po tom co trocha cúvol rozbehol sa na 1tke ale nedosiahol rýchlosť pri ktorej sa už deaktivuje parkovací asistent a takto to dopadlo....
tam je všem hlavně úplně jedno jestli to nabouralo nebo ne... ani bych se nedivil kdyby to udělali schválně a zkoušeli to tak dlouho dokud to nenabouralo... :-)
Pokud je to selhání techniky tak je to celkem běžné a stane se to každé automobilce. Horší je, když automobilka vědomě podvádí jako Mercedes, když předváděl svůj distronic ve spolupráci se svým závodním časopisem a všechno pak prasklo.
[odkaz]
[odkaz]
Žádný systém není dokonalý, žádný nezabrání 100% nehod.
Záleží na rychlosti, zda je noha na plynu... A je rozdíl, jestli si systém překážky nevšimne vůbec, nebo "jen" začne brzdit pozdě. Viz třeba nedávný Fifth Gear ([odkaz] ), kdy nedobrzdila (dnes již minulá) S Klasse.
Jako obvykle článek nedává žádná fakta a už vůbec ne srovnání se systémy u jiných aut.
Dokud někdo jako EuroNCAP nezačne dělat porovnatelné testy, těžko hodnotit podle pár případů z novin.
Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
stejně tak jako si lidé zvykají na auta s ESP a pak nedokáží poznat, kde je hranice, že auto ztrácí trakci. Podle mě by všechny obdobné systémy měly být rezervní a zasahovat až je to opravdu nutné.. auto musí řidit člověk, ne elektronika.
Re: Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
Přesně tak, já taky nikdy na žádnou takovou elektronickou berličku nespoléhám eventuelně ji vypnu pokud to jde, aby mě nemátla svým chováním. Jediný co používám a jsem za to v autě vděčný je ABS. ASR na kluzkým povrchu vypínám, protože mě obtěžuje a ESP ve svým autě ještě nemám. Ve služebním ho ale na sněhu zpravidla taky vypínám, protože se pak auto chová dost nevyzpytatelně. Nikdy nevím co zrovna v dané situaci vymyslí a co mi z autem provede.
Re: Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
A mas predstavu, co si nechal deaktivovat ? Tvoj asistent nezacal brzdit nezavisle od tvojej nohy ( chcel som napisat vole, ale na tablete to ma v cestine iny vyznam, aj ked teraz mozno presny, po cesky vule ). A na akom aute?
Re: Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
Také zasahují, až když je to nutné (tedy z jejich pohledu). Ale to lidem nezabrání v degeneraci. Takže se například přestanou věnovat zpětným zrcátkům a začnou se spoléhat na kontrolu mrtvého úhlu. Vždyť je auto upozorní, kdyby tam měli někomu vjet.
Re: Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
Tak, tak. Mám pocit, že bezpečnostní udělátka akorát zhorší bezpečnostní situaci. Lidé se začnou spoléhat na přístroje a méně na svůj vlasní úsudek. Tak je to i s omezenou rychlostí. Řidiči ji pak vnímají jako přikázanou rychlost a méně pak přizpůsobují rychlost svým schopnostem a jízdním podmínkám. Čím víc se něco reguluje, tím hůř to nakonec dopadne.
Co se dá dělat, sociální inženýrství je teprve v plenkách.
Re: Hlavní průšvih je, že se počítá s tím, že to funguje
Pomocníci dělají situaci jednodušší a složitější zároveň. Jednodušší, protože pomáhají. Složitější, protože je těžší udržet si schopnosti. To je, myslím si, celkem obecné. Chce to prostě disciplínu a trénink.
Jde o to, jak lidé podobné systémy vnímají. A automobilky se zrovna nepohrnou do kampaně, která by ukazovala nedostatky draze vyvinutých systémů.
Možná by místo audiovizuálního varování mělo dát auto řidiči elektrický šok. Hned by se každý snažil, aby auto nenašlo žádnou chybu na jeho řidičském umění. >:-[]
Treba jazdiť tak, ako by auto žiadne systémy nemalo
V autoškolách by mali byť autá bez ABS, ESP a ďalších bezpečnostných systémov. Vodiči by sa mali naučiť jazdiť bez týchto pomocníkov a potom jazdiť tak, ako by ich auto tieto systémy nemalo.
Systémy fungujú len do určitej hranice - fyzikálne zákony sa oklamať nedajú. Niekde som čítal či videl, že štvorkolky dokážu prejsť zákrutou len o 4 % väčšou rýchlosťou než dvojkolky. Pri 80 km/h sú to smiešne 3 km/h - teda menej, než je tolerancia rýchlomeru.
Re: Treba jazdiť tak, ako by auto žiadne systémy nemalo
Situaci to moc nezlepší. Během měsíců, maximálně pár let přijdeš o své návyky, když je nebudeš utužovat. A v některých autech je opravdu hodně snadné ztratit odhad.
Snad každý rozumný člověk ví, že čtyřkolka není od toho, abys mohl jezdit rychleji. Auto bude brzdit pořád stejně. Nebavíme se tu o rallye.
Re: Treba jazdiť tak, ako by auto žiadne systémy nemalo
Pravděpodobně uvažuje asfalt. O přesných číslech bych se nebavil. Nevím, jak to počítali. Ale čtyřkolky vyžadují jiné zacházení a na dobrém povrchu můžou být i pomalejší. Záleží také na konkrétní zatáčce. Pohon všech kol funguje hlavně při rozjezdu, kdy je na kolech ohromný točivý moment. A pak na špatném povrchu, kde není šance přenést ani rozumný moment. V praxi tě stejně omezují brzdy/ pneumatiky. Vždy mě dostává, když někdo prohlásí něco ve stylu: Pořídí si SUV (čtyřkolku) a pak s ním jezdí pomalu. To je totiž pravděpodobně ten nebezpečný člověk.
