Mercedes-Benz A 160 CDI - malý výkon za malé peníze

Mercedes-Benz A 160 CDI - malý výkon za malé peníze

 
 

Chcete-li se nechat svým vozem trochu hýčkat, ale neutratit za něj celoživotní úspory, můžete zkusit A 160 CDI. Nejlevnější naftová verze třídy A od Mercedesu má všechny přednosti Mercedesu a naftový čtyřválec 2.0 s výkonem 60 kW. Jak to v áčku zvládá?

V únoru 1999 jsme na Auto.cz zveřejnili test Mercedesu A 160 CDI. Vznětový čtyřválec s objemem 1.7 litru poskytoval maximální výkon 44 kW a točivý moment 160 Nm. Standardně montovaný stabilizační systém ESP a přitvrzený podvozek vylučoval možnost převrácení (viz. aféra z roku 1997) a cena za A 160 CDI na hranici 700.000 Kč zase vylučovala eventualitu, že se áčko dočká většího rozšíření na českém trhu.

Píše se rok 2006, Mercedes úspěšně uvedl novou generaci áčka. Automobil obdařený dynamickým designem, kombinující přednosti luxusního pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy a kompaktního MPV zatím nepřekročil v Česku stín předchůdce a prodává se v relativně malých počtech.

obrázek [300 x 211] Od začátku roku 2006 do konce září si áčko koupilo 153 Čechů, což ve srovnání s jinými kompaktními MPV ale i prémiovými hatchbacky není špatný, ale ani nijak oslňující výsledek. Mercedes si z toho hlavu zřejmě neláme, pozici značky v Česku zachraňují úplně jiné modely – kupříkladu nová třída S (až dvojnásobek prodaných vozů ve srovnání s konkurencí), třída E, ML nebo čtyřdveřové kupé CLS.

Áčko „pro každého“

Třída A se ovšem vybavena naftovým motorem nezdá v druhé polovině roku 2006 tak nedostupnou jako v roce 1999. Pohled do ceníku prozrazuje, že automobilka požaduje za pětidveřovou verzi A 160 CDI s bohatou základní výbavou (čelní a hlavové airbagy, posilovač řízení, elektricky ovládaná okna a zrcátka, ABS, ASR a ESP, palubní počítač a multifunkční volant) docela rozumných 555.000 korun.

Kromě zmíněné výbavy se v onom půlmilionu korun ukrývá naftový čtyřválec s maximálním výkonem 60 kW při 4200 otáčkách a točivým momentem 180 Nm dostupným v rozmezí 1400 – 2600 otáček. Narozdíl od někdejší 1.7 nemá jednotka CDI objem 1.7 litru, ale necelé 2.0 litry (přesně 1991 cm3). Mercedes totiž zvolil strategii odstupňování jednotlivých naftových verzí nikoliv podle objemu, ale výkonu.

Ať už se tedy rozhodnete pro A 160, 180 nebo A 200 CDI, vždy dostane auto vybavené vznětovým čtyřválcem s objemem 2.0 litry, ale rozdílným výkonem a kroutícím momentem. Za A 180 CDI (testovali jsme v roce 2004) chce Mercedes 599.000 Kč, za A 200 CDI potom 716.000 Kč. Strategie odstupňování jednotlivých modelových variant podle výkonu zřejmě umožnila Mercedesu maximálně využít jeden motor, má však jednu slabinu.

obrázek [300 x 194] Když si totiž pořídíte A160 CDI coby lehce luxusní avšak ekonomické vozítko, narazíte hned na dva problémy. Tím prvním bude docela vysoká spotřeba (o tom dále) a druhým cena povinného ručení. Jelikož se u nás stanovuje sazba povinného ručení primárně podle zdvihového objemu (sazby podle výkonu jsou zatím spíše výjimkou), budete za svůj 60 kW motor platit stejnou částku, jako majitel nejsilnější verze A 200 CDI se 103 kW.

Čtyři válce, 60 kW

Od čtyřválce CDI s výkonem 60 kW můžete očekávat především kultivovaný projev, ale na nízkou spotřebu a skvělé dynamické parametry si nechte zajít chuť. Jednotka se uvnitř hlásí typickým chraplavým hlasem, ale solidně utlumeným a v celém spektru otáček poslouchatelným. V chladných ránech motor hlučel trochu víc, než mi bylo příjemné, to ale není u vznětových čtyřválců zapracovaných do jednoprostorové karoserie nic neobvyklého.

