Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 160 CDI - malý výkon za malé peníze

Libor Zezulka
Chcete-li se nechat svým vozem trochu hýčkat, ale neutratit za něj celoživotní úspory, můžete zkusit A 160 CDI. Nejlevnější naftová verze třídy A od Mercedesu má všechny přednosti Mercedesu a naftový čtyřválec 2.0 s výkonem 60 kW. Jak to v áčku zvládá?

V únoru 1999 jsme na Auto.cz zveřejnili test Mercedesu A 160 CDI. Vznětový čtyřválec s objemem 1.7 litru poskytoval maximální výkon 44 kW a točivý moment 160 Nm. Standardně montovaný stabilizační systém ESP a přitvrzený podvozek vylučoval možnost převrácení (viz. aféra z roku 1997) a cena za A 160 CDI na hranici 700.000 Kč zase vylučovala eventualitu, že se áčko dočká většího rozšíření na českém trhu.

Píše se rok 2006, Mercedes úspěšně uvedl novou generaci áčka. Automobil obdařený dynamickým designem, kombinující přednosti luxusního pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy a kompaktního MPV zatím nepřekročil v Česku stín předchůdce a prodává se v relativně malých počtech.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Od začátku roku 2006 do konce září si áčko koupilo 153 Čechů, což ve srovnání s jinými kompaktními MPV ale i prémiovými hatchbacky není špatný, ale ani nijak oslňující výsledek. Mercedes si z toho hlavu zřejmě neláme, pozici značky v Česku zachraňují úplně jiné modely – kupříkladu nová třída S (až dvojnásobek prodaných vozů ve srovnání s konkurencí), třída E, ML nebo čtyřdveřové kupé CLS.

Áčko „pro každého“

Třída A se ovšem vybavena naftovým motorem nezdá v druhé polovině roku 2006 tak nedostupnou jako v roce 1999. Pohled do ceníku prozrazuje, že automobilka požaduje za pětidveřovou verzi A 160 CDI s bohatou základní výbavou (čelní a hlavové airbagy, posilovač řízení, elektricky ovládaná okna a zrcátka, ABS, ASR a ESP, palubní počítač a multifunkční volant) docela rozumných 555.000 korun.

Kromě zmíněné výbavy se v onom půlmilionu korun ukrývá naftový čtyřválec s maximálním výkonem 60 kW při 4200 otáčkách a točivým momentem 180 Nm dostupným v rozmezí 1400 – 2600 otáček. Narozdíl od někdejší 1.7 nemá jednotka CDI objem 1.7 litru, ale necelé 2.0 litry (přesně 1991 cm3). Mercedes totiž zvolil strategii odstupňování jednotlivých naftových verzí nikoliv podle objemu, ale výkonu.

Ať už se tedy rozhodnete pro A 160, 180 nebo A 200 CDI, vždy dostane auto vybavené vznětovým čtyřválcem s objemem 2.0 litry, ale rozdílným výkonem a kroutícím momentem. Za A 180 CDI (testovali jsme v roce 2004) chce Mercedes 599.000 Kč, za A 200 CDI potom 716.000 Kč. Strategie odstupňování jednotlivých modelových variant podle výkonu zřejmě umožnila Mercedesu maximálně využít jeden motor, má však jednu slabinu.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Když si totiž pořídíte A160 CDI coby lehce luxusní avšak ekonomické vozítko, narazíte hned na dva problémy. Tím prvním bude docela vysoká spotřeba (o tom dále) a druhým cena povinného ručení. Jelikož se u nás stanovuje sazba povinného ručení primárně podle zdvihového objemu (sazby podle výkonu jsou zatím spíše výjimkou), budete za svůj 60 kW motor platit stejnou částku, jako majitel nejsilnější verze A 200 CDI se 103 kW.

Čtyři válce, 60 kW

Od čtyřválce CDI s výkonem 60 kW můžete očekávat především kultivovaný projev, ale na nízkou spotřebu a skvělé dynamické parametry si nechte zajít chuť. Jednotka se uvnitř hlásí typickým chraplavým hlasem, ale solidně utlumeným a v celém spektru otáček poslouchatelným. V chladných ránech motor hlučel trochu víc, než mi bylo příjemné, to ale není u vznětových čtyřválců zapracovaných do jednoprostorové karoserie nic neobvyklého.