No já bych si toho nebyl tak jistej, jestli někoho baví takové příspěvky neustále dělat a nedat k tomu náznak ironie tak tam nějaká porucha bude i kdyby byl na venek úplně zdravý.
Zajímavé že si i lajkuješ příspěvky jak divý, není vůbec lidem divné že u příspěvků které ti něco říkají najednou přibude 4 mínusy a u tebe plus mínus stejně plusů.Našel jsi nejspíš lék na posramocenou nemocnou dušičku, leků si vem víc a s takovými příspěvky si stejně odepsanej :-! .
Já přijdu do diskuze a jeho příspěvky mi dokážou znechutit brouzdání po netu jestli se ti jeho příspěvky zdají normální nebo si myslíš že rok dělá z nás blbce přičemž je normální tak nemohu s tebou souhlasit a nazvu tě slepým, někdo mu to musí říct a snad se chytne za čumák a jde na jiné forum.
Jinak ty mi máš co vyčítat, o moc lepší než AN v celkovém psaném a názorovém dojmu nejsi.Takže si můžete podat ruku :-! .
Mam novu 6ku, parkrat sa mi to v premavke aktivovalo...myslim, ze to nebolo treba...
Ale naposledy som rychlejsie vosiel do podzemnej garaze a auto zastavilo, vodorovnu plochu registroval ako prekazku. Myslim, ze je to uzitocne, vyskusam to s nejakym kartonom. :-)
pre dôchodcov, krátkozrakých, roztržitých a nerozhodných je to dobré. A pre nás, čo sa s nimi stretávame, tak taky dobrý. Mať to ten invalidný dôchodca na postaršej MICRE, tak si nerozbije predok a mne kryt cúvačky. Až budem starý, tiež si to kúpim, aby ste vy mladí stret so mnou na ceste prežili ;-)
řekl jste "a", ale už neříkáte "b". A to myslím není fér (nebo, že by záměr?!!)
Mazda má systém SCBS - který prezentuje jako Systém pro prevenci nárazu v městském provozu při rychlosti do 30 km/h.
Jeremy v TopGearu, zcela viditelně, jel "trochu" rychleji. >:D
A pokud jde o popisovanou předváděčku, tak je otázkou, jak rychle jel řidič-zákazník. Podle mně by při rychlosti do 30km/h rozhodně, i při případném selhání SCBS, nemohlo dojít k takovým následkům(zraněním). ;-)
Takže prosím, trochu objektivity ve článku. Diskuze by pak, možná, vypadala poněkud jinak. ;-)
V TG byl pravděpodobně problém v tom, že do Tiguanu zatočil. Nejel na něj přímo. Což je jedno z omezení. Nemohlo to být přes 30 km/h. Rozhodně bych si před to auto nestoupl, jak to udělal Jeremy.
Jj, nepřu se. A nechci také vypadat, že se CX-5ky nějak móóc zastávám jen proto, že už jí přes rok mám. Třeba LDWS-hlídání jízdních pruhů jsem hned vypnul a nepoužívám ho ;-) na těch našich silnicích.
Ale třeba RWM-hlídání mrtvého úhlu je moc fajn. I v noci, kdy i ten co tě předjíždí, ho zaregistruje a vidí, kde má okraj tvého auta. A zvykl jsem si i na i-stop, který je u manuálu pěkně rychlý. :-)
Netvrdim, ze je potreba vratit se zpatky na stromy. Zasadni rozdil ale vidim ve vnimani miry uzitecnosti toho nepreberneho mnozstvi elektronickych vymozenosti. Marketing vyrobcu automobilu nam nuti jako normu to, co podle me uz docela jiste prekrocilo opravdovou potrebu.
Naprosta vetsina ridicu neumi jezdit v ramci moznosti sveho vozu (at je jakykoli), diky ruznym systemum ale jezdi za hranici svych schopnosti. Pokud se ale dostanou do opravdu krizove situace, elektronika neni samospasitelna a je normalni, ze neodvrati neodvratitelne.
Dalsi vec je ta, ze na kazdou podobnou ficuru si clovek temer nedobrovolne zvykne a chte nechte se tim cim dal vic zbavuje zodpovednosti za to co dela, prenecha to ze sve vrozene pohodlnosti na technice. Z toho mam nejvetsi strach >:D
Urcite muze byt ale na stejnou vec i jiny pohled a nasim cilem je plne automatizovany provoz bez nutnosti zasahu cloveka jako ridice. Ja to ale zatim nechci a nelibi se mne platit za to co v aute vubec nepotrebuji. A co musim hned po nastartovani vypinat. V tom lepsim pripade- casto to uz ani vubec nejde.
Plne suhlasim s tym ze elektronika moze pomoct a aj zachranit ale len do urcitej mieri.
Jazdim 5 rokov s autom bez akychkolvek el. pomocnikov,nemam ani ABS (brzdi to mozno lepsie ako s ABS ked clovek nespanikari) nie este ESP ,...
Dobre si to uvedomujem a zbytocne neriskujem,obuvam dobre pneu, staram sa o technicky stav a nejazdim ako *.Myslim ze ESP ABS a ine systemi davaju vodicovy falosny pocit neohrozenosti (hlavne tym menej skusenym).Vzdy je to o vodicovi ako sa k tomu postavi.Ti dvaja v tej mazde v clanku hore su magori a teraz to uz asi vedia,...