Za neobvyklý můžeme naopak označit maximální výkon 60 kW a točivý moment 180 Nm „vydolovaný“ ze vznětového dvoulitru. Těmito parametry se dnes chlubí turbodiesely se zdvihovým objemem 1,3-1.6 litru, dvoulitry s podobným výkonem patří minulosti. Jednotka sice zvládá relativně svižné rozjezdy a dokáže poměrně účinně akcelerovat z nízkých do středních rychlostí, jakmile ovšem převezme slovo výkon, motor jakoby ztratil dech.

obrázek [300 x 175] Ať řadíte, jak řadíte, jednotka nad 3000 otáček vyvine pouze svých 60 kW výkonu, čemuž odpovídá dynamika jízdy. Bezpečné předjíždění vyžaduje dlouhou rovinku, na dálnici se potom musíte modlit za plynulý provoz. Každý předjíždějící kamion vás velmi zpomalí a zrychlit opětovně na 130 km/h dá motoru docela práci. Je však předpoklad, že A 160 CDI bude jezdit především ve městě a tam parametry motoru stačí.

Přestože výrobce uvádí kombinovanou spotřebu na úrovni šestnáctistovky, v reálu spotřeba odpovídá spíše dvoulitru. Nejníže se mi podařilo spotřebu srazit na 5,6 litru, ale většinou se pohybovala mezi 6,5 a 7.0 litry. Na dálnici si A 160 CDI řekne o 6,5 litru.

Komfort a jistota

Co bylo dříve slabinou, je nyní předností. Předchozí generace třídy A stála (později) na tuhém podvozku zajišťujícím sice výbornou stabilitu, ale značně omezujícím komfort jízdy. Nová generace třídy A nemá s tlumením nerovností nejmenší problém. Vůz si poradí dokonce i s příčnými nerovnosti a špičkové utlumení náprav navíc zabraňuje pronikání nepříjemných zvuků od kol do interiéru.

Áčko opět potěšilo vynikajícím řazením s přesným a hladkým chodem řadicí páky, přesným řízením i brzdami s optimálním nástupem a velkou výdrží. Interiér, jemuž chybí pouze nálepka „převzato z třídy C,“ vypadá svěže, kvalitně a v rámci daného segmentu docela honosně. Vysoký posez a rozlehlé čelní sklo zlepšuje výhled, zadní sedačky nadchnou variabilitou, ty přední potěší dobrým bočním vedením.

Peněženku, mobil a další drobnosti pojme některá z mnoha praktických odkládacích ploch. Na zadní sedadla můžete posadit i dlouhány, aniž byste se museli obávat o jejich zdraví. Místa je tam dostatek. Áčko znovu dokázalo, že udělalo ve srovnání s předchůdcem velký pokrok a právem se nazývá plnohodnotným Mercedesem. Škoda slabého vznětového dvoulitru, motor 1.6 CDI s nějakými 80 kW by se pod kapotou vyjímal víc.

Plusy

  • sympatický design
  • prostorný interiér
  • výborné zpracování
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dobrý výhled z vozu
  • kultivovaný vznětový motor

Minusy

  • nízký poměr výkonu na litr objemu
  • vyšší spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz A 160 CDI

Cena v základní výbavě: 555 000 Kč Cena v testované výbavě: 612 357 Kč

Základní výbava:ABS, ASR, airbag pro řidiče a spolujezdce - dvoustupňový, aktivní opěrky hlavy vpředu, BAS, bezpečnostní pásy s upínači a omezovači napínací síly, boční airbagy Head-Thorax vpředu (včetně hlavových), centrální zamykání s imobilizérem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, ESP, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, kontrolka opotřebení brzdového obložení, multifunkční volant, mlhovky vzadu, palubní počítač, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla 1/3 :2/3 u 5 dveřové verze, tónované čelní sklo, výškově nastavitelná podlaha zavazadlového prostoru u 5 dveřové verze, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, alu disky 5 děrové 6Jx16 ET46 195/55 R16, boční ochranné lišty a kliky v barvě vozu s chromovým páskem, čalounění látka "Masstricht"/kůže ARTICO dle vzorníku, hliníkové doplňky interiéru, chromované madlo víka zavazadlového prostoru, koncová světla tmavá bichromatická, kožený volant a řadicí páka, mlhovky, reflektory s projekční technikou.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+15.962,-), hlavové airbagy (+9.086,-), mechanická klimatizace (+32.309,-)

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz A 160 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 1400 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 435 / 1995
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 435
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3838
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2568
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1115
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz A 160 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Mercedes-Benz A E-Cell, B F-Cell, Vito E-Cell: První jízdní dojmy Mercedes-Benz A E-Cell, B F-Cell, Vito E-Cell: První jízdní dojmy

Ve sluncem zalitém Španělsku jsme vyzkoušeli čtyři zelené…

Spy Photos: Mercedes-Benz A - Konečně přímo proti Audi A3 Spy Photos: Mercedes-Benz A - Konečně přímo proti Audi A3

Třetí generace nejmenšího Mercedesu se obejde bez složité…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…