Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nafta vs. benzin: Zdražování pohonných hmot zatím jejich spotřebu v ČR neovlivnilo

redakce AUTO.CZ
Diskuze (72)
Stále více se potvrzuje, že mezi motoristy je čím dál tím více žádanější nafta. Důvodem je rostoucí počet kamionů na českých silnicích, mírně se zvýšil i podíl osobních vozů s dieselovými motory.

Prudký nárůst cen pohonných hmot v Česku v posledním období zatím neměl vliv na jejich spotřebu. Za období do konce dubna vzrostl prodej pohonných hmot meziročně o pět procent. Zvýšily se i prodeje nafty, která zdražila od ledna dvakrát více než benzin. Do budoucna lze ale očekávat, že cena nafty bude hrát významnou roli při výběru nového vozu, zjistila ČTK.

"Statistiky jsou ovlivněny prosincovým vstupem Česka do schengenského prostoru, který otevřel hranice i autodopravcům a jejich aktivita v ČR ještě mírně zesílila," řekl analytik Cyrrus Jan Procházka. Čeští motoristé podle něj nyní hodně zvažují své nedůležité cesty autem. Reagují tak na skokové zdražení paliv.

"Pokud by cena rostla pomaleji a bez zjevných skoků, tak ani u hranice 36 Kč za litr nafty velký pokles nezaznamenáme," dodal Procházka.

Stále více se potvrzuje, že mezi motoristy je čím dál tím více žádanější nafta. Důvodem je rostoucí počet kamionů na českých silnicích, mírně se zvýšil i podíl osobních vozů s dieselovými motory. Například v síti čerpacích stanic Benzina tvořil loni diesel 53 procent prodejů. Ještě v roce 2000 byl poměr opačný: z 55 procent se na prodejích podílel benzin.

"Na dálničních čerpacích stanicích nebo na místech s vysokou frekvencí nákladní veřejné a tranzitní dopravy je dnes podíl nafty až 80 procent," řekl ČTK ředitel pro jakost společnosti Benzina Václav Loula. Podíl nafty se zvyšuje i prvních letošních měsících, nyní se dostal na 56 procent.

Spotřeba nafty roste i přesto, že letos je nafta poprvé dražší než benzin i na začátku letní motoristické sezony. V uplynulých letech to bylo naopak. A zájem o palivo do dieselových motorů se i přes další nárůst cen v příštích měsících patrně nesníží. "Nastavenou logistiku po silnici, zásobování materiálem nezměníte určitě ze dne na den," řekl Loula.

U benzinu rozhodne hlavní letní motoristická sezona, zda lidé omezí výdaje na dopravu. "Lidé se spíše snaží šetřit výběrem čerpacích stanic, které mají nejlevnější pohonné hmoty," řekl analytik Colosseum Petr Čermák. Nikoliv omezením jízd, dodal.

Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot ale bude vzrůstat i zájem o úspornější a menší automobily. "Podobný trend je možné pozorovat i ve světě. Poptávka vzroste i po alternativních pohonech, jako je například plyn," řekl Čermák. Do Česka by tak měl s odstupem dorazit trend, který nyní je aktuální ve Spojených státech.

Doba, kdy by lidé začali měnit spotřební návyky, ale zatím podle Procházky ještě nepřišla. "V budoucnu ale i díky emisním snahám Evropské komise očekávám postupný příklon českých motoristů k úspornějším vozům. Ostatně nynějším hlavním posláním výzkumných týmů v automobilkách je zejména úspora emisí a paliva, design částečně ustupuje univerzálnosti součástek," dodal analytik.

"Pro vyšší spotřebu nafty jasně mluví rovněž investiční výstavba, stavební práce náročné na spotřebu nafty. K tomu se v širších souvislostech přidává vývoj ekonomiky i růst HDP," podotkl Loula.

Spotřeba nafty vzrostla od roku 2000 o 75 procent, zatímco poptávka po benzinu se zvedla jen o 12 procent. Na jednoho obyvatele se v roce 2007 spotřebovalo 275 litrů benzinu a 490 litrů nafty. Nejprodávanější benzin Natural 95 se v Česku podle údajů společnosti CCS prodává v průměru za 32,55 Kč/l a nafta za 34,87 Kč/l.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (72)
Avatar - gld
3. 6. 2008 16:10
Re: menší auto = nízká spotřeba
máš ako-taký prehľad v cenách ojazdených vozidiel? Pravdepodobne nie, inak by si nemohol napísať to o cene ojazdených dieselov-áno predávajú sa drahšie ako benzínové..a to minimálne o hodnotu ktorú prvý majiteľ zaplatil navyše oproti benzínu

dieselové ležiaky sú iba autá typu škoda felicia 1.9D prípadne staršie japonské vozidlá s licenčnými turbodieslami pochybných kvalít..tam ceny benzínových verzií prevyšujú ceny dieselov
Avatar - gld
3. 6. 2008 16:05
Re: Kdy se to srovná?
ohľadne výkonu nepochybne ale čo sa týka spotreby..nie nie, taký čas ešte neprišiel, a pravdepodobne ani nepríde..proste moderný malý turbobenzín keď na to dupneš tak ide ale žere..

moderné nafty sú v tomto oveľa lepšie-necitlivosť spotreby na jazdný štýl
Avatar - gld
3. 6. 2008 16:02
Re: Dokedy bude lacnejšie jazdiť na naftu?
niektoré turbodiesely, zvlášť tie veľkoobjemové majú skutočne pekný zvuk :-!
Avatar - gld
3. 6. 2008 15:59
Re: Sazka na dyzly - strategicka chyba
teda áďa, výnimočne s tebou úplne súhlasím :yes:
3. 6. 2008 11:46
Re: Sazka na dyzly - strategicka chyba
Ale to jte predvedl presne ten strategicky chybny usudek, jako predvadi automobilky. Zahledenost do technickych parametru a nezapojeni sirsich souvislosti. Ano diesel je z energetickeho hlediska lepsi reseni. Ano prave proto si ho lide vice kupuji. A prave proto, ze kazdy chce mit technicky lepsi a uspornejsi reseni, dochazi k previsu poptavky po nafte, jejiz cena raketove roste. A protoze rafinaci ropy nam benzin vznikne vzdy, a protoze kazdy bude mit naftak, bude rozdil cen benzinu a nafty stale vyssi. Az se stane (a pro nekoho uz se stava dnes) ze ten naftovy a usporny motor bude drazsi reseni nez benzinovy. Pak se zase budou kupovat benziny. Proste otazka zda diesel nebo benzin je nesmyslna, protoze oba vychazi ze stejne stale drazsi suroviny, a jejich provozni naklady se nakonec vyrovnaji na stejne hodnote. Jedine reseni je snizovat spotrebu a to obou reseni. Takze otazka nezni zda diesel ci hybrid, ale zda naftovy nebo benzinovy hybrid. A ja rikam oba, protoze jinak budeme mit previs poptavky na jedne ci druhe kapaline.
S hodnocenim hybridu s Vami hluboce nesouhlasim. On totiz kazdy ztotoznuje hybrid s Priusem. Coz je vice nez 10 let stary prvni pokus o novou konstrukci, dnes uz vybehovy vuz. A porovnanim tohoto vybehoveho vozu s dnesnimi motory dokazuje nevyhodnost hybridu. Ja bych pockal par mesicu na Prius 3 pripadne dalsi vozy vychazejici ze soudobych technologii. A potom se uvidi.