Mýto na českých dálnicích: Loni se vybralo přes 6 miliard Kč, nárůst o 10 %

Mýto na českých dálnicích: Loni se vybralo přes 6 miliard Kč, nárůst o 10 %

 
 

V loňském roce narostly prostředky vybrané na mýtném o 10 % na 6,144 miliardy Kč, kromě posledních dvou měsíců inkaso vždy překročilo úroveň roku 2007. V lednu 2009 došlo také k poklesu příjmů z mýta, a to na úroveň ledna 2007.

Loňských 6,144 miliard Kč příjmů z mýta připadá ze 76 % na dálnice, z 19 % na rychlostní komunikace a z 5 % na zpoplatněné úseky silnic 1. třídy, které byly zavedeny od ledna 2008. Dominantní je dálniční osa spojující západ a východ ČR – brněnská dálnice D1 má na příjmech 36% podíl, na plzeňské D5 se vybralo 18,6 %, následuje ústecká D8 s 8,4 %.

Nejvíce zatížené jsou existující části pražského okruhu, úseky D1 a D5 u Prahy a D1 kolem Brna. Nejvyšší absolutní příjem z mýta je na úsecích D1 Humpolec – Větrný Jeníkov a Měřín – Velký Beranov.

Výběr mýta za poslední tři měsíce je nižší a do jisté míry kopíruje zpomalení ekonomiky. Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), k tomu uvádí: „Český mýtný systém předepsal za první letošní měsíc kamionům 399.788.421 korun mýtného, což je prakticky stejně jako v lednu roku 2007, kdy jsme registrovali jeden pracovní den navíc.“ Stejně vypadá i odhad na zbytek roku 2009: „Pokud nedojde k dalšímu zpomalení a výběry budou kopírovat ty předloňské, můžeme odhadnout roční výběr mýtného na slušných 5,2 až 5,6 miliardy korun.“

Příjmy z mýtného podle měsíců (2007-2009)
Měsíc200720082009
Leden421.786.648,-496.860.660,-399.788.421,-
Únor416.306.348,-508.399.158,--
Březen479.462.201,-517.458.518,--
Duben438.323.857,-556.185.705,--
Květen478.401.971,-529.979.849,--
Červen480.731.672,-537.741.308,--
Červenec459.978.654,-539.403.071,--
Srpen466.073.048,-474.003.488,--
Září473.592.057,-550.401.917,--
Říjen542.132.263,-552.112.823,--
Listopad515.477.132,-491.698.842,--
Prosinec393.011.779,-389.906.761,--
Celkem za rok5.565.277.630,-6.144.152.102,-399.788.421,-
Celkem za 25 měsíců provozu12.109.218.153,-

Čeští řidiči se na loňských příjmech podíleli ze 60 %. Další příčky patří státům Visegrádské čtyřky v čele se Slovenskem, následuje Německo a dle země převážně východní Evropy. Celkem po českých dálnicích loni projely kamiony a autobusy z 59 zemí.

Ke konci ledna 2009 ŘSD eviduje 380 tisíc registrovaných kamionů ze 60 zemí, 56 % z nich využívá režim PostPay, kdy je mýto vyúčtováno zpravidla měsíčně fakturou. Toto řešení preferují především čeští dopravci. Zbývajících 44 % funguje v systému PrePay, kdy se na palubní jednotku OBU předem nabíjí kredit. Nevyužívanou OBU je možné vrátit, při odevzdání bude vrácena kauce 1.550,- Kč.

Pořadí států podle podílu na placení mýta (v % z celku)
1.Česká republika60 %
2.Slovensko14 %
3.Polsko7 %
4.Maďarsko6 %
5.Německo3 %
6.Rumunsko2,4 %
7.Litva1 %
8.Bulharsko1 %
9.Rakousko0,8 %
10.Srbsko0,8 %
Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
Zdroj: ŘSD

Štítky Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…