BYD rozpoutal další cenovou válku. Konkurenci už tak likviduje déle
V Číně bylo minulý rok podle prodejních statistik 151 aktivních značek. Dost jich ale poslední dobou zkrachovalo, a podíl na tom má BYD, který díky své silné pozici může útočit výraznými slevami na své modely. Další taková se rozjela nedávno a už si vyžádala ostré reakce.
Nikde na světě není tak silná konkurence na trhu s elektrifikovanými automobily jako v Číně. Vedle desítek „tradičních“ místních automobilek a zahraničních značek se o svůj podíl přihlásily také desítky startupů. Vedlo to k uvedení stovek až tisíců nových modelů, ze kterých si tamní zákazníci mohou vybírat. Vedlo to také ke snižování cen, což někteří výrobci pojali jako strategii na likvidaci konkurence.
Něco takového si ale mohou dovolit jen silné a populární značky, takže není divu, že jako první se o něco podobného pokusila Tesla už v roce 2023, kdy snížila ceny o desítky tisíc yuanů. Následoval ji BYD a poté se přidaly desítky dalších značek, zatímco startupy včetně Nia si něco podobného nemohly dovolit.
Cenové války, jak čínská média tyto slevové akce nazvaly, se poté opakovaly ještě několikrát a obvykle za nimi stál BYD, který se už v roce 2023 stal nejprodávanější značkou Číny. Je to jeden z důvodů, proč v posledních letech zkrachovalo několik značek, včetně Weltmeisteru, Modern Auto, Enovate nebo Hiphi. A minulý měsíc BYD oznámil další várku slev, která zjevně rozjede další kolo cenové války.
Slevová akce se vztahuje na 20 modelů a liší se podmínkami. Při splnění všech je ale například cena nejlevnějšího modelu BYD Seagull jen 55.800 RMB (170.000 Kč), zatímco normálně je asi o 14.000 RMB (43.000 Kč) dražší. Největší sleva se vztahuje na sedan Seal 07 DM-i, který se dá koupit o 34 % levněji, za 102.800 RMB (313.000 Kč).
Slevy platí do konce června a automobilka očekává zvýšení prodejů ve druhém čtvrtletí roku o 20–30 %. Zároveň si má podle analytiků zachovat marži v průměrné výši 9.000 RMB (27.000 Kč) na jedno prodané auto. Zatímco gigantický BYD si něco podobného dovolit může, většina menších automobilek ne, a reagovaly na to i ceny akcií. Po oznámení slev padly ceny Geely o 7 %, Li Auto o 5 % a Xpeng o 4 %, o 9 % ale padly také akcie samotného BYD.
Mezitím už další automobilky následovaly, například státní Changan uvedl 15 % slevy na některé modely, velmi úspěšný startup Leapmotor slevnil až o 30 % a přidalo se i Geely. Pro některé značky ale nutnost snížit ceny na velmi kompetitivním trhu znamená jít až pod náklady a auta prodávat se ztrátou. Také kvůli tomu se ostatně tolik značek z Číny pokouší o expanzi do zahraničí, kde si mohou dovolit výrazně vyšší marže. Třeba značka Aiways již Čínu zcela opustila a prodává pouze v zahraničí, o něco podobného se pokouší krachující Neta i nové Juneyao.

Současná akce BYD dokonce vedla Čínskou asociaci výrobců automobilů k vydání prohlášení, kde se naléhá na ukončení cenové války. Asociace uvedla, že takováto „nepřiměřená“ konkurence „prohloubí škodlivou rivalitu“ a povede ke ztrátám zisku. Silnou kritiku si BYD vyslechl také od majitele automobilky Great Wall, který BYD přirovnal k realitní společnosti Evergrande, která před pár lety vedla k největším krachu v čínské historii. „Evergrande v automobilovém průmyslu již existuje,“ řekl Wei Jianjun v rozhovoru pro čínské médium Sina Finance. „Doufám, že... všechny tyto roky tvrdé práce nepůjdou nazmar.“
BYD v posledních letech také silně expanduje do zahraničí, včetně Evropy. Zde si může dovolit mnohem vyšší marže, navzdory vysokým clům, které ale obejde pomocí nové továrny v Maďarsku. Po počátečním neúspěchu se díky nové strategii začalo čínské značce dařit i zde a letos již v evropských prodejích překonala Teslu.
Zdroj: FT, zdroj fotek: BYD, zdroj videa: BYD