Za neobvyklý můžeme naopak označit maximální výkon 60 kW a točivý moment 180 Nm „vydolovaný“ ze vznětového dvoulitru. Těmito parametry se dnes chlubí turbodiesely se zdvihovým objemem 1,3-1.6 litru, dvoulitry s podobným výkonem patří minulosti. Jednotka sice zvládá relativně svižné rozjezdy a dokáže poměrně účinně akcelerovat z nízkých do středních rychlostí, jakmile ovšem převezme slovo výkon, motor jakoby ztratil dech.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Ať řadíte, jak řadíte, jednotka nad 3000 otáček vyvine pouze svých 60 kW výkonu, čemuž odpovídá dynamika jízdy. Bezpečné předjíždění vyžaduje dlouhou rovinku, na dálnici se potom musíte modlit za plynulý provoz. Každý předjíždějící kamion vás velmi zpomalí a zrychlit opětovně na 130 km/h dá motoru docela práci. Je však předpoklad, že A 160 CDI bude jezdit především ve městě a tam parametry motoru stačí.

Přestože výrobce uvádí kombinovanou spotřebu na úrovni šestnáctistovky, v reálu spotřeba odpovídá spíše dvoulitru. Nejníže se mi podařilo spotřebu srazit na 5,6 litru, ale většinou se pohybovala mezi 6,5 a 7.0 litry. Na dálnici si A 160 CDI řekne o 6,5 litru.

Komfort a jistota

Co bylo dříve slabinou, je nyní předností. Předchozí generace třídy A stála (později) na tuhém podvozku zajišťujícím sice výbornou stabilitu, ale značně omezujícím komfort jízdy. Nová generace třídy A nemá s tlumením nerovností nejmenší problém. Vůz si poradí dokonce i s příčnými nerovnosti a špičkové utlumení náprav navíc zabraňuje pronikání nepříjemných zvuků od kol do interiéru.

Áčko opět potěšilo vynikajícím řazením s přesným a hladkým chodem řadicí páky, přesným řízením i brzdami s optimálním nástupem a velkou výdrží. Interiér, jemuž chybí pouze nálepka „převzato z třídy C,“ vypadá svěže, kvalitně a v rámci daného segmentu docela honosně. Vysoký posez a rozlehlé čelní sklo zlepšuje výhled, zadní sedačky nadchnou variabilitou, ty přední potěší dobrým bočním vedením.

Peněženku, mobil a další drobnosti pojme některá z mnoha praktických odkládacích ploch. Na zadní sedadla můžete posadit i dlouhány, aniž byste se museli obávat o jejich zdraví. Místa je tam dostatek. Áčko znovu dokázalo, že udělalo ve srovnání s předchůdcem velký pokrok a právem se nazývá plnohodnotným Mercedesem. Škoda slabého vznětového dvoulitru, motor 1.6 CDI s nějakými 80 kW by se pod kapotou vyjímal víc.

Plusy

  • sympatický design
  • prostorný interiér
  • výborné zpracování
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dobrý výhled z vozu
  • kultivovaný vznětový motor

Minusy

  • nízký poměr výkonu na litr objemu
  • vyšší spotřeba

Libor Zezulka
Mercedes-Benz A 160 CDI
Cena základní sestavy 555 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, airbag pro řidiče a spolujezdce - dvoustupňový, aktivní opěrky hlavy vpředu, BAS, bezpečnostní pásy s upínači a omezovači napínací síly, boční airbagy Head-Thorax vpředu (včetně hlavových), centrální zamykání s imobilizérem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, ESP, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, kontrolka opotřebení brzdového obložení, multifunkční volant, mlhovky vzadu, palubní počítač, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla 1/3 :2/3 u 5 dveřové verze, tónované čelní sklo, výškově nastavitelná podlaha zavazadlového prostoru u 5 dveřové verze, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, alu disky 5 děrové 6Jx16 ET46 195/55 R16, boční ochranné lišty a kliky v barvě vozu s chromovým páskem, čalounění látka "Masstricht"/kůže ARTICO dle vzorníku, hliníkové doplňky interiéru, chromované madlo víka zavazadlového prostoru, koncová světla tmavá bichromatická, kožený volant a řadicí páka, mlhovky, reflektory s projekční technikou. Kč
Cena testované sestavy 612 357 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+15.962,-), hlavové airbagy (+9.086,-), mechanická klimatizace (+32.309,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 1400 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 435 / 1995
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 435
Rozměr pneu: 195/55 R16
Mercedes-Benz A 160 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3838
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2568
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1115
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano